Dof, tiden er i ferd med i renne ut for refinans!!

suspekt
DOF 29.06.2020 kl 11:41 37927

Hva blir løsningen? Frykter utvanning, men en kan jo håpe på en god løsning for
eksisterende aksjonærer. Hva tror dere???
Redigert 21.01.2021 kl 08:12 Du må logge inn for å svare
Hjelpalaus
27.08.2020 kl 09:19 5234

Er vel ikke dagligdags at selskap på Oslo Børs kunngjør kontrakter på 3-4 ganger børsverdien.
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
AlanS
27.08.2020 kl 09:25 5350

Kun penny stocks driver med slik for tiden. De store heltene pumper aksjene sine til utenkelige nivå og P/E over 50 er helt ok.
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
hifidude
27.08.2020 kl 09:27 5359

For å tilføre litt realisme her, les hvordan Siem vurderer fremtiden:

Offshorerederiet Siem Offshore, som kontrolleres av reder Kristian Siem, fikk et resultat før skatt på minus 275,3 millioner dollar. Det tilsvarer et tap på 2,44 milliarder kroner før skatt.
I samme periode i fjor var resultat før skatt minus 21 millioner dollar.
De store tapene skyldes samlede nedskrivninger på 251,2 millioner dollar (2,23 mrd. kroner) etter at selskapet har foretatt en gjennomgåelse av verdsettelsen av skipene.
Aksjekursen til Siem Offshore faller rundt

ti prosent torsdag.
Selskapet hadde en ordrereserve for OSV-segmentet på 455 millioner dollar, hvorav 97 millioner dollar er for 2020.
Rederiet har inngått en stillstandsavtale med selskapets sikrede långivere i Europa og Norge for perioden 29. mai 2020 til 30. april 2021.
Selskapet skriver i rapporten at oljepriskollapsen og effekten koronaviruset har på verdensøkonomien har skapt et vanskelig klima for flåten, der det er stor usikkerhet knyttet til leting, offshore feltutvikling og subsea vedlikehold ettersom prosjektkampanjer blir kansellert eller utsatt.
"Etterspørselen for offshore serviceskip er ikke ventet å øke på mellomlang sikt, og på kort sikt, vil den kommende vintersesongen bli mer utfordrende enn de vi har erfart de siste årene", skriver selskapet i kvartalsrapporten.
"Vi fortsetter å mene at konsolidering blant skipseiere er en av få tiltak som effektivt kan bidra til et bedre markedsbalanse. Likevel, selv med konsolideringer i bransjen vil det blir vanskelig å oppnå bærekraftige rater på mellomlang sikt", skriver selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
AlanS
27.08.2020 kl 09:31 5785

hifidude, flott at du følger med. Bare kjør på.
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
hifidude
27.08.2020 kl 09:46 5772

Jeg har fulgt med i denne bransjen i mange år, siden jeg jobber i den.
Ikke mange optimister jeg møter der ute, denne vinteren blir mager. Det skjæres til beinet rundt om kring, og selv om vi har en liten topp nå, forventer alle at det ikke blir færre båter i bøyene når vi skriver Oktober/November.
Men klart, lettere å lukke øynene når man sitter i klisteret.
Lykke til.
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
tobben
27.08.2020 kl 10:12 5802

Vel, ledelsen håpet på kontrakter i Brasil , og dette er jo en bra begynnelse😊 Ellers forsetter dollaren nedover og oljeprisen opp. Vinteren kan bli tøff, men det er hva som kommer etterpå som blir spennnende. Får håpe robotene blir litt varme i harddisken idag !
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
Kontur
27.08.2020 kl 12:52 6261

Særdeles gode kontrakter dette.
Ja det er klart vi sitter i klisteret vi av oss som ikke har solgt oss ut tidligere. Men ser vi fremover er sannsynligheten oppgang igjen stor.
Sannsynligeten for en finansieringsløsning er absolutt til stede.
Hovedeier vil være med i betydelig grad
Akastor deal vil lette balansen og er positiv for DOF
Tilstedeværelsen i Brasil er av avgjørende betydning og vil bli fremhevet etterhvert som tiden går
Den grusomme valuta utviklingen vil sannsynligvis ikke fortsette og om/når den bedres vil det slå positivt ut
Corona har rammet olje og offshore hardt, ved bedring i smittesituasjonen rundt om i verden vil der komme en positiv etterspørsel vekst også for olje
Men dette vil ta tid
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
Kontur
27.08.2020 kl 12:53 6256

Håper nå at alle vrakene endelig kan forsvinne utav markedet og at balanse lettere oppnås. Det skjønner sikkert du hifidude som sitter så tett på bransjen
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
hifidude
27.08.2020 kl 12:57 6248

Men til og med du, Kontur, forstår at dette krever sletting av gjeld, utvanning og i verste fall konkurs, da skrapverdien ikke på langt dekker pantegjeld. Men er seff enig i at hugging er bra for bransjen, men det kan kun komme, i de aller fleste tilfeller, etter at ovennevnte er gjennomført.
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
hypotetic
27.08.2020 kl 13:31 6203

Hvis det er slik at man tror at ratene i det lengre løp vil ligge under netto driftskostnader og uten mulighet til å dekke finanskostnader så er ingen av supplyselskapene verd noe som helst uansett selv etter at all gjeld slettet. Bankene vil også tape alt de delvis konverterer til gjeld. Det dummeste bankene gjør er å presse frem økt eierskap på bekostning av nåværende eiere og eksisterende aksjonærer. Bankene reduserer tapet mest ved å lette på renten og avdragene for disse selskapene slik at selskapene kan fokusere på å bedre driften mest mulig og klare seg gjennom krisen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
AlanS
27.08.2020 kl 13:48 6169

I følge rapporten er det ingen gjeld i BRL, kun i USD og NOK. I lys av dette er det litt fortvilende at selskapet trekker fram om eksponering mot BRL som en utfordring.
Om alle kontraktene i USD burde det vært bra å ha utgifter i BRL om disse ikke er fikset mot USD.
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
hifidude
27.08.2020 kl 14:22 6133

Du tenker på løsningen i SOFF ;-) LOL
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
gbulk
27.08.2020 kl 18:08 6005

Dette kan bare være positivt for DOF. Mulig for split av profit ved salg av skipene innen de neste 2-3 år

Fra Akastor

Akastor ASA: Akastor to assume full ownership of a restructured DOF Deepwater AS

DOF Deepwater AS ("DOF Deepwater"), which is jointly controlled by Akastor and
DOF ASA ("DOF") and which has been part of Akastor's legacy portfolio since the
demerger from Aker Solutions in 2014, has today entered into a term sheet with
its lenders on a restructuring of its debt that secures continued operations up
to second half of 2023. The restructuring of DOF Deepwater involves i.a. the
following principles:

i. Akastor ownership: DOF shall transfer all of its shares in DOF Deepwater to
Akastor, who will own all shares in the company and assume full operational
responsibility over DOF Deepwater and its five vessels (Skandi Emerald, Skandi
Peregrino, Skandi Saigon, Skandi Pacific and Skandi Atlantic);

ii. Debt restructuring: 50% of the current debt in DOF Deepwater shall be
converted to equity and the remaining 50% (i.e. about NOK 520 million) shall
remain on existing terms, including a parent company guarantee from Akastor ASA,
albeit with certain adjustments that include i.a. no fixed instalments except an
upfront repayment of NOK 20 million, Maturity Date being 3 years after closing,
i.e. around Q3/Q4 2023;

iii. Profit split: At time of divestment of the vessels, which is planned to
take place on or around Maturity Date, the sales proceeds after transaction
costs shall be shared 50/50 between the lenders and DOF Deepwater.

Akastor CEO, Karl Erik Kjelstad says:

"We are pleased to reach this agreement with the DOF Deepwater lenders, as it
will give the company a predictable and viable financial structure for the
coming three years. DOF Deepwater operates in a market which remains
challenging, but with this financial structure and the relative modern and
versatile fleet, the company should be well positioned to remain as a market
player and thereby secure revenue in a more normalised market in the future."


Closing is i.a. subject to final agreements being entered into and is expected
to take place in Q3 2020.

As from closing, DOF Deepwater will be consolidated into Akastor Group as a
subsidiary. At latest prior to closing, DOF Deepwater will change its name to
DDW Offshore AS.
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
hifidude
27.08.2020 kl 19:18 5902

DOF kaster kortene og gir vekk 5 AHTS, men ganske sikkert noen som finner noe positivt her...
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
AlanS
27.08.2020 kl 19:28 5865

4 av 5 var i opplag. Greit å redusere gjeld og kostnader, spesielt i Norge og UK.
Om jeg tolker meldingen riktig vil DOF ASA redusere gjelden med 520 millioner kroner.
DOF blir mer fokusert på offshore og Brasil.
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
27.08.2020 kl 21:43 5678

Tror faktisk alle 5 er i opplag og snart 10 år gamle de fleste utenom 1 som er 13 år vel. Emerald er kanskje i drift såvidt. Da forsvinner vel gjelden på alle de båtene og utgiftene på båtene forsvinner også. Men er det bare 520 mill i gjeld som forsvinner? Båtene er for små for nordsjøen og har vel mest blitt brukt nedi australia/new zealand. Da har de 14 ahtser i eie og nesten alle de er i jobb. Forsvinner nok noen flere båter etterhvert, men vanskelig å se hvordan dette ender.
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
Dofulf
27.08.2020 kl 21:59 5640

I følge presentasjonen for Q2 har de 9 AHTSer i opplag. Forsvinner de 5 fra JV DOF DeepWater/Akastor så er det fortsatt 4 AHTSer i opplag hvorav den ene Skandi Giant er nylig solgt.

Regnskap 2018 DDW:
https://www.bdb.no/bedriftsinfo/Dof_Deepwater_As_1/regnskap
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
gbulk
27.08.2020 kl 22:10 5611

Det er positivt med redusert gjeld og running kostnader plus følgede mulighet frem itid

The DOF guarantee obligation will also be reduced by any profit received by the lenders to DOF
Deepwater under a profit split arrangement following a sale of the DOF Deepwater
vessels within a period of 2,5 - 3 years after closing.
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
tobben
28.08.2020 kl 08:27 5408

Ser vel ut som Dof kvitter seg med over en milliard i gjeld ? Hvis halvparten av gjelden gjøres om til EK og den resterende på 520 millioner.......
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
hifidude
28.08.2020 kl 08:40 5371

DOF gir fra seg alt uten vederlag. Sale proceeds går til DOF Deepwater, som DOF altså IKKE skal eie lenger.....

Dette er å kaste kortene i panikk.
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
AlanS
28.08.2020 kl 08:42 5364

DOF sitter med 50% av Dof Deepwater.
50% av gjelden i Dof Deepwater gjøres om til EK og resten på 520 mill består.
Som følge er det 520 mill som tilskrives DOF ASA.
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
tobben
28.08.2020 kl 08:50 5342

OK, Jobbes tydeligvis målrettet for å få en god løsning for selskapet. I mellomtiden fortsetter dollaren nedturen ....😊
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
AlanS
28.08.2020 kl 08:58 5316

Det er mange fordeler ved å få orden på selskapets struktur, kutte kostnader og satse på fokus områder. Bra for selskapet, aksjeeierne og lånegiverne.
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
Kontur
28.08.2020 kl 10:10 5226

Dette er low end båter som det er ok å bli kvitt. Fremtiden for Dof ligger andre steder
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
hifidude
28.08.2020 kl 10:13 5217

Hva var det her du ikke fikk med deg? DOF eier NULL i DOF Deepwater etter dette:

Akastor ownership: DOF shall transfer all of its shares in DOF Deepwater to
Akastor, who will own all shares in the company and assume full operational
responsibility over DOF Deepwater and its five vessels (Skandi Emerald, Skandi
Peregrino, Skandi Saigon, Skandi Pacific and Skandi Atlantic);
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
AlanS
28.08.2020 kl 10:20 5202

Jeg fikk med at DOF kvitter seg med gjelden i DOF Deepwater på 520 mill.
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
hifidude
28.08.2020 kl 10:29 5184

MAO, de gir bort båtene sine gratis.......eller "selger" dem for lånets pålydende. Kan da ikke tolkes positivt, ett rederi er jo nettopp det for å drifte båter. Nei, nå går det på stumpene. Regner med at noen,Subsea 7 eller kanskje mest sannsynlig Technip kanskje, tar over DOF Subsea. Resten fordeles mellom kreditorer.
Spillet et over, Møkster kommer ikke ridende i rustning på en hvit hest og gjør opp regningen.
Noen ganger må man bare innse at spillet er over.
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
AlanS
28.08.2020 kl 10:38 5163

Det er bra å kvitte med båter som ikke greier å betjenne sitt lån. Gjelden er redusert med 0.52 mlrd NOK og kostnadene kuttet. Sikkert bra for EBIT.
Det kan tenkes at DOF har solgt sine andeler i 5 båter for 520mill. Dette er en meget bra deal, imo.
DOF streamliner butikken sin og fokuserer på områder de klarer å tjene penger på.
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
hifidude
28.08.2020 kl 11:19 5120

Jesus...ærre mulig?
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
Kaksi
28.08.2020 kl 11:29 5102

Blir det samme som å si at konkurs er bra for da blir en kvitt gjelda
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
AlanS
28.08.2020 kl 11:37 5094

Det er bra å kvitte seg med eierandeller med gjeld som ikke skaper verdi.
Det samme som å ha en 10 års bill med 100k i pantelån sående i garasjen uten bruk. Rente og avdrag må betales allikevel.
Da er det best å gi den bort sammen med gjelden og kostnadene.
Hva er galt med dette?
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
tobben
28.08.2020 kl 14:43 4964

Selvfølgelig er det smart å kvitte seg med alt som ikke gir inntekter. Dollaren fortsetter nedgangen og trekker stadig gjelda vår nedover målt i kroner
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
gbulk
30.08.2020 kl 23:26 4628

Skandi Bergen ut av flåtem nok et positivt bidrag til å redusere flåte og eksponering
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
30.08.2020 kl 23:50 4606

Dof eier ikke Skandi Bergen, de bare drifter den. Samme med Skandi Hera og Skandi Darwin. Bergen er vel gamle Far Shogun om bankene tok fra Farstad for noen år siden. Spent på hvem som kjøper den, tipper den forsvinner til Russland.
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
tobben
31.08.2020 kl 08:13 4486

Litt endringer på topp 20 lista siste uke. Brettel Invest opp 400.000 aksjer f.eks
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
AlanS
31.08.2020 kl 08:19 4476

Danske Banke in med 1109624
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
tobben
31.08.2020 kl 14:22 4296

Kan vel tolkes som en positiv ting , når topp 20 øker beholdningen ? Dollaren er ca kr1,- svakere enn 30.juni og oljeprisen fortsetter opp🙂
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
kongsberg1
31.08.2020 kl 16:04 4219

Ser ut til de har gått i stillingskrig nå.
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
Gremlins
01.09.2020 kl 10:19 4001

Jeg synes det er godt å se at det tas grep. Jeg synes de har gjort lite for å få ned gjelden. Selv om det er "kostbare" grep, så gjøres det i alle fall noe!
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare
AlanS
01.09.2020 kl 13:31 3908

https://newsweb.oslobors.no/message/512681
DOF Subsea has been awarded a turnkey contract performing marine operations in connection with a decommissioning project by Teekay Petrojarl Floating Production. The award covers project management, engineering, procurement and all offshore marine operations. The offshore works include preparatory works at the sites including installation of a temporary mooring system, towing operations and recovery of risers and mooring systems. DOF Subsea will utilize a variety of vessels from the DOF Group fleet, deploying Skandi Acergy, Skandi Iceman, Skandi Hera in addition to selected third party vessels to deliver the scope. The project has already commenced and is scheduled to be completed within Q4 2020.
Redigert 21.01.2021 kl 06:03 Du må logge inn for å svare