Emisjon og aksjesplitt


Er dette positivt eller negativt ??
MPC Container Ships ASA ("Selskapet") ber om at en ekstraordinær generalforsamling i selskapet skal avholdes 13. juli kl. 12:00 (CEST) på elektronisk måte. Innkallingen er vedlagt denne og gjort tilgjengelig på selskapets hjemmeside https://www.mpc-container.com/ .

Selskapet har igangsatt en refinansieringsprosess for å sikre selskapets finansiering og likviditet fremover, og den ekstraordinære generalforsamlingen innkalles i denne forbindelse for å godkjenne en rettet emisjon av nye aksjer, gi fullmakter, blant annet for å gjennomføre en etterfølgende reparasjon tilbud og utstedelse av konvertibel gjeld, samt en omvendt aksjesplitt, som nærmere beskrevet i vedlagte kunngjøring.
Redigert 21.01.2021 kl 07:22 Du må logge inn for å svare
AlanS
10.07.2020 kl 16:40 6085

De som velger å delta, beholder sin position. De som kaster kort, taper.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Haamann
10.07.2020 kl 20:55 6046

Ingen store poster ute til salgs nå før 50.000 på 2,97. Kan være vi får en liten skvis opp dit. Deretter er det ikke så lange veien opp til 8,80 på det som ligger ute nå. Short begynner kanskje å gå tom, for tidligere denne uken har det ligget store poster ute øverst på salg, utenom åpningstid.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
AlanS
10.07.2020 kl 21:30 6032

Ingenting tyder på omfattende shorting i MPCC. Mer sannsynlig at noen av institusjonelle solgte seg ut.
Det kan ikke utelukkes at kursen var manipulert for å fiske ut flere aksjer fra nervøse aksjonærer.
Når refinansieringen og emisjonene er i boks, blir det mer fokus på det fundamentale og drift.

Siden July 2018, var ratene ikke bedre enn nå - https://dwcontent.affino.com/AcuCustom/Sitename/DAM/015/WCI-Chart_2020-07-09.svg
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Haamann
10.07.2020 kl 21:52 6038

Ser nå tydelig tegn på det jeg vil kalle short algerytme handel. Og hvorfor lå det store poster øverst på salg hele uken, utenom åpningstid, men ikke i dag?
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
AlanS
12.07.2020 kl 13:46 5868

Ratene fortsetter videre opp.
"Following its rate announcements on the 9 July, CMA CGM has more rate changes from Asia to North Africa, Mediterranean and North Europe, effective from 1 August (date of loading in the origin ports) until further communication but not beyond 14 August."
https://container-news.com/cma-cgm-announces-further-rate-changes-out-of-asia/

Mer opplysninger (https://lot.dhl.com/ocean-freight-rates-stable-as-container-shipping-embarks-on-slow-recovery/)
"Insights: Ocean freight rates stable as container shipping embarks on slow recovery
11 July 2020
Demand for container shipping services is starting to rebound as coronavirus lockdowns are eased, although the recovery is uneven and fresh outbreaks remain an ongoing risk.
Signs of a two-speed recovery are also apparent, with the core drivers of global container trade — Asia to North America and Asia to Europe lanes — showing signs of diverging, at least in terms of how each is responding to the loosening of economic shackles. Space availability on services to northern Europe was tightening in late June and early July, for example, while the scramble for space on the trans-Pacific trade was becoming dramatic.
Meanwhile, spot freight rates continue to strengthen. Despite lower year-on-year demand and historically depressed bunker prices, box shipping alliances have maintained strict capacity discipline and, consequently, a firm grip on pricing. The upshot is a market in which liner shipping service levels and schedule reliability for customers are in retreat even as freight costs rise.
Illustrating the point, shipping analyst firm Sea-Intelligence’s latest survey of liner schedule reliability found that only 37 percent of deep-sea services offered over 85 percent schedule reliability. The firm noted that this result is not far from the lowest level recorded since it started measuring reliability in 2012.
Meanwhile, maritime research consultancy Drewry’s assessment of the World Container Index on July 2 noted an 8 percent week-on-week increase in the composite index, taking it to 48 percent higher than a year earlier. Shanghai-Rotterdam spot freight rates were up 34 percent year-on-year, Shanghai-Genoa rates were 49 percent higher than the previous year, while Shanghai-Los Angeles prices were up a staggering 77 percent."
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
AlanS
13.07.2020 kl 15:34 5721

Trading/Position Notification - MPCC (https://newsweb.oslobors.no/message/509771 )
"This notification is made according to sections 4-1 and 4-3 of the Act on Securities Trading (Securities Trading Act) (Act of 29 June 2007 No. 75. Last amended 1 July 2014).
As a result of an acquisition of 16,588,665 shares of MPC Container Ships ASA (ticker: MPCC) for a net trade price of NOK 1.00 on July 10, 2020, The Mangrove Partners Master Fund, Ltd. held the following position in MPCC, as at close of business July 10, 2020:
20,927,939 shares, representing 5.84% of the issued share capital. This reported percentage of share capital is before the subsequent offering of 35 million shares with record date July 13, 2020."

"Mangrove Partners is a value-oriented investment manager. Our investment objective is to organically compound net worth while minimizing the chances of a permanent loss of capital." (https://www.mangrovepartners.com)
Bra at proffer kjøper MPCC nå.

Sluttaksjonen i dag var meget sterk. Store post opp til 579930 var observert på kjøpersiden :)
Skal den videre opp?
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
AlanS
14.07.2020 kl 08:57 5612

"MPC Container Ships ASA Trade Report (https://newsweb.oslobors.no/message/509797)
Pilgrim Global ICAV acquired 473,273 shares in MPC Container Ships ASA on 13th of July 2020 in a transaction on the Oslo Stock Exchange at a price of NOK 1.8756 per share. Following this trade, Pilgrim Global ICAV holds 4,213,043 shares in MPC Container Ships ASA.
Pilgrim is represented at the board of directors of MPC Container Ships ASA by Darren Maupin."
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Skallelv
14.07.2020 kl 09:32 5582

Dobling her i Juli fra dagens nivå. Og det kan gå veldig fort. Setter stop-loss på 10%.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
AlanS
14.07.2020 kl 10:40 5482

Positive nyheter fra Kina tyder på en bedring i markedet.
"Short squeeze" og snarlig reprising, ikke sant?
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
AlanS
16.07.2020 kl 20:24 5242

en grei analyse av containermarkedet
"July 16, 2020 Uncertain cargo volumes, but lines are pushing rates higher" (https://container-news.com/cma-cgm-and-hapag-lloyd-implement-new-asia-rates/)
"It is likely that consumers in both Europe and the US have been paying too little for goods for too long and the price correction is coming. Certainly one senior financier told Container News recently that shippers had “enjoyed very low rates for a long time, so they cannot complain now".
That view may well be true, and in these carbon conscious times there may be a need for shippers and consumers to pay more for environmental reasons."

"German carrier Hapag-Lloyd has announced the following ocean tariff rates for all cargoes in 20’ and 40’ (including high cube containers) on the westbound trade from East Asia to North Europe and Mediterranean. Valid for sailings commencing on 1 August onwards and until further notice, the company’s rates from East Asia (including Japan) will be as follows:"
https://hapag-lloyd7.azureedge.net/content/website/en/news-insights/news/2020/07/price-announcement---east-asia-to-north-europe-and-mediterranean/_jcr_content/par/image_b5ca/desktop.image.img.transform/content-desktop/c-1594816147254.png/a-1594816083934.png/rothacker.png
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
AlanS
18.07.2020 kl 11:51 5104

Hapag-Lloyd’s H1 figures shows company is managing Covid consequences https://container-news.com/hapag-lloyds-preliminary-figures-seem-to-manage-covid-consequences/
"Provisional first half revenues for German carrier Hapag-Lloyd, show a marked increase in earnings even with the reduced pandemic related volume crash that has blighted the first of this year.

In spite of the more than 20% decline in cargo volumes in the two major trades out of Asia on the Pacific and to European markets, the container line has managed to push up its rates on an array of services and return an increase in earnings.

Earnings before interest, taxes, depreciation, and amortisation (EBITDA) amount to approximately €1.15 billion (US$1.3 billion) compared to €956 million (US$1.1 billion) in EBITDA in the first half of 2019. In addition, earnings before interest and taxes (EBIT) were €500 million (US$570 million) compared to €389 million (US$444 million) in EBIT last year, said a Hapag-Lloyd statement."

Det gjenstår å se om feeders klarer like greit som de store liners. Mye tyder på at markedet er i bedring.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
AlanS
20.07.2020 kl 20:24 4964

Hapag-Lloyd has announced an increased ocean tariff rate for all cargoes in 20’ and 40’ containers, including high cube, standard and reefer containers on the eastbound trade from the Mediterranean to East Asia, effective from 1 August. (https://container-news.com/hapag-lloyd-pushes-up-asia-prices-from-august/)
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
AlanS
27.07.2020 kl 12:44 4780

Selv om dette gjelder panamax+, ikke feeders, kan det vare postitivt for MPCC.
Volumes down and revenues up for OOCL( https://container-news.com/volumes-down-and-revenues-up-for-oocl/)
"European shipper’s claims that the lines are manipulating capacity to drive up rates were given further support to their claims by the first half figures released by OOCL on Friday.
Figures for the first half of this year show that total volumes carried by OOCL’s vessels were down 2.6% year-on-year, but its revenues increased 3.2% according to the latest unaudited data released by the company on 24 July.
***
Overall the company saw volumes decrease 2.6% to 3,286,477TEU with revenues spiralling by nearly US$100 million to US$3.12 billion during the first six months of 2020 compared to 2019."
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare

Kan noen forklare meg hvordan denne reperasjonsemisjonen fungerer og når får man tilbud om å kjøpe ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
AlanS
28.07.2020 kl 00:14 4730

Reparasjonsemisjonen vil gi de egenkapitalbeviseierne (aksjonærene) som ikke ble invitert til å delta i den rettede emisjonen mulighet for å tegne seg til samme vilkår som i den rettede emisjonen – og således «reparere» den utvanningen som skjedde gjennom at de ikke fikk anledning til å delta. (https://www.sparebank1.no/nb/ostlandet/privat/kundeservice/andre-sporsmal/hva-er-en-reparasjonsemisjon.html)

Tidspunktet er ikke kjent. Trolig etter ferien.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
BørsMR
28.07.2020 kl 09:02 4864

For sent å kjøpe nå for å delta på rep emi?
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
AlanS
06.08.2020 kl 10:28 4666

https://newsweb.oslobors.no/message/510691
MPC Container Ships ASA announces commencement of subscription period for the subsequent offering Oslo, 6 August 2020 - Reference is made to the stock exchange announcements by MPC Container Ships ASA ("MPC" or the "Company") on 10 and 13 July 2020, respectively, regarding the completion of a private placement of 260,000,000 new shares (the "Private Placement") and the subsequent offering (the "Subsequent Offering") of 35,000,000 new shares (the "Offer Shares") in the Company, each with a par value of NOK 1.00, at a subscription price of NOK 1.00 per share (the "Subscription Price"). The subscription period will commence today, on 6 August 2020 at 09:00 hours (CEST) and expire on 20 August 2020 at 16:30 hours (CEST) (the "Subscription Period").
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare

En typisk DNB favoritt dette ja, altså en aksje der DNB kan lule småtroll til å kjøpe, ribbe små dumme aksjonærer.
Dette caset er være en Nas
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
AlanS
06.08.2020 kl 11:10 4629

I MPCC er små aksjonærer i mye mindre tall enn i NAS om jeg ikke tar feil. I MPCC er det under 15%(35 mill/ 260mill = 13,5%) og blir snart enda lavere.
De små sitter med cr 11 millioner aksjer. Det meste blir eller er allerede solgt.
I motsetning til NAS er MPCC mye mindre berørt av pandemien. Det ser ut at selskapene holder ratene under kontroll og det store klarer å gå med overskudd i disse tider. Wilhelmsen er nylig blitt med på å drifte MPCC sin flåte og de kan jo drive butikken.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
pengex
06.08.2020 kl 22:44 4517

Ok er det noen som har en forklaring på hva denne t-rett tildelingen ble? Jeg har fått tildelt 5 ganger mer enn beholdning. Riktig? Har ikke lest selskapsmeldingen enda.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare

Hvis du har rett til å tegne deg for aksjer i den pågående repareringsemisjonen, så er det vel bare å tegne deg for alt du kan få? 1 kr pr aksje som kan omsettes på børsen for 2,25? Såvidt jeg forstår er du i dette forholdet privilegert😊
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
pengex
07.08.2020 kl 00:28 4460

Jo, forsåvidt er vel forholdet ok da aksje sto i 6kr da emien ble kjent.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
AlanS
07.08.2020 kl 00:53 4441

her er reglene.
"Eligible shareholders, being shareholders of the Company as of 9 July 2020 (and being registered as such in the VPS on 13 July 2020, pursuant to the two days' settlement procedure in the VPS (the "Record Date")),

The Eligible Shareholders will be granted 3.223999 Subscription Rights for each existing share registered as held by such Eligible Shareholders as of the Record Date, rounded down to the nearest whole Subscription Right. "

Det ser ut at du solgte noe etter 9 July.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
AlanS
12.08.2020 kl 22:29 4166

"Euroseas, which operates 16 vessels after this latest sale, reported total net revenues of US$13.5 million, net income of US$1.3 million and adjusted EBITDA (Earnings Before Interest, Tax, Depreciation, and Amortization) of US$4.4 million for the second quarter of the year. The respective figures for 2020 first half were US$28.9 million, US3.2 million and US$8.4 million." https://container-news.com/euroseas-sells-three-container-vessels-for-scrap/
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
AlanS
21.08.2020 kl 18:29 3591

Major lines push up Asia rates (https://container-news.com/major-lines-push-up-asia-rates/)
Senior shipping companies have increased their charges in Asia, effective from the upcoming September.

Bra utvikling av Freightos Baltic Index (FBX) - https://fbx.freightos.com
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare

Dnb favoritter finner du ofte på taperlistene.
Hvem i alle dager gidder kjøpe dette elendige segmentet over 2kr når det var en kjempe emisjon på 1kr
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
AlanS
21.08.2020 kl 21:14 3522

Ratene er sterke nå. Emisjonen er egentlig en mini versjon av oppkjøp. TOP5 lastet mye og tar gjerne mer under 2kr. Aksjen er rigget for reprissing.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare

Emisjonen var et snitt for gribbene til å få snittet ned ja, så de kunne kaste aksjene ut i markedet 100 prosent over emi kurs, hvem i alle dager gir mer en 1 kr for dette møkka segmentet?
En klar Dnb favoritt du vil tape mye penger i om du kjøper over emi kurs- scam
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare

Der dette virkelig favoritten til det mest talentløse meglerhuset i Norge? Hvorfor er egentlig denne over 1 krone?
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
AlanS
25.08.2020 kl 12:28 2954

talentløse er de som ikke klarer å følge med markedet. https://container-news.com gir oversikt over rater og nyheter. MPCC top5 sitter med over 50% og, trolig, øker nå mens donkeys selger.
Det gikk greit med overtegning i repemi. Da er beholdninger mer konsolidert og få aksjer i omløp.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare

Du mener vel spleis eller omvendt splitt. Med den headingen skaper du forvirring
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare

Ja, få den ned til 1 kr så kanskje vi andre også tar et bett, kjøper ikke 80 prosent over nylig emi kurs
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
AlanS
25.08.2020 kl 13:13 2903

Alle må gjøre egne vurderinger. Spørs om prisen kommer ned til 1 kr og hvor mye man klarer å få tak i til den pris.
Den fete posten på 1 million aksjer på kjøppersiden til 1,85 virker lovende. Dessuten ligger 3 mill på kjøp til 1,7.
Markedet støvsugges for aksjer fra de utålmodige)))
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare

Det er ikke bare i USA at postvesenet sliter. I dag fikk jeg brev i postkassa om hvor mange aksjer jeg hadde fått tildelt, og med opplysninger om at belastning av min bankkonto skulle skje mandag 24. august, altså for 2 dager siden. Tegner man aksjer, holder det ikke med å vente på posten.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare

Når er de de nye aksjene tilgjengelige for handel?
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
AlanS
29.08.2020 kl 14:17 2209

The Offer Shares are expected to be delivered to the subscribers' respective VPS accounts and be listed and tradable on the Oslo Stock Exchange on or about 31 August 2020. (https://newsweb.oslobors.no/message/511880)
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare

Blir spennede til uka da, kjøpte fredag men er selvsagt usikker på om 2 kr er en grei pris kortsiktig, vanskelig å si når det frigis aksjer.
Men det er også omsatt veldig begrenset med aksjer i tidsrommet rett før emisjonen, noe som indikerer at det er svært få mindre investorer som sitter med inngang 1,4 kr her.
Men, det ligger store kjøpsordre i boken og uansett hvordan en vrir på dette er 2 kr milevis lavere inngangsbilett her en det de langsiktige store eierne har selv etter emisjonen, disse som har tapt bøttevis med cash siden børs noteringen, og trolig er det disse som ligger i boken å støvsuger aksjer som Alan skriver.

Har fulgt rateutviklingen en stund, ratene er jo nå strengt tatt gode I et 5 års perspektiv og fortsetter dette blir det grønne kvartaler fremover og på lengre sikt bør det være rom for opp skriving av asset.
Omsettningsmessig ser det også ut som det tar seg opp, interessen vender tilbake.
Emisjonen minner litt om Fredriksen fremgangsmåte, tyne i det lengste til kanten av stupet og så hogge innpå i bunnen av syklusen.



Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
AlanS
29.08.2020 kl 23:17 2097

Ratene økte med cr 50% siden mars 2020 og ligger godt over 2019 snitt. Om trenden fortsetter kan MPCC bli i medvind.

35 millioner i repemi er bare peanuts i forhold til 260 mill i rettet emi. Det ser ut at det meste av det kommer til salg blir plukket rimilig fort. Det er veldig tydelig at de største vil få mest mulig ut av emisjonen.
Mange selskap menner at ratene var alt for lave alt for lenger, nemlig siden 2015.
Tiden er inne for en oppgang og denne kan bli varig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
BørsMR
30.08.2020 kl 00:38 2062

Du gir mer enn 1 krone for dette møkka segmentet
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare

Omsatt for 6 mill kroner første timen, på linje med golden ocean og Frontline, imteresen er det ingenting å snakke om.
Etter en grusomt H1 er selvs det værste nå bak oss, med innhentet arbeidskapital kan det bare gå en veg?
Redigert 21.01.2021 kl 07:17 Du må logge inn for å svare