Tomra - Pantegigant drukner i arbeid og trenger flere folk

Kommentatoren
TOM 10.09.2018 kl 10:01 2701

Her beskrives realitetene innen Tomra Collection Solutions på et språk alle på forumet forstår. Vi er noen her på forumet som en stund har forsøkt å rette oppmerksomheten mot boom'en som nå kommer.



På jakt etter nye utfordringer? Hva med 1400 milliarder av dem.

Pantegigant drukner i arbeid og trenger flere folk.


Strender fulle av plastflasker har de siste årene blitt et vanlig syn flere steder i verden. Norske TOMRA er verdensledende på pantesystemer som kan redusere tilfanget av plastforsøpling dramatisk. I løpet av de neste årene planlegger de å ansette mange nye medarbeidere på tvers av hele organisasjonen.

Samler 35 milliarder flasker og bokser i året

– I TOMRA jobber vi for en mer bærekraftig fremtid gjennom å sikre optimal ressursproduktivitet. Pantesystemer i flere land er et viktig virkemiddel for å hindre at flasker og bokser havner på avveie i naturen eller i havet. I tillegg reduseres behovet for bruk av råmaterialer til plastproduksjon for nye flasker, sier konserndirektør Harald Henriksen i TOMRA Collection Solutions

– Vi ansetter mange nye medarbeidere fordi vi ser at markedssituasjonen er i stor endring. Stadig flere land er i ferd med å innføre panteordninger i en takt vi ikke har sett tidligere, forteller digitaldirektør Aleksander Mortensen i TOMRA Collection Solutions.

...

Norsk kompetanse til utlandet

TOMRA er verdensledende på innsamling av flasker og bokser. Det finnes over 110.000 pantemaskiner på verdensbasis og 82.000 av disse er TOMRA-maskiner, fordelt over 60 ulike markeder. Stadig flere steder i verden innføres det panteordninger og TOMRA deltar tett i utviklingen.

– Jeg har jobbet i TOMRA i 20 år og i løpet av den tiden har det kommet nye markeder jevnt og trutt. Prosessene i forkant har imidlertid vært omstendelig og tatt lang tid. Nå skjer ting mye raskere og en rekke store land arbeider nå med å innføre panteordninger, forteller Mortensen.

Han beskriver det som skjer som et vippepunkt for bransjen.

– Vi er på et punkt der en liten nisjebransje begynner å bre om seg. Det er også bakgrunnen for at vi nå ansetter flere. For oss er det større risiko å være for trege enn å være for tidlig ute. Vi trenger handlekraftige medarbeidere med evne til å tenke nytt i en spennende bransje i rask utvikling, forklarer Mortensen.

...

- Vi ser at markedene som har innført panteordninger umiddelbart får levert inn betydelig flere flasker og bokser. Litauen innførte pantesystem for to år siden og i løpet av den tiden har innsamlingsgraden økt fra 34 til 92 prosent. Det viser at det nytter, sier Mortensen.

...

Vi har 50.000 tilkoblede pantemaskiner globalt. Ved å benytte oss av realtidsdata fra disse utvikler vi verdiøkende tjenester som serviceverktøy og forbrukertjenester. Vi ser på nye betalingsløsninger og integrasjon mot butikkjeder og partnere for å øke panteopplevelsen og verdien for våre kunder, sier hun.

...

Vi i TOMRA har vært med på å grunnlegge og utvikle denne industrien de siste 45 årene. Nå trenger vi flere brilliante medarbeidere som kan være med oss på reisen mot å skape fremtidens pantesystemer. Vi er markedsledende i bransjen og det skal vi fortsette å være. Menneskene i TOMRA er vår viktigste ressurs og nøkkelen til å sikre posisjonen vår i et større marked, avslutter Trapnes.

https://www.tu.no/deltav/karriere/annonse-pa-jakt-etter-nye-utfordringer-hva-med-1400-milliarder-av-dem/445374
Redigert 20.01.2021 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
Kommentatoren
10.09.2018 kl 23:25 2553

De ekstreme holdningsendringene vi har bevitnet i løpet av kort tid og som har ført til at "alle" nå plutselig er tilhengere av å innføre pantesystemer (se uttalelser fra Tomras folk til Teknisk Ukeblad i trådstart), kan vel knapt illustreres bedre enn med det eksempelet jeg kommer med her. For bare få år siden bedrev Coca-Cola og kumpaner innen leskedrikk- og bryggeribransjen aggressiv lobbyvirksomhet mot alt som luktet av pantesystemer. I Boston for noen dager siden sa Coca-Colas CEO James Robert B. Quincey at løsningen på problemet med engangs plastflasker som forsøpler ligger i å designe effektive pantesystemer som sørger for at flaskene blir samlet inn...!


Coca-Cola c.e.o. sees solutions in plastic recycling, sugar reduction

09.10.2018 By Jeff Gelski


BOSTON — As a leader in the soft drink industry, the Coca-Cola Co. understandably looks for ways to reduce sugar. James Robert B. Quincey, president and chief executive officer, also explained how the handling of PET (polyethylene terephthalate) bottles could help Coca-Cola solve plastic environmental problems.

“The good news about plastic is it’s a completely solvable problem, especially PET, because PET is fully capable of being collected, recycled and turned back into bottles,” he said Sept. 6 at the Barclays Global Consumer Staples Conference in Boston.

He said governments are moving toward making certain plastic items stop being single-use items. Atlanta-based Coca-Cola is on board with that goal, he said.

“By 2030, we want to make sure we recover a bottle or can for everyone we sell, and we want to be able to use as much as possible, recycle back into our own bottles and cans, no new technologies ultimately needed,” Mr. Quincey said. “New technology will make it easier, but new technology is not needed. What’s needed is to solve the organizational problem of collecting the bottles and then putting in the infrastructure to basically chop them up and make them virgin material again.”

https://www.foodbusinessnews.net/articles/12479-coca-cola-ceo-sees-solutions-in-plastic-recycling-sugar-reduction
Redigert 20.01.2021 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
KanonBra5
11.09.2018 kl 06:55 2485

For Coca Cola er det enormt dårlig reklame å ha tomme flasker ligggende rundt i naturen. Ser for meg at det vil komme som et krav fra dem (og andre produsenter) i årene fremover at en pante ordning er på plass for å selge deres produkter.

Med Tomra’s eksisterende markedsandel blir dette ekstremt!!!

Investor
Redigert 20.01.2021 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
Kommentatoren
13.09.2018 kl 13:21 2248

Ingen tvil om at her blir det arbeid!

Drikkevareprodusentene som altså for inntil kort tid siden aktivt motarbeidet innføring av pant, har nå blitt pådrivere! Nå legger europeiske drikkevareprodusenter frem en ambisiøs handlingsplan for hele EU-regionen (!!!) . I denne handlingsplanen spiller pant/innsamling av flaskene en helt nødvendig hovedrolle.


DRINKS INDUSTRY SETS AMBITIONS TO MAKE ITS PLASTIC PACKAGING MORE SUSTAINABLE

13 September 2018

UNESDA Soft Drinks Europe has announced a set of EU-wide ambitions to make the sector’s plastic packaging more sustainable. The ambitions aim to contribute towards building a circular model for plastic packaging by improving its recyclability, recycled content, collection, and reuse.

Beverage packaging is the most collected packaging in the EU and large soft drinks companies have been instrumental in driving up recycling rates by establishing and running many of the packaging recovery organisations across the EU.

The sector has already taken significant steps to make soft drinks packaging more sustainable and reduce its carbon footprint – including light-weighting programmes to reduce the amount of raw materials used; increasing the use of recycled materials and removing technical barriers to recyclability.

“Achieving circularity through optimal collection, recycling and use of recycled PET is a top priority for our industry,” explains UNESDA Director General, Sigrid Ligné. “UNESDA members want all their packaging, including plastics, to be collected and recycled and not discarded on our streets, oceans and waterways. To achieve this, packaging collection systems must be well designed, set-up and managed by industry. Improved collection and recycling, alongside greater consumer awareness, are key to increasing the rPET content of beverage bottles.”

The ambitions are that:

- By 2025 100% of soft drinks primary plastic packaging will be recyclable;

- By 2025 soft drinks PET bottles will contain a minimum 25% recycled material on average;

- Collection rates of soft drinks primary plastic packaging for recycling will be further increased and optimised in all EU markets in collaboration with other packaging recovery actors;

- Soft drinks primary plastic packaging will be reused – including refillable bottles – where it makes environmental and economic sense.

The UNESDA ambitions also contribute to the EU’s bold objectives including the European Strategy for Plastics in a Circular Economy – which calls for “industry associations” to “come forward with voluntary pledges to boost the uptake of recycled plastics”; and the proposal for a Directive on the reduction of the impact of certain plastic products on the environment - which seeks a “positive impact on collection rates, the quality of the collected material and subsequent recycling” in particular for “beverage bottles”.

The soft drinks sector supports growth of a secondary raw material market that makes food grade quality rPET sufficiently available, accessible and affordable. With these conditions met it is ready to go way beyond its current target of a minimum 25% recycled material on average.

https://packagingeurope.com/european-soft-drinks-industry-sets-ambitions-sustainable/
Redigert 20.01.2021 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
CleanGlobe
13.09.2018 kl 16:06 2185

Lovende utsikter!
Redigert 20.01.2021 kl 23:28 Du må logge inn for å svare