Bil og motor

 

Opprett ny tråd

Tesla-aksjen stiger perverst. Nå 1084 $ pr. aksje.


Sluttet på 361 $ pr. aksje 18. mars.
Oljefondet gjør vel noen dollar her nå ?
Redigert 30.06.2020 kl 18:27 Du må logge inn for å svare
trek
30.06.2020 kl 18:33 1002

En lekket epost fra Musk om at de kanskje tas inn i S&P500 indeksen. Men det er vel lite trolig at det skjer nå, da det krever et visst overskudd i Q2, som ikke er sannsynlig. Kan fort falle tilbake igjen, når shorterne får roet nervene.

Dette tror jeg er en aksje hvor man må være forberedt på alt. Den kan gå i både 2000 og 10000 $.
Men det kan også komme et forferdelig kursras fra stor høyde.
Er man god på denne, kan man bli søkkrik.
Sannsynlig utvikling er gigantisk berg og dalbane har jeg en følelse av. Den er altså opp 200 %
på 3 mnd. 12 dager. Etter å ha falt fra 970 $ tidlig i år.

Ville brukt disse metrikkene for å vurdere aksjen

1. Er aksjen overvurdert (Inflatert)?

https://www.investopedia.com/terms/p/pegratio.asp

2. Er Tesla finansielt det selskapet gir seg ut for å være?

https://www.investopedia.com/terms/r/returnoninvestmentcapital.asp

3. Generelt for de som ikke vet det.

https://www.investopedia.com/ask/answers/121514/what-difference-between-pl-statement-and-balance-sheet.asp

Tesla er nok mer og mer en merkevare som Coca Cola hvis merke sies å utgjøre 90 % av verdien av selskapet.

Brukes M&M (Miller & Modigliani) på Tesla ville jeg ganget det tallet jeg kom til med et tall i intervallet [2,4] på grunn av merket. Tesla er kanskje det mest verdifulle merket i bilindustrien nå.
Redigert 30.06.2020 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
bellx
30.06.2020 kl 20:12 880

Hvordan går det med shorten til sissner,han uttalte at denne skal vi tjene penger på,har steget mye siden da.

Børsverdier på bilselskaper nå :

Toyota 22,06 billioner Yen = 1967,7 mrd. NOK
Tesla 200,06 mrd. $ = 1932,5 mrd. NOK
VW 70,23 mrd. € = 760 mrd. NOK
Honda 4,99 billioner Yen = 445 mrd. NOK
Daimler 38,68 mrd. € = 418 mrd. NOK
BMW 36,63 mrd. € = 396 mrd. NOK
GM 36,12 mrd. $ = 348 mrd. NOK
Ferrari 29,73 mrd. € = 321,7 mrd. NOK
Ford 23,95 mrd. $ = 230,5 mrd. NOK
Suzuki 1,80 billioner Yen = 160,5 mrd. NOK
Subaru 1,72 billioner Yen = 153,4 mrd. NOK
Geely 119,72 mrd. HKD = 150,5 mrd. NOK
Nissan 1,68 billioner Yen = 150 mrd. NOK
Fiat Chrysler 13,86 mrd. € = 150 mrd. NOK
PSA 13,24 mrd. € = 143,3 mrd. NOK
Renault 6,68 mrd. € = 72,3 mrd. NOK
Tata 323,75 mrd. INR = 41,8 mrd. NOK
Mazda 408,15 mrd. Yen = 36,4 mrd. NOK
Mitsubishi Motors 396,42 mrd. Yen = 35,4 mrd. NOK
Hyundai Motors 24,42 billioner KRW = 19,8 mrd. NOK
Aston Martin 750,89 mill £ = 9 mrd. NOK

Kawasaki ligger på 231 mrd. NOK. De tilvirker litt biler, men mest motorsykler og andre ting. I noenlunde
samme kategori har vi kanskje Yamaha ?

I tillegg til disse er det 10 kinesiske bilfabrikanter. Saic motor, Dong Feng motor, FAW, Chang'an, BIAC, BYD, GAC,
Great Wall moto, Brilliance auto, og Chery.

De største bilselskapslandene er altså Japan, USA, Tyskland, Kina, Italia, Frankrike, India, Sør-Korea, England.

$ 9,63
€ 10,82
100 Yen 8,92
HKD 1,2573
100 KRW 0,81
100 INR 12,90
£ 11,93
Redigert 30.06.2020 kl 23:57 Du må logge inn for å svare

Teslakursen er nå i ny ATH med 1132 $.

Tesla er nå verdens mest verdifulle bilselskap.

Tesla 209,51 x 9,54 = 1998,7 mrd. NOK. Dvs. 2 billioner kroner.
Toyota 2172 x 8,87 = 1926,5 mrd. NOK
Redigert 01.07.2020 kl 17:03 Du må logge inn for å svare

Holy cow. Kursen er nå 1208 $ aksjen.
Den var 361 i Mars.

Tesla har nå en børsverdi som ligger langt over Volkswagen, Daimler og BMW tilsammen !
Redigert 02.07.2020 kl 22:33 Du må logge inn for å svare

Bilselskaper har nå følgende børsverdier :

Tesla 2135,2 milliarder kroner.

Volkswagen 764,3 mrd. kr.
Daimler 424,1 mrd. kr.
BMW 397,0 mrd. kr.

GM 344,2 mrd. kr.
Ford 229,4 mrd. kr.

Tilsammen har disse 5 merkene 2159,0 mrd. kr. i børsverdi. Tesla er altså verdsatt
til praktisk talt det samme som disse 5 store bilkonsernene tilsammen. Litt å tenke på.

Toyota ligger på 1959,0 mrd. kr.
Redigert 02.07.2020 kl 22:49 Du må logge inn for å svare

Har sett litt på andre børsverdier :

Apple 15040 mrd. kr.
Microsoft 14906 mrd. kr.
Amazon 13738 mrd. kr.
Alphabet 9549 mrd. kr.
Facebook 6338 mrd. kr.
Samsung 2794 mrd. kr.
Intel 2386 mrd. kr.
ExxonMobil 1776 mrd. kr.
IBM 1013 mrd. kr.
Boeing 972 mrd. kr.

Tesla har solgt 891,000 biler totalt i sin levetid.

Toyota selger over 10 millioner biler i året..

Jeg er enig i det Puta1n.
Jeg forsøker allikevel å formidle at i går var børsverdien av Tesla praktisk talt omtrent like mye verd som bilkonsernene VW,
Daimler, BMW, GM og Ford tilsammen. Det burde få noen og enhver til å våkne opp. Og begynne å resonnere over hva som
holder på å skje.
Det ligger et klart signal i dette at bilens fremtid er elektrisk. Lik det eller ikke, men dette skjer.

Det er nok ikke så lenge til at Teslas bilproduksjon er vesentlig høyere. En ELbil er mye enklere enn en bil med forbrenningsmotor.
Ladeinfrastruktur kommer. Vent å se.

VW-konsernet selger vel allerede i dag fler elbiler i Europa enn hva Tesla gjør. I tillegg kommer altså det mye større salget av ordinære bensin, diesel og hybrid biler. Så selv om framtiden skulle være så elektrisk som mange tror så er det noe umulig ved prisingen av Tesla. De kommer aldri til å ha monopol på å selge personbiler, uansett hvilken type biler som blir vanlig..
Det er også mange problemer med å gå fullstendig over til elbiler, som vi ikke har løsningen på i dag. Det er få land som har så god tilgang til elkraft som vi har i Norge. Elbilene er også avhengig av begrensede ressurser som Litium og mer sjeldne metaller.

trek, jeg er langt på vei enig med deg.
Allikevel er det altså en så himmelferdaktig aksjekursutvikling vi ser siden mars måned. Sannsynligvis
brukes berg og dalbane bevegelsene for aksjekursen til å vokse aksjekursen med. Så aksjen er nærmest
et case for seg selv, nærmest uavhengig av det bilmessige som skjer i selskapet.

Vi må huske at Apple og Microsoft er priset til 30000 mrd. kr. tilsammen. Tankevekkende det også. Noe
av "mystikken" her kan være den datateknologi som muligvis tenkes puttet inn i bilene etterhvert av Tesla.

På den annen side har jo ikke Tesla lang erfaring i å konstruere, tilvirke og selge biler. Slik som de gamle
bilselskapene har. Allikevel er det nok en form for bilrevolusjon som pågår nå. Hvor bil med forbrenningsmotor,
eksosanlegg, drivaksel tvers gjennom bilen, vifte, kjølesystem, startbatteri, bensintank, stor girkasse, kardang
osv. synes å ha kommet inn i en prosess hvor dette er på vei ut. Rett og slett har blitt gammeldags og out of date.
At tanken om hvordan en bil skal være holder på å endre seg radikalt. Dvs. et slags Kodak-stadie innen bil.

En ELbil har bl.a. en helt annen energieffektivitet. Og vil med lave ELpriser, være billig i drift. Den består av mye færre
deler, og er mye mindre komplisert enn en bil med forbrenningsmotor. Dette med at den ikke forurenser under kjøring
er nesten en ting som forsvinner oppe i dette. Selv om det opprinnelig kanskje var hovedpoenget. Pga. energieffektiviteten
så drar ELbil godt fra 0 km/t. Den trenger ikke girkasse. (Det fins riktignok en slags 2-girs variant. Men det har ingenting
med diger girkasse å gjøre).

Jeg vil ikke si så mye om fremtidsscenariet her. Men undervurdere det bør man ikke gjøre.
Tilgang på kraft blir nok bedre verden over. Og stoffer som trengs i batterier kan variere. Det får de nok tak i. Og selve
bilparkene i de ulike land trenger ikke så fryktelig mye strøm.
Redigert i går kl 13:19 Du må logge inn for å svare

Ta en ting som dataprogrammene Office, Word og Excel. Og operativsystemet Windows. Apple og Microsoft
tar nå årlige beløp for dette. Du får ikke brukt hardwareutrustningen din, uten å betale årsavgift. Hva kommer
til å skje innen ELbil ? Har du ikke riktig operativsystem versjon så kommer du ikke til med årsavgiften en gang.

Her burde jo kanskje noen utvikle helt anderledes operativsystem og dataprogrammer ? Så kunne disse
monopolene falle ? Og hva om myndigheter begynner å lage reguleringer oppe i dette ?

Med Teslas børsverdi, kan de jo begynne å sluke bilselskap hvis de vil. Vipps så forsvant Ford inn i folden for eksempel.

Hvordan står det til med sissner? Er han fortsatt short???