Ang. Q1 rapport

Pradox
SOFTOX 01.07.2020 kl 03:01 1645

Det er noe jeg enda stusser med etter webcasten. Almås nevnte ved spørsmål ang produksjon at første "linja" hadde produsert på full kapasitet. Da antar jeg at han mener den linja som før hadde kapasitet på 5k enheter.
Almås hevdet også i en tidligere webcast at en produksjon av 5k enheter daglig ville tilsvare et ukentlig salg på 1,2m nok. Med det resultatet som er guidiet for Q2 sier det met meg at det enten ikke blir solgt, eller at prisen i markedet er ekstremt mye lavere en forventet og til nærmest "gi bort" pris.

La oss ta utgangspunktet i antall arbeidsdager i Q2 eksludert helger og helligdager.

Arbeidsdager: 58
Produksjon: 5.000
Salgsinntekt: 5.000.000


5k * 58 = 290.000 | Dette gir da enhetsproduksjon gitt produksjon på 5k daglig.

5mill / 290.000 = 17,2kr | Dette vil da bli salg pr enhet.


17,2 kr er da verdien Softox får fra leverandørene pr. enhet. Regner da med at den produksjonslinjen Almås snakte om er de små flaskene da de er de som har vært mest omtalt. For å regne nettoinntekten på dette kommer da variable og faste kostnader i forbindelse med produksjon.

Denne utregningen er basert på at alt som har blitt produsert har blitt solgt, noe jeg dermed tviler på.


Redigert 19.01.2021 kl 18:13 Du må logge inn for å svare
Lazz
01.07.2020 kl 08:33 1566

Det er vel noe av det positive jeg tok ut fra rapporten i går. Marginene er gode. Kommer de opp på salg av 10.000 flasker om dagen snakker vi store penger bare der.. Får håpe at nå som avtalene er på plass og helsetjenesten åpner for nye avtaler i August kjører SoftOx på og tar markedsandeler fra Antibac.
Jondolls
01.07.2020 kl 09:05 1411

Noen som enda har troen her eller er deg bare storaksjonærene igjen. Huff tunge dager...
John8
01.07.2020 kl 09:23 1314

Pradox

Du er ikke den eneste som har gjort slike kalkulasjoner og observasjoner.
Det kan dessverre se som de tidligere meldingene fra hr. Almås ikke er korrekte.
Alternativt produserer man for lager - hvilket ikke gir god mening når Almås så sterkt har fokusert behovet for økt produksjonskapasitet.
Redigert 01.07.2020 kl 09:23 Du må logge inn for å svare
Rekdal
01.07.2020 kl 09:25 1289

Dette blir igjen bare tipping og har ingen rot i virkeligheten. Vi vet ikke hvor mange enheter som er solgt. Ja, den produksjonslinjen med 5k har gått for fult, men de har også solgt større enheter som evt må med i regnestykket. Det er dags dato umulig å regne på inntjening pr enhet. Blir bare gjetning
bj111
01.07.2020 kl 09:43 1216

Hvorfor tviler du på at de får 17,2 pr enhet? Det er ikke noen dårlig margin. At det har blitt operert med fantasimarginer på 50% av utsalgspris er det samme som det har blitt kalkulert fantasikurser basert på 50% margin av kr 119 og 45.000 solgte enheter pr dag. Almås villedet markedet i Q4 presentasjonen under Q/A og det er mulig at det var en grunn til at han var så spak i går i tillegg til at han må snakke et språk han ikke klarer. Spørsmålet er om det ikke ble litt mye fanden på veggen i går, motsatt av vekkelsesmøtet han holdt på Q4. I så fall en ny villedning men motsatt.
Han sa førstelinje har gått for fullt siden den startet opp. De produserer noe i de nye linjene men langt fra full kapasitet. De har fleksibilitet og kan øke produksjonen raskt.
Rekdal
01.07.2020 kl 11:15 994

Det er ingen dårlig margin, men det blir brukt er regnestykke med tall vi ikke vet. Og da er vi igjen i gang med å prøve å tippe pris pr enhet. Så jo hvordan dette gikk sist? Tror det er viktig å være forsiktig med dette når man så hvordan mange ble villedet av dette.
Jeg gleder meg til høsten, mange triggere ligger foran oss.
Forstår også at mange ble skuffet i går. Må selv si jeg synes det var mange lyspunkter. Nå er det bare å være tålmodige:)
Slettet bruker
01.07.2020 kl 11:18 984

Dere forstår at 5m er omsetning og ikke margin?