NEL: Fredag 31 juli 2020


God morgen.
Etter ønske og innspill er det ny tråd som starter med historiske kurser i NEL.

Historiske kurser mnd for mnd.

2019.
Kurs pr 1 juli kr 7,20. ..Kurs pr 1aug kr 7,12
Kurs pr 1 sept kr 6,78...Kurs pr 1 okt kr 8,32
Kurs pr 1 nov 2019 kr 7,92..Kurs pr 1 des 2019 kr 7,93
Kurs 2020
Kurs pr.1 jan 2020 kr 8,65,-
Kurs pr.1 feb 2020 kr 9,18
Kurs pr 1 mar 2020 kr 9,65
Kurs pr 1 april 2020 kr 10,35
Kurs pr 1 mai 2020 kr 12,63
Kurs pr 1 Juni 2020 kr 14,96 (opp hele 13,25% i mai)
Kurs pr 1 Juli 2020 kr 18,85 (opp 26,04% i juni)

ATH kurser
ATH. dags sluttkurs.. 13.07.20 kr 23,34
ATH. Kurs................13.07.20 kr 23,34

Løkke til videre i 2020
Redigert 21.01.2021 kl 09:32 Du må logge inn for å svare

Nikola inntar Storbritannia:

H2 & Fuel Cell News

@H2NewsGlobal

·

5h

USA HD truck maker, Nikola, is planning 50 #hydrogen stations in the UK and the rest of Europe as their value surpassed $30bn last month. “#H2 is more profitable than USA because of the high cost of diesel, taxes, and toll rates," said Trevor Milton. https://lnkd.in/g87MjCU

Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare

Er det noen som vet hvilket selskap det her kan være snakk om:
Cleantech-selskap med hydrogen-fantasi:
Denne aksjen kan være den neste høytflygeren innen cleantech-sektoren. Det nordamerikanske selskapet tilbyr forskjellige løsninger for rensing av gass, generering og filtrering. Uansett om det er naturgass, helium eller hydrogen: Dette selskapet har bygget opp et bredt spekter av produkter med fremtidig potensial.

Målet er klart: selskapet ønsker å bruke teknologiene for å akselerere introduksjonen av fornybare gasser og derved redusere karbonutslipp i gassnettet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
06.07.2020 kl 00:26 3524

Her kommer det som perler på en snor 👍🏻👍🏻
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
06.07.2020 kl 00:31 3540

Starten er nå. 1920 er selvsagt morsomt å komme med.
Jada det er solid teknologi. Og NEL er verdensleder.
Det er først nå H2 virkelig er på "alles" lepper.
Se på budsjettene i EU, US, Portugal, Korea, Danmark osv osv.
Spetalen skulle ha kjappe penger og han sådde frøet selvsagt.
Men jobben har skjedd etter dette.

Tror ikke man behøver bekymre seg for kjøpsviljen i emisjoner?
Den siste var over på en halvtime (og closet etter to timer).
Og det på nesten ATH kurs på den tiden....
La emisjoner komme om det trengs for utvidelser!
Har tilgode å tape på det i NEL.

Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare

Noen er ser på utvanning som veldig negativt og liker derfor emisjoner dårlig. Selv synes jeg det er bedre å ende opp med å eie 1% av Meny-kjeden enn 10% av landhandelen på Gokkseter. ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
06.07.2020 kl 08:21 3337

Hahaha 👍🏻👍🏻👍🏻
Ja det er en bra måte å beskrive det på 😊
Helt enig.

Tror ikke man bør satse på vekstselskaper om man tenker på utvanning.
Man får alltid (hittil i alle fall) tilbud omnå kjøpe billigere enn emisjonskursen også.
Og da mener jeg over vanlig handel.
Kursen dipper alltid ned under emi-kurs i NEL.
Jeg økte beholdningen i vanlig handel på lavt 9 tall tidligere i år da jeg fikk lite i selve emisjonen på 9,50.
De fikk jeg altså billigere.

Men det er klart, man må jo da ha noe fri kapital.

Men selv om man ikke foretar seg noe så har kursen steget hver eneste gang vi har fått emisjoner.
Så ingen har vel tapt på disse enda.
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
06.07.2020 kl 08:54 3216

Hydrogen er nok logisk i industrien men å ha den teknologien i biler og trailere, i stort antall overalt, tror jeg ikke vil skje. På 10 år har batteri kostnaden gått ned med 90 % og batteriene holder mer enn bilens levetid.

Hydrogendrevne trailere er også mange ganger dyrere å drifte enn ren Bev.

"BatteryDay" nå i september vil også vise et videre paragimeskifte innen batteriteknologien og jeg tror «kvantespranget» kommer når det blir 50 reelle mil eller mer i rekkevidde.

Logikken tilsier at enkelheten, effektiviteten, ytelsen og rimeligheten av ren batteritek vinner over mye dyrere, mye mer komplisert, mer vanskelig og farlig - hydrogen teknologi.
Redigert 21.01.2021 kl 05:13 Du må logge inn for å svare

Hvis du ser på tomme trailere så er nok hydrogen dyrere å vedlikeholde. Men når du setter det opp mot økt kapasitet for nyttelast så blir regnestykket et annet, siden batteri fortsatt veier mer per energienhet. Etter hvert som lastebilene blir selvkjørende (level 5) så vil også ladetid kontra fylletid bli et poeng. I dag er ikke ladetid noe problem all den tid en sjåfør uansett må ta lovpålagte pauser. Men når lastebilene kjører seg selv så vil hvert minutt ekstra på lading/fylling bety ett minutt senere ankomst til destinasjonen. Nå snakker vi halvfjern fremtid, men likevel, de lange linjene må trekkes opp i dag, og det er de lange linjene jeg investerer for.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
06.07.2020 kl 09:46 3079


Ja kanskje det. Men den økte kapasiteten kan nok bare erstattes med flere Bevs eller med mer spesialbygde Bevs.

At førerløse hydrogen trailere skal kjøre rundt helt alene tror jeg ikke blir tillatt, for risky business.

Det kommer nok noen FCEV på veien men det tror jeg blir i mindretall og mest fra selskaper med spesielle behov og egne fyllestasjoner.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare

Det er et tilsynelatende godt poeng, at hvis batterier blir billige nok, og lastebilene førerløse, så kan man bare hekte på enda en trailer på det selvkjørende toget for å øke nyttelasten. Dog, hvis du gjør det samme med det selvkjørende hydrogentrailertoget så får du enda mer nyttelast. Battery Day blir interessant, men selv Nikola, som skryter på seg vanvittig god batteriteknologi, ser på hydrogen som en nødvendighet for langdistanse og stor nyttelast. Så jeg tror du og jeg er enige om to av tre punkter i hvert fall:
1. Hydrogen i industrien kan bli stort.
2. Hydrogen for lastebiler kan bli stort.
3. Hydrogen for personbiler er too little, too late når det gjelder ytelse, pris og praktisk bruk.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
omans
06.07.2020 kl 10:06 3068

Har du link til at Nel er verdensleder?

Står ingenting på hjemmesiden. De skriver imidlertid "We do what we say and are open about what we do."
Allikevel er det flere ting det ikke gis info om, som tolkes positivt pga at det skal ha med såkalt konkurransesituasjon å gjøre.
H2 har vært i vinden lenge nå, og om du snakker med vanlige folk er det ikke på deres lepper, det går mer på el bil, er Tesla best etc.

Det er bra det er interesse for emisjoner, som jeg har skrevet før så er jo det gunstig for Løkke og Nel at de slipper å ta opp gjeld når de skal ekspandere.
Fint at man vil gi penger til Løkke, det går også med til å lønne de 273 ansatte.

Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare

Svar fra Bjørn Simonsen : Skjønner at det er mange som er nysgjerrige. Målsetningen vår er å starte opp linja neste sommer, og rampe opp utover andre halvår. Når det gjelder ytterligere detaljer rundt Herøya-ekspansjonen kommer vi med en oppdatering i forbindelse med Q2-presentasjonen den 26. august. Ha en fin sommer så lenge! Bjørn

 
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
06.07.2020 kl 10:45 2911

Seriøst?
Hvis du ikke klarer å ha fått med deg at NEL er verdensledende på elektrolysører så orker jeg ikke diskutere med deg.
Da skjønner jeg ikke hva du gjør på NEL tråder?
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
omans
06.07.2020 kl 10:48 2899

Ser det har blitt storm i vannglass av en bisetning/saksopplysning ift mitt innlegg. "Og til en viss grad utvanning"
Antall aksjer øker, nå 1,4 mrd aksjer. Ord som negativt, bekymring etc er ord som er brukt av andre.
Fra børsmeldinger siste måneder ser en ikke innsidekjøp, men en ser innsidesalg.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
06.07.2020 kl 10:59 2857

NEL er ikke noe for deg?
Innsidesalgene vet du er fordi de har hauger med opsjoner?

Hva med å nyte ukentlig kursoppgang eller finne en annen aksje uten innsidesalg og emisjoner?
Og med P/E som ser bra ut.
NEL prises jo i skyene?


Løkke på Twitter:
The 10 first @Hyundai_Global trucks being loaded in Korea on rout for Switzerland Europe, arriving in August. Congratulations to @H2EnergyAG1 that use @nelhydrogen electrolysers to produce green H2. Look forward to the shipment for Norway next year.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
06.07.2020 kl 11:02 2849

If you don't have patience to wait for infrastructure, why not build your own. I am sooo impressed by ASKO that is producing own H2 and running trucks, cars and forklifts from solar on the roof. @asko is leading the way in Norway. Well done @nelhydrogen
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
omans
06.07.2020 kl 11:05 2837

Denne tråden er slik jeg oppfatter det en tråd om NEL.
Du skriver at NEL er verdensledende, men er dette riktig?
Hvorfor skriver du det dersom det ikke er riktig?
Det går an å være interessert til en viss grad, selv om man finner større avkastning andre steder.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
06.07.2020 kl 11:12 2807

https://investorkilden.com/nel-asa/

Nel Hydrogen Electrolyser er en verdensledende tilbyder av produksjonsanlegg med alkalisk elektrolyser. Teknologien gjør om vann (2 H2O) til hydrogen (2 H2) og oksygen (O2) ved hjelp av energi i form av elektrisitet. Den første installasjonen av et produksjonsanlegg med denne teknologien skjedde i 1927 på vegne av Norske Hydro, og de har utviklet den videre siden. Fra 1974 startet selskapet kommersielt salg av sine elektrolyser. Det finnes flere elektrolyse-teknologier. To andre eksempler er, ”Fast polymerelektrolytt elektrolyse (PEM)” og ”Høytemperatur dampeelektrolyse”. På markedet er det i per dags dato alkalisk og PEM som er tilgjengelige. PEM er litt mer effektivt, men dyrere per i dag.

Nel Hydrogen Electrolyser ønsker å treffe de tradisjonelle hydrogen markedene, men også det voksende markedet for hydrogenbiler og andre transportmidler. I dag er 4 % av all hydrogenproduksjon fra elektrolyser, så dermed er det mye å gå etter. Dette markedet vokser i hovedsak på bakgrunn av etterspørsel etter hydrogen som brensel og energilager. Markedet for elektrolyser er anslått å skulle vokse 6-gangern de neste 10 årene, ifølge Nel.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
06.07.2020 kl 11:17 2783

https://www.tu.no/artikler/nel-hydrogen-bygger-kjempefabrikk-pa-1-gw-i-grenland/472616


I fremtiden har vi kanskje bare to drivstoffalternativer: batteri og fornybart hydrogen. Det norske selskapet Nel er verdensledende på sistnevnte.

https://www.storebrand.no/smartere-valg/artikkel/gode-penger/slik-skal-tungtransport-fa-en-plass-i-nullutslippssamfunnet

Markedet vi opererer i vil kunne vokse 1000 ganger og vel så det.
- Bjørn Simonsen, direktør for forretningsutvikling og samfunnskontakt i Nel

Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
omans
06.07.2020 kl 11:21 2770

Ok, da er de i følge teksten "en verdensledende tilbyder".
Spørsmålet er om de er verdensledende, over de andre konkurrentene, slik jeg oppfatttet påstanden.
Klart de er en av flere verdensledende, skulle bare mangle. De er priset til snart 30mrd.

Ser det fortsatt er mye "kanskje" etc. i artiklene, så det er jo lov å drømme om slikt. Så da stiger det siden det kanskje skal bli slik.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
06.07.2020 kl 11:33 2732

Ikke bli overrasket om det snart er 50 milliarder....

Men alt er kanskje i aksjemarkedet.
Også laks og olje....😉
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
omans
06.07.2020 kl 11:35 2726

Her er noen andre som også påberoper seg å være verdensledende innen hydrogen:
https://www.hydrogenics.com/about-the-company/who-we-are/

ed: ingenting overrasker vedr dette, så lenge det er satt en slik orden mhp oppfattelse av hydrogen sin fremmarsj i verden, og det flokkes rundt aksjene, kan det holde på så lenge momentumet for dette er til stede. På et eller annet tidspunkt vil en se om optimismen var berettiget i en slik grad som det prises inn for det fremtidige markedet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
06.07.2020 kl 12:27 2611

Det er plass til maaange konkurrenter i H2 bransjen.
Men på elektrolysører er vel NEL kjent for å levere effektive varer?

Kos dere med oppgangen uansett.
25 er snart innen rekkevidde 🇳🇴🇳🇴
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
06.07.2020 kl 12:35 2590

Sjekk denne:

Nel kan få plass i europeisk hydrogenallianse
Et lekket dokument viser at Nel-sjef Jon André Løkke er tiltenkt styreplass i den nye hydrogenallliansen som EU-kommisjonen vil lansere.

https://e24.no/teknologi/i/3Jr3Kd/nel-kan-faa-plass-i-europeisk-hydrogenallianse

Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
06.07.2020 kl 13:35 2435

Hehe! , ja disse også : https://www.linde-engineering.com/en/plant_components/hydrogen-fueling-technologies/index.html

Også mye Robotehandler som hjelper å pushe aksjen opp til nye short-vennlige høyder.

At aksjen er en "trader favoritt" er ikke akkurat positivt det heller.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
06.07.2020 kl 13:49 2418

At dere gidder....

Om dere mener NEL har for mye konkurranse, sinnsyk P/E eller ikke er ledende på sitt felt, ikke har de mest effektive elektrolysørene osv., så er det da bare surr å investere i NEL?
Ta gevinst eller kjøp noe spennende 😞🤦‍♀️
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
06.07.2020 kl 13:56 2401

Les og sjekk hvem andre som også er nevnt her....
Om Løkke får en plass her så skjønner man at det kan/vil få synergier?
Her må man se det store bildet...

https://www.politico.eu/wp-content/uploads/2020/07/Clean-Hydrogen-Alliance-draft.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
omans
06.07.2020 kl 14:26 2343

Hvorfor skriver du stadig om p/e? Så vidt jeg kan erindre, har jeg ikke tatt opp dette.
Jeg har derimot for lengre tid tilbake skrevet at en ikke kan se på p/e i fasen selskapet er i.
Nå var det dette vedr om Nel er verdensledende. En kan nok forvente at konkurransen blir hardere etter hvert som markedet blir større, og flere vil tjene penger.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare

Bare for å gjenta trådstart;

Kurs pr.1 jan 2020 kr 8,65,-
Kurs pr.1 feb 2020 kr 9,18
Kurs pr 1 mar 2020 kr 9,65
Kurs pr 1 april 2020 kr 10,35
Kurs pr 1 mai 2020 kr 12,63
Kurs pr 1 Juni 2020 kr 14,96 (opp hele 13,25% i mai)
Kurs pr 1 Juli 2020 kr 18,85 (opp 26,04% i juni)

ønsker en ikke å være med på en sånn reise så får man bare la være. Jeg sitter rolig på toget ennå og har sittet der siden kroner 3,- og mange var negative til prisingen allerede da......

Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
kaliber
06.07.2020 kl 15:59 2126

Spådommen til Spettet slår til, det ser det vitterlig ut som!!
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
omans
06.07.2020 kl 16:06 2105

Siden du tar frem dette, hva er ditt mål for aksjen? Skal du selge noen gang?
Er jo snakk om ting skjer fra 2030, og eu mål innen 2050. Nellionær vil jo selge innen neste år pga hus bygging. Mange som har blitt med på oppturen, men samtidig kan ha skepsis til om optimismen pt er overdrevet. Om ikke annet kunne man forventet litt konkret guiding fra Løkke. Om man vil sitte til 2050 er det fint , men ikke sikkert en får glede av pengene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
06.07.2020 kl 16:14 2066

Kan vel selge når som helst?
2021?
Er jo bare å handle og selge når man er fornøyd?
Noen trader ører, noen 50 ører, noen venter på 50%, noen 600%.
Trenger ikke vente til 2050?
Kursøkningen siste årene er jo på fremtidig potensiale.
Se på Tesla..... når tar det slutt? Mange har gjort gode penger der.

Er man skeptisk (som deg) så ville jeg absolutt ikke kjøpt nå.

Forøvrig en fin dag for aksjonærene i NEL.
🎉🥂🍿

Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare

Det er rart med det der. På den ene siden så ville jeg aldri ha anbefalt noen å gå inn på disse nivåene. På den annen side så er det ikke aktuelt for meg å selge. Det viser vel bare at vi er i fullstendig ukjent farvann hvor man bare har lyst å sitte helt i ro i båten og håpe på det beste.

Stas med nye ATH-er da. 21,50 som sluttkurs og 21,56 som ATH intradag.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare

Helt utrolig utvikling.
Bare å ta av seg hatten.
Ny Ath og Ath intradagskurs.

Løkke til videre.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
omans
06.07.2020 kl 17:15 1885

Sikkert greit at du svarer, men nå spurte jeg han andre. Var det som var poenget.
Ser jo av det tekniske at det er momentum.
Så det er jo lykke å være inne i denne aksjen, og andre aksjer som stiger.

Skal man bare anta at oppgangen siden 3 kroner skal fortsette i samme duren neste 5 år.?
Om 5 år er det fortsatt 5 år til 2030, og fortsatt 25 år til 2050.
Fortsatt er det ingen infrastruktur og lite rundt oss som minner om det såkalte hydrogensamfunnet.
For hver milliard Nel stiger i mcap, tar det x i tid å tjene det inn. Men siden det ikke er fokus nå, så er det bare halleluja på hvordan det kanskje kan bli. Tror mange kaster seg på nå pga en slags følelse av FOMO.

Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare

har endret litt tankesett her nå.
Hadde 20-25 som mål.
Nå blir det å flytte stoploss oppover, helt til det stopper;)

Her kommer det jo ny triggere hele tiden, og hvorfor skal jeg hoppe av da?
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare
06.07.2020 kl 18:08 1806

Litt sånn jeg tenker også.
Skyver kursmålet og flytter med SL oppover.
Redigert 21.01.2021 kl 05:43 Du må logge inn for å svare