NEL: Fredag 31 juli 2020

rogneveien
NEL 01.07.2020 kl 07:40 129698

God morgen.
Etter ønske og innspill er det ny tråd som starter med historiske kurser i NEL.

Historiske kurser mnd for mnd.

2019.
Kurs pr 1 juli kr 7,20. ..Kurs pr 1aug kr 7,12
Kurs pr 1 sept kr 6,78...Kurs pr 1 okt kr 8,32
Kurs pr 1 nov 2019 kr 7,92..Kurs pr 1 des 2019 kr 7,93
Kurs 2020
Kurs pr.1 jan 2020 kr 8,65,-
Kurs pr.1 feb 2020 kr 9,18
Kurs pr 1 mar 2020 kr 9,65
Kurs pr 1 april 2020 kr 10,35
Kurs pr 1 mai 2020 kr 12,63
Kurs pr 1 Juni 2020 kr 14,96 (opp hele 13,25% i mai)
Kurs pr 1 Juli 2020 kr 18,85 (opp 26,04% i juni)

ATH kurser
ATH. dags sluttkurs.. 13.07.20 kr 23,34
ATH. Kurs................13.07.20 kr 23,34

Løkke til videre i 2020
Redigert 21.01.2021 kl 09:32 Du må logge inn for å svare
oppvigår
17.07.2020 kl 20:08 6115

https://www.pv-magazine-australia.com/2020/07/17/green-hydrogen-to-reach-price-parity-with-grey-hydrogen-in-2030/
Green hydrogen to reach price parity with grey hydrogen in 2030
IHS Markit’s latest report looks at a wave of new investments in large-scale projects. Economies of scale and technological improvements, as well as renewables deployment, could make green hydrogen price-competitive with grey and blue hydrogen.

JULY 17, 2020 MARIAN WILLUHN
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
rogneveien
18.07.2020 kl 11:31 5857

Rollover.

Ha en flott helg.

Løkke til.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
rogneveien
18.07.2020 kl 11:37 5832

Ser at HEX har signert en kontrakt om leveranse til en større hydrogenaktør. Er dette NEL? Det burde vel børsmeldes i så fall. Har ikke HEX og NEL en eller annen avtale litt tilbake i tid? Rart de ikke nevner hvem denne aktøren på X store hydrogenstasjoner er.
Det er iallefall bevegelse i hydrogenmarkedet. Nel eller ei.

Løkke til.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
interferensen
18.07.2020 kl 12:45 5777

Det står at ordren er på X-Store transportmoduler og at det er bestilt av "a major US hydrogen fuel supplier and hydrogen refueling station operator". Er det First Element som er de som teller som en "major hydrogen refueling station operator"? Uansett er det gode nyheter. Særlig for oss som har HEX i tillegg til Nel i porteføljen. :-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
TheKurgan
18.07.2020 kl 16:11 5659

Søkte på en RAV4 i dag, så dukker denne opp:
https://motor.no/elbil-ladehybrid-suv/vil-trolig-ikke-pavirke-norske-rav4-kunder/173494
Peker ikke dette akkurat til den største utfordringen til batteri - råvarene for produksjon?
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
Wanker
18.07.2020 kl 16:38 5640

Jeg tror du har rett - Mitsui er deleier i både HEX og FE, og FE er vel den største operatøren i USA.
Men Equillon er vel heller ikke noen dverg i denne sammenhengen. Blir spennende med denne tildelingen av nye stasjoner i California. Tildeling skulle vel opprinnelig bli offentliggjort i juni, men kommer visst i juli, ifølge Carlsberger på Shareville.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
90los
18.07.2020 kl 23:08 5468

Når tror dere at NEL aksjen er verdt 50 kroner? Jeg tok opp forbrukslån og kjøpte ganske mye på 22. Planen er å selge halve på 50, da kan jeg betale lånet og rentene. Da har jeg halve av alt jeg kjøpte gratis. Den brukte 3 måneder fra 10 til 20, så jeg tenkte den sikkert var 50 før jul. Det tar vel sånn ca samme tid for å bli dobbel, ikke for hver 10 kr?
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
TheKurgan
19.07.2020 kl 09:28 5336

Det kan skje, og akkurat dette er jo noe av spenningen med NEL (potensilet er der), men ingen vet akkurat NÅR eller OM H2 virkelig tar av.
Det ser virkelig ut som det skjer mye rundt hydrogen nå. Tror det bli en spennende ferd videre også. Har vært en pengemaskin til nå i hvert fall.
Ellers så mistenker jeg deg for å være enten litt naiv eller dette er et tulle-innlegg🤔
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
Wanker
19.07.2020 kl 13:28 5146

Vi vet jo alle at kursen stiger raskere, jo høyere den blir. Det er det som kalles eksponensiell vekst. Så det er klart veien fra 22 til f.eks 44 går dobbelt så raskt som fra 11 til 22!!!!! Dette er vel kjent i finansmiljøet, og hydrogen- og fornybare aksjer er i tillegg på en sinnssyk vekstkurve nå.
Rådet må være å ta opp så mye forbruksgjeld som gjeldsregisteret tillater, samt å en selge evt. dyr bil og kjøpe en 15 år gammel Yaris.
;-) ;-) ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
Falketind
19.07.2020 kl 14:43 5132

Interessant å lese om alle de som nå har bommet stykt på den kraften NEL aksjen har påvist under covid-19 perioden, og som for øvrig heller ikke er over. De prøver å snakke ned aksjen med den konsekvensen at Nel-toget bare dundrer avgårde forbi stasjonen med totalt forvirrede Nel-aksjonærer. Disse har bommet totalt på egen investerings strategi i forhold til det potensialet som grønn hydrogen nå kommer til å få i verden. Selv begynt å laste opp når kursen var på 60 øre....
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
90los
19.07.2020 kl 15:00 5148

Dobbelt så raskt er enda bedre enn jeg trodde. Håper det, da blir det 50 lenge før jul. Var litt nervøs forat det ikke stiger fort nok. Tok så mye lån jeg kunne. Tenkte å prøve et annet sted også, men feiga ut. Har ikke bil, tenkte å kjøpe hydrogenbil når jeg har tjent nok på NEL.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
oppvigår
19.07.2020 kl 18:53 5056

Vet ikke om du er en av alle disse fjottene, som prediker at hydrogen er bare tull. La oss heller la oss ta en titt på dem som holder på å pisse i buksa fordi de er redde for at gassen, som vi leverer ikke lengre har noen betydning for verden.
https://e24.no/den-groenne-oekonomien/i/8mrQMG/norsk-lobbykampanje-i-brussel-frykter-diskriminering-av-gass

Vil ha teknologinøytral satsing
NHO, Norsk olje og gass, Industri Energi, Equinor og Aker Solutions har alle formidlet sine bekymringer til EU-kommisjonen i forbindelse med utformingen av den nye strategien.

Det samme har Olje- og energidepartementet gjort.

Skrekkscenarioet for gassprodusentene er at EU skal stenge kranen fullstendig for blått hydrogen og gi alle pengene til grønt.

Tenk at man har våknet i Norge også, og innser at hydrogen, og da spesielt grønt er fremtiden. Men det er dessverre kanskje i siste liten. Nå må vi innse at dette skifte skjer med lynets hastighet, og da kan man ikke sitte på gjerde og tvinne tommeltotter. Nel har for lite på bok enda til å bli den store giganten. Løkke må nok komme med en større emisjon, som kan innbringe 3-5 milliarder.
Røkke har innsett at det er i det grønne skiftet pengene ligger, og da må vi være såpass oppegående og innse realiteten i at det må satses stort på grønt hydrogen.
Det snakkes om at blått hydrogen vil være aktuelt en stund til 2030. Men ser man på det som skjer i Sibir, så er det nok ikke lenge før Putin får panikk. Valget i USA vil også medføre at man går mye raskere over til en grønnere politikk.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
90los
19.07.2020 kl 19:58 4993

Jeg er ikke noen hydrogen-er-bare-tull-prediker jeg, nei.
For å vise respekt har jeg laget et lite dikt.

Hydrogen er konge! Hydrogen er digg!
Opp vi går. Opp å stå.
Wank, Wank, Wanker.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
oppvigår
19.07.2020 kl 20:06 4996

Takker for det flotte diktet, som forteller hvem og hva du er.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
omans
19.07.2020 kl 20:07 5014

Da kan man kanskje spørre seg hvorfor Tesla prises slik de gjør. Hvordan Toyota løser sine utfordringer mhp etterspørsel og leveringsmuligheter/kapasitet må bli en sak de må svare for/løse

"In the case of the passenger car, everything speaks in favor of the battery and practically nothing speaks in favor of hydrogen
https://insideevs.com/news/406676/battery-electric-hydrogen-fuel-cell-efficiency-comparison/
The hydrogen fuel cell requires 2-3 times more energy to drive the same distance, as the overall Well-to-Wheel efficiency is from 25-35%.

Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
omans
19.07.2020 kl 20:09 5018

Technological hype is generated in a complex process that feeds on unique elements of human behavior and information distribution. Unfortunately, it usually ends in a predictable outcome for individual investors: regret. It's something investors with an open mind want to consider regarding fuel cell stocks and the proposed hydrogen economy. An honest assessment of the competitive landscape and simple thermodynamics suggests it might not play out as investors currently hope for these presumed growth stocks.

https://www.fool.com/investing/2020/07/18/fuel-cell-investors-shouldnt-get-too-caught-up-in.aspx
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
Wanker
19.07.2020 kl 20:32 4984

Hen kan vanskelige ord, da - ikke alle vet hva en "prediker" er :-)
Litt gammelmodig ord, muligens er hen mer voksen enn innleggene skulle tilsi? Eller kanskje bare "skadad gods", som ble traumatisert pga oppveksten i en kristen sekt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
oppvigår
19.07.2020 kl 20:55 4943

Det er da ikke noe gammelmodig ord. Du burde rettet det til at det heter predikerer, og at jeg burde skjerpe meg i norsk rett skriving. Takker for din vennlige omtale.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
90los
19.07.2020 kl 20:57 4946

Må ikke være ekkel med oppvigår, wanker.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
Wanker
19.07.2020 kl 21:08 4950

Jeg tenkte ikke på deg, oppvigår, men den som skrev "prediker".
Prediker som substantiv er relativt gammelmodig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
TheKurgan
19.07.2020 kl 21:23 4986

De tunge batteriene forbruker mye i energien i en batteribil kontra hydrogen.
Poenget mitt handler imidlertid om at Toyota (ikke en bil-pygme) allerede merker problemer med leverong av batteri til elbiler og det er enda ikke løst!
Det er ikke ubegrenset tilgng til råvarene til batterier og Kina har allerede de største ressursene her og jobber konsekvent med å sikre seg rettighter videre.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
oppvigår
19.07.2020 kl 21:29 5000

https://www.theguardian.com/environment/2020/jul/19/can-a-hydrogen-boom-fuel-a-green-recovery-for-britain

Can a hydrogen boom fuel a green recovery for Britain?
The UK has lost its lead in windpower and batteries, but there is one eco fuel that could transform its post-Covid fortunes…
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
90los
19.07.2020 kl 21:39 5014

Engelsk jo. Kan du oversette? Det viktigste? Om NEL?
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
omans
19.07.2020 kl 21:47 5041

Jeg er litt usikker på hva du mener, antar at du mener at det er problemer med batterier til el biler, og at råvarer til batterier er begrenset ressurser. Pga dette må hydrogen komme inn å fylle behovet som bl.a Toyota ser mtp etterspørsel og kapasitet på levering av el biler.

Du må nesten komme med linker etc til forhold rundt slikt. Salget av EVs øker vel noe, og de utnytter over 77% av energien fra sitt opphav og ut til hjulene.
Det vil nok si at mer miljøvennlige fossilbaserte personbiler vil bli hovedingrediensene på norske veier i overskuelig fremtid fortsatt.

Men, det øker ikke så mye som før, noe kan måles som nedgang.
https://ofv.no/aktuelt/2020/antall-elbiler-ned-men-elbilandelen-%C3%B8ker
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
Admoff
19.07.2020 kl 21:53 5027

Ikke vær lat nå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
Hemsen
19.07.2020 kl 22:18 4978

Løkke må gjerne komme med en større emisjon som du ber om, men ikke før det meldes om noe stort og konkret det skal gå til. Det kan være seg en kjempekontrakt industrielt, et samarbeid med en av de virkelig store etc. Ikke fler ulne twittermeldinger. Jeg gleder meg til fortsettelsen..
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
omans
20.07.2020 kl 00:19 4834

Det mangler litt swung, eller rim.

Hydrogen er grønn, hydrogen er blå, også grå, Nel aksjonærer likeså.
Hydrogen er grønn og blå, jeg har en Tesla du ikke kan få.
Hydrogen er grønn, hydrogen er blå, jeg har en hydrogenbil, ingen kan fylle på.
Hydrogen er grå og grønn blå, Løkke lever i fremtidshåpet, Nel aksjonærer likeså.
Hydrogen er grønn og blå, jeg skriver på Hegnars forum, det gjør du og.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
90los
20.07.2020 kl 00:45 4805

Oh man
you really can
write a poem.
Omans will get'em
when they're all dreams
and no reality.
So it seems
in their hopeful insanity
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2020 kl 01:13 4788

Skriv på Norsk........please
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
Nikko
20.07.2020 kl 08:35 4660

Hva skjer på Tradegate? Faller kraftig. Ned - 4,28% til kr 20,77 på høy omsetning.
https://www.tradegate.de/orderbuch.php?isin=NO0010081235
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
Nikko
20.07.2020 kl 08:46 4636

Jeg tenker jeg vil driste meg til å gi et aksjeråd i dag. Det er å selge NEL fra start og kjøpe tilbake billigere senere ila dagen. Mvh Nikko
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2020 kl 08:47 4636

Nei ikke på høy omsetting. alt er relativt. de prøver å få tak i billige aksjer ved å dumpe noen slik at prisen går ned. deretter legger de samme seg på kjøp. Slapp av.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
Nikko
20.07.2020 kl 08:54 4604

Det er en omsetning på Tradegate på hele 98,35 millioner kroner.

Følg med på hva som skjer på ose nå. Bud 22,21 nå. Det faller ekstremt mye når børsen åpner om noen minutter. Det er noen som prøver å holde kursen oppe for så å selge store mengder aksjer straks børsen åpner. Trur eg..
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
Nikko
20.07.2020 kl 09:21 4502

Da falt den sannsynligvis ifra seg fra start. Så ikke sånn ut noen minutter før åpningen. Kan skje den tar en dupp om litt?
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2020 kl 09:58 4380

ser ut for at børsen generelt er litt slækk idag men NEL har hentet seg pent inn. Tipper det blir oppgang idag.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
Sørøya
20.07.2020 kl 15:38 4113

Nikola har noen dårlige dager. Trevor burde kanskje bruke litt mer tid på å få produksjonen igang og litt mindre tid på twitter. Årsaken til fallet var allerede varslet for en stund siden, faktisk litt før børsnoteringen. Det frigis relativt store mengder med aksjer for vanlig handel. Vil nok påvirke kursen noen dager. Da blir det nok også kortvarig smitteeffekt på NEL.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
Nikko
20.07.2020 kl 20:49 3855

Det spørs om ikke det går an å få kjøpt Nikola aksjen ned mot 15 dollar om noen dager

Nikola-aksjen i gulvet mandag ettermiddag
5 timer siden · Eirik Amb Nysveen
Aksjen til lastebilprodusenten Nikola faller 19,5 prosent på Nasdaq mandag ettermiddag.
Fallet kommer etter at det ble kjent at kjøpsopsjoner (warrants) som ble utstedt i forbindelse med børsnoteringen i juni nå kan utøves. De opsjonene som det handler om gir rett til å kjøpe Nikola-aksjer til 11,50 dollar per stykk, betydelig over sluttkurs fredag på 48,84 dollar.
Totalt er det 24 millioner utestående warrants.

Sikkert en feil i teksten; skal nok være "betydelig under sluttkurs fredag"
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2020 kl 21:07 3826

det har jeg ikkenoe tro på Nikko. 15 dollar kommer ikke til å skje. kjøp nå og vær langsiktig er min greie i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare