Northern Ocean - 2. halvår 2020.

Mogwai
NOL 02.07.2020 kl 12:43 47596


Tenkte jeg skulle lage en ny tråd om Northern Ocean. De forrige innlegga begynner å bli litt lange. Kom gjerne med innspill på forventninger og triggere for 2. halvår. Oljepris utsikter og hvordan det vil påvirke selskapet.



Redigert 21.01.2021 kl 09:23 Du må logge inn for å svare
Bolster
08.07.2020 kl 15:55 4539

Zavva har du hørt noe mer ang oppstart av WM?
Jeg har hørt at det kan være de starter opp inn mot neste uke.
Redigert 21.01.2021 kl 01:37 Du må logge inn for å svare
energikongen
08.07.2020 kl 19:10 4352

Man har poster både til og fra related partiets, hva er postene fra
Redigert 21.01.2021 kl 01:37 Du må logge inn for å svare
zavva
08.07.2020 kl 19:18 4283

Har hørt det samme Bolster- 1-2 uker (hørte det på mandag). Så jeg antar Mira er på rate igjen senest slutten av neste uke. Samt at SUT er rett rundt hjørnet.
zavva
08.07.2020 kl 19:23 4268

Fra postene er managment fees for tjenester NOL yter for NODL og SDRL.
energikongen
08.07.2020 kl 22:40 4101

Men, nodl skylder vel ikke oss 143 Mill usd og seadrill 81 Mill usd, det er jo disse tallene som står der under "from related parties"
Redigert 08.07.2020 kl 22:41 Du må logge inn for å svare
Bolster
08.07.2020 kl 22:53 4117

Ikke millioner, men tusener.
Mogwai
09.07.2020 kl 09:19 3928


Aksjen hadde trengt en positiv PM nå for å få litt fart i kursen!
energikongen
09.07.2020 kl 10:05 3844

11.11 Working Capital Statement
As of the date of this Prospectus, the Company is of the opinion that the Group’s working capital is sufficient for its
present requirements and for at least the next twelve months from the date of this Prospectus. ----. Fra prospektet (DNB) i februar siste emisjon
5198
09.07.2020 kl 10:43 3788

Rykte skal ha det til at WM og WB kommer på oppetid og får fullført SUT i løpet av 5-10 dager. Selv om ikke det kommer børsmelding vil nok dette i det minste stabilisere kursen.
energikongen
09.07.2020 kl 11:33 3728

Ifølge prospektet skal vi ha Liquid working capital på 25 Mill usd/lånebetingelsene
energikongen
09.07.2020 kl 11:47 3700

Fra prospektet i februar-------Ample pro forma cash position, additional
USD 30m available under Sterna RCF1,. Der er det kalkulert med 56 Mill usd i working kapital og 30 Mill usd i reserve fra sterna lånet i prospektet, skulle tro at vi fremdeles har nok penger , det er jo ikke så mye som har gått galt siden februar vel?
Redigert 09.07.2020 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
energikongen
09.07.2020 kl 12:20 3634

Etter februar har vi har 1 uke i mars uten rate pga nødnedstenging av boring pga dårlig vær med tilhørende utslipp av borreslam + disse 3 ukene med WM nå, tilsammen 9 Mill usd i tapt inntekt + utsettelse av WB i 3 mnd med delvis rate , tap anslått av meg 13 Mill usd tilsammen. 22 Mill usd. +++ ,Vi tar i og sier 30 Mill usd, det bør fremdeles holde da
Slettet bruker
09.07.2020 kl 12:38 3607

Møkka papir, rene ord
Mrhifi
09.07.2020 kl 15:26 3436

Godt man ikke har købt til 49 kr🤯☠️
habbu
09.07.2020 kl 15:51 3387

Det kan du trygt si - men syns NOL har blitt hardt straffet av markedet og tror det er begrenset nedside igjen fra disse nivåer.
Slettet bruker
09.07.2020 kl 15:56 3379

Fredriksen straffer de fleste utenom seg selv.
Blir billig for han å overta selskapet nå.
Hvem skal tilrettelegge neste emisjon ? Hvilket hus har han best "business" med ?
Er vel de som har shortet denne i senk med JF sine aksjer.
Redigert 09.07.2020 kl 15:57 Du må logge inn for å svare
Bolster
09.07.2020 kl 15:59 3381

Foreligger det en bankgaranti i kontrakten mellom WH og WM?
Var noen som snakket om en bankgaranti på 100musd.
Bolster
09.07.2020 kl 16:08 3348

Har JF til vane å gå for emisjoner da?
En eventuell emisjon på dette nivået er krise.
habbu
09.07.2020 kl 16:12 3342

Det ble gjort en rettet emisjon i overgangen til NOL på 900 mill. Her var også Fredriksen godt tegnet til kursen på 49,- så han er nok den som har størst papirtap her. Han tjener nok noen kroner på å låne ut til short, men det er begrenset sett i forhold til hvor mye han taper på en eventuell emisjon til disse kurser. Jeg er ganske sikker på at det ikke skjer, da tror jeg nok mer på en fusjon med Seadrill etter de har fått orden på sysakene; så langsiktig ser det jo egentlig veldig bra ut.
Bolster
09.07.2020 kl 16:15 3348

Da er spørsmålet hva som gjøres i det kortsiktige bilde. Zavva kom med noen tanker rundt dette for noen dager siden. Flytte avdrag, og øke revolver.
Sikkert andre muligheter også?
R19
09.07.2020 kl 17:10 3256

Emisjon
Bolster
09.07.2020 kl 17:43 3227

Emisjon med dagens aksjekurs vil være en gedigen utvanning. For å hente en sum som hjelper vil det utstedes enormt med aksjer.
bravo
09.07.2020 kl 17:56 3235

Ekstremt kort vei ned til 4 tallet nå.....
Davinci_me
09.07.2020 kl 18:06 3213

Da var vi på 5 blank og salgspresset gir seg faen neg ikke. Begynner å tvile at WM problemene hadde noe med nedsalget å gjøre. Det er jo raka vegen ned og ikke spor etter intradagrekyler. Bare trist.
Bolster
09.07.2020 kl 18:32 3172

Enig i det. Men jeg tenker at det er bedre for både JF, og spesielt småaksjonærer at det løses med å skyve på avdrag og øke sterna kredittfasilitet.
Jeg er ikke så kjent med hvordan JF har løst slike situasjoner tidligere i de ulike selskapene?
Redigert 09.07.2020 kl 18:36 Du må logge inn for å svare
R19
09.07.2020 kl 18:49 3161

Gir privat lån eller kjører emisjon. Nå har han allerede lånt 100 millioner USD til selskapet er ikke sikkert han låner ut mer.
Bolster
09.07.2020 kl 18:54 3152

Er det noen som har regnet på hvor mye kapital som evt må hentes? Forsinket oppstart av bollsta og noe varierende prestasjon av mira som årsak.
Trymte
09.07.2020 kl 20:10 3079

"Sendte følgene spørsmål til en person som er blandt de fremste på riggaksjer i Norge. Mail sendt etter børsslutt i dag. Gitt tillatelse å gjengi, med disclaimer at dette er vedk tanker i dag, slik markedet er i dag. Svarene er gitt av vedkommende som privatperson. Nedenfor er svarene.

1. Hva tenker du om kursutviklingen i NOL siden emisjonen?

Svar: Emisjonen ble satt over åtte ganger dagens kurs, da hentet selskapet nær en milliard kroner. Noen som man kan si i ettertid var et gunstig tidspunkt å hente penger. Emisjonen var kanskje satt noe høyt. Uansett – utviklingen har vært katastrofal for flere av de større aksjonærene og omdisponering av porteføljer kan være noe av forklaringen på nedgangen siste tiden, tross fundamentale endringer i både oljepris og lysere tider i NS generelt. Det viktigste og et fortrinn er at selskapet faktisk fikk hente penger den gang. (onsdag er det 1. juli, da skal du sen den bykser).

2. Hva tenker du om prisingen av selskapet i dag på 382 milllioner kr, pris/bok på ca. 0.1

Svar: Man må huske gjelden til selskapet på ca. 4 milliarder, men alle riggselskaper har gjeld. Noen mer enn andre, ser man gjelden pr rigg som er ca. 25% av nybyggverdi, er det et nivå vi syntes er gunstig og et viktig moment hvis man skulle utsette forfall på ballonglånet i 2021. Prisen er hva den er. Vi har sett svært mange private investorer komme til aksjen etter den gikk under 7 kr og forventer mer oppmerksomhet i tiden som kommer. Selskapet handles på svært lave multipler, og er nær ATL. Volumet har tatt seg betydelig opp siste 4-5 ukene og mange aksjer har skiftet hender. Noe vi ser som positivt.
Beholder selskapet kontrakten med Lundin og Wintershall DA – er denne aksjen totalt feilpriset, og reprisingen vil komme når begge riggene er i drift.

3. Hva er teknisk verdi på NOL slik du ser det?

Svar: Teknisk verdi på NOL trodde vi lenge var rundt 10 kr eller mcap på ca. 650 millioner kr. Men aksjen er blitt presset ned og vi har sett ganske klare mønster og motiv, uten at jeg vil kommentere det ytterligere.

4. Hva er det verste som kan skje med NOL/hva tror du kan skje?

Svar: Det er jo at oljeprisen kollapser og oppdragsgivere sier opp avtaler. Det skjer nok ikke nå. Men var ikke realiteten for bare to mnd siden. Mye er blitt veldig mye bedre for selskapet bare siste 4 ukene. Det vil nok være et behov for å få utsatt betalingsforpliktelsene på første ballonglån i 2021. Det forfaller i H22021. Vil tro JF – som har en god standing blant banker og obligasjonseiere får til en gunstig deal. Å være i et JF dominert selskap har sine fordeler når det kommer til akkurat dette punktet. Lånet vil nok bli utsatt – mot en engangssum (0,1% av totalsum) og sannsynligvis 150 basispunkter mer på rentebærende gjeld.

Det er blitt spekulert at JF henter kapital (rettet) og vanner ut småaksjonærer. Det vil svekke tilliten til JF systemet og ikke bli aktuelt. JF har indirekte eierskap på nær 40%. Men hvem vet? Ser han sitt snitt å kuppe selskapet? Man kan aldri utelukke noe. Men det verste for dagens aksjonærer er et skambud, som ikke reflekterer de reelle verdiene. Noe bud under 15 kr bli nok aldri lagt frem uansett. Men det kan gi selskapet en reprising på kort sikt. Vi forventer også en rekke konsolideringer i rigg – og det spekuleres i om andre aktører ser sitt snitt. Når begge riggene er på kontrakt vil NOL være verdens billigste riggselskap

5. Har dere oppdaterte kursmål. Noe nytt?

Svar: Det kan jeg ikke kommentere. Det jeg kan si er at vi oppfatter at kursen i NOL ikke reflekterer fremtidig inntjening på noen måte. Det er kommet mange triggere siste måneden som ikke har gitt merverdi for selskapet. Skattepakken og signalene fra Lundin at dem ønsker å ha en langsiktig relasjon til West Bollsta burde være vektlagt.

6. Kan du forklare meg litt om synergiene rundt riggverdier og om det påvirker NOL?

Svar: Her er du inne på kjernen i grunnlaget for kursmålreduksjon. EK ifht eiendeler ser man især hos shipping og rigg. EK har historisk sett variert mye. Obligasjonsgjeld knyttet til søppelrigger som vi kaller det, har vært svært billig. Dette har ført til et ufortjent rasering av EK for gode rigger og selskaper. For Maersk, Odfjell og NOL er dette urettferdig men en del av gamet. Det blir som om man selger en næringseiendom til dumpingpris ingen vil ha, rett ved siden av en eiendom med lange og gode leieforhold. I riggmarkedet er det slik at det slår ut ufordelsmessig. HE rigger i Tier 1 premium, burde vært prisatt annerledes. Markedet for HE var forventet meget sterkt utover 2020 før covid-19.

7. Kan selskapet gå 1000% neste 12-18 mnd?

Svar: Ja. Det kan gå fort. Kommer en vaksine mot Covid-19, noe som reduserer risikoen for nedetid på riggene, kan ting snu veldig fort. Skrekken nå er å få smitteutbrudd på en rigg. Det vil være katastrofe. Det er ingen tvil om at HE markedet vil komme under press allerede i 2021. Mtp vilkårene fra regjeringen på oljeskattepakken og utvidelse av iskanten kan et føre til mye arbeid i Barentshavet. Det er bra for NOL.

8. Hva er best case slik du ser det nå for aksjen?

Svar:
Noen fatter interesse for selskapet og starter å kjøpe aksjer og det blir motvekt på nedsalget.
Nedslaget stanser nå, da spretter den fort opp.
Rykter om oppkjøp/konsolidering kan sett fart på kursen.
Lundin melder om ytterligere arbeid.
Shortinndekning i sektoren.
WB på kontrakt, problemfri klargjøring etc.


Ser man litt frem i tid, vil man nok spørre seg hvor man ikke kjøpte denne under 10 kr. Lykke til med investeringen.

Mvh"
--------------------------------------------
Sånn var altså verden for en drøy uke siden. Utrolig hvor kraftig noen ukers nedetid på WM skulle slå ut. Denne personen du har "intervjuet" ,som er en av Norges fremste eksperter på riggaksjer, og spår 1000% på 12 mnd, det er deg selv, er det ikke, Davinci?
El Gordo..
09.07.2020 kl 20:46 3049

Blir jo enda mer troverdig hvis barnehagen her inne skriver EMISJON på hvert innlegg i steden for annet hvert...
Mvh.
Surik
09.07.2020 kl 22:02 2959

Joda, fra tid til annen blir det gjennomført emisjon i John Fredriksens selskaper. For eksempel i tilfeller som:
- Frontline skal utvide flåten med 10-15 Suezmaxer.
- Tørrlastmarkedet har ligget med brukket rygg i 3-4 år og pengene har rent ut av Golden Ocean.
- Ship Finance skal kjøpe en rigg eller to.
- MOWI vil kjøpe Lerøy.

Å holde West Bollsta i varmt opplag, der til og med opex er dekket av oppdragsgiver, i 4-5 måneder samt nedetid på 3-4 uker for West Mira blir jeg svært overrasket om utløser noen emisjon.
Nå må dere ha litt is i magen folkens, NOL kommer.
5198
09.07.2020 kl 22:59 2912

Emisjon kommer jo selvfølgelig ikke av dette, Fredriksen vil tape stort på dette. Skulle det bli nødvendig vil de få en finansiering i orden i tide.
Er ikke mange dagene nå så er alt i rute igjen, da får vi håpe WM kan klare seg uten store uhell en tid.
Så skal det bli fint å få WB på venterate, da vil selskapet levere et greit resultat før de virkelig starter å tjene penger fra Q4, husk vi er nå i Q3.
R19
10.07.2020 kl 00:59 2814

Småaksjonærene vil bli kraftig utvannet men Fredriksen vil uansett forsvare sin eierandel.
Slettet bruker
10.07.2020 kl 01:24 2802

Nå har jeg også sent en mail til en skikkelig dyktig en, det er ikke til DnB altså, eller en av de øvrige som har anbefalt Nol/ Nodl siden børsnotering.
Dette er en ordentlig rigg luring som snapper opp alt av rykter og andre fallende gjenstander forøvrig.

1. Hva tenker du om kursutviklingen i NOL siden emisjonen?

Jeg synes den har falt endel.


2. Hva tenker du om prisingen av selskapet i dag på 382 milllioner kr, pris/bok på ca. 0.1

Tja, si det, ser ut til å bli endel rimligere fremover, det estimatet ditt på pris/bok er helt på tryne forøvrig.


3. Hva er teknisk verdi på NOL slik du ser det?

Teknisk verdi? Hva i alle dager er det? Har aldri hørt om det.


4. Hva er det verste som kan skje med NOL/hva tror du kan skje?

Det værste ? er vel konk det vel, er det ikke? Dumt spørsmål.

5. Har dere oppdaterte kursmål. Noe nytt?

Svar: å ja, det har vi, men jeg vil ikke kommentere noe mer.


7. Kan selskapet gå 1000% neste 12-18 mnd?

Kan jeg aldri tenke meg, det er vel gjerne under 1 av 1000 selskaper som stiger så mye, det kommer neppe i Nol.


8. Hva er best case slik du ser det nå for aksjen?

Det beste hadde vel I realiteten vært å få tatt selskapet av børs, så investorer slipper å tape mer på dette begredelige papiret, vel, med unntak av shorterene da.



Redigert 10.07.2020 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Mogwai
10.07.2020 kl 08:11 2686



1. Hva er sannsynligheten for at oljeprisen legger seg over 50$ etter hvert?
2. Hva er sannsynligheten for at finansieringen og gjeld ordner seg uten emisjon/utvanning?
3. Hva er sannsynligheten for begge rigger i arbeid og over 90% eller mer i oppetid etterhvert?

Hvis ja på disse 3 så har vi aksjekurser på over 50 kr i løpet av 6-18 måneder. 100 kr aksjen eller mer kan også komme med ny opptur i riggbransjen.

Risk/reward er meget bra i dette caset.

Jeg tror mange mister troen bare fordi kursen per dags dato er gruset. Ser relativt ofte at det er en mismatch mellom aksjekurser og selskapsverdi. Det er nå man kjøper eventuelt holder på aksjene sine når alt er pessimistisk og negativt. Det er for sent å kjøpe når det snur. Det kan gå fort!

NB! Det vil alltid være risiko knyttet til investeringer.
Ron Jeremy
10.07.2020 kl 08:29 2651

Som jeg har etterlyst tidligere; NOL må vise resultater! Hendelsene med W Mira virker som dårlig ledelse og at man ikke har tatt lærdom fra TO Norge sine problemer, sett utenfra vel å merke, men så lenge det ikke kommer meldinger fra selskapet, så blir det mye spekulasjon..... Videre så er det jo ingen bekreftede meldinger fra W Bollsta, hvordan ligger de an med SUT? Hørte rykter tidligere om sen leveranse av div utstyr, status på dette? Videre er jobben med LUNDIN utsatt til 4Q, men det betyr ikke at riggen kommer i jobb da, blir det videre forskyving?? MYE usikkerhet.
Surik
10.07.2020 kl 08:30 2649

Haha, det må være en av dine gode forretningsforbindelser i Agilis, Aktiv eller Norse Securities?
Husker jeg fikk et stalltips fra førstnevnte og strong buy på REC for noen år siden, da var kursen rett under 100 kroner. Kan det gå slik med NOL også?
Selvfølgelig, men jeg beholder ihvertfall mine aksjer.
El Gordo..
10.07.2020 kl 08:35 2641

Man skal kjøpe når det flyter blod i gatene sier gamle trygve...
Og husk at Snylte parasittene bruker alle midler for å hore til seg dine aksjer...
Mvh.
zool
10.07.2020 kl 08:41 2625

NOL har to rigger, da er nedetid en risiko som må tas med når jeg investerer her. Den risikoen vil alltid ligge der.