Vinmonopolet

Slettet bruker
02.07.2020 kl 16:22 2006

Vinmonopolet melder :
Vinmonopolets salg økte med 32 prosent i første halvår: Salget til Vinmonopolet økte med 32 prosent i første halvår målt mot samme periode i fjor. Særlig er det stor økning langs svenskegrensa.
Salgsveksten er omtrent som ventet med tanke på at grensehandel og taxfree for en periode har stoppet nesten helt opp på grunn av koronatiltakene.

Skjenking ved landets barer, restauranter og kafeer er også betydelig ned fra i fjor, opplyser kommunikasjonssjef Jens Nordahl i Vinmonopolet til NTB.

Veksten er særlig markert i Viken. Fylket, som normalt er sterkest berørt av grensehandel, har en vekst på hele 49 prosent. Til sammenligning har Møre og Romsdal og Vestland vekst på henholdsvis 19 og 21 prosent.
___________________________________________________________
Samtidig må vi ha i mente det Mishka underretter oss med. En hvitvin som koster 120-130 kr. på polet, koster 1,90 € på Kaufland i Tyskland,
hvor han støtt og stadig holder til. Selv kan jeg bevitne lignende prisforskjeller.
Dette er et tankekors. Vi snakker ca 6 ganger så dyrt.
På dyre varer oppleves ikke så enorme forskjeller pga avgifter etter alkoholprosent i Norge. Men på "billigere" varer er forskjellen enorm.
Det går vel snart en grense for nordmenn mentalt her. At det er en risiko for mentalt sammenbrudd og raseri over de vanvittige prisforskjellene
for samme vare. Vi kan ikke la dette fortsette å utvikle seg.

På viner med lavt alkoholinnhold på Vinmonopolet, bør alkoholavgiften settes ned ! Det er forskjell på en vin med 7,5 % alkohol kontra 14,5 %.
I dette intervallet bør det være en skråkurve på alkoholprosentavgiften som peker nedover mot 7,5 %. På øl kunne det være samme opplegg
for intervallet 9 % til 2 %. (På øl er det kanskje en slik ordning i dag ?) Fritak for under 2 %.
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2020 kl 18:27 1873

https://www.toll.no/no/varer/alkohol-og-tobakk/privat-import/

Nokre rekneeksempel på avgifter (satsar for 2020)
Vin, éi kasse (12 stk, 0,75 liter, 13 %)
Innkjøpspris: kr 600,00
Frakt: kr 300,00

Særavgifter:
 - avgift på alkohol, kr. 5,11 pr. volumprosent og liter kr 597,87
- miljøavgift på drikkevareemballasje (glas), kr 5,99 pr. emballasjeeining kr 71,88
- grunnavgift på eingongsemballasje, kr 1,23 pr. emballasjeeining kr 14,76
Meirverdiavgift 25 % kr 396,13
Totalt å betale: kr 1 980,64
__________________________________________________________
Alkoholavgiften bør settes ned i Norge.

Hovedbegrunnelsene i prioritert rekkefølge. Det viktigste først :

1. Hensynet til å styrke norges konkurranseevne. Lavere avgifter bidrar til å senke det generelle kostnadsnivået i Norge.
2. Redusere barnepikementaliteten mht. alkohol i Norge. Norge har ikke et drikkekulturproblem. Nesten alt er udramatisk moderat kosedrikking.
3. Redusert alkoholavgift vil bidra til at Norge bringer seg selv nærmere fremtiden. Vi kan ikke holde på som vi gjør i det uendelige på dette område.
4. Reduserte avgifter vil legge en demper på svenskehandel og handel fra ytterligere andre land. Dvs. mer penger forblir i Norge.
5. På sikt så må alkoholholdige varer i Norge kunne handles som de gjør generelt i utlandet. Vi må bringe oss noe nærmere dette nå.
6. Videre har Vinmonopolet for mange ansatte, for dyre og for store lokaler, med for stort og tullete utvalg. Dvs. mye "fordampning".
7. Et glass alkohol er ikke negativt. Det er som oftest noe positivt noe.
8. Tanken er at noe bedret konkurranseevne via dette område, kan smitte positivt på andre områder i norsk økonomi.
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2020 kl 18:47 1840

Det norske folk må si fra til politikerne, at alkoholavgiftene nå må justeres ned. Og forselgning til forbrukerne i Norge
må skje på en mer kostnadseffektiv måte enn i dag. Nasjonaløkonomisk vil dette være fornuftige tiltak.
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
20.07.2020 kl 19:10 1807

Lurer nå på om alkohol hadde blitt billigere uten avgifter og salg i matvarebutikker. Bare se på landbruksprodukter hvor butikkjeder og hegnar stadig klager på bøndene som ofte får en bitte liten andel av prisen i butikk.
De som driver butikk tar seg betalt akkurat så mye som folket er villig til å betale, og her er vi vant til at mat, brus og alkohol er dyrt så vi betaler det som forlanges.

Men at myndighetene bør legge til rette for at det ikke igjen blir grensehandel i samme grad som før støtter jeg. Det dreier seg om mange arbeidsplasser
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2020 kl 19:48 1775

"De som driver butikk tar seg betalt akkurat så mye som folket er villig til å betale, og her er vi vant til at mat, brus og alkohol er dyrt så vi betaler det som forlanges.
Men at myndighetene bør legge til rette for at det ikke igjen blir grensehandel i samme grad som før støtter jeg. Det dreier seg om mange arbeidsplasser"

Jeg er enig PSI.
Myndighetene må gjøre noe med dette. Dagligvarer er for dyre i Norge. Polvarer er også for dyre.
Om ikke noe gjøres spår jeg samme handel i utlandet som før. Kanskje til og med enda verre.
Forbrukerne vil antagelig bli enda mer proffesjonelle i fighting the system.
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
20.07.2020 kl 20:28 1741

«Hensynet til å styrke norges konkurranseevne. Lavere avgifter bidrar til å senke det generelle kostnadsnivået i Norge. »

Definitivt galt. All forskning viser at forbruket henger sammen med prisen. Det koster faktisk mye mer å behandle folk med alkoholproblemer som belaster helsevesenet med en rekke alkoholrelaterte sykdommer. I tillegg kommer kjøring i ruspåvirket tilstand og et helvete for eventuelle barn og kone som bor sammen med en alkoholiker.

Det du sier nå er at vi skal behandle flere mennesker samtidig som inntektene fra avgiften går ned. Tap-tap situasjon kalles det.

Og ikke kom med at de fleste drikker sivilisert. Selvsagt gjør de det, men det vil alltid være en ikke ubetydelig prosentdel som ikke gjør det. Mange fastboende nordmenn i syden (Grand Canaria etc) er rett og slett et sørgelig syn dessverre.
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2020 kl 20:48 1712

Fluefiskeren,
Så dårlig tror jeg ikke det står til i Norge nå.
Er det en representativ beskrivelse du begår ?
Jeg tror ikke det er sant at det er så ille.

Og en justering av alkoholavgiften innvirker lite på det du tar opp er min påstand.
Du overdriver dessuten, er min påstand.
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
20.07.2020 kl 21:09 1683

Tilgjengelighet og pris er avgjort faktorer som bestemmer hvor mye som drikkes. Sånn er det bare. Ta deg en tur til de norske «koloniene» i Spania og se. Selvsagt gjelder det ikke alle, men likevel er det mange tragiske skjebner der dessverre.

Og Polet vil jeg beholde. Her har de fantastisk utvalg og store kunnskaper.
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2020 kl 22:24 1632

Du kan jo ikke generalisere Norge utifra drikkekalas av noen få nordmenn i Spania utifra
de mye lavere alkoholprisene de har der.
Polet kan vi beholde. Men på sikt bør vi nærme oss gjengs omsetningsmetode verden over.
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
20.07.2020 kl 22:48 1608

Tja, altså politikerne har bestemt at jeg må bruke redningsvest fordi det en periode var flere som kjørte båt rett på skjær i fylla.
Så å straffe alle for er fåtalls handlinger er helt normalt i Norge
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
21.07.2020 kl 09:31 1511

Men kanskje jeg kan snakke om Frankrike da. De har billige priser og stor tilgjengelighet. Her tok politikerne affære ved inngangen til dette århundre. .

Slik var forholdene på den tiden:

«For stolte franskmenn er vinen såpass viktig ingrediens i selvoppfattelsen, at farene er blitt fullstendig ignorert. Mellom 40.000 og 50.000 mennesker dør hvert år i Frankrike som følge av for stort alkoholforbruk. Det er 10 prosent av alle dødsfall, har forskerne Michel Raynaud og Philippe-Jean Parquet regnet ut på oppdrag fra helsemyndighetene. Antallet som dør av alkoholskader eller i alkoholpåvirket tilstand, tilsvarer to-tre store flyhavarier i uka.

Alkoholmisbruket koster det franske samfunnet over 100 milliarder kroner. Nå vil regjeringen engasjere seg i opplysningen tjeneste for å få borgerne til å begrense inntaket. - Alkoholen er samfunnsfiende nummer én, erklærer statssekretær Bernard Kouchner.»

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/P3R3WJ/alkohol-frankrikes-nye-samfunnsfiende

Frankrike har vært hardt rammet av Korona med ca 30 000 døde, men det er altså mye mindre enn det som dør pr. år av alkohol. Alkoholmisbruker kostet altså landet over 100 milliarder kroner pr. år. Grunnen til at jeg skriver dette er din påstand:


«Det norske folk må si fra til politikerne, at alkoholavgiftene nå må justeres ned. Og forselgning til forbrukerne i Norge
må skje på en mer kostnadseffektiv måte enn i dag. Nasjonaløkonomisk vil dette være fornuftige tiltak.»

Dette er jo en påstand som ikke holder mål i det hele tatt.

EDIT: For ordens skyld. Jeg er ikke avholdsmann og koser meg med litt hvitvin på terrassen og litt øl ute blant andre. Poenget mitt er at dette utgjør så liten del av de kostnader jeg har forøvrig at det bare drukner i det store bildet. Jeg er derfor villig til å betale det som jo kan fortone seg som mye for å redde andre fra flaska. Jeg har sett hva det koster av både personlig og familiemessige lidelser.
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2020 kl 22:10 1439

Debatt er nettopp for å få sånne reaksjoner som dette. Og at debattanter og lesere kanskje justerer sitt syn litt i forhold til
en slik debatt.
Jeg er kjent med at Frankrike har hatt et drikkeproblem. Hvordan er det der nå ? Monnet tiltakene ved årtusenskiftet ?
Jeg synes 100 mrd. kr. høres lite ut. Fordi drikkingen går ut over prestasjonene i arbeidslivet.

I Norge er dette veldig anderledes. Vi drikker mye mindre. Så hos oss er det andre hensyn rundt dette. Et sted går grensen
for hvor dyr en vinflaske bør være i Norge. Og for ikke å snakke om vis å servere en turist i Norge et glass øl eller vin.

Og bli ikke overrasket om noen finner andre billigere måter å skaffe seg vin, øl og brennevin på, om norske priser går av
skaftet.
Et pol på sørlandet fortalte om 50 % økning i omsetning pga. corona. Så åpenbart handles mye av varene vanligvis andre steder.

Et alternativ er å opprettholde alkoholavgiftene, men at det da kuttes i andre avgifter. F.eks. i bompenger og fergebilletter i distriktene.
Det er sikkert nok av avgifter det kan kuttes i. Og forstå konsekvensene av de ulike avgiftene.
Redigert 21.01.2021 kl 06:10 Du må logge inn for å svare