Magnettog

Slettet bruker
TOG 04.07.2020 kl 00:56 879

https://www.nettavisen.no/okonomi/fra-gammeldags-jernbane-til-moderne-magnettog/3423990808.html

Jeg har tatt en runde på bl.a. Youtube, og kommet til at dette neppe er noe for Norden med det første.

Dette har med kultur, tynt befolkningsgrunnlag, manglende kompatibilitet m.m. å gjøre.

Det er ikke behov for å rase gjennom landskapet i Norden i 400 km/t. Kanskje ikke ønskelig heller.

Men noen strekninger som Oslo - Stockholm, Oslo - Gøteborg, og København - Hamburg kan få

høyhastighetstog med operasjonell hastighet på 270 - 300 km/t (særlig på strekninger med nye dobbeltspor).

I Sverige er det visse strekninger dimensjonert for 280 km/t.
Redigert 19.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
PipedPiper
04.07.2020 kl 01:11 850

Jeg vet ikke hvor gammel du er men jeg kan garantere at det ikke kommer til å skje i din tid. Jeg begynte på jernbanen i 1995 og da snakket de om dobbeltspor til Skien og Halden. På jernbanen et det enten sirup eller lus på tjærekost😅
Slettet bruker
04.07.2020 kl 01:43 835

Halve mitt åpningsinnlegg falt ut akkurat denne gangen, av en eller annen grunn. Måtte starte tråden på nytt, da ble halvparten borte.

Ja, nå er det i første omgang snakk om å få indre Intercity ferdig. Tønsberg - Hamar - Moss. Dobbeltspor og 250 km/t.
Larvik - Porsgrunn er bygget dobbeltspor og 250 km/t. Det bygges vitterlig mellom Drammen og Tønsberg og i Hamartraktene.
Det må settes mer fart på dette. Det kommer nok skjønner du. Men ikke magnettog altså.
F.eks. Oslo - Bergen er primært en turistbane. Mht. høyhastighet bør de tenke dette mot Svinesund og ikke Halden etter
min mening. Det bygges nå Follotunnel (2 løp) dimensjonert for 250 km/t.
sus1
04.07.2020 kl 03:11 801

Dobbelt spor er mye viktigere enn fart.
Byene ligger tett på østlandet. Skal de ha med personer?
Slettet bruker
04.07.2020 kl 03:30 796

Når vi bygger nye traseer så bygger vi fremtidsrettet. Det er bestemt for lenge siden av Intercitytriangelet skal ha
dobbeltspor og være dimensjonert for 250 km/t. Togene skal ha med passasjerer, ja. Og togene får stadig bedre
akselerasjons- og retardasjonsegenskaper. Strøm til å drive togene, har vi her i landet.
Triangelet er ikke et så stort geografisk område, så dette bør vi få til fint. Det vil også avlaste veier, og være et raskere
transportmiddel enn bil. Og P-plasser sentralt i store byer slippes beslaglagt. Forurense gjør toget heller ikke.
Togene behøver ikke være så lange. Heller gå ofte. Og dermed nettopp fange opp folk. Hvilket vil øke trafikk, som
kan sette billettpriser ned, som igjen vil øke trafikk og sette billettpriser ytterligere ned. Et bedriftsøkonomisk nonprofit
maskineri for samfunnet, men samfunnsøkonomisk meget lønnsomt. Nye togtraseer mot Stockholm og Gøteborg bør
være dimensjonert for 320 km/t. For å være fremtidsrettet.
Redigert 04.07.2020 kl 03:38 Du må logge inn for å svare