Flyplassplaner i Mo i Rana

Slettet bruker
04.07.2020 kl 03:43 1431

https://www.nrk.no/nordland/avinor-har-overlevert-fremdriftsplan-om-byggingen-av-ny-flyplass-pa-mo-i-rana-1.15078082

I dette området fins 4 - 5 flyplasser. Mo i Rana, Sandnessjøen, Mosjøen og Brønnøysund. Pluss Bodø lenger nord.
Lenger sør før Trondheim har vi også Rørvik og Namsos.

Passasjertrafikk tall for 2018 :

Bodø 1825' - 0,4 %
Brønnøysund 131' + 10,9 %
Mo i Rana 110' - 8,8 %
Sandnessjøen 74' - 14,8 %
Mosjøen 70' - 5,2 %
Namsos 43' + 15,2 %
Rørvik 41' - 4,4 %

(Bodø hadde i 2019, 1,87 mill. pass. + 2,6 %)

Kunne man fått til bedre veier mellom Mo i Rana, Sandnessjøen,
Mosjøen og Brønnøysund ? Og så etablert en samlet flyplass på
grunnlag av det ? Eller fått til bedre forbindelser til Bodø og Trondheim ?
_________________________________________________________
Rettelse :
Jeg har rettet litt i trådstarten, fordi jeg blitt mer åpen for dette prosjektet.
Dette har bl.a. med å satse på selve Mo i Rana å gjøre.
Da gavnes samtidig deler av Helgeland og deler av Sverige.
Redigert 04.07.2020 kl 16:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.07.2020 kl 11:44 1357

Det er allerede utredet og kommet frem til at flyplass i Mo i Rana er det beste. Med den befolkningsøkningen byen vil stå foran de neste årene +3000 arb plasser så trengs det en større flyplass. Her er det gjort et stort arbeide allerede med vurdering av flyplass i alle deler av helgeland og man fant kun en plass hvor en slik flyplass vil kun ligge med tanke på vind og vær og det var i Mo i Rana. Det tar forøvrig flere timer å kjøre til Bodø og Trondheim. Alt fra 2-8 timer hver vei. Til Bodø er nærmest, men ekstremt ustabilt på vinteren på grunn av Saltfjellet. En storflyplass i Mo i Rana vil drastisk øke tilgjengeligheten og attraktiviteten for hele regionen. En enorm turistbølge vil være mulig å oppnå til vakker tilnærmet urørt natur og vil være en døråpner for full sysselsetting og utvikling på hele Helgeland.
Redigert 04.07.2020 kl 11:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.07.2020 kl 14:56 1305

Jeg er tilbøyelig til å se på dette med et positivt sinn, men hvor er den tenkt plassert ?
Har du noe nærmere bestemt stedsnavn ? Det snakkes om Hauan men det får jeg ikke
til å stemme. Fins det noe masterplankart ?
Slettet bruker
04.07.2020 kl 15:37 1286

Jeg fant ut av det. Stedet heter Steinbekkhaugen. Det ligger nærmere Mo i Rana enn dagens flyplass.
Får trolig en 2 - 3 km adkomstvei inn fra E 12. E 12 går til Umeå. Som igjen har ferge til Vaasa. Og utgjør
en hovedtransportrute for næringslivet i denne delen av Norden, Mo i Rana - Helsinki. Dette
med E 12 kan være et poeng her. På svensk side ligger det flere steder langs den. Her bl.a. skistedet
Tärnaby hvor Ingemar Stenmark er fra.

Dette må synke litt mer.

Mo i Rana har potensiale som industristed i Norge, og regionen har potensiale på turisme.
Dagens Mo i Rana flyplass har bare ca 800 meter rullebane, Mosjøen bare ca 900 meter.
Som industristed er dette et som Norge bør satse på. Fins mye kraft her. Pluss vannmagasin
antar jeg. Kan få mye mer kraft med GEs nye møller som fort vil kunne produsere 40 GWh
pr. mølle i en region som Mo i Rana. (25 møller kan gi 1 TWh). (Kan sannsynligvis settes et
sted hvor ingen ser de). Fin smul og dyp havn. Den straks kommende Nordøstpassasjen kan
ha litt å si.

Det er viktig at Norge satser på steder som Bodø og Mo i Rana.

Utfra visualiseringsskissene kan den se ut til å bli liggende på en attraktiv måte i landskapet.
Dette kan ha litt å si, men bør sjekkes om stemmer med virkeligheten.

Det er snakk om 2400 meter rullebane. Jeg er mer åpen for dette nå, enn jeg i utgangspunktet
var. Fordi det er veldig viktig for Norge å satse på et sted som Mo i Rana. Det har stort potensiale
som kraftkrevende industristed. Kanskje et av de største industristed potensialene i Norge. Da
trengs gode flyforbindelser. De viktige svenske flyplassene Luleå og Umeå ligger også bra
til i forhold til Mo i Rana. Samt fremvoksende Skellefteå midt i mellom. (Her bygges nå Northvolts
store batterifabrikk). De fremvoksende flyplassene i Oulu, Vaasa og Helsinki i Finland ligger også
relevant til i forhold til Mo i Rana.

Antagelig blir ikke dette en overskuddsflyplass (ikke med det første i allefall), men det norske
kryssubsidieringssystemet for flyplasser burde kunne finansiere drift av denne. De største
norske bør gå med gode overskudd.
Utbyggingen innebærer visstnok at dagens flyplasser i Mo i Rana og Mosjøen da legges ned.

Tror ikke Mo i Rana vil ta noe særlig trafikk fra Bodø. Begge vil antagelig vokse. I sum kan disse
vokse mye.

Dette handler om å utvikle regionen Mo i Rana ligger i. Og det synes å ha mye for seg.
Sjømat er også et poeng her.
Redigert 04.07.2020 kl 17:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.07.2020 kl 17:43 1256

Det heter om Fylkesvei 17 :

Fylkesvei 17 (Fv17), også kalt Kystriksveien, er en fylkesvei som går fra Asp, 7 km nord for Steinkjer i Trøndelag, til Løding i Nordland fylke, 16 km øst for Bodø. Der møter den Riksvei 80. Med unntak av fergestrekningene er veiens lengde 630,5 km, hvorav 174,2 km i Trøndelag og 456,6 km i Nordland.

Veien følger hovedsakelig kysten av Trøndelag og Nordland og er kjent for sine mange turistattraksjoner. Noen av attraksjonene i områdene der veien går er Skulpturlandskap Nordland, Torghatten, Norsk Havbrukssenter, Vega Verdensarvområde, Petter Dass-museet, Herøy kirke, Træna, Hestmannen, Svartisen og Kjerringøy.
________________________________________
Rullebanelengder :
Sandnessjøen 1200 m
Brønnøysund 1200 m
Rørvik 830 meter
Namsos 800 meter

Som vi ser er disse korte. Det trengs noe som er lengre mellom Værnes og Bodø.
Slettet bruker
11.07.2020 kl 14:55 1127

Det vil ta tid å ruste opp veien og toget fra Steinkjer til Fauske. Dette er en av flere viktige
grunner til at det er riktig å satse på nye Mo i Rana lufthavn.
Nye Mo i Rana lufthavn skal betjene de fremvoksne industristedene Mo i Rana og Glomfjord m.m.
Samt det flotte Helgeland. Mo i Rana er et viktig sted for Norge å satse på. Norge trenger et
fremvoksende Mo i Rana og Helgeland.
Slettet bruker
16.07.2020 kl 20:23 1018

https://www.dn.no/reiseliv/hotell/reiseliv/peter-wiederstrom/bodo-er-en-av-hotellvinnerne-juli-har-vart-mye-bedre-enn-ventet/2-1-844266

Heia Mo i Rana, Glomfjord, Helgeland og stråka utttafor og innafor m.m.
Slettet bruker
27.08.2020 kl 14:50 818

https://www.nrk.no/nordland/store-lover-a-realisere-milliard-flyprosjektet-i-bodo-1.15136932

En ny flyplass i Mo i Rana med mye bedre rullebanelengde enn de i nærheten, er en riktig
satsning i totalen. Litt forbehold om adkomstveier osv. Trengs bro som adkomstvei ?
Skal vi bygge så gjør vi det ordentlig. Da må vi ha kortest mulig adkomstveier.
Mo i Rana hører med i totalen med Bodø.
Dette handler om grønn kraftkrevende industri. Support til grønn skipsfart. Samt turisme, fisk
og annet.
Oppover Nord-Norge et eller flere steder trengs bl.a. "tankestasjoner" (EL og hydrogen) for grønn skipsfart.
Biler i regionen bør få billig EL lading, som et konkurranseevne forsterkende element. Og billig flyplassparkering.
Mini ELbusser for utleie til turister.
Redigert 27.08.2020 kl 14:51 Du må logge inn for å svare