NAS Norwegian Begrenset nedside - stor oppside.

Strategi
NAS 04.07.2020 kl 10:47 11671

Hvorfor?

Nas hadde sommeren og høsten 2019 tidenes opprydning i selskapet med programmet "Lønnsomhet fremfor vekst", det viste seg på slutten av 2019 og januar 2020 hvor selskapet for første gang leverte inntjening i regnskapet.
Denne opprydningen ligger fremdeles i selskapet.
Neste program som var på programmet og som ble lansert senhøstes 2019 var "Next" programmet, hvor ytterligere besparelser og strategier skulle legges og implementeres.
Disse programmene vil ha stor betydning fremover.
Så kom Pandemien og alle flyselskapene ble rammet hardt.
Ser vi litt tilbake var det et flyselskap som utmerket seg med handlingskraft som det eneste på et tidlig tidspunkt (Norwegian).
De var først ute med å si opp folk og permittere samt parkere flyene.
De var først ute med å gå i massive forhandlinger med alle sine kreditorer og kom i den forbindelse med nye løsninger for Aviation bransjen som aldri har blitt gjort tidligere.
Konvertering av gjeld mot aksjer, konvertering av leasing avtaler mot aksjer samt emisjoner.
Jeg mener dette var et glitrende strategisk trekk.
Vi ser nå et Norwegian med et meget sterkt styre de har skiftet ut en del mennesker med nye medlemmer som har en sterk posisjon fra i Aviation globalt, bla annet er det satt inn topper fra Leasingselskapene.
_________________________________
Norwegian får knallsterk luftfartskompetanse etter nytt styreforslag
Årevis med erfaring hentes inn.
Dette vil også ha stor betydning fremover, ikke minst med fremtidige forhandlinger og strategier for selskapet men også for forhandlinger med RR og Boeing.
-------------
Det vi nå ser i flyindustrien er at de fleste andre flyselskapene først nå går massivt tilverks med permitteringer og oppsigelser, her har Norwegian vært ute meget tidlig i forhold til de andre.
Norwegian ansetter nå nøkkelpersoner i selskapet for å skape inntekter fremover, siste på lønningsliste er:Tor-Arne Fosser blir ny leder for Airline Ecosystem-avdelingen i Norwegian.Tor-Arne Fosser er ansatt som Executive Vice President (EVP) Airline Ecosystem i Norwegian fra 1. oktober 2020, går det frem av en melding.
Fosser kommer fra stillingen som kommersiell direktør i Telenor Danmark.
-----------------
Fosser skal bla. utvikle bedre brukeropplevelser på fly digitalt, Har hørt at dette omfatter "gaming" bedre tilgang på underholdning og lettere tilgjengelighet , samt mye annet.
Mannen fremstilles som et geni og vil ha en viktig rolle for sitt segment fremover.
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/07/03/7543979/norwegian-sjef-jacob-schram-jeg-ser-virkelig-frem-til-a-fa-tor-arne-med-pa-laget
------------------------------------------
Jeg mener bestemt at Norwegian nå står i en særstilling ved de grepene de har gjort fra sommeren 2019 samt de grepene de har gjort tidlig i 2020 og pandemien samlet setter selskapet i en "særstilling".
Gjelden er kaftig redusert og er handterbar, leasing pr. time er et genialt trekk, så kostnadsmessig står nå Norwegian godt.
Lave flyplassavgifter i Norge, samt seteavgifter vil ha en stor betydning.
Det settes inn flerer ruter nærmest daglig og Norwegin fokuserer nå på de lønnsomme.
Mange forventar ytterligere støtte fra staten dersom staten gir støtte til SAS.
Jeg mener også at selskapet i dag er kraftig underpriset og at nedsiden er svært begrenset og at det er en sterk oppside i selskapet pr dags dato.
Det skrives fra tid til annet mye negativt om Norwegian i Media, det kan være ulike grunner til dette.

Jeg har tatt valget for lenge siden ved å sitte på aksjene men med noe trading.
Ny strategi nå er kun å sitte stille da det forhindrer tap ved trading, da jeg ikke lenger kan se noen nedside her lenger.
De som konverterer gjeld til aksjer er nå med på å holde kursen oppe og jeg tror de også ser oppside ved å sitte stille og / eller kjøpe mer på eventuelle dipper.

Det var mine tanker denne lørdags formiddag.
Passerte akkurat et fly over her nå, med rød nese.
Ha en fin helg.

Redigert 21.01.2021 kl 07:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.07.2020 kl 16:00 4346

La hvilket som helst nivå komme. 1,2 eller 3 nivå ler man av om noen år. Viktigste er å holde selskapet flytende. Tipper gode nyheter ganske så nært. Boeing først.
Redigert 21.01.2021 kl 07:50 Du må logge inn for å svare
DetErMeg
06.07.2020 kl 17:59 4283

Selskapet sa nylig at de trengte 2'2 med til de skulle operere for den nye fullt. De kansellerte nylig ordren av Boeing så de blir nok ikke mer vennlige av den grunnen og sier værsågod her er et par milliarder.
De har omgjort mye leasinggjeld. Mest sannsynlig vil disse selskapene ta tilbake flyene etterhvert. De spurte om lov til to emisjoner. En jeg ikke fant størrelse på i kroner men skulle være på 28% av alle aksjer etter konvertering av gjeld emisjonen på 400 millioner og varer ut 2020 30. Juni og en på 10 milliarder som blir en blanding av aksjer og konvertibel gjeld.

Selskapet har også sagt de brenner mellom 300 og 500 millioner kroner i cash i måneden. Det var med 7 fly i drift. De har nå 12 fly i drift eller 19 fly i drift. De har også rundt 150 fly. De brenner altså 2,4 millioner kroner i måneden på flyene de har stående hver.

Det eneste mulige positive får Norwegian er Boeing, jv, og det at de får penger fra flybilletter som var gjennomført for lenge siden i det at kredittkort selskapene holdt igjen 99% av pengene til etter turen var over.

De nye aksjene kommer i puljer hvor den siste er i desember fra gjelden.
Redigert 21.01.2021 kl 07:50 Du må logge inn for å svare
DetErMeg
06.07.2020 kl 18:02 4280

De brenner 2,4 millioner kroner hvis man tar at de brente 350 millioner kroner med 143 fly stående
Redigert 21.01.2021 kl 07:50 Du må logge inn for å svare
Strategi
06.07.2020 kl 18:16 4269

Takk til "DetEerMeg".

Dette var veldig godt skrevet.
"Ryddig og svært opplysende".
Takk skal du ha.
Redigert 21.01.2021 kl 07:50 Du må logge inn for å svare
DetErMeg
06.07.2020 kl 19:18 4505

Ryddig er det på ingen måte. Opplysende er det, eller burde være.
Redigert 21.01.2021 kl 07:50 Du må logge inn for å svare
DetErMeg
06.07.2020 kl 19:25 4503

Men i stedet for å si at det er "ryddig og svært opplysende" kom med noe annet. Kom med motargumenter eller argumenter som hjelper mitt. Si hva du tenker og hvorfor.
Redigert 21.01.2021 kl 07:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.07.2020 kl 20:29 4471

Hvordan vil Q2 resultatene se ut? Jeg noterer nå at problemene fortsetter inn i Q3 og at også Q4 bookingen er rammet. Vi får se i august. Spennende å se hva ny revisor vil godkjenne av verdier på eiendelsiden. Forsikringen dekker ikke slurv der....
Redigert 21.01.2021 kl 07:50 Du må logge inn for å svare
DetErMeg
06.07.2020 kl 21:57 4414

Det blir vel et helt ulendig resultat. Det mest spennende for meg er om de skal fullføre kostnadskuttene de lovte på 1,5 mrd mener jeg det var
Redigert 21.01.2021 kl 07:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.07.2020 kl 22:15 4397

Det går nok bra med kun 10% av kapasiteten i drift. Må vel settes av litt til kommende rettsaker.
Redigert 21.01.2021 kl 07:50 Du må logge inn for å svare
Mr Fox
07.07.2020 kl 01:55 4356

Har sett tall på at 737-800 er ned omlag 15% i verdi grunnet korona. Så får man se om det er varig verditap.
Leasingprisene er ned tilsvarende, og NAS har en del kontrakter som går ut neste år, så er de heldige så får de fornyet dem til en god pris. Ulempen da er jo at man flyr rundt med forrige generasjons fly, mens konkurrentene i stor, og økende, grad flyr med siste generasjons fly.
DetErMeg
07.07.2020 kl 12:32 4231

Kan Airbus flyene i jv ta over for de?
Slettet bruker
07.07.2020 kl 12:35 4225

Det er noe i gjerde. Garantert! Gjedda ligger i sivet!
Slettet bruker
07.07.2020 kl 12:36 4223

Tipper nivå 6-11 utover høsten. På sikt 3 år snakker vi trolig 40-50.
DetErMeg
07.07.2020 kl 12:40 4207

De skal være verdt 40 milliarder eller mer?
Slettet bruker
07.07.2020 kl 13:18 4171

Blir storsamarbeid eller oppkjøp.
Mr Fox
07.07.2020 kl 13:38 4153

Ikke umulig, men det er en viss kostnad med å bytte flytype, og det er ikke gjort over natten.
Slettet bruker
07.07.2020 kl 18:04 4081

Zzzzzzz
Slettet bruker
07.07.2020 kl 18:10 4071

Skjer ingenting foreløpig, men er nødt å komme news i løpet av Juli.
Slettet bruker
07.07.2020 kl 18:14 4064

Begrænset upside og massiv downside. Hvorfor vil folk sidde i NAS? Hvis butikken begynder at vende, er der jo rigeligt med tid til at købe sig ind igen. NAS er jo ikke et pharma-selskab, der går 50% op over night. Hop på toget, hvis der kommer mærkbar forbedring. Indtil da er der masser andet at kvalitet at investere i. NAS skal formodentlig ned på 1 NOK. Sælg og red jeres penge.
Slettet bruker
07.07.2020 kl 18:59 4028

Du vet ikke hva børsspekulasjoner står i. Lykke til selv!
vestlandsfugl
07.07.2020 kl 18:59 4024

Det er også et problem at hvis de konverterer til Airbus sitter de med massevis 737 og MAX som de må kvitte seg med, i et dårlig marked.
På den andre siden - hvis de fortsatt går for 737/MAX sitter de med noen titalls 320neo som de må kvitte seg med, i et dårlig marked.
For mange fly + mye i ordreboka = vrient dilemma.
Slettet bruker
07.07.2020 kl 18:59 4023

Ellers gøy at de fleste mister trua. Det fører ofte til at de som sitter stand tjener mest når det eksploderer.
DetErMeg
07.07.2020 kl 23:52 3892

Det var egentlig derfor jeg investerte i Norwegian over andre. Ja de har høyere kostnader men blir en flytype satt på bakken hadde de fortsatt mange andre fly.
Strategi
08.07.2020 kl 09:18 3726

Ser ut til at 2,60 blir testet i løpet av dagen.

Hadde vært fint om den snur opp der teknisk sett.
Slettet bruker
08.07.2020 kl 09:24 3706

Tenker ikke folk lengre enn litt opp eller litt ned? NAS kommer til å snu alt på hodet. Jeg håper alle forstår at verden ikke er ferdig selv om ting går tregt nå. Stakkarslige nordmenn hungrer etter å reise. De føler seg innelåst i et kaldt klima med værendringer fra dag til dag.. De som bevarer tålmodigheten får godt betalt når tiden er inne. Norwegian overlever og er framtidsrettet. Kursmål 10 i første omgang.
DetErMeg
08.07.2020 kl 09:44 3675

Norwegian er verdt 8 milliarder nå. 5 ganger blir 40 milliarder. Det var noen på en annen tråd som så på gjennomsnittlig pe for lavpris flyselskap er. Den er på 8 ned fra 10. Det betyr at Norwegian må tjene 4-5 milliarder kroner for å forsvare den prisingen hvis man bare ser på pe.
Slettet bruker
08.07.2020 kl 10:04 3636

Nye reiseråd 10.juli. Boeing feeback tikk takk. Det kan presses så hardt man vil ned for å få ut folk. Is nå er viktig! Hold!
Slettet bruker
08.07.2020 kl 10:30 3598

Igennem 2,60 nu. NAS skal ned. Fuldstændig urealistisk børsværdi helt uden hold i virkeligheden. Snart under 2 NOK.
Fluefiskeren
08.07.2020 kl 11:00 3545

Tror ikke det blir noe rush til så mange land. Smitten er på vei opp igjen flere steder. Det å dra ut nå uten å gå i karantene når de kommer hjem kan vise seg å være en stor tabbe. På fredag kommer lista over hvilke land man kan reise til uten å settes i karantene når man kommer hjem.

Det rådes fra helsemyndighetenes side å ikke reise og vi får håpe at folk tar til vettet.
Strategi
08.07.2020 kl 11:52 3487

Da ble 2,60 testet perfekt.
Holder kursen seg over ut dagen vil dette teknisk være svært gunstig.
Strategi
08.07.2020 kl 13:39 3396

Trafikktallene for Juli tipper jeg øker med +++100 % i forhold til Juni.
Mulig opp 2-300%
Redigert 08.07.2020 kl 13:39 Du må logge inn for å svare
Strategi
08.07.2020 kl 16:43 3293

Vel , støtte på 2,60 besto som ventet med glans.
Blir litt mer fart fremover nå tror jeg.
Markedet er åpnet opp, mange bruker fly i ferie øyemed.

Positivt må man jo si.
En ting er helt sikker, trafikktallene kommer til og gå kraftig opp.
Slettet bruker
08.07.2020 kl 19:31 3210

I morgen opp opp og opp. Nå kommer NAS
Slettet bruker
09.07.2020 kl 09:30 3028

Nå starter kurven opp. 3 kr i løpet av dagen garantert. Alle vet om positive åpninger framover.
Strategi
09.07.2020 kl 10:40 2975

Vel Lektor

Kanskje litt over opptimistisk her.

Ligger vel fremdeles og tester støtte, så får vi i første omgang se om den holder.'
Slettet bruker
09.07.2020 kl 10:46 2970

Vent å se. Ligger trykk opp garantert. Jeg kjenner det på meg. Svært spennende
Slettet bruker
09.07.2020 kl 12:24 2896

Utrolig sterkt, presser opp hele tiden nå.. spennende-))
Slettet bruker
09.07.2020 kl 12:32 2883

Bare å sitte utover sommeren. Reiselivet skal i gang! Garantert, ellers går samfunn i filler...
Strategi
09.07.2020 kl 12:42 2870

Da tar jeg ferie, har midlertidig solgt beholdningen i Norwegian uten at dette har noe å si for kursen, men det var noen hundre K.

Ferie er ferie , så får vi håpe at støtten holder for de som sitter inne og at aksjen ikke stikker før jeg er tilbake.

Enten er den nede på 2 tallet lavt eller rundt 2,70-2,80 når jeg er tilbake.

Lykke til.