En tolldirektør regner på klimaeffekter.

Slettet bruker
05.07.2020 kl 13:54 1273

https://www.dn.no/innlegg/elbil/elbilpolitikk/klima/innlegg-trettenmilliarderssporsmalet/2-1-832428?utm_source=front&utm_campaign=lsrjgr

Han skal ha honnør for å ha funnet frem tallene. Men på klimalogikk så butter det. Samtidig kan det norske ELbilregime være modent for
justeringer i den dyre enden.

ELbil privilegier ble gitt i Norge, for å bidra til å få frem ny miljøvennlig teknologi. Noen måtte gjøre dette for å få litt fart på omlegging i
miljøvennlig retning. Selv Arthur Buchardt har ikke skjønt eller villet skjønne dette.

Norges innsats på dette området må kunne sies å ha hatt noe for seg. Norge har blitt lagt merke til på dette. Og ELbil har vokst frem
raskere enn det ellers ville ha gjort. (Og har tolldirektøren regnet på hva vi har tjent på ELbil aksjer ?).

Nå er det imidlertid blitt slik at dette bør sees nærmere på. Fordi dyre ELbiler er ikke poenget med støtten. Heller ikke å understøtte
velhavende familier. Så dyre ELbiler bør ikke få fulle avgiftsfritak. Oppgaven nå er å finne fornuftige løsninger på dette.
Billige ELbiler bør fortsatt ha ingen eller lave avgifter.

Hensikten er å understøtte miljøvennlig teknologiutvikling som monner, ikke å understøtte luksus eller rike mennesker.

Verdens utslipp må ned. Det er det som er oppgaven. Fremvekst av ELbiler betyr at en større og større del av bilparken ikke har
utslipp ved å kjøre bilene.
Å begynne å blande kull inn i dette er feil. Kull er en separat debatt.
Fremvekst av ELbiler virker også positivt på fremvekst av ELbusser, ELlastebiler, ELdrosjer, ELanleggsmaskiner osv. Og grønn skipsfart og luftfart.
Samt grønn industri.

Det globale kullforbruket kuttes og fornybare energier øker. En viktig faktor er hastighet og omfang av dette.

I stedenfor at Norge selger strøm for billig til utlandet (vi er forhindret fra frie eksportpriser pga. Acer), kunne norske ELbilister bli
tilgodesett med billig eller gratis strøm. Som et tiltak for å bedre norges konkurranseevne. Den norske ELbilparken bruker bare
0,6 TWh pr. år. Norsk vannkraft alene er på 145 - 150 TWh. Så kommer norsk vindkraft i tillegg. Det er altså en bagatell ELbilene
utgjør av totalen.

Så lenge Norge ikke kan selge strøm med frie eksportpriser, bør vi bruke strømmen selv. Det vil lønne seg for Europa å tillate at
Norge får frie eksportpriser. Men vi er ikke der foreløbig. Da bør vi bruke strømmen selv, og ikke tillate lagt en eneste utenlandskabel.
Vi må inn med mer norskeiet kraftkrevende industri i Norge. Det står også godt til norskeiet shipping. Og fx norske mineral og grunnstoff
forekomster.
Redigert 30.06.2020 kl 18:05
_________________________________
Dette er en oppgooglet tråd, som herved nypubliseres. Jeg skrev den 30 Juni.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
fabian2
15.07.2020 kl 01:17 907

Antatt eventuell klimaeffekt skal nå angivelig kunne vises etter 30 år. Kilde:Reportasje i NRK
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.07.2020 kl 12:36 1026

Tyskland vil utfase kull innen 2038.
Tysklands nasjonalforsamling vedtok 3. Juli 2020 at de skal fase ut kull innen 2038.

https://www.nrk.no/nyheter/tyskland-1.14668923

Utslipp, ELbiler og ny fornybar elektrisitetsproduksjon, handler om å ha flere tanker i hodet samtidig.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.07.2020 kl 12:30 1033

Takk Treidar.
Kull går ned. Fornybar øker. Fremvekst av ELbil bidrar til å redusere utslipp.
Norge har potensiale på vindkraft. Dvs. mer fornybar elektrisitetsproduksjon.
Oppgaven nå er å finne hvor noe sånt kan settes opp, og hva elektrisiteten
skal brukes til. Det krever nytt inngående arbeid. Det er utarbeidet ting på
dette tidligere, men her trengs ytterligere arbeid.
Mht. ELbiler kunne det bli en differensiering mht. favorisering mellom dyre og rimelige ELbiler.

Den rapporten NVE laget om rammer for vindkraft må videreutvikles. De bommet med de 13
stedene. Masse i Nordland ble unntatt bl.a. Og gamle konsesjoner med små møller bør inndras.
Og det haster med å få dette arbeidet frem. Forutsetningene i NVE's rapport var mangelfulle
og gale.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Treidar
06.07.2020 kl 10:39 1065

Premisset om at marginalkraft kommer fra kull er feil. Kull i Europa har gått kraftig ned de siste par årene mens kraftproduksjon er lik eller opp.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
vestlandsfugl
06.07.2020 kl 09:57 1083

Diskusjonen illustrerer at det er liten nytte i å øke forbruket av elektrisitet hvis ikke produksjonen av fornybar elektrisitet øker.
Hvorfor skal vi subsidiere en elbil på kullkraft framfor en fossilbil med forbruk under 5 l/100km?
Og til de som mener vi har strøm nok - i 2019 importerte vi mer enn vi eksporterte.
Hvis alle småbiler i Norge + ferger + tungbiltrafikk skal over på strøm (eller hydrogen produsert på strøm) blir det mange ganger 0,6 TWh.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Treidar
05.07.2020 kl 16:43 1199

Ja, det der er bare piss. Det er ikke slik at alt merfobruk i Europa kommer fra kull og heller ikke slik at en elbil på kullkraft slipper ut dobbelt så mye CO2 som en fosslbil. Begge er gamle gubber fra oljeindustrien.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.07.2020 kl 13:57 1261

https://www.dn.no/innlegg/elbil/elbilpolitikk/klima-og-miljo/innlegg-tretten-milliarder-som-virker-mot-sin-hensikt/2-1-837632

Jeg kjøper ikke det som sies her. Skulle man tenke som artikkelforfatter, så ville ikke verden komme av flekken i dette spørsmålet.
Man overser eller bevisst unnlater å berøre at det foregår en overgang fra forurensende energier til ikke-forurensende hele tiden.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare