Oslo har nå over 50.000 ELbiler

Slettet bruker
06.07.2020 kl 13:21 1151

OSLO HAR NÅ OVER 50.000 ELBILER
Oslo passerte i forrige uke 50.000 elbiler, en andel på 16,7 prosent av den private bilparken.

– Oslo er i dag sammen med Bergen den byen i verden som har flest elbiler per innbygger, ifølge bymiljøetaten i Oslo.
De opplyser om milepælen i en pressemelding.

– Sist tirsdag registrerte vi 50.023 elbiler. Det inkluderer bruktimport på 175 elbiler, men elvarebiler er holdt utenfor. Også
der har det vært en pen utvikling i de senere år, sier Sture Portvik som er elbilansvarlig i Oslo kommune til VG.

Mange biler gjenstår før målet er nådd.

– Det gjenstår fortsatt cirka 250.000 personbiler vi skal elektrifisere innen 2030, sier Portvik.
____________________________________________________________________________
Vi snakket i 2012 eller deromkring om at det ville bli 200.000 ELbiler i Norge i 2020. Ingen trodde på det,
men det er mulig vi er der i år ?

Norge og Oslo blir lagt merke til ute i verden om dette.
Redigert 21.01.2021 kl 01:22 Du må logge inn for å svare
Zorin
06.07.2020 kl 13:27 1140

Det har vært snakk om å jobbe i retning utfasing av fossilbrennstoffbiler innen 2025, men det tror jeg blir vanskelig. Likevel, det er den veien det går, og spør du meg, ikke en dag for tidlig. For meg så er elbiler en drøm. Lav støy, høy energieffektivitet, nullutslipp, høy utviklingstakt som gjør at bilene blir mer og mer miljøvennlige og effektiv for hver nye generasjon.

Batteriene som ofte har blitt sett på som syndebukken blir også mer og mer miljøvennlige og ettersom større og større kvanta med batterier går til gjenvinning får man opprettet egne gjennvinningsstasjoner for disse.

Fremskritt er gode saker!
Redigert 21.01.2021 kl 01:22 Du må logge inn for å svare
trek
06.07.2020 kl 13:45 1119

Små gjerrige bensinbiler er mer miljøvennlige enn store tunge elbiler. Det innser etter hvert også myndighetene som ikke vil ha råd i lengden til å opprettholde subsidiene av elbiler. Det har i grunn kommet signaler om det fra de fleste politiske partier.
Redigert 21.01.2021 kl 01:22 Du må logge inn for å svare
interferensen
06.07.2020 kl 14:01 1095

Sykkel er mer miljøvennlig enn små gjerrige bensinbiler. Hva var poenget ditt? ;-)

Det som er grunnen til at elbiler har fått et oppsving de siste årene er at man slipper å kjøre Th!nk for å kjøre elektrisk og dra nytte av insentivene. At staten ikke har råd til insentivene i det lange løp er helt greit. De kommer med stor sannsynlighet til å kompensere det med høyere avgifter på bensin- og dieselbiler for å oppnå målene.
Redigert 21.01.2021 kl 01:22 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
06.07.2020 kl 18:15 1016

Men hvis strømmen kommer fra kullkraftverk er det kanskje ikke så miljøvennlig? Ikke alle land er like heldige som Norge.

Og fremstilling av kobolt fra gruver i Kongo er veldig uetisk. Da snakker vi om barnearbeid og elendige arbeidsforhold. Nesten 70 % av all kobolt kommer fra disse gruvene og brukes i batterier til el-biler og mobiltelefoner. Heldigvis vet jeg at det jobbes med batterier uten kobolt. Det et en skam å kjøpe kobolt fra et land som driver med barnearbeid og bryter menneskerettigheter, men alt kan visst forsvares når det gjelder energi fra fornybare kilder.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/11/27/195629698/volvo-vil-vise-hvor-kobolten-i-elbil-batteriene-kommer-fra
Redigert 21.01.2021 kl 01:22 Du må logge inn for å svare
interferensen
06.07.2020 kl 18:28 997

Det går fint an å kjøre to parallelle løp i de delene av verden som ikke har kommet så langt som Norge med fornybar energi. De kan øke elbilandelen samtidig som de faser ut olje og kull. De trenger ikke å vente med elbiler til det siste kullkraftverket er stengt.

Batteriteknologien utvikler seg veldig raskt vekk fra kobolt nå, til stor del takket være at folk blir bevisste på problemene med kongolesiske koboltgruver. Ingen grunn til å kutte ut batterier altså. Bare å fortsette markedspresset mot barnearbeid. Og med tanke på at det blir brukt kobolt ved rensing av diesel så holder det dårlig å si at man holder fast ved dieseltralla fordi man er imot barnearbeid. I tillegg kunne man ønske at de som blir så veldig opptatte av barnearbeid for å forsvare fossilbilene sine var like imot det når det gjelder billige klær og diverse annen industri med svin på skogen.
Redigert 21.01.2021 kl 01:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.07.2020 kl 21:52 931

Nettopp interferensen,
Fluefiskerens tankegang er at elbiler må vente til det siste kullkraftverket er nedlagt.
Redigert 21.01.2021 kl 01:22 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
06.07.2020 kl 21:59 917

Jeg bare påpeker at batterier må ha strøm for å lades. Hvordan vil du ordne det?
Redigert 21.01.2021 kl 01:22 Du må logge inn for å svare
interferensen
06.07.2020 kl 22:07 904

Man bygger ut sol-, vann- og vindkraft. Og så reduserer man forbruket ved å fortsette å utvikle alt som trekker strøm slik at det trekker mindre strøm. Se på noe så enkelt som gatelys. Disse tingene skjer raskere og raskere etter hvert som oljeindustrien mister grepet.
Redigert 21.01.2021 kl 01:22 Du må logge inn for å svare