SoftOX

Slettet bruker
SOFTOX 07.07.2020 kl 18:49 16189

Mange tror SoftOx driver med hånd desinfisering. Ja de har det også, men det er ikke det som er hovedfokus deres .

Denne artikkel oppsummerer godt hva de driver med. Alt han snakker om her har de kommet lenger med. Fått patent på Teknologien i US blant annet.

https://finansavisen.no/nyheter/helse/2019/10/09/7459752/softox-jakter-50-millioner-kroner-for-a-revolusjonere-sarbehandling
Redigert 21.01.2021 kl 08:53 Du må logge inn for å svare
Jarken
08.07.2020 kl 17:08 4702

Motivene mine er hvertfall ikke skjult. Hva er dine motiver? Latterliggjøring av aksjonærer som ikke har samme syn som deg selv? Det fremstår nemlig slik noen ganger og det er veldig synd, for det overskygger de gode poengene du har ( ja, jeg synes faktisk du har noen gode poeng).

Vi kan diskutere det etiske rundt hausing, men jeg mener bastant at alle som finner veien hit og investerer penger basert på det de leser her, får stå ansvarlig for det selv. Det er ingen hemmelighet at det er risiko i aksjer.

Jeg mener forresten det er nyanser i denne hausingen, om du mener jeg har gått over streken får du gjerne lete det frem.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
Hefner
08.07.2020 kl 17:20 4667

Helt rettferdig kritiske spørsmål du har. Mine motiver er delt, men som sagt ikke av økonomisk natur. En side er fenomenet selskap som dette representerer. Selskap som hobby-investorer kaster seg over hodeløst, og som oftest ender dårlig. Det er bare til å se på tickerne her på forumet. Det snakkes ikke om ordentlige selskap med etablert business. Bare gamlbing på børs. Her har jeg alltid pleid å observere fra sidelinjen hvordan rakettene ofte faller. Det vil jeg fortsette med i håpet om at folk lærer etter en stund. I dette tilfelle var jeg i starten veldig interessert som investor, men fikk aldri svar på grunnleggende spørsmål som trengs.

Det gir også en god innsikt i retail-investorers fremgangsmåte og kompetanse, som er skremmende, men også spennende. Det er ekstremt mye rart som skjer, som selvsagt skaper muligheter.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
bj111
08.07.2020 kl 19:01 4554

Det kan du fortsette å observere med til evigheten og det læres men det vil alltid komme nytt blod til så du må nok gå igjen lenge etter du ligger under torva.
Jeg ser bevist etter selskaper som er I ferd med å slå igjennom med det jeg har i enkeltaksjer. I mange tilfeller ender det med et lengre tidsperspektiv enn hva jeg kanskje tenkte da jeg gikk inn men ikke alltid. Noen ganger ender det med en tap enkelt og greit.
Mange henger seg på såkalte korona aksjer ganske ukritisk for tiden. For min del er det vesentlig at de har en virksomhet også uten korona som på litt sikt kan forsvare verdien uten å lykkes med koronasatsningen. Det har etter min vurdering Softox og Lifecare men jeg er mer skeptisk til BerGenBio da den er priset svært høyt. Kan bli en tabbe men ingenting investert ingen risiko og hverken gevinst eller tap. AZT kalles og av enkelte for corona aksje men de har en formidabel vekst uten noe corona så en annen kategori for min del.

Softox her en pipeline som jeg finner interessant. De har og produkter på markedet nå som trolig vil kunne finansiere forskningen som gjenstår. Det vil ta noe lengre tid å komme inn på markedene med produktene som egentlig ikke har noe med korona å gjøre. De er utviklet for å bekjempe resistente bakterier.
Min bommert med Softox ble enkelt å greit at jeg hadde for stor tro på corona effekt ved salg av SafeDes og desinfisering. Så nå har jeg trader ned snittet noe, samme beholdning som før, realisert tap og sitter lengre enn opprinnelig planlagt.

Kall meg gjerne en klønete lite kompetent retailinvestor fordi jeg gikk inn i Softox. Jeg har valgt å bruke fond i stedet for å kjøpe de store selskapene du viser til og har hatt en god avkastning på det.

Jeg grøsser når jeg ser noen skriver at de er all in men det er deres valg og de står for den risikoen helt selv som alle andre må gjøre.
Kjører gjerne noe du ville kalle en konkursstrategi med skyhøy risiko, kjøper 5 selskaper med en mulig fremtid.
Lykkes 1 eller fler gjør jeg penger, gode penger men sjelden over natten.

Forumet er propp fult av folk som skal advare om andres investeringer, noen ganger får de rett, kanskje flest for de er å finne i høyrisiko segmentet. Andre ganger blir det helt feil. Samvittighet har ingenting i aksjer å gjøre og de nye som har kommet har blitt advart om galskap strategier av de mer bevandrede her på forumet der all inn troner øverst I galskap for min del.

Det var litt om min i dine øyne kanskje kokko tankegang men men.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
Hefner
08.07.2020 kl 19:32 4488

Kan godt være dette caset blir en suksesshistorie på sikt. Håper at det skjer. Et norsk medisin-eventyr hadde vært fantastisk. Skjønner rasjonale bak investering i SoftOx, men man må bli kompensert for risikoen man pådrar seg. Det er en subjektiv vurdering å bestemme om man føler seg kompensert. Noen mener det at selskapet leverer produkter som gjør verden til et bedre sted som nok grunnlag til å investere. Investorer vektlegger risiko og fundamentale forhold forskjellig.

Noen trader, noen kjøper aksjer pga "story"-en osv. Nel er et typisk eksempel på en moment-aksje hvor investorene kjøper story-en, og/eller spiller "greater fool", hvor man satser på at en større idiot kjøper aksjen dyrere om en uke.

Du må selv bedømme din beslutning om alle dine investeringer. Kanskje hadde du et godt rasjonale rundt investeringen, men resultatet ble dårlig. Personlig fant jeg ikke et slikt godt rasjonale, uten store mangler. Jeg skjønner at man kan bli overbevist av en god ledelse som selger "aksjen" sin inn, samt en hendelse med store positive konsekvenser for markedet selskapet er i. Tenker det er litt naivt og uerfarent, men det får være min subjektive vurdering.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
Jarken
08.07.2020 kl 19:49 4451

Skjønner.
Jeg er enig i at softox er mer kontroversielt enn aksjene du selv eier (jeg eier noen i enkelte selskap som du har btw) og at det dermed er mer interessant å diskutere. Dette er også grunnen til at jeg ikke deltar i mowi-forum.

Kontroversen er jo det som evt gir høy avkastning og er årsaken til at du ikke får svar på det du spør om. Jeg synes forøvrig det ikke kan sammenlignes med Lotto.

Men også er det slik at aksjemarkedet er high-risk high-reward. Selv har jeg 70/30 fordeling med hovedvekt på trygge etablerte selskap (low risk). Du vet ikke hvilken risikoprofil andre aksjonærer på forumet har. Noen er kanskje 100% i softox men har råd til å tape pengene. Dette tror jeg du vet, derfor synes jeg det er litt påfallende å fremstå med en forutinntatt negativ holdning til både selskap og aksjonærer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
Hefner
08.07.2020 kl 20:20 4394

Det er klart at usikkerheten rundt hele driften av selskapet (man vet nesten ingenting om salgstall, markedsstørrelsen, kostnader osv) gjør caset ekstremt risikabelt, men også oppsiden større. Der har du rett. Dersom noen nå kunne si hvor mye et selskap vil levere årlig på bunnlinjen neste 50 år, så hadde det vært lett å finne fair value.

Sikkert en del flinke investorer inne her med et lodd, men har enda til gode å høre en god pitch eller argumentasjon for caset.

Per dags dato er det ikke aktuelt å putte penger her, men hvem vet hva fremtiden bringer. Har ikke samme mening for alltid.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
Jarken
08.07.2020 kl 21:51 4257

Pr dags dato har jeg ikke penger i selskapet selv, solgte meg ut for noen titalls kroner siden. Har videre tro på selskapet men hadde ikke behov for å bli med helt ned.
Kjøper meg inn når jeg tror bunnen er nådd.

Til ettertanke burde jeg da joine baising her på forum, gjøre mitt for å presse prisen ned ;) men credits given where credits due.

Nå tar jeg kvelden men joiner sikkert diskusjon ved en senere anledning. Til tross for en litt krass ordutveksling setter i hvert fall jeg pris på konstruktive innspill, negative som positive, så lenge det ikke er usaklig eller forutinntatt. Ha en fortsatt fin kveld :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
bj111
08.07.2020 kl 23:34 4181

Det er egentlig litt overraskende at du er så nedlatende ovenfor andre som her en helt annen investeringsstrategi all den tid du tydeligvis kan noe om dette med risiko og burde vite at det er stor forskjell på hvordan dette vurderes. Noen her risikoaversjon, noen er risikonøytrale mens andre igjen er risikovillige. Siste gruppen er risikoperverse men de har ofte ikke noe forhold til risiko. Typisk folk som tror risiko betyr sannsynlighet for tap og innehar minimal finansiell kompetanse.

Jeg har stor forståelse for dine investeringer men du kommer neppe til å skjønne hva jeg holder på med.
Er tydeligvis over din fatteevne eller din kompetanse. Det er egentlig litt synd for du har dine poeng men når ethvert forsøk på en konstruktiv diskusjon møtes med et innlegg som avsluttes med stikk av nedlatenhet så er du ikke verd flere svar.

Talk for meg og lykke til med hva enn du holder på med hefner.

Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.07.2020 kl 00:42 4133

Jeg ser store likhetstrekk mellom Hefner og Hammers, begge fremstiller seg selv som Mor Teresa, det stinker.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
Hefner
09.07.2020 kl 00:50 4109

Beklager om du føler jeg har skrevet nedlatende til deg. Er dog litt ironisk at du i samme innlegg kritiserer meg for å være nedlatende for så å kalle meg inkompetent. Litt mental gymnastikk, men la gå. At du kritiserer meg får å ikke evne å føre en konstruktiv diskusjon er synd.

Helt åpenbart at investorer har ulik risikoprofil, men man må uansett bli kompensert for risikoen man pådrar seg. Det mener jeg ikke er tilfelle her, men der er vi uenig.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
Stansikala
09.07.2020 kl 14:13 3928

Ser ud til den psykologiske grænse har lagt sig på kurs 50, ingen vil sælge under og køberne holder sig tilbage i håb om at den går under 50......... Det er vist tiden til at samle op i Softox igen........
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.07.2020 kl 14:21 3909

Det du prøver fortelle er at alle nye selskaper vil faile, at alt er dritt og verden vil forbli slik den er?
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
Hefner
09.07.2020 kl 14:39 3867

Nei.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
bj111
09.07.2020 kl 15:38 3769

Det gjør du vel. Du og SomSa men han er negativ til alt av farma på Oslo Børs og mener det burde vært lagt ned.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
Hefner
09.07.2020 kl 16:57 3672

Litt usikker til hva du referer til. Har aldri sagt at det burde nedlegges. Når det er sagt så er det mye tull på Oslo børs og spesielt Merkurz. Trenger ikke være farma, men det norsk farma har vel aldri vært en suksessfull bransje. Kjøper gjerne de store innen medisin, som novo og roche, men emisjonsmaskiner som tuter og går i tiår uten noen resultater får noen andre eie.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
vikingo
09.07.2020 kl 17:20 3628

Når sårhelingsprodukter og Swis nærmer seg lansering og snuser på milliardomsetning i året er det en del nordnet-nisser som angrer på at de solgte aksjer. Ja, det er faktisk veldig sannsynlig med en 10dobling+ innen et par år.De som ble skuffet og trodde mangedoblingen kom på 5 måneder må gjerne selge meg billige aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
bj111
09.07.2020 kl 17:23 3611

Manglet et komma. Du er negativ eller kritisk til Softox. Denne SomSa er negativ til alt av farma på OSE og en får inntrykk at det burde vært lagt ned i følge han.
Enig i at det er mange emisjonsmaskiner innen farma på Oslo Børs, det er jo et faktum. Er og faktum som du skriver at det er langt mellom suksessene innen dette. Nå er det mye som skjer og å skjære alt over en kam slik denne SomSa gjør blir for dumt.
Danmark og Sverige har flere som har blitt store og det er ingen grunn til at vi ikke skulle få noen her i landet også. I Norge gjøres mye mer enn å borre hull i sjøen og dyrke fisk i mærer😊
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
Hefner
09.07.2020 kl 17:43 3575

Kunne ikke vært mer enig. Et norsk Novo Nordisk hadde vært en drøm. Påroper meg på ingen måte å være en ekspert på farma generelt og spesielt ikke den norske. Jeg observerer bare det åpenbare, at det er mye volatile emisjonsmaskiner med enormt potensiale, noe som tiltrekker seg tradere.

Vet ikke hvem denne SomSa er, men er enig i at man ikke skal dømme alle, med mindre man har en veldig god innsikt i feltet (noe som er nesten umulig gitt kompleksiteten i bransjen). Jeg har ingen dyp innsikt i hva Ultimavacs, PCIB eller BergenBio driver med, men man ser jo det åpenbare.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.07.2020 kl 17:54 3547

Problemet med mini-pharma er det samme som for små oljeselskaper. Det er dyrt å finne opp medisiner/finne olje, en bommert og man er konk.

Det er en grunn til at det heter "big-pharma" og at oljeselskaper er gigantiske.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
Jarken
10.07.2020 kl 09:30 3233

Leter etter bunnen her. Er den nådd?
Det tekniske viser vel selg, men kursen har vert stabil rundt 52kr i noen dager nå.

Hvordan ser dere potensielle triggere fremover?

Oppskalering av flere produksjonslinjer kan komme snart, men den gir lite utslag på kursen, tror jeg. Salget var elendig i Q2, de nye linjene hjelper ikke på salget.

Potensielt 2mill USD fra statene kan gi et løft. Men tar folk det for god fisk at de faktisk får disse pengene? Begrepet due diligence er åpent for tolkning.

Eventuelt nye distribusjonspartnere.

EU-godkjenning (som kan ta en evighet)

HINAS til høsten

Oppdatering på salg (kommer det før Q3?)

Oppdatering på studier - inhalasjon og sårbehandling. Jeg tror de som venter på suksess innen inhalasjon må være meget long. Sårbehandling på dyr er utsatt pga covid. Vet noen hvor lenge?

Slik jeg ser det er det ingen rasjonell grunn til at den skal gå opp med det første, sett bort fra FOMO og psykologi i aksjemarkedet generelt.

Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
Stansikala
10.07.2020 kl 10:01 3156

Gå kontant eller parker sin investering i bla. Softox virker nu som en fornuftig løsning. Den ene børs efter den anden har slået daglige recorder, der nu ser ud til at være slut og vil nu se daglige fald i en rum tid, hvilket ikke kan komme bag på nogen at ville ske på et tidspunkt....... Har nu solgt alt, undtagen Softox og planen herfra er at samle yderligere op gradvis, sålænge der ingen sælgere er under dagens kurs.. En lille positiv melding og vi ser et løft på 10-20 %...... og derfra en yderligere ventende melding som med garanti kommer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
vikingo
10.07.2020 kl 10:11 3124

En god grunn til at den skal opp er at det var en kraftig overreaksjon at den har falt til 50kr. Ingen av topp50 har solgt, hovedsaklig små nordnet kunder (som kjøpte kun pga 1q tall, med belånte midler? )
Selskapet er i bedre posisjon enn det noensinne har vært, og den vil gå enda mer når triggerne kommer utover høsten.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
Jarken
10.07.2020 kl 10:14 3113

Jeg solgte meg ut midtveis i webcasten og tok en liten gevinst.
Har troen på softox langsiktig, men når jeg først sitter med cash ser jeg ikke poenget i å bli med på en eventuell ny nedtur til. Vil ha billigst mulig når jeg først er ute.

Spørsmålet er hvilke triggere som løfter kursen, for jeg tror at vi må vente en stund på de som faktisk gir den 10-20% løft. Sett bort fra EU-godkjenningen som plutselig kan komme, men det er blitt sagt i x antall mnd nå.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
10.07.2020 kl 10:30 3060

Vi må ikke glemme at SoftOx annonserte distribusjonsavtalen med ikke ubetydelige Bonaventura Scandza så sent som i juni. Når dette kommer skikkelig i gang så kommer positive salgstall! Vil også tro at VESO får fart på salget når markedet blir kjent med produktene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
Jarken
10.07.2020 kl 10:34 3043

Sant nok.
Men vet du hvilken risikoprofil de på topp 50 har, når de kjøpte seg inn, hvor lenge de skal sitte etc?

Jeg forstår ikke helt hvorfor alle antar at småaksjonærer kjøper med belånte midler, jeg håper for guds skyld det er minoriteten!

Selv er jeg en av de små nordnet-kundene som solgte før kursen ble delt i to. Da kursen falt i juni valgte jeg å sitte, for slik jeg ser det var droppet ubegrunnet. 5 mill i omsetning i Q2 var lite i forhold til majoriteten forventet og jeg så ikke noe poeng i å bli med ned. Nå får jeg noen hundretalls aksjer gratis om jeg kjøper meg inn igjen.

Jeg tror også det kommer mye positivt til høsten. Spørsmålet er om man skal vente til dess, eller om bunnen er nådd nå. Det vet jo ingen, men verdt å reflektere rundt :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
Jarken
10.07.2020 kl 10:35 3038

Får vi oppdatering på salg før fremleggelse av Q3? Som er til høsten.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
bj111
10.07.2020 kl 10:42 3009

Det tviler jeg på at vi får.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
May-Liss
10.07.2020 kl 10:48 2990

Hvorfor rapporterer selskapet kvartalsresultatene så seint?
Siste dag i påfølgende kvartal forstår jeg ikke logikken i.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
Stansikala
10.07.2020 kl 10:53 2972

Med en lille positiv melding mener jeg kunne være: Omkonstruering i ledelsen, genoptagning af dyr helse projektet, hvilket vil ske, yderligere partnere i form af salg, endnu en produktions linie klar til salg som ledelsen klart tror på kommer..... Salg der i lande der endnu ikke er afhængig af EU godkending .... selve EU godkending vil være en Grande melding, der nu ligger til godkending i de enkelte lande (max 3 mdr.) for ikke at nævne inhalator test.
Sårbehandling der har begrænset konkurrence, er jo der vi snakker Softox. .
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
Struts
10.07.2020 kl 11:00 2956

Det er vel et lite firma (12 ansatte?) som konsentrerer seg om hovedkjernen; produktene. Og å følge opp ordrer. Rapporter kommer nok i andre rekke. Hadde vært nesten trist dersom firmaet ikke gjorde annet enn å produsere reklame for egen fortreffelighet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
Stansikala
10.07.2020 kl 11:02 2948

Da Microsoft begyndte at sælge computere og programmer var de 5 ansatte....
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
Struts
10.07.2020 kl 11:04 2939

Hehe, vi får håpe historien repeterer seg!
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
Jarken
10.07.2020 kl 11:15 2899

Ja, mange triggere der.
Men jeg er redd noen av de har liten betydning for kursen. Feks økt produksjonskapasitet. Dette pga dårlig salg i Q2.

Andre triggere må vi vente på, uvisst hvor lenge. Dyrehelse utsatt pga corona. Hvor lenge? Til etter corona? Hvor lenge varer corona?

Apropos topp 50: er det like plausibelt å spørre om hvorfor de ikke kjøper mer nå som kursen er halvert, som at det er betryggende at de ikke selger?

Jeg fremstår sikkert halvveis som baiser nå, det er ikke meningen! Har tro på sikt, føler meg bare frem på om jeg skal sitte inne eller ut ila sommeren :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
bj111
10.07.2020 kl 11:24 2861

Jeg tror du har rett i din analyse. Det som var triggere har fått redusert betydning etter Q fremleggelsen. Økt produksjon vil neppe bety noe som helst for kursen.
Dyrehelse er utsatt antydet 1 år kanskje mer. Høsten 2021 ble nevnt.

På sikt er det gode muligheter men det må nok fremlegges salgstall med inntekter som er betydelig bedre enn det vi har fått så langt. Spørs om man ikke kan kjøpe denne til samme kurs eller lavere i løpet av sommeren. Interessen er laber.

En veldig positiv melding om f.eks produksjonsøkning vil fort kunne tolkes dithen at det er for å løfte kursen så en viss insider kan komme seg ut.

Ørkenvandring på 50 tallet er vel det vi kan se frem imot her ser det ut til.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
John8
10.07.2020 kl 11:47 2812

Historien til Jarken har mange paralleller til min historie.

Virker som CEO Almås enten ikke kan, eller vil, innse at hans meldinger om økning av produksjonskapasitet fra 5.000 til 45.000 enheter begrunnnet - feilaktig - i markedets økte etterspørsel, kraftig har redusert tilliten til informasjonen som kommer fra selskapet. At han istedet i siste børsmelding prøvde å skjule at han har gitt misvisende og feilaktig info, forsterket min mistillit.

Tror dessverre vi skal ned på 40-tallet. Som Jarken, kan jeg vanskelig se at det haster å komme seg inn igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
He1234
10.07.2020 kl 11:55 2790

Opptil 45 000. Opptil står det...
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
bj111
10.07.2020 kl 11:58 2781

Lempet ut resten i dag. Går i Natto med pengene da de kommer med tall til uka og det ser ut som det er i ferd med å løsne der. Får se på denne til høsten igjen. Har ikke tillit til Almås og kommer det postivt nytt så tenker jeg det fort kan følges av et innsidesalg. Lukter for mye Bionor av dette.

Lukke til dere som sitter videre.
Redigert 21.01.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare