Lavere skatt på gevinst av CFDs enn aksjer

fattigstakkar
SKATT 08.07.2020 kl 10:42 3536

Jeg registrerte i skatteoppgjøret at gevinst på CFDs ikke har blitt belastet med en oppjusteringsfaktor som tilfellet er for aksjer. Jeg trodde dette var en feil, og har dobbeltsjekket med Skatteetaten, men de bekrefter at det er riktig. Det betyr at man betaler langt mindre skatt for gevinst av CFDs enn aksjer, selv om det er aksjer som er underliggende objekt for CFDen. Er det andre som har erfaring med dette og kan bekrefte at jeg/saksbehandler i Skattetaten ikke har misforstått?

Det vil utgjøre ganske store beløp om man betaler 22% skatt eller over 31% skatt. Så det vil føre til at jeg vil handle vesentlig mer CFDs i stedet for aksjer.
Redigert 20.01.2021 kl 02:46 Du må logge inn for å svare
pengex
08.07.2020 kl 10:46 3532

I så fall helt på trynet. Ett derivat gir jo ingen positiv effekt tilbake til samfunnet.
Lollen
06.10.2022 kl 15:05 2528

Tror jeg kjører mer og mer over på CFD handel, da slipper vi unna med 22% skatt, mot dagens 37,5% på direkte aksjehandel. Man går glipp av utbytte, men kompenserer dette delvis med salg rett før utbyttedato og ny inngang på dato for ex utbytte hvis man handler CFD i utbytteaksjer