Fjord1 - DNB plukker gratis penger på gaten- jmf aksjelister

Slettet bruker
FJORD 09.07.2020 kl 09:43 1576

DNB er noen luringer, for de som meg lar ikke penger på gata ligge.

Det er lenge siden DNB var å finne på aksjelistene i Fjord1.
Vi vet også at DNB er de som skal ordne det formelle med obligasjonslånet som fikk full oppslutning 30.juni for å ta Fjord1 av børs.
DNB vet mye, og det er dem som skal ta hånd om å ta Fjord1 av børs.

Dnb er som nevnt over ikke vert å se på aksjonærlistene i Fjord1 på lenge.

De dukker nå opp, spekulativt tror jeg, 25.6 - bare 5 dager før obl lånet skulle stemmes over.
DNB følger opp med 5 siffra kjøp av aksjer 2 ganger i uka frem til i dag, for også i dag på torsdagslista kommer de med kjøp av 53.516 stk aksjer. De støvsuger nå markedet for Fjord1 aksjer, fordi dem sitter på andre siden av bordet også, og trolig kjenner til budet som er annonsert for å kjøpe ut siste 12% av aksjonærene.

Hva venter DU på, her er sikre prosenter, på dine sparepenger. Kjøpe 46 - selg 47,50 til 55 kr. Enklere, tryggere og bedre blir det ikke.
Vi venter nå bare på børsmeldingen om hva Havila og Per Sævig legger på bordet, min 47,50 som Mohn fikk.

Hilsen SS........som ikke kan la enkle kroner gå meg hus forbi, uten noen form for risiko.....!
Redigert 20.01.2021 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.07.2020 kl 11:00 1526

Fra DN:
https://www.dn.no/marked/frederik-w-mohn-selger-seg-helt-ut-av-fjord1/2-1-808680

– Fornuftig pris:

– Hvorfor er dere villig til å betale en premie på 16 prosent?
– Det er tro på fremtiden til selskapet og resultat av forhandlinger over tid. Som langsiktige industrielle eiere mener vi det er en fornuftig pris, sier Vegard Sævik.
Slettet bruker
09.07.2020 kl 11:01 1518

E24:
https://e24.no/boers-og-finans/i/GGVLQ9/frederik-wilhelm-mohn-dropper-maktkampen-i-fjord1
Vurderer å kjøpe ut resten

Havila har sammen med Vision Ridge Partners til hensikt å utvikle Fjord1 til et integrert transport- og reiselivsselskap, blant annet gjennom å muligens slå det sammen med Havila Kystruten.

Sævik-familien kontrollerer etter transaksjonen 88,81 prosent av de utestående aksjene. Samtidig vurderes det å kjøpe ut resten av aksjonærene. Familien er representert i styret til Fjord1 gjennom Per og Vegard Sævik.

Havila har en «intensjon» om å gi et kjøpstilbud med tilsvarende betingelser som i kjøpet fra Mohn, ifølge børsmeldingen. Dette vil imidlertid være avhengig av at finansielle arrangementer er på plass.
Slettet bruker
09.07.2020 kl 11:01 1519

"Dette vil imidlertid være avhengig av at finansielle arrangementer er på plass. "

Dette kom på plass 30.juni.....!

SS
Slettet bruker
09.07.2020 kl 11:03 1506

Minner om denne tråden:

https://finansavisen.no/forum/thread/107118/view


Nå er møtet i boks, DNB skal ordne det praktiske, og en morgen / ettermiddag vil det komme bud på 47,50 til 55 kr fra Havila, for å kjøpe ut resterende aksjonærer.

Mohn ble nylig kjøpt ut 47,50 og det er uttalt at de ser for seg lignende tilbud til de øvrige aksjonærer.

Dette er med andre ord sikre penger på gata, som ligger der for å plukkes opp. Jeg har kjøpt meg godt inn på 43,80 til 45. Solgt en god runde mellom 45.30 til 46 og kjøper inn igjen 45-45,3.

Hvem takker nei til disse enkle pengene som ligger på gata?

SS
Slettet bruker
11.07.2020 kl 23:24 1317

Skipssjefen skriver "Vi vet også at DNB er de som skal ordne det formelle med obligasjonslånet som fikk full oppslutning 30.juni for å ta Fjord1 av børs."

Jeg trodde også det ble vedtatt, men jeg snakket med en obligasjonseier i Fjord1 sist uke, som sa at det ikke ble vedtatt. Obligasjonsforslaget ble endret i siste liten til noen andre endringer. Jeg er forsåvidt enig i at jeg tror Sævik og Vision Ridge kommer til å kjøpe de siste 12 % i selskapet, det har liten vits å ha minoritetsaksjonærer i suppa som skriker opp for alle strategiske grep og krever rettsaker og granskning for alle ideer som engang teoretisk kan tenkes å være til fordel for hovedaksjonær-gruppen, når de allerede eier 88% som er svært nær 100%.

Så jeg tror det kommer et bud på samme beløp som Mohn solgte på, dvs. kr 47,50. Det er dog ikke garantert slik du antar. Forøvrig deler jeg dine synspunkter. Jeg har økt en god del i det siste, og jammen tror jeg at jeg har kjøpt noen av dine aksjer på 45,30 ;)

Jeg fikk dog litt kaldt vann i blodet av obligasjonseierens opplysninger. Hvis det stemmer at Fjord1 ikke kan tas av børs uten å refinansiere obligasjonslånet, antas prosessen ta vesentlig lenger tid, da kredittkomiteer i banker ikke jobber mye i ferien. Hvis ingen av oss kjøper aksjer, faller kanskje kursen tilbake igjen.
Slettet bruker
11.07.2020 kl 23:50 1292

Har du lest børsmeldingen 30.6 og PDF fra Norsk Tillitsmann?

Der ble det vedtatt med nesten 100%.

Les den, og meld tilbake.
Uansett om det tar litt tid, så skal jeg la Per og Vegard få betale meg ut. Bedre enn høyrentekonto.

SS
Redigert 11.07.2020 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.07.2020 kl 13:33 1090

Du finner det spesifikt i børsmeldingen https://newsweb.oslobors.no/message/508583
"The Proposal in Section 2 (The Proposal) of the Initial Summons is put forward to the Bondholders’
Meeting and shall be updated to ONLY include the following:"

Så det kan se ut som om alt om å fjerne "Change of Control Put Option upon a de-listing of the shares from Oslo Stock Exchange" er borte, dvs. obligasjonslånet på vel 1 milliard må innfris hvis de de-lister Fjord1. Jeg ville ringt DNB for å være sikker, men jeg tror faktisk at obligasjonseieren har rett.

Det betyr at Fjord1 må skaffe vel 1 milliard i lån for å innfri obligasjonslånet hvis de vil de-liste, og det antas være noe en bank kan gjøre, men ikke uten nøye vurderinger og vedtak i kredittkomiteer. Det antas utstette innløsning av de siste 12 % aksjonærene ihvertfall til etter ferien, i praksis til september-oktober, men det er bare min gjetning.
Slettet bruker
12.07.2020 kl 13:54 1069

Ok, dette går sin gang. Bedre å vente på en børsmelding, enn høyrentekontoen for å si det sånn.
Har ikke det travelt, og jeg har bare satt 1/4 av mine cash her.

SS