Gentian Diagnostics - En juvel innen medisinsk testing!

Bliss
GENT-M 09.07.2020 kl 13:45 53993

Gentian har utviklet en unik teknologi som gjør det mulig å diagnostisere stadig flere alvorlige såvel som vanlige sykdommer med sylskarp presisjon, med bemerkelsesverdig kort avlesning av resultatet og endog til en uvanlig rimelig pris. I deres selskapsbeskrivelse står det: "Gentian er et norsk basert, internasjonalt firma som arbeider med globale løsninger som endrer helsevesenet. Med egen produksjon, FoU og markedsføring betjener Gentian det globale markedet for diagnostiske tester med sensitive biokjemiske produkter som er utviklet ved å utnytte proprietære, disruptive, diagnostiske teknologier. Nåværende og fremtidige produkter bidrar til bedret diagnostikk og kostnadsreduksjon i behandling av nyre, inflammasjon, hjerte-karsykdommer, kreft og virusinfeksjon." De vil revolusjonere det medisinske testmarkedet med sin patentbeskyttede testplattform PETIA (Particle-Enhanced Turbidimetric Immunoassays).
Ganske nylig ble de også innvilget 8 mil fra Norges Forskningsråd for å utvikle og lansere en høykvalitets antistoff test for Covid-19 som vil være på markedet helt i begynnelsen av 2021. Denne testen vil være skreddersydd, ikke bare til å identifisere om en person er smittet med Sars-CoV-2, men også til å kunne fastslå om de som har fått vaksine eller som tidligere har vært smittet opprettholder en immunitet mot denne sykdommen.
Selskapets framtidsutsikter på det medisinske testmarkedet er mao svært så lyse. Dette vet de store farmasiselskapene, og jeg ser ikke bort fra at mange av dem har et ønske om å slå kloa i dette selskapet i form av et oppkjøp, da et stort og anerkjent selskap sannsynligvis kan produsere og selge et mye større antall av Gentians tester enn det de ellers kan klare. Derfor vil det ikke overraske meg om det før eller siden kommer et bud på Gentian. Selskapet er fortsatt vilt billig, men det vil trolig ikke vare så lenge, for kursen kommer som så mange allerede har påpekt etter all sannsynlighet til å befinne seg på et langt, langt høyere nivå utover i 2021 når også den viktige biomarkøren for hjertesvikt, NT-proBNP (N-terminal pro-brain natriuretic peptide) kommer ut på markedet.
Redigert 21.01.2021 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
Rundrilio
25.07.2022 kl 10:00 1140

Helt korrekt! Her var vi en måned tidlig ute.
Rundrilio
25.07.2022 kl 09:16 1181

Ja, hva kan vi forvente i morgen? Selskapet har tidligere også vist til gode resultater uten at kursen er blitt nevneverdig påvirket? Hva må til for å løfte oss opp til tidligere kurser på 70-80kr?
Bliss
24.08.2021 kl 13:39 2646

I morgen er det kvartalsrapport og jeg forventer oppmuntrende resultater, informasjon og guiding som viser at Gentian er på kurs mot å leve opp til det fantastiske framtidsscenariet som ledelsen formulerte i børsmeldingen 18/6 i år.
Haltopen
04.03.2021 kl 23:32 3161

Yepper skrev Innlegget er slettet
Fjerde stillingen i år, to stillinger før jul. Tyder på det skal rigges for vekst :)
Bliss
04.03.2021 kl 11:26 3294

Takk,
Ja, dette er veldig klar tale fra Gentian! Og det må da bli en svært sterk kursdriver når meldingen om denne kommersielle samarbeidspartneren kommer.
Ved nærmere ettertanke skjønner jo også at det ikke er mulig for dem å utdype noe mer om denne samarbeidspartneren før det kommer en børsmelding om det. Håper melding om dette kommer i god tid før Q2 som forøvrig er allerede 16 april.
Haltopen
04.03.2021 kl 07:52 3348

Jeg vet ikke noe mer enn det som ble sagt på Q4 hvor de bekrefter de er i kommersielle forhandlinger.

DNB Markets skriver dette:
Results from studies in Covid-19 patients have helped add evidence of the GCAL® clinical value, and as a result, Gentian has seen increased interest in the market, which is clearly positive.

We believe the most promising potential share-price catalysts in 2021 would be an announcement of a commercial partnership for GCAL® and an unveiling of the next pipeline asset.
Redigert 04.03.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Bliss
03.03.2021 kl 18:04 3426

Haltopen, en av de triggerne du nevner er "Announcement of commercial partnership for GCAL".
Dersom Gentian melder om en avtale med en samarbeidspartner for å framskynde lanseringen av GCAL så er dette uten tvil en sterk kurstrigger, men vet du noe mer om hva Gentian har sagt om dette.
nordnes
02.03.2021 kl 16:37 3523

Det var ikke mye liv i aksjen i dag.
Haltopen
28.02.2021 kl 20:32 3710

Det kan se ut som artikkelen forrige helg har hatt sin effekt. Jeg har nå blitt betrygget med at 1) det blir i dag lagt ned betydelig arbeid rundt lanseringen av NT-proBNP og mer informasjon vil bli delt med markedet, og 2) IR-kommunikasjon vil i mye større grad bli prioritert fremover og at arbeidet med dette er satt i gang.

Minner om kommende triggers (DNB Markets):
- Announcement of new test (Major impact)
- Announcement of commercial partnership for GCAL (Major impact)
- Up-listing to regulated market (Minor impact)
- Launch of SaRS-CoV-2 AB (Medium impact)
- Launch of NT-proBNP (Major impact)
Redigert 28.02.2021 kl 20:41 Du må logge inn for å svare
nordnes
25.02.2021 kl 20:07 3857

Dette står på VG nå i kveld sitat; « Under et EU-toppmøte torsdag kveld, sier forbundskansler i Tyskland, Angela Merkel, at vi må forberede oss på kontinuerlig vaksinering over flere år som følge av muterte versjoner av coronaviruset, melder Reuters.

– På kort sikt må vi oppjustere kapasiteten for vaksineproduksjonen, fortsetter Merkel.

Hun mener vi vil være nødt til å ha strenge innreiserestriksjoner i visse tilfeller over lengre tid.»

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/merkel-vi-maa-forberede-oss-paa-kontinuerlig-vaksinering-i-flere-aar.8MHPWB42G?utm_source=vgfront&utm_content=row-1
nordnes
25.02.2021 kl 20:04 3865

Takker for svar.
Redigert 25.02.2021 kl 20:20 Du må logge inn for å svare
Dnalege
25.02.2021 kl 14:36 3907

75k (0,49%) så er jo litt da :)
Haltopen
25.02.2021 kl 08:54 3953

Tidligere styremendlem Krefting øker så smått om dagen. 1000 aksjer kjøpt forrige fredag, og 2000 aksjer kjøpt mandag.
nordnes
24.02.2021 kl 21:49 4009

Med den dårlige kommunikasjonen skulle de i det minste kommunisert på norsk til norske investorer.
Dagens kommunikasjon fra hjemmekontor fungerer dårlig.
Haltopen
24.02.2021 kl 17:39 4101

En kan si mye om omsetningen av aksjen. En annen ting er hva ledelsen gjør for å sette selskapet på radaren til investorer. I helgen ble IR-arbeidet totalslaktet av tidligere styreleder.

Teknologien ligger til grunn, og veksten er der. Spørsmålet en nå bør stille seg er om veksten burde vært større, og om markedet har tillit til at ledelsen evner å gjøre lanseringen av NTproBNP til en suksess. Det eneste svaret på tiltale fra selskapet så langt har vært å legge ut en ny webinar. Business as usual med andre ord ?
Redigert 24.02.2021 kl 18:30 Du må logge inn for å svare
Bliss
24.02.2021 kl 15:07 4175

Det er en helt utrolig lav pris på Gentian og omsetningen er helt minimal, så langt i dag er det omsatt 2 aksjer og prisen er KUN 61,5 kr. Hvordan er dette mulig? Gentian har en tosifret salgsvekst kvartal for kvartal. De har en rekke patenterte og svært viktige medisinske tester ute på markedet og de selger veldig bra alle sammen, samtidig som lanseringen av disse testene i det globale markedet er høyst ekspansiv. Nye tester, som denne for å påvise alvorlige hjerteproblemer og antistoff testen for å måle immunitet mot covid, blir begge lansert allerede i Q4. Begge disse testene skal inn i et globalt milliard marked. Alle deres tester er unike, høyspesifikke, gir svar innen 10 min og deres testplattformm kan analysere et svært høyt antall pr tidsenhet. Ikke skjønner jeg hvordan et slikt bunnsolid selskap til de grader kan gå under radaren til investorene, men det kan umulig vare stort lenger nå, og når de begynner å skjønne hva Gentian driver med tror jeg det kommer til å gå fort i svingene og kursen vil skyte høyt, veldig fort.
For min del er jeg fullastet og kommer ikke til å selge før etter Q2 i 2022, for da snakker vi om en helt annen markedsverdi enn i dag.
Haltopen
16.02.2021 kl 21:44 4357

Hva skjer når avtale for GCAL annonseres? Jeg tror ikke kursen går bananas akkurat (klok av skade), men det er allikevel en viktig trigger og er et stort(!) steg videre i markedsutviklingen av markøren. Egentlig en enorm milepæl for selskapet.

Observe doblet seg på noen dager etter proof of Sale av sippi. Nå er ikke dette en direkte sammenlignbar situasjon, men det representerer mye av det samme.
Redigert 16.02.2021 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
Bliss
16.02.2021 kl 21:22 4383

Et godt poeng det hank2.
Jeg har det samme håpet om mange positive triggere framover, fundamentet for det er i hvert fall på plass.
hank2
16.02.2021 kl 20:59 3750

Gcal partnerskap kan komme raskere og trigge vesentlig oppgang. Dessuten blir det bra fokus på hjertemarkøren når patentet publiseres om kort tid (blir eneste testen på fullautomatiserte maskiner, også vil kunne benyttes på alle plattformer). Deretter kan det komme melding om neste produkt for 2022 lansering.
Mao: tror på bra oppgang allerede neste 1-2 måneder
Haltopen
16.02.2021 kl 20:30 3777

Topp50 økte med 11k aksjer forrige torsdag (Q4), litt mindre enn halvparten av volumet for dagen.
Bliss
16.02.2021 kl 14:45 3837

Den kommer ikke med det aller første, men jeg tror den kommer og løfter kursen kraftig mot tampen på året når hjertemarkøren og antistoff testen er lansert.
Fram til da ser jeg ser for meg en jevn og rolig oppgang til rundt 80 kr.
Bliss
16.02.2021 kl 12:41 3894

Gentian er en kostbar juvel som kommer til å gjøre stor kommersiell suksess, med den er godt skjult for de fleste.
Kursuviklingen i det siste er god den, men det å bivåne handelstransaksjonene må fortone seg som å være på et møte i kvekersamfunnet, der alle bare venter i stillhet på at ånden skal åpenbare seg.
Bliss
14.02.2021 kl 21:32 4052

Gentian innfrir markedets forventninger og vel så det.
Q4 sist torsdag viste en sterk vekst både på driftinntekter og driftresultat, de hadde 17,2 mil i driftinntekter siste kvartal, en økning på 22% i forhold til Q4, året før. Og det skjer til tross for at Gentian bare er helt i begynnelsen av sitt vekstpotensiale, og dette blir bare tydeligere og tydeligere ettersom Gentian klarer å realisere sin tidsfrist innen årets utgang med å ferdigstille de virkelig kursdrivende testene som er hjertemarkøren og antistoff testen for covid-19 immunitet. Til tross for alt dette har Gentian for tiden en såpass lav kurs som 61,5 kr og en markedsverdi på bare 0,95 mrd. Satt i perspektiv, grønne aksjer som Aker Offshore Wind og Aker Carbon Capture har langt lavere driftsinntekter enn Gentian, og er kanskje heller ikke i nærheten av å ha det samme enorme inntjeningspotensiale som Gentian i framtiden, allikevel har førstnevnte en markedsverdi på 6,2 mrd og sistnevnte 11,6 mrd. Hvorfor har ikke Gentian en kurs på i hvert fall 10 gangern (615 kr)?
Bliss
11.02.2021 kl 20:54 4250

Ja, det er sånn det er Haltopen.
Jeg tror piffen er på vei ut av mange Gentian aksjonærer etter dagens skuffende kursutvikling på det som egentlig var en veldig god rapport, både mht tall og guiding.

Haltopen
11.02.2021 kl 20:33 4266

Historien er til å gremmes over rent kursmessig. Noen opp- og nedturer og ender opp på stedet hvil. Jeg har vært aksjonær i 11 måneder og trodde jeg timet inngangen perfekt. Den gang ei! Med det sagt ble akkurat samme argumentasjon brukt på for eksempel Photocure. Faktum er at det ofte må tid og mye ressurser til for å ta markedsandeler. Jeg stilte spørsmål i dag om hvorfor Cystatin C har brukt og fremdeles bruker så lang tid på å bli solgt i større skala og svaret var at det historisk sett har vært en undervurdert markør. Det er først de siste årene den har blitt mer anerkjent, og veksten er deretter og vil fortsette.

Markørene fCAL og fPela vil ta markedsandeler adskillig kjappere. Det kan man allerede se på salgstallene. GCAL ville trolig tatt åresvis, men har overraskende nok fått hjelp av pandemien. Her kjører man nå studier på covid sykdomsforløp kombinert med inflammasjon og sepsis, og snakker utad om rutinebruk på sykehus.

Hjertemarkøren bør kunne ta markedsandeler kjapt (short ramp up), og med >10 milliarder NOK i potensial vil selv 1% utgjøre mer enn selskapet omsetter for i dag. Dette blir hovedproduktet til selskapet, og den er, sammen med antistofftesten, mindre enn ett år unna lansering.

Med dagens vekst vil det ta 1-2 år før en ser positive resultater. Hvis ledelsen evner å skape blest om bl.a. Hjertemarkøren og forventninger til salgstall vil det alene dra opp kursen. Her bør selskapet kjenne sin besøkelsestid.

Kommer forresten DnB med oppdatert analyse basert på dagens tall ?
Redigert 15.02.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Bliss
11.02.2021 kl 19:32 4310

Lykke til i fortsettelsen du også Computum. Det har vært fint å ha deg med på laget, og det synes jeg gjelder samtlige av dere som skriver på disse Gentian trådene. Selv om enkelte av dere går lei og kaster kortene, så er det jo mulig å komme tilbake som aksjonærer på et senere tidspunkt, og i mellomtiden er det kanskje mulig å lese noen innlegg fra dere på disse trådene også.
Bliss
11.02.2021 kl 19:21 4322

Jeg er helt enig med deg terjer. Dette er for de svært tålmodige.
Min plan helt siden jeg begynte å kjøpe aksjer i selskapet er å være langsiktig fram til etter Q2 i 2022, og jeg vil holde meg til planen, selv om jeg i perioder selger meg nesten helt ut, som da kursen rundt forrige kvartalsrapport gikk over 80 kr, for så å kjøpe meg inn igjen på lavere kurser.
Når jeg ikke vil gi slipp på Gentian er det fordi selskapet tross alt er bunnsolid og har et stort potensialet, men potensialet blir dessverre realisert så altfor sakte. Mitt håp for å få mer aksjon er at de inngår et samarbeid med en eller flere av de store farmasiselskapene slik at testene deres blir solgt i stor stil, eller det aller beste scenariet som er at de blir kjøpt opp av en av de helt store farmasiselskapene.
terjer
11.02.2021 kl 18:18 4350

På 6 måneder har de 20 største byttet litt internt, men i første rekke har de kjøpt opp litt over 200.000 aksjer fra de små som ikke orker å vente lenger. Selskapet kommer med pene presentasjoner om sine framskritt, men det skapes ingen entusiasme og ingen økt etterspørsel. Sannheten er at det har vært en gjennomgående ørkenvandring i mer enn 5 år, Mine akjser har samme verdi i dag som for 5 år siden. Og vi ser nok et år med underskudd og egentlig ingen utsikter til verdivekst som kan kommuniseres, Ja man må være langsiktigm men med tanke på at man har lagt inn noen hundre tusen i aksjer så er det dårlig avkastning gjennom 5 år. All ære til de store aksjonærne og fondene som holder ut, men jeg frykter at de sitter fast og kommer seg ikke videre uten et stort fall. Så noe må selskapet gjøre. Målet kan ikke være å komme i balanse og en liten årlig avkastning. Det må noe annet til er jeg redd for.
Bliss
11.02.2021 kl 16:30 4420

En fin avslutning i dag til 60 kr. Nå som de små har solgt seg ut skal kursen oppover igjen til der den skal være, og det er høyt, spesielt etter dagens flotte og oppmuntrende melding..
Bliss
11.02.2021 kl 15:19 4448

Med en så utrolig lav omsetning som i dag er det neppe noen av de store som selger. De vil nok helle rikke selge til en dumpingpris til rundt 57 kr. Jeg er rimelig sikker på at det bare er de aller minste som bytter aksjer i dag. De store har da heller ingen muligheter til å selge seg ut gjennom vanlig børshandel, for bare det å dumpe litt av beholdningen vil jo sende kursen ned mot null kroner. For å få solgt til en anstendig pris må topp 50 vente til Gentian er på børsen med en høy kurs og høy omsetning, eller aller helst vente til det kommer et bud på selskapet. Eller la en megler ta hånd om posten deres for å få en større investor til å kjøpe den.
Haltopen
11.02.2021 kl 15:08 4465

Det er ikke omsatt nok aksjer til å føre til vesentlige endringer på top50.
nordnes
11.02.2021 kl 15:01 4478

Vi får se om det kommer inn noen store, om det er småinvestorer som selger i dag ? blir spennende å se topp 50 på mandag.
Redigert 11.02.2021 kl 15:03 Du må logge inn for å svare