Er Nel en bedre investering enn Vow (Scanship)

bålfreak
NEL 09.07.2020 kl 13:50 2914

Jeg stiller spørsmålet og vil bare påpeke at risikoen er veldig forskjellig i disse to vekstselskapene. Mens Nel går med store underskudd hvert kvartal, går Vow med overskudd hvert kvartal. Potensialet er selvfølgelig vanskelig å sammenligne, men Vow har i likhet med Nel hele verden som nedslagsfelt for sin teknologi.
Hydrogen er spennende, men det er jammen omdanning av plast og søppel til flytende drivstoff og rent biokull.

Nel er veldig prisgitt utviklingen hos sin ene store kunde Nikola hvor risikoen også er skyhøy. Vow har ingen slike utfordringer med kunder i USA, Tyskland, Storbritannia, Frankrike,Italia og Norden.

Jeg anbefaler alle som har aksjer i Nel å ta en titt på Vow og vurdere selskapet som et investeringsalternativ og et supplement til Nel i porteføljen.
Redigert 21.01.2021 kl 09:31 Du må logge inn for å svare
omans
09.07.2020 kl 14:01 2864

En må sjekke popularitets kurven, det er en popularitets konkurranse.
Admoff
09.07.2020 kl 15:35 2640

Nå begynner du virkelig å gå tom Omans. Håper du har ferien til gode😎
God sommer!🏕🏖🏜🏝
spekulator
09.07.2020 kl 16:08 2542

NEL lever på emisjoner og utsteding av nye aksjer. Går hele tiden på dundrende underskudd, som de har gjort siden 1926.
Boble ala Opticom. Men, aksjeierne tjener jo på denne boblen. Hva når den sprekker?
Vow tjener penger, og går på overskudd med sin teknologi og leverer. Ordrer kommer hele tiden, ordrer som gir overskudd Hvilken velger du?
Admoff
09.07.2020 kl 16:41 2469

Potensialet😉 (nel)
Redigert 09.07.2020 kl 16:43 Du må logge inn for å svare
omans
09.07.2020 kl 17:02 2406

Energibehovet i verden er kanskje 160000TWh, vet ikke eksakt. Om eu mål på 40Gw innen 2030 for hydrogen, så kan du regne ut selv hvor mye hydrogen vil utgjøre av fremtidens energi behov.
Så langt har jeg ikje sett så mye argumentasjon fra deg, annet enn at rir hypen og følger strømmen og pengene. Greitt det, er jo lønnsomt det, men det er ikke dét jeg diskuterer.

Men god sommer til du også, alt er vel ment :)
Redigert 09.07.2020 kl 17:15 Du må logge inn for å svare
Admoff
09.07.2020 kl 19:27 2159

Hei Omans,
Når det gjelder de dype å inngående forklaringer, så overlater jeg dette til andre. Men leser man dypt nok i gamle tråder og historikk så finnes mer enn nok.
Når det gjelder at jeg rir hypen, vil jeg ikke si meg enig. Gikk inn i Nel i 2014, etter et tips fra en geofysiker. Da lå en god trade dag på noen tusen i omsetning pr dag.
Sånn jeg ser det pr dd, er at vi ikke har noe annet alternativ. Thorium ligger enda for langt frem tid. Men når den tid kommer går jeg all in;-)
EU har i dag satt seg et mål, men både de og resten av kloden har alle muligheter til å kalibrere målsetningen sin.

Så i mellomtiden leser jeg med stor iver på det som diskuteres, men tar meg sjelden tid til å delta i noen lengre diskusjon. Kun noen kommentarer når jeg føler for det.

Takk for det Omans, snart ferie😊
omans
09.07.2020 kl 20:44 2006

Den er grei, en må ikke glemme økonomiske modeller heller, og normale måleparametre, men når det er ute av kontroll som i nel får massepsykosen (som Sissener ordlegger seg) styre for nå. La aksjen smelle til stratosfæren for min del. Det er Løkke som skal jobbe for aksjonærene, etter at de har gitt han så mye penger å jobbe med. Så får man se hva han får ut av det👍
Redigert 09.07.2020 kl 20:45 Du må logge inn for å svare
Osloeke78
09.07.2020 kl 22:03 1855

Hei.

Nel og hydrogen er fremtiden. Nel har flere bein å stå på en Nikola. Jeg selv solgte meg ut for tidlig og det hører jeg fra fruen hele tiden🙈. Så håper det snur snart😂
omans
09.07.2020 kl 23:03 1695

Når Molnes og Hermandrud snakket om 10-11 kroner kursmål ifm Nikola avtale var det flere som kimset av det, bl.a Jensen i DN.
Nå er det 2x Nikola prising, men det er ikke meldt noe mer av størrelse riktig ennå, men bena er der å løpe med om de får inn noe mer av størrelse.
Det har kommet litt hist og pist, samt 16 millioner i statsstøtte for utvikling. DNB mente at siste avtale/melding med Nikola var litt mindre størrelse enn først antatt/guidet.
Redigert 09.07.2020 kl 23:06 Du må logge inn for å svare
omans
10.07.2020 kl 01:28 1552

En ting til, du skriver at du håper det snur snart. Det er ikke umulig, beslektede og på en måte litt bedre stilt aksjer blir å betrakte som fullt priset iflg analytiker.
Plug Power Stock Has Surged, but the Upside’s All Priced In, Analyst Says
https://www.marketwatch.com/articles/plug-power-stock-has-surged-but-upside-all-priced-in-analyst-says-51594302707?mod=mw_quote_news

Nedgradering av akjse til nøytral, etter oppgangen siste tider. Vil tro det samme kan komme vedr Nel ila tiden som kommer.

“Investors finally caught the hydrogen bug,” writes analyst Moses Sutton. ”But everything has a price.”

Både Nel, Tesla og Nikola er nevnt i samme åndedrag. (ifm markeds mania hydrogen hype)
Redigert 10.07.2020 kl 01:31 Du må logge inn for å svare