Ocean Yield ASA: Second quarter 2020

Rockstock
OCY 09.07.2020 kl 17:00 9287

Ocean Yield ASA: Second quarter and first half year results 2020
Fornebu, 9[th] July 2020, Ocean Yield ASA ("Ocean Yield" or the "Company")
announces results for the second quarter and first half year ending 30[th] June
2020.

Highlights

· The Board of Directors has declared a dividend of USD 0.05 per share. This
is the 28th consecutive quarterly dividend declared by the Company.
· EBITDA for Q2 2020 was USD 86.3 million. This includes USD 27.4 million of
revenue related to the vessel Höegh Xiamen, as further described below. EBITDA
adjusted for finance lease effects and excluding the revenue related to the
Höegh Xiamen was USD 86.0 million.
· Net Profit after tax for continuing operations for Q2 2020 was USD 19.2
million. Net profit after tax, including discontinued operations was USD 16.5
million. Adjusted net profit for continuing operations for Q2 2020 was USD 24.0
million.
· In May, Ocean Yield's entered into a restructuring implementation agreement
with Solstad Offshore ASA ("Solstad") and its subsidiaries for the vessels Far
Senator and Far Statesman. The restructuring was agreed after a standstill
period with Solstad's creditors that was initiated in December 2018 and is
expected to close during Q3 2020.
· In June, the vessel Navig8 Aquamarine was delivered to Navig8 Chemical
Tankers Ltd.("Navig8"), following the exercise of the five year purchase options
on two vessels on long-term bareboat charter. Post quarter end, the second
vessel, the Navig8 Amessi was also delivered back to Navig8.
· In June, Ocean Yield entered into an agreement with Aker Capital AS whereby
Aker acquired from Ocean Yield 50% interest in 7 tankers with long-term
charters.
· In June, the PCTC vessel Höegh Xiamen caught fire while loading vehicles in
Florida. The vessel has been declared a constructive total loss and Ocean Yield
expects to receive an insurance settlement of USD 26.3 million in Q3.
· Post quarter end, the newcastlemax dry-bulk vessel Mineral Qingdao was
delivered to Ocean Yield and the vessel commenced a 15-year bareboat charter to
CMB NV upon delivery.

Lars Solbakken, CEO of Ocean Yield, said in a comment:
"The second quarter was dominated by the COVID-19 pandemic, which caused
significant market volatility. With most of our vessels on long-term, fixed rate
charters, the pandemic had limited effect on our revenues and Ocean Yield used
the second quarter to strengthen the balance sheet."

Company contact:

Eirik Eide (CFO), Tel +47 24 13 01 91

Investor Relations contact:

Marius Magelie (SVP Finance & Investor Relations), Tel +47 24 13 01 82

Company information:

Ocean Yield ASA is a ship owning company with investments in vessels on long
-term charters. The company has a significant contract backlog that offers
visibility with respect to future earnings and dividend capacity.
Redigert 21.01.2021 kl 09:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.07.2020 kl 17:12 9204

Oslo (TDN Direkt): Ocean Yield oppnådde en ebitda på 86,3 millioner dollar i andre kvartal 2020, sammenlignet med 55,3 millioner dollar i samme periode året før.

Det fremgår av selskapets seneste kvartalsrapport.

På forhånd var ebitda ventet å bli 58 millioner dollar i kvartalet, ifølge Infront-konsensus.

Ebitda inkluderer innregnede inntekter på 27,4 millioner dollar relatert forsikringsoppgjøret for Höegh Xiamen, opplyses det.

Ebitda justert for finansielle leasingseffekter ble 86,0 millioner dollar i kvartalet (73,0).

Styret i selskapet har besluttet et utbytte på 0,05 dollar pr aksje for kvartalet, mot et ventet utbytte på 0,05 dollar pr aksje.

Ocean Yields ordrereserve ved utgangen av kvartalet var på 3,2 milliarder dollar på ebitda-basis, mot 3,4 milliarder dollar foregående kvartal og 3,3 milliarder dollar ved utgangen av samme kvartal året før.

TDN Direkt finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.07.2020 kl 17:16 9113

Ocean yield knuser forventingene, men øker ikke utbyttet. Årsak

The Board of Directors has decided to maintain a con- servative dividend level in the second quarter in order to contribute to building a stronger balance sheet and to po- sition the Company to capitalize on interesting investment opportunities.

Kommer vi til å se en gigantisk investering? OCEAN YIELD rigger seg for opptur! Fraktratene er mangedoblet siden bunnen i mars!!
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Hafleikr
09.07.2020 kl 17:36 8949

Er det bare meg eller viser rapporten feil EPS for Q2 2019? Det bør da stå 0,03USD der og ikke 0,1? Ser det står 0,03 i Q2 2019 rapporten.
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
breiflabb
09.07.2020 kl 17:36 8945

Ja. det blev som åtminstone jag hade förväntat mig. Oförändrad dividend och inget nytt som vi inte visste förut.
Ledelsen vill dock stärka det egna kapitalet och det är bra.
Nu är det bara att inkassera utbytte för denna gången och vänta på nästa Q-rapport den 2:e november-20.
Långt dit men det kan ju komma någon god info under tiden.
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.07.2020 kl 01:42 8351

Skal vi endelig runde 30kr nå? Solide tall og ser interessante investeringsnuligheter
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.07.2020 kl 03:15 8263

Ocean Yield kom med resultatet igår ( jeg skriver før børsåpning). Konsensus var $0,11, men det ble $ 0,09 Resultatet var lavere enn som forventet, og dette er en aksje jeg fortsatt følger godt. De har sikret seg flere langsiktige kontrakter, og det reduserer risiko grunnet Covid betraktelig. Sluttkursen igår var 22,60.
Her er hva de skriver på « anerkjente» finansmedier:
«Ocean Yield økte driftsresultatet med 290 mill. kroner i andre kvartal
Det skipseiende selskapet hadde et driftsresultat (ebitda) på 86,3 millioner dollar i andre kvartal, mot 55,3 millioner dollar fra samme periode i fjor. Det innebærer en økning på 293 millioner kroner.

Justert for leasingeffekter er driftsresultatet opp 122 millioner kroner.

Resultatet etter skatt endte på 16,5 millioner dollar, tilsvarende 155 millioner kroner. Det er betydelig opp fra samme tid i fjor da resultatet var på 5,3 millioner dollar.»

Det de ikke skriver er at de har inntektsført forsikringspenger for et totalt havarert skip, som brant ut i juni, og dermed havner resultatet egentlig på 58,6 millioner dollar. Det de heller ikke skriver er at Aker har kjøpt rosinen i pølsa fra Ocean Yield.

Vil du lese q2, så er den her:

https://www.oceanyield.no/content/download/2541/28912/version/1/file/Ocean%20Yield%20ASA%20Q2%202020%20Financial%20Report.pdf

Se især side 10 og balansen.



Tidligere har AKER assistert de og spyttet inn penger, men nå velger de heller å ta halvparten av godbiten i OCY, med kontanter som vederlag.
Å lese en slik rapport er komplisert, fordi det er så mange « triks» som brukes til å la det hele se bra ut, og så må man jo følge med i timen. De spekulerer stort i valutasvingninger, og det påvirker resultatet minst like mye som drift. Mye er også skattemotivert, men hovedsaken for idioter som meg: Hva sitter de igjen med på nettofortjeneste etter skatt, og hvor mye av dette skyldes drift..
Ta vi hensyn til COVID, så vil de få juling i q3 og q4, men det er innbakt i kursen.
Det blir spennende å se hva aksjen gjør imorra: småaksjonører vil kjøpe ( fordi DN kommer med fakenews), mens de store gutta, og slike som meg synes at resultatet er blandet: greie faste inntekter, som er mer spikret enn før, dårlige valutaspekulasjoner, Solstadkonkurs i q3, samt å nulle ut verdien på sin FSPO, og usikkerheten med når økonomier tar seg opp ( dårligere utsikter nå enn for to uker siden).

Skal jeg tippe så kaster småaksjonærer seg over aksjen, og så vil den falle etterhvert som fond osv. selger seg ut.

Fin øvelse dette her, med å tolke tall, se på hva som skrives, og vurdere hva som skjer i aksjen noen timer før børsen åpner.

Jeg selv er jo ikke med på disse bølgene, men har låst meg fast i å investere i q3.
Jeg fikk med meg at Biden vil ha en «redningspakke» på 7000 milliarder dollar. Overføringer til de store gutta ser ikke ut til å ha noen grenser. Hele verden vil opprettholde de kunstig høye aksjekurser, men den sosiale uroen er økende; det er ikke bare meg som skjønner hva COVID misbrukes til. Demokratiet står på spill...også i Norge ( selvom det som skjer her er «peanuts» i internasjonal sammenheng).
Konsekvenser av virus er langt mer alvorlig enn tidligere antatt, men den pillråtne finanspolitikken som føres worldwide er kapitalfascisme, hvor målet er å overføre mest mulig kapital fra felleskasser til kapitaleiere. Direkte kvalmende at alle politikere uansett farge la folk lide i evig tid, slik at disse gribber ikke skal lide nød. Men realøkonomien vil på er tidspunkt innhente dødsspiralen, som alle politikere og sentralbanksjefer støtter opp under; livskvalitet, liv, helse, velvære osv. er ofret allerede, og det er ikke et eneste demokrati igjen. Helt ubegripelig at 40% av USA er så indoktrinert at de fortsatt støtter en sosiopat, som vil bli omtalt som en massemorder på linje med Hitler. Aksepten for totalitære virkemidler er forøvrig helt unike i Norge, hvor tvang, straff sinnsyke bøter, og en total aksept for berikelse av de få på bekostning av folk flest har en tragisk historie, voldsomt forsterket under COVID. Til og med media er instruert politisk, og det er man alene om i OECD. Løgn, fakenews, sensur og undertrykking er Norge verdensmester på. Jeg tipser både samtlige politikere og medier om ting og tang, som er vesentlige ( de høye selmordstallene i Norge, de dårlige lønninger for medianyrker, det dårligste helseapparatet, især psykiatrien, de dårligste betingelser for studenter, det høye antallet som ikke kan betjene utgifter med lønnsinntekt, verdens høyeste avanser i boliglån, og så kan jeg fortsette i evig tid....men at et av verdens rikeste land er best til å ødelegge livet til folk flest, uten at medier engang omtaler det, er typisk norsk....
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
msmekk
10.07.2020 kl 06:59 8115

8,3% i utbytte er fantastisk bra når vi tenker på tiden vi er inne i. Ocean Yield bygger nå også krigskasse for å slå til på gode kjøp som oppstår i markedet den nærmeste tiden. skal bli spennende å se hva de kommer med den nærmeste tiden. Tror ikke vi skal lytte til scientologi investorer fremover som har spådd dommedag for verdens handelen flere ganger, mens verden utvikler seg og blr faktisk bare bedre og bedre. Vi ser nok fort 30 tallet nå og skulle utsiktene under materialisere seg er vi fort tilbake på gamle nivåer.
With regards to the FPSO Dhirubhai-1, discussions
have continued with potential interested parties during the second quarter, despite the Corona pandemic
and the volatility in the oil price. It is expected that
these discussions will continue during the third quarter, however there is still uncertainty around the timeline of these projects and when a final decision can
be made. In the mean time, the FPSO is kept in warm
lay-up in Sri Lanka.
• The subsea construction vessel Connector is operating on a time-charter contract with Ocean Installer
until the end of September. The vessel is performing subsea installation work in the South China Sea.
Ocean Yield is in advanced discussions for new shortterm contracts following the completion of the current
charter.
• Post quarter end, the newcastlemax vessel Mineral
Qingdao was delivered to Ocean Yield and the vessel
commenced a 15-year bareboat charter to CMB NV
upon delivery. The vessel has been financed with a
bank loan of USD 37.1 million.
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
HitIT
10.07.2020 kl 08:40 7868

Hvor høy skal denne i dag da? Ligger an til åpning rundt 24...
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.07.2020 kl 08:44 7844

Hvorfor kjøpe Ocean Yield istedenfor eks Dnb eller Storebrand, som begge er billigere, tryggere og vil gi langt høyere direkteavkastning de neste 5-10 årene?
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
msmekk
10.07.2020 kl 08:50 7802

Bør vel idag se 25 Kr i sluttspurten!
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
kazynor
10.07.2020 kl 12:12 7484

Hvordan stiller folk seg til OCY vs AMSC? Akkurat nå sitter jeg med aksjer i begge, mest da begge anses som "trygge havner" mtp utbytte, men samtidig så lurer jeg på om det vil lønne seg å kraftsamle i en av de.

AMSC ser ut til å ligge jevnt i verdi på rundt 30, men OCY har vel nesten halvert seg i forhold til "pre-corona", så her er det vel i tillegg mulighet for litt kurs-vekst?

Nå har ikke jeg satt meg voldsomt inn i utbytte-planene fremover for AMSC, så hvis noen har noen tanker så må de gjerne dele de
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
helsetrøya
10.07.2020 kl 12:30 7419

Du begynte helt greit, men så gikk du over i å ‘rante’. Står alt bra til?
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
mrspoof
10.07.2020 kl 13:32 7248

På Q2 presentasjonend Q&A i dag ble det spurt om hva som var sterkt egenkapitalandel eller noe. CEO svart 30% vanligvis men gjerne litt høyere enn det i disse tider. Jeg tror de begynner å erkjenne at Dhirubhai-1 sine dager er talte og må nedskrives og at de trenger cash.

Når det gjelder «investerings muligheter» som de sier de følger så gjør de jo det stikk motsatte med tanker salget til Aker. De risikerte å havnet i brudd med lånebetingelser og trengte EK, hvordan klarte de å styre skuta inn i det farvannet der? Har litt aksjer i selskap og tenker det er bra at CEO sitter med mange aksjer og sitter i båt med aksjonærene men usikker på om de har kontroll.
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
fersk1
10.07.2020 kl 13:45 7188

Hvis denne slutter i minus idag,begriper jeg ingenting. Da tror jo markedet rett og slett ikke på rapporten da.
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
AlanS
10.07.2020 kl 13:50 7162

Salget til Aker kan jo reverseres seinere. I disse dager kan det vare lurt å flytte noen assets og gjeld i systemet for å styrke EK i OCY.
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
helsetrøya
10.07.2020 kl 13:51 7148

Tenker det sammme som deg når det gjelder «investeringsmuligheter».
Var det slik at de hadde dårlige avtaler på båtene som nå er solgt halveis ut? Neppe.
Men bra at de begynner å styrke balansen fremfor å tappe selskapet. På den måten unngår vi kanskje enda en rettet emisjon. Slike er aldri bra for ordinære aksjonærer.
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.07.2020 kl 14:07 7102

Hvem øker kursmålet først? Burde være news ute snart
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.07.2020 kl 14:33 7003

Ingen? Hvorfor skulle de det?

50% mindre inntekter på de 7 båtene som Aker nå eier 50% av.
Like mye gjeld som før, bare nå teller de ikke med gjelden til de 7 båtene Aker eier 50% av selv om OCY må garantere for 100% av lånene.
De inntektsførte forsikringsgevinst som de "kanskje" får i Q3. Hva om forsikringselskapet sier nei får ikke forsikring for di blablabla, de har alltid noe.
De fikk i Q2 flere engangseffekter med to båter som ble utøvd 5års opsjon på. Dette gir cash nå, men reduserte inntekter fremover.

De har 29% margin, men det er kun triksing med tall.

Er vel ingen som endrer kursmål pga dette?
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Sundancer
10.07.2020 kl 15:07 6924

Dette avsnittet fra Q2 rapporten virker veldig interessant og lover godt for bedre resultat neste kvartal:

Financial expenses were USD 25.8 million in Q2 2020,
compared with USD 25.9 million in Q1 2020. Included
in the figures for Q2 2020 is a one-off expense of USD
3.6 million related to break cost of CIRR interest rate on
the vessels Far Senator and Far Statesman. The loan
related to these two vessels has been converted from
a fixed NOK loan into a floating USD loan during the
second quarter. Excluding the one-off expense of USD
3.6 Million, the Financial expenses were USD 22.2 Million, which is significantly down from Q1 due to lower
LIBOR interest rates.
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
fersk1
10.07.2020 kl 15:11 6907

Så du mener at denne rapporten var like dårlig som den forrige?
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.07.2020 kl 15:36 6841

Ja i grunnen mener jeg det. Den ser i første øyekast veldig bra ut, med stor økning i inntekter, men så viser det seg at det er engangeffekter.

Men jeg er ingen ekspert, desverre, så jeg er åpen for å bli rettet på. Bare at når jeg ser på dette så ser det ut som regnskapsakrobatikk. 29.6% margin, samme gjeld som før, men teller det bare ikke med nå feks. En båt i flammer og to solgt med god gevinst på 5års opsjon så mister recurring revenue på disse. Samt båtene som eies 50% av aker mister vi også halvparten av inntekten fra.

Må nok minst 6 nye båter for å dekke dette? Og har vi EK margin nok til det?

Jeg er ikke en som kjøper og selger veldig ofte, så sitter fortsatt med mange aksjer i OCY, og håper som alle andre at det skal gå bra, men syns ikke denne var så oppløftende. For meg ser det ut som det blir flere år fremover før vi ser noe, med mindre en av de tre partene som ser på Dhirubhai inngår kontrakt på denne. Da vil ting kunne skyte opp igjen (avhengig av hvor god den er selvfølgelig) men det blir vel også ett år eller to før den kan starte.

I det minste får vi noe inntekter fra Connector som er bra. Og kanskje noe fra SOFF båtene? Full effekt av disse fra Q4?

Jeg tror OCY overlever, men står noe skralt til nå, men tror de som kjøper seg inn nå og holder får knallbra inngang og kan tjene godt på dette om vi kommer opp i litt bedre situasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
helsetrøya
10.07.2020 kl 15:41 6821

Det er ingen tvil om at OCY overlever. Men når er det forsvarlig å øke utbyttet fra dagens 0,05 usd pr Q?

Skulle de få FPSOen ut på kontrakt vil selskapet reprises kraftig. Men det er meg et lite sannsynlig scenario.

Tror vi resten av året går sidelengs i intervallet 19-25 pr aksje. Utbyttet blir nok det samme ut året og muligens også de to første Q i 2021.
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.07.2020 kl 15:55 6775

CEO fremhevet at volatiliteten må ned i markedet før utbyttet vurderes økt.
For eksempel capesize ratene har økt fra 2500 i mars til 30.000 nå. Det er volatilt, vi må se stabile rater over noe tid.

Hvis ting går bedre enn planlagt, så er jo muligheten der for ekstraordinært utbytte i etterkant
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Ghostrider264
24.07.2020 kl 19:32 5812

Smått positiv oppdatering om OCY på SA: https://seekingalpha.com/article/4360557-ocean-yield-painful-road-to-recovery
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2020 kl 21:48 5614

Paul Harper og Marius Borthen ser stort potensial i utbytteaksjer
Aksjestrateg Paul Harper i DNB Markets og Blueberry Capital-forvalter Marius Borthen fortrekker utbytteaksjer inn mot høsten.
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
desirata
29.07.2020 kl 18:13 4618

Etter å ha lest Seeking alpha artikkel, kan en konkludere:
OCY betalte ut høye utbytter altfor lenge. De holdt utbytte på 19cent kun for å arrestere kurs fallet, men det var som å pisse i buksa.

Videre sier han at det blir ingen kurs recovery Eller høyere utbytte inntil FPSO er kontrakted. Det vil heller ikke skje dersom Aker ikke tar den i Ghana. Dersom ikke Ghana må de selge den til skrap for $10m og avskrive $130m ! Det er non-cash, men vil vise igjen i regnskapet. Ca. 7kr aksjen. Hva tror hauserne Matsern & vi ?
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
selars
29.07.2020 kl 18:13 4614

Satser på at det snart kommer noen positive meldinger i fra selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
selars
29.07.2020 kl 19:08 4528

At FPSO ikke får kontrakt er allerede priset inn, men har du en annen oppfatning?
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
milk
29.07.2020 kl 19:27 4469

OCY vil nok flyte videre,men kontraktene uteblir! Dessverre !!!!
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Jensenpirken
29.07.2020 kl 20:55 4329

Vent med å kjøpe til det eventuelt utløses kjøpssignal i OCY chartet.
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.07.2020 kl 00:29 4109

Selvfølgelig er dette priset inn i kursen, hvordan ellers skulle den vært på lave tyve-tallet. Kursen falt 50% på grunn av covid-19 og utbyttejustering og før det var allerede fpsoen uten arbeid priset inn.
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
inva
05.08.2020 kl 09:53 3215

09:21 - 5. aug. | Oppdatert 09:23
DNB Markets nedjusterer kursmålet på Ocean Yield-aksjen til 26 kroner pr. aksje fra tidligere 30 kroner og gjentar en kjøpsanbefaling.

Det fremgår av en oppdatering onsdag, ifølge TDN Direkt.

Meglerhuset nedjusterer EBITDA-estimatene for 2021 og 2022 med henholdsvis 4 og 3 prosent på grunn av tapet knyttet til «Höegh Xiamen» og joint venturet med Aker Capital.

«Styrke balansen forblir topprioriteten, og vi fortsetter å mene at kvartalsvis utbytte på 0,05 dollar pr aksje tillater betydelig takhøyde for ytterligere nedskrivninger», skriver DNB Markets-analytikerne.
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2020 kl 10:33 3120

Hvis man ignorerer nye dealer fremover, så er sikkert 26kr greit.
Redigert 21.01.2021 kl 02:58 Du må logge inn for å svare