Jeg forstår ikke prisingen på NEL


Hydrogen er et lagringsmedium for energi, altså likt med batterier, trykkluft, pumpekraftverk med mere. Effektiviteten til hydrogen virker jo meningsløst lav i forhold til batterier og pumpekraftverk, og i tillegg er det jo ekstemt eksplosivt. I tillegg er brenselscellene enormt dyre, og jeg kan ikke se at NEL har noen teknologi eller patent som skulle gjøre dem i stand til å "ta" markedet, hvis det en gang kommer. Så hva er da greien, hvorfor er ikke NEL verdsatt til 30 millioner?
Redigert 21.01.2021 kl 09:29 Du må logge inn for å svare

Dette er jo stasjonære anlegg på land, om man bruker en rotolyser som tar litt mindre plass utgjør jo dessverre omtrent ingen forskjell. Det sentrale er jo effektiviteten, og den er jo lik i rotolyzer og uten rotolyzer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare

Jeg trodde du spurte fordi du ikke visste, men det ser ut som du hadde fasiten selv. Da antar jeg du spørr for å provosere.
Du sier nikola ikke skal ha dette utstyret, men vet du ikke at de allerede har, og flere kjøpsordre er allerede meldt?

En shorters desperate forsøk der altså.

Du tror eu akkurat la frem h2 planer for milliarder av euro for Morro skyld?

Selvsagt har du greie på dette 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣👍
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare

Ikke for trollene men hvorfor skal et selskap som har 2 milliarder på bok være verdt 30 millioner? Denne tråden er helt død for min del, trolling er det nok av.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare

70% effektivitet? NEL sin A-485 alkaline elektrolysør er markedens mest effektive med rundt 90% effektivitet/HHV.
Siemens med PEM på 75% og ThyssenKrupp med ca.82%...

Alle regnestykkene der finner på nett er som regel median (og gamle)hvor kanskje snittet ligger på rundt 70% + effektivitet avhenging av teknologi (pem/ael).

Ta i betrakning production on-site og man kan ta bort tapet med transport/distribusjon. Regnestykket blir helt annerledes.
De regnestykkene og diagrammene jeg ser rundt omkring er basert på worst-case, mindre effektive elektrolysører, mindre effektive fuel-cell stacks og tar ikke hensyn til produksjon på stedet for bruker.

Forøvrig er brenselcelle stacks fra Powercell (S2-stack) og Hyundai ligger på rundt 60-65 effektivitet.

-carlsberger-
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare

Siste ordre fra Nikola ga en capex på $350/kW for NEL sine alkalise elektrolysører. Og de har enda tilgode å få opp storskala og redusere kost ytterligere...
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
kreinh
12.07.2020 kl 20:01 3702

Nel er en børsfavoritt fordi:

De har svært ofte et eller annet å melde. Mye omtale = høy aksjekurs.
Løkke er veldig flink i å behandle media.
Aksjen er svært omsettelig på Oslo Børs. Ofte den med størst omsetning.
Emisjon på emisjon, noe meglerhusene tjener grovt på. Og derfor svært gunstige analyser.
God drahjelp i det siste med Nikola som er veldig i vinden i børs bubblenes hjemland, USA.
Og NEL nyter veldig godt av den grønne bølgen som rir Oslo Børs.

Jeg tror suksessen fortsetter for ingen vil snakke om keiserens klær og erkjenne at han er naken. Alle er over seg av begeistring over hvor flott han tar seg ut i "usynlige klær".
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare

+1 Spot on!
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
omans
12.07.2020 kl 22:03 3562

Det er ikke noe spesielt for Nel, Plug Power er også verdsatt til 30mrd på børs,
Synes ikke de melder noe mer av kursdrivende materiale enn andre, men når twittring uansett innhold, bare det inneholder litt positivitet, fører til overbegeistring og kursoppgang, er det heldig for en bedriftsleder, som tenker neste emisjon, at om man pakker inn uttalelsene rundt håp om nye kontrakter på en måte som rir bølgen, faller det hjertet nær hos omtalehungrige aksjonærer.
Emisjonssuccessen kan trolig fortsette i dette sporet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
Hemsen
12.07.2020 kl 22:35 3497

Positiv melding rundt pilotprosjektene i tungindustrien så kan vi jo bare drømme om hva neste hopp opp blir.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare

Nei, det har du jo rett i, men hver eneste av de kronene er betalt av aksjonærene, likt som i THIN (et broderselskap :-) ) for eksempel, og der var det ofte slik at selskapet var mindre verdt enn de hadde i cash, så cash er ikke en absolutt bunn for aksjekursen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare

Jeg skriver i overskriften: Jeg forstår ikke prisingen av NEL, det betyr at jeg synes prisingen er for høy eller for lav, i forhold til det jeg tror den skal være. Burde ikke være vanskelig å forstå det, 2030kommer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
omans
12.07.2020 kl 23:21 3400

Unner folk at ting går bra, og at man blir rik. Et evt neste hopp opp vil måtte stå i stil til verdien av en kontrakt. Nå er det priset inn nye større kontrakter allerede, siden verdien på Nel er 2xNikola kontrakter.
I Norge opererer også andre aktører innenfor segmentet, bl.a Air Liquide. Air Liquide sin børsverdi nå er ca 2x Nel, men AL er en stor nordisk organisasjon med 66000 ansatte representert i over 80 land. Nel har et lokale på Notodden, og en fabrikk under bygging på Herøya, mulig noe smått her og der, men totalt vel 273 ansatte.
AL er mer innenfor en økonomisk modell, prismessig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare

Du glemte energien for komprimering. Tror vi tok den med, men kanskje en del av den eregien kan gjennvinnes, jeg vet ikke hvor mye, om noe.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
alterego
13.07.2020 kl 00:22 3308

Det er lett å bli forvirret av effektivitetstallene som oppgis fra leverandørene. En cellestack som er ny og kjøres på redusert last kan nok ha 90% effektivitet. Effektiviteten for hele elektrolysørsystemet ligger typisk 10% lavere. Dessuten synker effektiviteten ved økende last opp mot nominell kapasitet. Og cellestackens effektivitet avtar typisk 1 %-poeng pr år gjennom hele stackens levetid (8-10 år). I praksis vil elektrolysør-systemet neppe ha høyere enn 70% effektivitet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
Rockall
13.07.2020 kl 00:39 3287

God overskrift. Når du ikke forstår prisingen av NEL så har du forstått mer enn nok, og som nicket ditt tilsier så er du en verdiinvestor.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
thypoon
13.07.2020 kl 00:41 3288

Nel er en boble. Hydrogenstasjonen i Sandvika gikk i lufta og etter det burde aksjen kollapset. Bare å komme seg ut her før det rakner.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare

Alterego, tok du da med komprimering? Det er jo også typisk en 30% av energien som er i hydrogenet som er produsert.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare

Sitter å vurderer en short, derfor dette var av interesse.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare

Er det noen stasjoner som selger hydrogen i Norge? Hvis ikke, hvordan kan man skaffe seg stoffet om man har en hydrogenbil?
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare

Ja, det er jo kanskje mer interresant enn alt dette tullet med komprimering, dyre brenselsceller osv. I tungindustri er det vel CO2-avgift som avgjør om hva som er lønnsomt. Hvordan er lønnsomheten der nå?
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
alterego
13.07.2020 kl 01:01 3337

70% for hele systemet på full last og snittet over hele stack-levetiden gjelder atmosfærisk trykk. Inkluderes komprimering blir effektiviteten lavere. Kinesiske elektrolysører opererer ved 30 bar trykk, og får på sett og vis "gratis" komprimering til 30 bar. Hvis jeg var NEL ville jeg vært livredd for kinesisk konkurranse hvis det faktisk blir et stort marked for grønn hydrogen. Det var kineserne med lavere produksjonskostnader som knekte vestlige solcelle-produsenter, inkludert REC. Kineserne bestemte seg ganske enkelt for å dominere markedet - og gjorde det.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
Nanoq
13.07.2020 kl 09:51 3120

Nikola får nå sterk konkurranse fra Hyzon Motors, et amerikansk lastebilmerke som nå også starter produksjon i Nederland for å dekke det europeiske markedet.

https://fuelcellsworks.com/news/hyzon-motors-inc-opens-europes-first-dedicated-hydrogen-truck-production-facility/

https://www.hyzonmotors.com
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare

Er det noen som vet hvordan bear-produktene til Nordnet fungerer, mht kjøp salg? Ser det er veldig lav omsetning på noen av disse. Må man ha en kjøper for å selge posisjonen sin, eller er dette noe Nordnet garanterer for? Vurderer en short med lav innsats mot nel som hedge for andre investeringer. 30 mrd i børsverdi uten utsikter til profitt blir ganske mye.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
Hefner
13.07.2020 kl 11:47 2952

Vært med som investor i Nel siden 2-tallet. Har ikke kunne regnet hjem dette caset siden kursen var i 3kr. Eier dog fortsatt aksjen.

Rasjonale mitt for investeringen er 100% moment. Sektorrotasjonen går kraftig inn mot esg. «Alle» vil eie grønne fond og aksjer, men det eksisterer nesten ingen slike selskap. Nel har blitt favoritten her og det er åpenbart flere kjøpere enn selgere.

Når det gjelder short: «Never short a cult». Samme som Tesla og så videre.

Aksjen Nel er en boble, tenker jeg. Opp mot 2000 var det også bobletendenser innen hydrogen. Hydrogen skulle bli det store og alle ville bruke det. Jaja, bare drømmer den gang som i dag.

Anbefaler å sjekke ut kursen til Plug Power med Max historikk, så ser dere kanskje fremtiden til Nel/hydrogensektoren.

PS: Ingen kjøps- eller salgsanbefalinger, bare subjektive refleksjoner:)
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare

Siden jeg startet tråden kan jeg jo da oppsummere. Hydrogen er mest sannsynlig uegnet som energibærer, men brukenes til mye annet (som NEL ikke driver med). NEL har ingen patent eller annet som gjør at de har noen mlighet til å ta dette markedet fra kineserene skulle det ved et mirakel bli et større marked for hydrogen som energibærer. Årsaken til at hydrogen ikke fungerer som energibærer er de enorme tapene i energikjeden og de store kostnadene med brenselscellene. NEL kan derved ses på som intet annet enn et overvurdert nisjeselskap, men det er vanskelig å si når det kollapser. Verdien økte f.eks med en ny milliard i dag, forstå det den som kan.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
13.07.2020 kl 17:05 2747

Jeg lurer på :

Kan noen, bekrefte og bevise, at de har kjøpt Nel på disse nivåer, uten å ha aksjer fra før?
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
Jono
13.07.2020 kl 17:34 2666

Nei, ikke meg heller, at noen bør legge alle sine lærebøker fra seg, gjøre som meg selv og sitte helt i ro! :-)
Ja, for så langt i år, ikke foretatt meg noenting, bortsett fra en rep EM i THIN, overtegnet 4 ganger som alle andre, men bare små penger, har tapt neste alt!
For hvem vet, Nikola kan bli det neste Tesla, og ikke bare DET, så er det snakk om å bruke flere tusen milliarder på H2 i EU, og hvem er snart ferdig, eller som kan levere utstyr neste år, alt dreier seg om nå.
Tenk på et tall, alt mellom 20 og 50 kroner, kan sikkert gå enda lengre, om alt går som planlagt?
Ja, for bare OM en ting som er sikkert, at ingen vet noen ting! :-)
Nei, selv er bare veldig glad for at jeg ikke har lyttet til alle "ekspertene", at sittet helt i ro selv, at meg tok helt av på fredag etter dyr og god vin;
Ja takk begge deler, har "kjøpt" ny bil med rekkevidde til Lofoten;
https://nikolamotor.com/badger
"Nikola Badger Preorder Confirmation
It's official! Welcome to the Nikola family!
Your Nikola Badger preorder is confirmed along with your place in line.
Reservation Date: 07/10/20
Reservation Model: FCEV"
Bare å sjekke ut denne linken, mer enn 900HK, EL og H2 bil, 0-100 går unna på 2,9 sekunder, og på dagens oppgang, bare angrer for at jeg ikke bestilte 2-to stykker, en av hver utgave? :-)
Ja, for meg kan dette bli DET neste Tesla, som nok en dag er en stor vinner på Wall Street!
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare

Ikke kjøpt på disse nivåer,, men solgte meg ut på 16kr,,,og skjønner ikke hvorfor jeg gjorde det!! 🧐
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
Gork
13.07.2020 kl 18:05 2629

Angående hydrogen som energibærer, ligger mye av svaret her:

1 kg batteri kan avgi 1 MJ
1 kg flybensin kan avgi 37 MJ
1 kg hydrogen kan avgi 123 MJ

Angående prisingen på NEL aksjen, så er det hinsides. Prises for 60 ganger forventet omsetning i 2020, med negativt resultat. Stort grønnere kan det ikke bli.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
Grønnbonus
13.07.2020 kl 18:32 2577

Selskapet er priset hensides. At jeg fikk 22 kr for mine aksje var et sjokk. Men en glede
Jeg kjøper meg ikke inn igjen på disse nivåer. Den som gjør det er litt skrudd i hue og skjønner vel lite av tall
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
kaliber
13.07.2020 kl 19:49 2479

Er det noen som skjønner prisingen av TESLA!!!
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare

Det snakkes om en prising av NEL på 75 kr innen 1 år på shareville. Og det forundrer meg ikke om de har rett, hadde jeg fått solgt en ideologi for 80 mrd kr uten noe rot i virkeligheten så hadde jeg tatt de pengene og rømt. Så lenge du finner idioter på børs som ikke vet hva de kjøper så er det bare å ta pengene deres. Hvorfor stille spørsmål rundt dette når NEL-fanatikere er blinde på NEL? Det blir som å diskutere islam med en radikal islamist. Jeg har ikke energi til å stange hodet mitt mot veggen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
Hefner
13.07.2020 kl 20:20 2436

Det finnes et marked/bruksområde for hydrogen, men det krever betingelser som ikke eksisterer nå.

Her er noen krav til at hydrogen skal gi økonomisk/klimamessig mening:
- Man trenger en «grønn» energimiks, dvs at usa som helhet er uegnet. Norge har dette.
- Det krever at man har overskuddsproduksjon fra «grønne» energikilder, noe som ikke finnes noen plass i stor nok skala

Kanskje om man i fremtidens samfunn svømmer i grønn energi og har råd til å miste godt over 50% av energien i prosessen ved konvertering til hydrogen, så har det en fremtid.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
Hefner
13.07.2020 kl 20:22 2467

Kan godt være Nel prises til langt over dagens kurs. Galskapen kjenner ingen grenser når det kommer til menneskers irrasjonalitet. Alle med to øyne, to ører og noe i topplokket skjønner at selskapet i beste fall er et latterlig dyrt lodd på noe usannsynlig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
omans
13.07.2020 kl 20:42 2442

Enten blir det så bra som de enorme forventningene som prises inn, ellers så blir det reversert denne optimismen med ditto fallhøyde. Det er få hus som tar aksjen inn i ukas og månedens portefølje, på tross av positiv utvikling siste tider, jeg antar det skyldes den høye risiko.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare

Selvkjørende biler. Det han snakker om er at man kjøper/kjøpte en Tesla, brukr bilen til jobb, og så går biln som taxi mens du er på jobb, og så kaller du den tilbake når du vil at den skal kjøre deg noe sted. Dette gjelder alle Tesla som produseres i dag og som ble produsert siste år. Jeg vil si dette er nytenkende, og han har alltid levert tidligere. Jeg ser ikke bort fra at prisen er riktig. NEL derimot, ja, hva skal man si, jeg ser ikke hva som er spennende. Elektrolyserør er en teknologi fra 1800-tallet, eller kanskje 1700-tallet, som de ikke en gang har utviklet noe særlig. De har ikke en gang et spennende patent, og dette er verdt 31 mrd eller hva det er, helt bort i natten.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
Hefner
13.07.2020 kl 22:24 2301

Forsvarer du prisingen av Tesla?
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
alterego
14.07.2020 kl 01:25 2090

Det er nok høy sannsynlighet for at NEL-short nå gir bra avkastning på sikt. Problemet er at det kan ta lang tid før boblen sprekker og at den kan bli mye større først. Man må nok være forberedt på å se investeringen reduseres til 20% underveis. Klarer man da å sitte i ro mens tvilen begynner å nage? Tror det er bedre å la boblen vokse ferdig først. Når man er rimelig sikker på at den har sprukket kan man shorte. La oss tenke at den går til 100 kr og plutselig dropper i løpet av en uke til 50 kr. De fleste vil føle at 50 kr er billig og vi får rekyl til 65-70 kr. Når vi ser tegn til topping i dette området settes shorten. Så er det bare å lene seg tilbake å nyte nedturen. 10 kr etter noen måneder. 1 kr etter et år til.

For å forstå prisingen av NEL kan man selvfølgelig ikke ta utgangspunkt i de underliggende fundamentale verdier eller realistisk fremtidig omsetning og bunnlinje. Prisen ligger der den ligger fordi man forventer at papiret man kjøper i dag kan selges dyrere i morgen. Og det har man jo rett i inntil boblen sprekker. Det er definitivt bedre å satse penger på NEL-oppgang enn på storgevinst i lotto. Men man må jo da forstå å komme seg ut i tide. På 65-70 kr i tankeeksperimentet over.
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
omans
14.07.2020 kl 01:36 2114

Det kan fort bli på samme måte som å gå glipp av en oppgang, når man venter på urealistiske lave kurser før inntreden, slik er det mange i markedet, pga det jo er så dårlige nyheter rundt markedsbunner, og på kurstopper er det masse positive nyheter slik at man venter på skikkelig trigger rally fra forventninger i det positive sentimentet pga d virker ustoppelig. Plutselig kan komme reallity check, som få klarer time, så at aksjen plutselig fallt 8-9% siste 2t på tradergate ikveld, en vet aldri...
Redigert 21.01.2021 kl 07:25 Du må logge inn for å svare