ADS - Stratus har fått ny kontrakt

Joppen
ADSC 16.07.2020 kl 18:43 42842

Trade AG/Taiwan
Actual TCE 23782 @ 49,67 days
RV TCE 29127 @ 42,09 days

Rate : WS 36,50
Redigert 21.01.2021 kl 09:31 Du må logge inn for å svare
Met1976
16.07.2020 kl 18:53 15800

DET er jeg meget fornløyd med for den gamle damen- for 2 uker siden var de nede i 23k vel, og pessimistene har spådd 20-25k i sommer månedene- nå har vi denne på 29 og en på lager på 69 :-D
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
NOELLE
16.07.2020 kl 18:56 15775

Nyydelig!
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Joppen
16.07.2020 kl 19:00 15743

ADS Stratus (2002 - +15 Years Scrubber) On Subs AG/Taiwan WS 36.50 CPC Aug 1-3 Frontline [+17 years old vessel] (TCE: RV USD 29.13K @ 42.09 days / Actual USD 23.78K @ 49.67 days) 0.61 idle days
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Krosta
16.07.2020 kl 19:01 15725

Ikke gale med 23k i lavsesongen når dommedagsanalytikerne har spådd vesentlig dårligere rater i denne perioden.
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Joppen
16.07.2020 kl 19:03 15714

Raten i US Dollar er på 23.78k including idle days eller US dollar 29,12k med idle days.

Dette betyr at vi får inn 23.78k ekstra på bunnlinjen. :-)

Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Met1976
16.07.2020 kl 19:15 15678

Med Page er vi da inn ca 50kusd/500 000nkr i pluss hver dag-med alle utgifter på båtene dekket inn og før Serenade har fått last.... Det lar seg høre.
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Joppen
16.07.2020 kl 19:17 15673

Da har vi så langt i Q3 0,16 $ pr. aksje i overskudd.
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Joppen
16.07.2020 kl 19:31 15614

Hvis Serenade også får en rate på 23,78k i 49 dager så ligger vi an til et overskudd per. aksje på 0,21 $ i Q3.
Da har vi igjen ca. 30-35 dager av Q3.

Redigert overkudd pr. aksje fra 0,27 til 0,21 cent.
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Met1976
16.07.2020 kl 19:43 15577

Gidder du sette opp regnestykket ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Joppen
16.07.2020 kl 19:55 15529

Q3 resultat estimert:

ADS Page dekker utgiftene på 12,9K for alle 3 skipene, totalt 38.7k.

Overskudd:

ADS Page 30k i 90 dager = 2,7 mill USD
ADS Stratus 23,78k i 49 dager = 1,16 mill USD

Totalt 3,86 mill USD / 23,4 mill aksjer = 0,16 USD pr. aksje
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
arnie966
16.07.2020 kl 21:11 15405

Hei
Hva forventes i utbytte for Q2? For Q3 ser det ut etter dette regnestykket vi kan havne på et utbytte på 0,10 - 0,20 cent.
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Joppen
16.07.2020 kl 21:26 15358

For Q2 så er det meldt 65k pr skip - utgifter 12,8k
52k i profitt pr skip

52k x 3 x 90 dager = 14 mill USD

Pr aksje blir dette 14 mill / 23,3 mill aksjer = 0,6 USD

Hvor mye av dette som kommer som utbytte blir bare spekulasjoner.
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Joppen
16.07.2020 kl 21:27 15350

Et konservativt estimat vil jeg legge på 30 cent i utbytte, kan bli mer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Struts
17.07.2020 kl 13:00 14940

De nedbetaler vel ytterligere USD 3.5 mill på scrubbere osv i q2?. Mht USD 65,000 pr skip, så var det basis 95%. Men kan ikke tenke meg snittet blir dratt noe særlig ned for de resterende 5. Kanskje til USD 64'? Dollarkursen vil bety en del for bunnlinjen både for q2 og videre i året (naturlig nok). 90 dager i drift er drømmescenario pr skip, men praksis viser at det er minst 10 dager "offhire" for vedlikehold (Ref Stratus forrige kvartal og nå Serenade, antar samme foretatt ifb med scrubberne). Så vil trekke fra det der (= 260). Jeg håper også (nei, drømmer!) på utbyttebetaling 0,3 USD for q2. Basis kurs 9.3 vs NOK lander jeg på 2,79. For q3 legger jeg til grunn USD 69,000 per dag for Page, og USD 25,000 på hver av de to andre. Det skulle tilsvare i underkant av USD 40,000 pr dag (gj.snitt). Med driftsutgifter (all inclusive) på USD 12,900 pr skip blir det fremdeles utbytte, men hvor mye? Jeg tipper NOK 1.5. Og vil være fornøyd med det. Det blir uansett spennende å se, det er så mange faktorer ingen (uten anal-ytikerne så klart) har kontroll over.
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Joppen
17.07.2020 kl 16:40 14735

De har utestående 0,5 mill dollar av Scrubberlånet Ref Q1 rapporten.
Ellers så stemmer nok antall dager på 260 enn 270, sjelden de har 100% utnyttelse.
Selv om de får mindre inntekter i Q2 i forhold til Q1 så har de ikke like mye å betale (scrubberlån).
Dermed sitter de igjen med tilnærmet lik bunnlinje som i Q1.
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
tuja
17.07.2020 kl 16:46 14719

Var det jeg også trodde, Joppen. Scrubberrekningen er så godt som nedbetalt. Kun smuler igjen. Så det burde være rom for utbytte nærmere 0,4-0,45 usd.
Men, kun tiden vil vise.

God helg :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Struts
17.07.2020 kl 17:05 14656

Ja, det er nok det - smuler - og intet er bedre. Mht utbytte håper jeg dere får rett! Og for meg er alt utover mitt eget konservative estimat mottatt med stor takknemlighet!

Og, ja god helg og Olsok osv!
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Grylls
18.07.2020 kl 00:19 14362

De må fortsatt nedbetale gjeld iht. 'Dividend Amortization mechanisms' fram til lånesaldo er $27m ($36,6m per Q1). Tror vi får $0,28 i utbytte, og at $0,4+ er altfor høyt. Men tar gjerne feil. Så fort de får nedbetalt så vil alt overskudd kunne utbetales som utbytte. Vi kan være på $30m i restgjeld per 31.12.2020, men så er det vel spådd et vanskelig marked i 2021.
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Struts
18.07.2020 kl 08:14 14246

Det er litt uklart det med "Dividend Amortization". Syntes jeg. For i q1-rapporten står det:

"As at the
end of Q1 2020 the total capital investment
for intermediate surveys and scrubber
installations has been paid in cash, apart from
USD 0.5 million that is expected to be paid
in mid-2020. Apart from the remaining USD
0.5 million, the Company currently has no
planned future capital expenditure"

I note 4 står det:

"All estimated costs related to the scrubber and intermediate surveys have
been capitalized in the period ending 31 December 2019, of which USD 7.9 million was paid in cash during
Q1 2020. As at 31 March 2020, a total remaining amount of USD 0.5 million was unpaid and is expected to
be paid mid-2020."

Samtidig står det i note 7 av regnskapet:

"The total cash paid during Q2 2020 as amortization of the Fleet Loan is expected to be USD 4.25 million,
consisting of USD 3.5 million due under the Dividend Amortization clause and USD 0.75 million already paid
in accordance with the Cash Sweep mechanism. The Cash Sweep payable of USD 0.75 million was paid in
early Q2 2020 based on the Company’s free cash holding at the end of Q1 2020."

Gjør i alle fall meg noe forvirret. Men når sant skal sies, så skal det heller ikke så mye til.
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
tuja
18.07.2020 kl 12:13 14033

Tja, noen tror på ett forbedret 2021 i tank:

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/07/17/7548449/okeanis-eco-tankers-sikrer-kontrakter-til-to-suezmax-nybygg

«Vi ser på Okeanis som et bet med god risk/reward på grunn av lav verdsettelse, støtte fra utbyttet og den ventede forbedringen i markedet neste år», skriver Mørkedal i en oppdatering.
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Grylls
18.07.2020 kl 13:19 13954

Forbedring fra 2020 som er et rekordår? Ja, vi får se.
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Grylls
18.07.2020 kl 13:30 14114

Det er vel bare at de har tatt fra overskuddet i Q1 og nedbetaler i Q2 - eller hva er det som gjør deg forvirret?

Men det vil også si at vi er nærmere $27m enn jeg antok. Saldo på lånet vil være rundt $32,4m med ny nedbetaling i Q3 som får oss under $30m.
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Let it be
18.07.2020 kl 14:04 14061

Nedbetaling av gjeld er avtalefestet hvordan skal foregå. Men tallene pr 30/6-20 kan leses som følger:
Langsiktig Gjeld 36,6 MUSD + Kortsiktig Gjeld 4,6 MUSD = 41,2 MUSD totalt
Trekkes omløpsmidler i fra 26,1 MUSD gir netto forpliktelser på = 15,1 MUSD
Deretter utbetales utbytte for Q120, var vel ca. 7 MUSD, og da øker nettogjeld til ca. 22,1 MUSD
Så balansen er jo mye sterkere enn kun å fokusere på langsiktig gjeld når rederiet har relativt lite kortsiktig gjeld i forhold til omløpsmidler.
Og alt arbeid utført på skipene pr. 30/6-20 (Scrubber etc) er vel avsatt som skyldig pr. 30/6-20- så endrer ikke det netto balansen
Håper jeg har lest regnskapet riktig
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Grylls
18.07.2020 kl 20:17 13830

Meget bra innlegg.

Net interest-bearing debt¹ 21 836

https://www.adscrude.com/2020/05/28/ads-crude-carriers-first-quarter-2020/

Så må vel $7m legges på som er utbytte som ble utbetalt aksjonærene Q2...?

Uansett var det fokus på den langsiktige gjelden, for det var det klausulen henviste til. Når denne når $27m så vil ikke klausulen gjelder lenge, dvs. de vil kunne utbetale enda større andel av overskuddet i utbytte. Hvis vi er nede i $33,1m per Q2, så tror jeg vi vil få noen kvartaler uten ekstra nedbetaling før utgangen av 2021.
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.07.2020 kl 01:25 13639

Hyggelig med ny kontrakt, men det er vel ikke overraskende for de som følger selskapet vil jeg tro? Betaler dette selskapet ut kr 2 i utbytte i snitt hvert kvartal frem til q4 2022 så kan jo flere regne, kr 2,- i utbytte er vel heller ikke å ta for hardt i vil jeg tro? De fleste legger til at selskapet avvikles, det ser ivertfall slik ut. Hvorfor avvikle et selskap som virkelig har løst driften innen tankmarkedet? Hvorfor i all verden ikke bare fortsette? Hvis det blir tilfellet og ADSC kjøper 3 nye båter som er 12-15 år gamle og fortsetter samme kurs, samme måte å drive på etter 2022......jeg tror sannsynligheten er god for det. De driver jo mye bedre enn alle andre, utbytter av en annen verden og meget solide folk som vet hva de driver med. Jeg sitter i dette selskapet så lenge de driver slik, utbyttene er så gode at jeg lever på de alene :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
19.07.2020 kl 14:37 13281

Jeg er aksjonær i selskapet, men er ikke enig i at de driver bedre enn alle andre. De burde selvsagt ha sikret
en årskontrakt på ihverfall en av de ledige båtene når ratene var på topp for tre måneder siden.
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
19.07.2020 kl 15:47 13181

Ja, og nå er det vel FRO som styrer bookingen til ADS, og JH hadde en fin rapport på hvorfor man bør ha flere enn 3 skip. Slik det var i vår så er det bare flaks eller uflaks og treffe ratetopp eller ratebunn. Synes ADS kommer under middels på karakterskalaen. De burde fått minst 1 båt til på langtidskontrakt da de hadde sjansen. Kontraktmessig er det kanskje HUNT som har kommet best ut av det!? Nå synes jeg OET har gjort en del gode avtaler og virker som de "var" lavere priset enn ADS. Nå har jeg selv en del aksjer i ads...

Mye tyder på full corona-krise og nye lockdowns i august og september, og tiden i verden fremover er nå er så uforutsigbar som det er mulig å bli. Jeg er på hold med en svak kjøp på ads. Får bare krysse fingrene for positive meldinger om covid-vaksine ila høsten og en kjapprecovery i tankmarkedet som før corona var presset. :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
NOELLE
21.07.2020 kl 05:22 12710

https://www.tradewindsnews.com/tankers/nikolas-tsakos-expects-tanker-recovery-for-second-half-of-2020/2-1-844289

Nikolas Tsakos expects tanker recovery for second half of 2020

Greek owner Nikolas Tsakos predicts VLCC earnings could rise to as much as $60,000 per day by the fourth quarter
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Struts
21.07.2020 kl 08:40 12552

Virker som bare synsing, men tror mer på Tsakos-familien enn anal-ytikeren Joachim Lecterdahl. Lurer mer på hva som skjer med Serenade, som nå har ligget i Spore i tre uker (som vel igjen innebærer - med mindre noe annet enn vedlikeholdsarbeider - at antall trading dager for q3 ikke blir mer enn 250). Jaja, svaret kommer vel for en dag.
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
21.07.2020 kl 08:51 12526

Serenade ligger contango
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
tuja
21.07.2020 kl 09:09 12489

???? Serenade er vel på vedlikehold? Contango? Hvor har du det ifra?
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
spekulator
21.07.2020 kl 09:15 12440

Etter marine traffic er dypgående nå på 11m. Om det stemmer, har hun ingen last.
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Met1976
21.07.2020 kl 09:29 12396

Sandsli invest skrev Serenade ligger contango
Serenade er vel på vedlikehold, godt timet da det startet idet ratene var på absolutt bunn for 2-3 uker siden. Page er contango.
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Struts
21.07.2020 kl 09:56 12336

Klar over at hun er på vedlikehold (av scrubbere tipper jeg), poenget mitt var bare at hun har brukt mye mer tid enn Stratus gjorde.
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
tuja
21.07.2020 kl 09:59 12315

Tror det kun ligger ca 30k igjen på 18,75 posten. Den ble flashet på fredag før helga, og da låg der ca 70k igjen. Det har gått 30k i dag, og ca 10k på 18,75 på fredag. Kanskje den går i dag?
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Struts
21.07.2020 kl 14:37 12121

Da er i det minste Serenade på vei mot Sri Lanka (ETA 26/7), som vel er mellomstasjon for AG.
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
tuja
21.07.2020 kl 14:44 12104

Supert. Da kommer det nok en slutning snart:

Status: Underway using Engine

Fart / kurs: 10.9 kn / 234 °

Rapportert destinasjon: GALLE FOR ORDERS

AIS kilde: 4906
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
Struts
21.07.2020 kl 15:05 12055

Må innrømme; syntes uttrykket "using Engine" (som selvfølgelig er korrekt) er litt komisk. I det minste i motsetning til "under tow". DA er det grunn til bekymring!
Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare
NOELLE
22.07.2020 kl 15:58 11698

Analytikerne sine spådommer om meget lave VLCC rater i sommer er ikke inntruffet, ratene er svært gode til å være på denne tiden av året.

https://twitter.com/BullOnTank1/status/1285925678349721602/photo/1

BullOnTank
@BullOnTank1
·
46m
New rates out on #vlcc, #suezmax and #aframax. Much higher rates than anyone expected in july 2020


Redigert 21.01.2021 kl 05:46 Du må logge inn for å svare