ADS - Stratus har fått ny kontrakt

Joppen
ADSC 16.07.2020 kl 18:43 42852

Trade AG/Taiwan
Actual TCE 23782 @ 49,67 days
RV TCE 29127 @ 42,09 days

Rate : WS 36,50
Redigert 21.01.2021 kl 09:31 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
22.07.2020 kl 16:45 4926

ADS Serenade (2002 - +15 Years Scrubber) On Subs AG/Korea WS 31.00 S-Oil Aug 5-7 Frontline [+18 years old vessel / CAP 1] Demurrage USD 30K (TCE: RV USD 24.93K @ 44.76 days / Actual USD 16.3K @ 66.83 days) 3.5 idle days
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
NOELLE
22.07.2020 kl 16:54 4891

Da er vi sikret alle skip gjennom sommeren til mye høyere rater enn noen hadde trodd :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
Joppen
22.07.2020 kl 16:54 4902

Over breakeven den raten :-)
16,3K USD including idle days (66,83 days), betyr dette at de 21 dagene med vedlikehold er inkuldert i denne raten?

Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
Joppen
22.07.2020 kl 17:03 4936

Oppdatert 22.07

Q3 resultat estimert:

ADS Page dekker utgiftene på 12,9K for alle 3 skipene, totalt 38.7k.

Overskudd:

ADS Page 30k i 90 dager = 2,7 mill USD
ADS Stratus 23,78k i 49 dager = 1,16 mill USD
ADS Serenade 16,3k i 66,83 dager = 1,08 mill USD

Totalt 4,93 mill USD / 23,4 mill aksjer = 0,21 USD pr. aksje
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
Struts
22.07.2020 kl 17:06 5017

Ja, da legger jeg til grunn (som før) for q3 1 x USD 69,000 (Page) og omtrentlig 2 x USD 25,000 for Serenade+Stratus. Selv om det gjenstår en del dager av kvartalet (og nå basis 250 trading dager i det kvartalet), regner gj.snitt ut til å bli i underkant av USD 40' pr dag. Mao inntjening rundt USD 10 m i perioden (vs 10.4m med 260 dager). Driftsutgifter ligger vel på USD 12,900 p/d fremdeles. For meg er det store spørsmål (som vanligvis bare julenissen og anal-ytikere har svaret på) hva vinter og q4 vil bringe. Jeg vet i hvert fall ikke, ei heller hva som skjer når høsten ubønnhørlig nærmer seg.
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
tuja
22.07.2020 kl 17:39 4973

Da er alle 3 damene i arbeid igjen. Så får vi håpe på høyere rater til høstmørket/vintermånadene kommer. Men uansett har ADS inntjening i kv3 langt over breakeven. Så
2020 har så langt gitt god avkastning tilbake til aksjonærene. Måtte det fortsette også i kv4, og utover neste år.

:)
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
Met1976
22.07.2020 kl 17:42 4965

Noen som kan forklare denne:
"TCE: RV USD 24.93K @ 44.76 days / Actual USD 16.3K @ 66.83 days" det var da veldig stor forskjell? Kikket på endel andre slutninger og ser ut til at det er betraktelig større forskjell på ratene med/uten enn det pleier være?
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
tuja
22.07.2020 kl 17:47 4978

Lurer på det samme. Muligens slutningen ble avtalt før vedlikehold?
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
Struts
22.07.2020 kl 18:06 4939

Vel, det - differansen - stemmer bra med de 3 ukene (21 dager) Serenade har vært i Spore.
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2020 kl 21:30 4795

Ikke lave? #VLCC -21% to $20.6k/d

Fortsetter ned i stor fart, neste ADS slutning ? Skal vi tippe rundt 15 K
Blir ikke rare utbyttene av slikt, ikke gøy å sitte i et vintage case når tank eventyret er slutt, her ser vi nå ATL ganske snart.

Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
nordnes
22.07.2020 kl 22:42 4721

Har du link ?
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
23.07.2020 kl 00:00 4624

Så fint, da skal jeg slå til. Et nytt tankeventyr er på trappene igjen...

til dere andre som ikke følger med... jh som melder om lave rater igjen.
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1285986732933095424

Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
23.07.2020 kl 01:00 4586

https://www.tradewindsnews.com/ 24500
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
d12m
23.07.2020 kl 08:28 4441

Jeg er spent på hovedsaklig to ting
1. Hvor lang tid det vil ta å spise seg gjennom China port congestion mtp å losse tankerne som ligger der
2. Hva skjer med ratene når tankerne i pkt 1 er tømt og tilbake i markedet

For slik jeg ser det så holdes ratene oppe av at deler av vlcc-flåten ligger i kø i Kina. Kommer de tilbake i løpet av f.eks. august (/september) så kan høsten bli meget tung.
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.07.2020 kl 08:40 4430

Ikke glem skipene som fortsatt ligger i contango på toppen av dette, trolig går høysesongen i vinter rett i dass, tank er blåst frem til neste høst.
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
Struts
23.07.2020 kl 08:45 4432

Næmen, oraklet fra Delphi! Hva De ikke kan! Og så i en alder av 12, det er imponerende!
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
23.07.2020 kl 08:56 4408

Når du nevner tankere som ligger og venter på å losse av så er det et betydelig antall som ligger der contango. Det er bra for rederiene. Sikrer god inntjening.

Hva skjer med ratene, det er alltid et tilbud og en etterspørsel, markedet bestemmer. Derfor er det best med lange TC for et nytt selskap for å sikre finansieringen, noe HUNT og OET har vært gode på. Historisk sett har 3 og 4 kvartal vært gode for tankeiere.

Hva som kan redde markedet fremover er åpning av flyruter igjen, da vil det bli økt etterspørsel etter drivstoff. En kald vinter vil og gi økt etterspørsel etter oljefrakt.

Økt reiselyst, flere turister, tror du ser bildet.
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
Struts
23.07.2020 kl 10:39 4310

Som kjent ga q1 en inntjening på gjennomsnittlig $ 71,008 for de tre skipene, med netto inntekter på $ 18,7 mill og nett profitt på $ 10.8 mill, hvorav ca 97.5% ($10.5 m) ble utbetalt som utbytte+nedbetaling av gjeld ($ 7m + 3.5m).

Videre var det allerede ved presentasjon av q1 kjent at 95% av reisedagene for q2 var dekket inn med et gjennomsnitt på rundt $ 65,000 for skipene. Mao ikke den store nedsiden for de resterende 5% av dagene. Alt dette er altså «gammelt nytt». Jeg går ut fra at fasiten blir noe lavere totalt sett for q2, konservativt anslått til $ 60,000 pr dag. Det vil tilsi rundt $ 11,000 mindre i netto inntekt pr dag pr skip (totalt rundt $ 15.6 mill) enn for q1.

Langt fra umulig jeg tenker feil, men siden nett profitt var $ 10.8 mill for q1, lander jeg på at nett profitt for q2 kan komme til å ligge på rundt $ 3.1 millioner mindre (18.7 - 15.6) basis 260 dager = $ 7.7 mill.

Dersom $ 3.5 mill i gjeld også i q2 skal nedbetales, utgjør utbytte på 97.5% (7.7-3.5 = 4.2) $ 4,095,000. Antall aksjer er 23,390,300 = utbytte på $ 0.17 pr aksje.
Dersom IKKE gjeld skal nedbetales i q2, utgjør utbytte på 97.5% av $ 7.7 m $ 7,507,500. Antall aksjer er 23,390,300 = utbytte på $ 0.32 pr aksje.
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
Joppen
23.07.2020 kl 11:14 4269

I Q1 hadde de en nedbetaling på surveys og scrubber installasjoner på 7,9 mill dollar.
Det gjenstår 0,5 mill i. Q2.

Dermed kan du ikke regne med like store utgifter i Q2 som i Q1.

Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
Struts
23.07.2020 kl 11:29 4237

Det var ment som ett (nei, to) anslag, ingen fasit.
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
tuja
23.07.2020 kl 11:36 4228

Jepp. Enig. Mesteparten av nedbetaling scrubberinstallasjon ble tatt i kv1. Nå er det kun 0,5mill usd igjen. Så det vil gi større rom for utbytte i kv2.

:)
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
Joppen
23.07.2020 kl 11:47 4193

Skjønte det. :-)
Kom bare med en korreksjon som bedrer resultatet ditt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.07.2020 kl 11:54 4181

Hvis Ads er så dumme at de betaler ut dividende på 0,17 i q2, da bør alle og enhver benytte anledningen til å ta exit om aksjen går.
I mitt hode vil det være høl i hue å betale dividende nå som selskapet har varslet vekst, etter q2 er det også delvis slutt på melkekua, i alle fall q1 og q2 nivåer.
Uansett hvordan en vinkler dette kan jeg ikke se hvorledes denne aksjen kan stige fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
23.07.2020 kl 12:19 4162

Hvor har du det ifra at selskapet varsler vekst? Da blir det ikke utbytte.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Struts
23.07.2020 kl 12:25 4151

Ikke meg i mot å bli positivt overrasket!
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
d12m
23.07.2020 kl 13:22 4069

Lange TC er viktig, men siden dette er en ADS-tråd og de ikke har TC (her må jeg naturligvis presisere at jeg mener utover høst og vinter) så ser jeg ikke helt hvorfor du trekker frem dette aspektet som et svar på mitt innlegg.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
spekulator
23.07.2020 kl 17:07 3905

I juni 20192 betalte ADS utbytte på kr.0,37. Da lå aksjen på ca, kr.19,60. i juni 2020 betalte de et utbytte på kr. 2,86. Nå ligger aksjen på kr. 18,50, med utsikter for et kraftig utbytte i august. Hvor er logikken, dette er jo penger slengt etter aksjonærene.
Samtid går selskaper som ikke tjener ett øre, og lever av emisjoner og nye aksjer, rett til himmels på casinobørsen, er det noen som kan forstå det, eller er jeg helt på bærtur?
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
tuja
23.07.2020 kl 18:00 3893

På casinobørsen OSE blir forgjeldede selskaper kjørt av spekulanter. Og solide selskaper med god inntjening er sikkert ikke spennende nok. Er vel ingen som har tjent så godt som tanksektoren i 2020. Allikevel er kursene nær ATL. Forstå det den som kan. Og snart kan ADSC betale mere av inntjeningen i utbytte, når de når 27,5mill usd grensen for utestående gjeld.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
tuja
23.07.2020 kl 22:15 3737

Tanksektoren klarte seg bra i USA, og endte godt i pluss.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2020 kl 12:04 3550

Selskapet har selV uttalt at de ønsker skip,
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Struts
24.07.2020 kl 12:06 3560

Tror tørrlastgeniet bør skille mellom hva ADS og ADSC uttaler seg om. Men det var kanskje noe som skulle følge etter Eders komma .... ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
tuja
24.07.2020 kl 12:13 3560

Positivt for oljeetterspørselen, og tanksegmentet:

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/07/24/7550309/flytrafikken-i-kina-gjor-comeback
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2020 kl 21:18 3409

Lukke til fremover, denne skal i bøtta

#VLCC -12% to $17.9k/d
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
24.07.2020 kl 22:05 3418

Med alle båtene på gode kontrakter er det likegyldig hva ratene er den neste måneden.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
nordnes
24.07.2020 kl 22:18 3402

Du er en av de mest aktive «ADS skribentene» bare innrøm det, du liker ADS og har tro på selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
tuja
24.07.2020 kl 22:37 3389

Spot on. Alle er på kontrakt, og PAGE har 69k usd hele kv3. Tørrbulkmannen får kose seg med GOGL.

God helg :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
25.07.2020 kl 00:09 3318

Tørrlast kommer til å nå ny bunn i høst når verden innser at ny fullstendig nedstengning ikke er til å komme unna i påvente av vaksine.

Usikker på hvordan tank og oljen vil utvikle seg. Frykter vi får en ny contango med rate-spikes med bingo-slutninger igjen. Like greit å være på faste kontrakter selv om den ene kontrakten på 23k er rett og slett er skuffende lavt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
25.07.2020 kl 06:32 3267

Nå er det ferie modus over alt hva frakt av olje angår. Siste spot er 18600 ref "Spoten" så her er det best å sitte på aksjer med skip på lange kontrakter, så endeliig har vi nådd bunnen. Kommentarer ønskes
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Met1976
25.07.2020 kl 08:10 3218

Nå er vi jo inne i det som er lavsesong uansett- vi kommer imho meget godt ut av det, mye fordi Page ligger og pøser ut 300 000nkr dagen i fortjeneste etter å ha dekket utgiftene for alle 3 båtene- sammenlagt er vi vel på ca 700 000nkr(?) i fortjeneste nå- hver dag....

Vi har altså allerede sikret gode inntekter for det vanskelige 3 kvaratlet- Q4 vet ingen noe om ennå, markedet er jo ikke akkurat stabilt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare