ADS - Stratus har fått ny kontrakt

Joppen
ADSC 16.07.2020 kl 18:43 42838

Trade AG/Taiwan
Actual TCE 23782 @ 49,67 days
RV TCE 29127 @ 42,09 days

Rate : WS 36,50
Redigert 21.01.2021 kl 09:31 Du må logge inn for å svare
tuja
25.07.2020 kl 11:29 6031

Sandsli invest skrev Er ikke PAGE på TC ut 3Q?
Stemmer det. PAGE har 69k usd pr dag ut kv3, og muligens litt inn i okt. Page alene gir 30k usd pr dag på bunnlinjen. Og det etter at PAGE har betalt 12,9k usd x 3 i totale utgifter, da ADS har breakeven på 12,9k usd pr fartøy. Alt annet er ren bonus.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
d12m
26.07.2020 kl 08:03 5759

Sandsli invest skrev Er ikke PAGE på TC ut 3Q?
Jo, men som jeg presiserte så tenker jeg på høst og vinter. Altså -etter- q3.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Struts
27.07.2020 kl 12:39 5351

Tenkt scenario: La oss si jeg har 100,000 aksjer i selskapet. Hver gang utbytte blir utbetalt, investerer jeg samme i nye aksjer. Jeg forutsetter at for hver gang utbytte blir utbetalt, vil aksjekursen reduseres med det samme.

Så da; basis:

Q2 2020 (La oss si kurs er 18): Utbytte blir NOK 3 x 100,000 = 300,000
Ny kurs blir 15, jeg kjøper 20,000 nye aksjer. Ny beholdning = 120,000

Q3 2020 (La oss si kurs forblir 15): Utbytte reduseres til NOK 2 x 120,000 = 240,000
Ny kurs blir 13, jeg kjøper 18,461 nye aksjer. Ny beholdning = 138,461

Q4 2020 (Samme kursbilde, ie nå 13): Utbytte NOK 1 x 138,461 = 138,461
Ny kurs blir 12, jeg kjøper 11,538 nye aksjer. Ny beholdning = 150,000 (oppjustert med 1)

Q1 2021 (Kurs er «fremdeles» 12): Utbytte NOK 2 (vinter) x 150,000 = 300,000
Ny kurs blir 10, jeg får 30,000 nye aksjer. Ny beholdning = 180,000

Q2 2021 («Same same but different», kurs 10): Utbytte NOK 2 x 180,000 = 360,000
Ny kurs blir 8, jeg får 45,000 nye aksjer. Ny beholdning = 225,000

Q3 2021 (Kurs nå på 8): Utbytte NOK 1 x 225,000 = 225,000
Ny kurs blir 7, jeg får 32,142 nye aksjer. Ny beholdning = 257,142

Q4 2021 (Kurs er 7.-): Utbytte NOK 1 x 257,142= 257,142
Ny kurs blir 6, jeg får 42,857 nye aksjer. Ny beholdning = 300,000 (oppjustert med 1)

Q1 2022 (Kurs er 6.-) Utbytte NOK 2 (vinter) x 300,000 = 600,000
Ny kurs blir 5, jeg får 120,000 nye aksjer: Ny beholdning = 420,000 aksjer
PS. (Som vanlig) Regnefeil: Ny kurs blir selvfølgelig 4, jeg får enda flere aksjer: 150,000! Ny beholdning 450,000!

Q2 2022 Tre skip skal skrapes. Men markedet har tatt av lenge før dette. Skraping
på $ 300 per LDT (41,250 x 3 skip = $ 37,125,000, eller $ 1.59 basis totalt
23,390,300 aksjer) er lenger ikke aktuelt, utbytte og aksjekurs har også tatt av for lengst (selv
om det ikke går frem av det foregående).

Anal-ytiker Joachim Lecterdahl blir kåret til «The worst shippinganalyst in the World»,
selv om han oppjusterte kursbildet fra NOK 5 til 55 uken før, med begrunnelsen;
«It was just a slight error. Could happen to anyone. And by the way, I hate
Ostriches!»

Jeg bosetter meg på Cayman Islands. Nei - forresten ikke, der bor jo denne
«Hebbe Lille» Hansson!
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Spydspiss
27.07.2020 kl 14:42 5279

Veldig bra satt opp, enkelt og veldig forklarende samt realistiske utbytter. Bare en liten rettelse; Q1 2022 (Kurs 6) dersom utbytte 2 NOK så blir ny kurs 4. Kjørte den på min aksjebeholdning og ser da 2,5 gangen av investert verdi :)

Takk for at du satt opp regnestykke
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Struts
27.07.2020 kl 14:45 5343

Ah, takk, bra noen passer positivt på - skal korrigere!
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Spydspiss
27.07.2020 kl 16:55 5252

Flott, ser at jeg regnet noe feil selv så etter og ha regnet over på nytt så kommer jeg ut med 3,15 x investering :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
tuja
27.07.2020 kl 17:09 5258

Flott oppstilling. Samtidig er utbytte som du legger til grunn nøkternt, med 1-2kr pr kvartal. Så det bør vel være en no-brainer å kjøpe på dagens nivå, og få pengene 2-3 gangen tilbake før eventuell skraping høsten 2022.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
zrythar
27.07.2020 kl 17:28 5251

Men det er jo ikke slik det fungerer.

Si at Man har aksjer for 100 000 og kursen er 20.
Selskapet betaler 2 kr i utbytte, som blir 10000
Kursen vil da i de fleste tilfeller synke med 2 kr
Altså 100 000- 10000 i prisnedgang.
Hvis du da velger å kjøpe nye aksjer for den summen så har du fremdeles bare aksjer verdt 100000, men du har flere aksjer, men de er verdt mindre.
Hvis Ads skal gå i 0 må de klare å betale mer enn ca 15 kr i utbytte på 8 kvartal? Noe som blir ca 2 kr PR kvartal. Det er vel også 5 kroner skrapverdi.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Moonee
27.07.2020 kl 20:36 5110

Ja, jeg er enig med zrythar her.

Struts: Din beregninger er 100% korrekt, men de viser at du ikke har mer penger på slutten, enn i starten. Se her:

Nå: Du har 100,000 aksjer, og dagens kurs er 18,45. Da er posisjonen din verdt 1.845.000 NOK.
Q2 2022: Du har 450,000 aksjer, men kurs er 4. Da er posisjonen din verdt 1.800.000 NOK.

Din egen beregninger viser at du har faktisk tapt litt penger (45.000 NOK).
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.07.2020 kl 21:36 5045

Herer det maks bankrente på å sitte lang, i beste fall
Dessuten skal en være rimelig naiv for å fortsatt tro på gode utbytter i evigheter, i et marked som ligger rett over break, dessuten må du trekke fra skatt på de store utbyttene dine, noe du utelater i det urealistiske regnestykket.
Bruk neste kvartal til å ta exit sier bare jeg, før det Virkelig går i skrot bøtta

Se å få kjøpt litt bulk nå gutter, så blir det litt klingende mynt i pungen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
27.07.2020 kl 21:42 5031

Pluss skrapverdien på de tre skipene?
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
tuja
27.07.2020 kl 23:53 4887

5-6kr i skrapverdi x 450k aksjer blir noen kroner ekstra.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Moonee
27.07.2020 kl 23:58 4877

Nei. Skrapverdi på 450k aksjer er ikke ekstra penger. Det er en misforståelse.

Selskapet kommer til å forsvinn på slutten. Din aksjer forsvinner, og man får en "final payout" som er: cash in bank + scrapverdien - gjeld. Kanskje 5 NOK, eller mer, eller mindre. Men du har ikke din aksjer i tillegg, som du kan selge. De har forsvant. Så spørsmålet er: vil du har 2 år av utbytte cash i lomme + final payout fra 100.000 aksjer, eller 0 utbytte cash i lomme (fordi alt var reinvestert) + final payout fra 450.000 aksjer. En er ikke nødvendigvis bedre en de andre - men den reinvestert strategi har betydelig mer risiko, fordi man er mye mer tungt inn på selskapet.

Å reinvestere utbytte er ikke en måte for å dobler penger eller noe. Man får ikke mer penger om man reinvestere underveis (men ikke nødvendigvis mindre heller).

Den ENESTE måte å tjene penger på ADSCC er om de 8 utbytte som gjenstår (plus den final payout), er verdt mer en det du betalte for aksjen.

To eksempler:
1) Man kjøpte på 20. Man får 10 utbytte over 2.5 år: i 2020 får man 3 Kr, 2, 1, 1.5, i 2021 får man 2 Kr, 3, 2.5, 2, og i 2022 får man 2 Kr og 2 Kr. Pluss 5 Kr på slutten. Da har man tjente 26, men kjøpte for 20. Da har du en gevinst på 6 Kr per aksje.
2) Man kjøpte på 26. Man får 10 utbytte over 2.5 år: i 2020 får man 3 Kr, 2, 1, 1, i 2021 får man 1 Kr, 2, 1, 2, og i 2022 får man 1.5 Kr og 1.5 Kr. Pluss 4 Kr på slutten. Da har man tjente 20, men kjøpte for 26. Da har du en tap på 6 Kr per aksje.

Å reinvestere utbytte har ingenting å si. Om man har planer å sitter long, helt til Q3 2022 (som jeg) da er de to scenarioer jeg har beskrevet over de eneste to scenario du burde bry deg om. Scenario 1) er bra. Scenario 2) er dårlig. Hvilken rate de skipene får betyr alt.

(Beklager for min dårlig norsk, det er ikke min morsmål).
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Let it be
28.07.2020 kl 04:28 4784

Hva ADS vil ha av verdi 30/6-22, når de opphører, styres av rateutviklingen på frakt og gjennstående verdi av 3 stk skip. Kan prøve å beregne hva verdien er 30/9-20. Vi vet ratene ca. ut Q3/20. Det betales ingen utbytter. Da vil netto gjeld 30/9-20 være ca MUSD 7,0,- Børsverdi i dag ca. MUSD 48,5. 30/9-20 må skipene ha en verdi på MUSD 48,5 + restgjeld MUSD 7,0 = MUSD 55,5. Dvs MUSD 18,5 pr skip. Men de skal fortsette. Og restverdien på skipene 30/6-22 ser jeg på forumet anslås til MUSD 37,5,- Det vil si at de må ha ei inntjening på MUSD 55,5 minus MUSD 37,5 = MUSD 18 i perioden 1/10-20 til 30/9-22 (7 kvartaler) Snittraten oppnådd har fra start frem til 30/9-20 vært ca. USD 31.000,- Med USD 12.900 pr dag pr skip i break even og historisk solgte fraktdøgn som basis for antall dager i betalt frakt i perioden 1/10-20 til 30/6-22, må de dekke inn MUSD 18 i gjennstående kvartaler. Det representerer ca. USD 10.000 pr dag pr skip over break even, dvs USD 22.900 pr dag i rate. Snittraten har vært ca. USD 31.000,- Oppnås den raten også frem til avslutning gir MUSD 12,5 over dagens børskurs ved opphør, som er ca.NOK 4,7 pr aksje over dagens kurs. Oppnås det USD 31.000 i snitt eller USD 22.900 for å forsvare dagens kurs frem til avvikling av driften. Snittraten resten av driftstiden gir som tidligere NOK 4,7 pr aksje i merverdi utover dagens kurs. Velger de heller å avvikle 30/9-20, dvs selge skipene 30/9-20 trenger de MUSD 22,6 pr skip i salgspris. Da vil en få NOK 18,5 + NOK 4,7 = NOK 23,2 pr aksje utbetalt noe etter 30/9-20. Jeg tror best case er USD 31.000 pr dag i rate som gir NOK 4,7 pr aksje mer en dagens kurs. Eller skulle de klare å selge skipene for over MUSD 22,6 pr stk 30/9-20.
(Utbytte underveis er kun forskudd på sluttbetalingen 30/6-22, i og med de da skal opphøre. Samt låne skatt på utbytte til staten frem til opphør hvor en da får tilbakebetalt skatten betalt på utbyttene. eks. Kjøper en en aksje i morgen til 18 og får utbytte frem til 30/6-22 på 17 kroner tilsammen, må en betale skatt på 17 kroner utbytte. Er verdien ved opphør f.eks 1 til utbetaling sletting aksjen 1/7-22 får en da fradrag på tap 18 minus 1 = 17. Blir spennende dette
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Struts
28.07.2020 kl 07:22 4727

Tenkte ikke så mye på hvordan det fungerer. Tenkte mest på å ha det litt moro. Burde kanskje påpeke; ikke Aldo Moro.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Struts
28.07.2020 kl 07:34 4697

Det blir det! Og selv om det er få VLCC-salg for tiden, er de definitivt verdt over 22.6 nå (rundt 27.5m). September er ikke så voldsomt lenge til.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
CapitaL
28.07.2020 kl 08:36 4632

Hvem sier at ADS skal opphøre? Det er ikke skrevet i stein, ei heller at skipene skal skrapes i 2022..

Sakset fra selskapets hjemmeside:

- ADS Crude Carriers Plc was established during 2018 with our aim to become a preferred provider of competitive tanker vessel services to quality charterers by offering a fleet with high technical standards, compliant with new environmental regulations and with a strong market presence. The Company’s business is to own, charter and operate tanker vessels, and we intend to return all surplus cash we generate to shareholders by way of a quarterly dividend.

The Company’s fleet currently consists of three Very Large Crude Carriers (VLCCs).

Så igjen, hvor står det at selskapet skal opphøre?
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
tuja
28.07.2020 kl 08:48 4616

Har også nevnt det flere ganger. Tror ADS fortsetter om markedet går mot ny supersyklus som flere har tro på. Og det har også blitt nevnt fra analytikerhold at muligheten er tilstede for at ADS fortsetter utover 2022. Denne gir ivertfall signaler om at muligheten er tilstede:


ADS appoints Marius Halvorsen as Chief Commercial Officer

Jun 11, 2020

Marius Halvorsen has joined Arendals Dampskibsselskab AS (“ADS”) as Chief Commercial Officer. ADS is the manager of ADS Crude Carriers Plc, and in addition has investments in shuttle tankers and dry bulk carriers. Prior to joining ADS Marius worked as CEO of Fearnley Securities in Oslo, previous to which he spent 15 years working in New York, predominantly in top management positions in finance and investment banking.

Terje Bodin Larsen, CEO of ADS said:

We are extremely happy to welcome Marius onboard. He has high calibre shipping and finance experience and will be a key contributor in our drive for growth, both in relation to ADS Crude Carriers Plc and ADS.

Marius Halvorsen said:

I am very excited to join such a competent team. The company is perfectly positioned for expansion, has a great track record, as well as excellent commercial and technical operations.

Contact:

Terje Bodin Larsen CEO
tbl@ads.no
+47 905 35 543
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Struts
28.07.2020 kl 09:03 4606

Nei, det kommer nok (som vanlig) an på hvordan markedet er når vi nærmer oss.
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.07.2020 kl 09:47 4532

Stor kjøps interesse i juvelen
Redigert 21.01.2021 kl 07:35 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
28.07.2020 kl 09:55 4407

Vi venter bare på at du kjøper. Er nok ikke lenge før nå :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.07.2020 kl 09:58 4397

Kjøper ikke i en hode skulder formasjon, som jeg varslet for 2 måneder tilbake, fikk mye ris den gang:-))

I en slik formasjon skal i teorien ny ATL tas ut, noe som kommer etter q2 , etter det siste store utbytte.
hvis ikke ting bedrer seg radikalt blir det å sutte på labben for Ads aksjonærene og da dundrer papiret ned.

Du har vel ikke rotet deg inn i denne value trappen igjen Fattig? Skal du på død å liv tape penger i tank så kjøp da noe som har en fremtid med reelle verdier og ikke så rustent stål.
Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
tuja
28.07.2020 kl 11:01 4320

Kopiert fra en FRO-tråd:

July 23rd 2020 / Week 30
THE VIEW FROM THE BRIDGE .
Despite the April/May tanker rate surge and near record 2nd quarter earnings will be reported in the next few
weeks, the tanker charter market continues to struggle. One of the leading shipping analysts made a gloomy
report this week about the future of the sector. . Tanker owners on the other hand remind that we could be seeing strong seasonal numbers by the fourth
quarter.
Det forventes rekordsterkt 2. kvartal, ratene vil forbli lave til tankaksjer tar seg opp igjen og det blir et bra 4.kvartal ifølge rederiene. Disse dårligere tidene trekker heller ikke til seg institusjonelle investorer så derfor liten fremgang i aksjekursene.


Bør passe som hånd i hanske for ADS, da de allerede har PAGE på TC ut kv3, samt 2 slutninger som går til "late aug".
Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.07.2020 kl 11:05 4312

Du stoler på rederiene, har du noengang hørt en negativ reder?
Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
tuja
28.07.2020 kl 11:12 4303

Senhøst/vinter er normalt gode tider for tank. Så tenker rederne har hold i sine antagelser. Tror mere på de, kontra en storbaisser av ditt kaliber.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
KalleKanin
28.07.2020 kl 11:14 4298

Hva om ledelsen nå pønsker ut en plan for hvordan de kan posisjonere seg for endringene innen shipping som må komme med tanke på fuel?

Hva finnes for alternativer?

Kan ADS komme til å bestille skip som kommer til å ta markedet totalt på senga?
Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
Let it be
29.07.2020 kl 10:51 3982

i 2022 så må vel skipene klasses. De er 20 år, kostnadene til klassing kan bli store, og lasteiere vil vel betle mindre for gamle skip, selv om de er gode.
Så det er ikke sikkert at de blir solgt til skrap i 2022, men en mulighet. Også at de blir prøvd solgt i 2022. Men ADS sin nedskrivningstakt på skipene synes som om at skipene 30/6-22 kan ha en verdi på ca. MUSD 45, dvs MUSD 15 pr skip. Og det uansett hva de skal benyttes videre til. Det blir anslått her at prisen på skipene i dag kan være ca. MUSD 82,5 dvs MUSD 27,5 pr skip. Det vil si at ADS i perioden 1/9-20 til 30/6-22 må seile inn MUSD 37 for bare å dekke inn antatt verdifall som kommer frem til 30/6-22. Det vil si at de på oppnå en rate på ca. 20.000 pr dag pr skip i hele perioden frem til 30/6-2022 for å dekke inn antatt verdifall. For å forsvare dagens kurs må de da i dette tenkte tilfelle ha rate på 22.900 + 20.000, totalt 42.900 pr dag pr skip i perioden til 30/6-2022 for å komme likt med å selge skipene f.eks 30/9-2020 forutsatt pris MUSD 27,5 pr stk i dagens marked.
Et salg i disse tider kan dermed være et meget godt alternativ. Og deretter kjøpe nyere skip, gjøre den samme øvelsen med scrubber og miljøtiltak på skipene. Benytte den erfaringen de har opparbeidet seg. PS Et salg av alle skipene til MUSD 27,5 pr stk rundt 30/9-20 vil gi en aksjeverdi pr stk ca NOK 28
Så det var det med ei høne i handa er bedre enn
Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
investorAR
29.07.2020 kl 11:06 3962

noen tanker om Q2 resultat/utbytte?
Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
tuja
29.07.2020 kl 12:11 3940

https://twitter.com/TankersInt/status/1288401485571784704

Tankers International
@TankersInt
Our data shows an increase in VLCCs destined for China in the second quarter. During the OPEC+ production cut period more crude has been sourced in the Atlantic basin providing support to the VLCC market #tankersinternational #VLCC #shipping
Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
Lykkeknotten
29.07.2020 kl 13:31 3893

ADS kommer snart diltende etter, som vanlig, tidliger oppganger har vært slik. FRO har gått opp 7% siste måneden og ADS ned 6% siste måneden, delta på mer enn 13%. For siste uke er delta 8%.
ADS sette nok fart når utbytte for 2.kv blir kjent. ADS har bra med penger på bok og svært gode kontrakter ut i 3. kv. Et sted mellom 2 og 3 kroner i utbytte for 2. kv er vel å forvente.
Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
tuja
29.07.2020 kl 18:58 3776

Tank går bra i USA. Kanskje det snart smitter over på ADS også? Tror det var 18,75 posten som ble solgt ferdig i dag. Ble vel utolmodig, og bare solgte ned mot 18kr for å bli ferdig.
Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.08.2020 kl 10:37 3384

Et trist skue, investorer fanget i et nett uten omsetning, uten mulighet for exit.

Skal vi tippe ny ATL etter x dividende q2- 15 kr?
Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
rettaw
03.08.2020 kl 11:08 3370

Så fint noen håper på andres ulykke.
Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
03.08.2020 kl 11:17 3419

Skjønner du ønsker å komme deg inn før utbytte. Tipper du har begynt å kjøpe allerede. Vi kjenner framgangsmåten din fra andre aksjer du baisser :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
Met1976
03.08.2020 kl 11:21 3423

At kurden detter til 15kr etter Q2 utbytte er da ikke nødvendigvis krise, det spørs på hva utbyttet blir :-)

Ellers ser jeg av ratene om dagen at management har gjort en god jobb for Startus og helt grei for Serenade også, det er noen rater nå like etterpå som er betraktelig lavere enn spesielt Stratus sin!
Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.08.2020 kl 14:16 3316

Skal ikke inn i Ads og få andre som har ønsker om også , derfor vil den nok fortsette å falle.
Ønsker jeg tank er det nær 10 andre selskaper som står før i køen,
Frontline er selvsagt førstevalget uansett hva den koster den dagen tank snur opp og det er ikke nå.

Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
tuja
03.08.2020 kl 14:20 3322

TANK: SENTIMENTET I VLCC-MARKEDET FORBLIR DEMPET
Oslo (TDN Direkt): Råoljetankrederiene utvikler seg blandet på Oslo Børs mandag. Sentimentet i VLCC-markedet forblir dempet.

VLCC-ratene (Persiabukta-Kina) ble sist vurdert til 19.136 dollar pr dag, en nedgang på 1,8 prosent på dagsbasis. Ratene har imidlertid notert en oppgang på 5,0 prosent over den siste uken, ifølge en liste fra Arctic Securities mandag.

Til sammenligning er kontant breakeven for VLCCer på 22-24.000 dollar pr dag. Frontline på sin side trenger VLCC-rater på 22.000 dollar pr dag for resten av 2020 for å gå breakeven, ifølge rederiets førstekvartalsrapport.

De gjennomsnittlige suezmax- og aframax-ratene ble på samme tid vurdert til henholdsvis 9.480 og 6.021 dollar pr dag, ifølge listen.

Arctic Securities viser til det amerikanske energidepartementets statistikkfløy, EIA, sin rapport fredag kveld som viste at råoljeproduksjonen i USA var på 10,0 millioner fat pr dag i mai.

Samtidig viser rapporten at råoljeeksporten i USA i mai var på 2,8 millioner fat pr dag (fpd) mai, ned 15 prosent på månedsbasis, men meglerhuset poengterer at eksporten har steget i juni og juli til henholdsvis 3,1 og 3,2 millioner fpd, opp henholdsvis 11 og 15 prosent fra mai-nivåene.

"Økende eksport fra USA bør gagne tank på bakgrunn av lengre handelsdistanser til Asia", skriver meglerhuset i rapporten mandag.

Arctic-analytikerne skriver at sentimentet i VLCC-markedet forblir dempet med rater rundt 20.000 dollar pr dag på grunn av lav slutningsaktivitet, men at ratene har blitt noe støttet av utsettelser i Kina som begrenser overhenget av tonnasje.

"Vi går inn i en sterk sesong for tank-rater, og vi forventer å se en lignende sesongmessig trend i tank-ratene samtidig som at Opec+ øker produksjonen og etterspørselen plukker seg opp", heter det i rapporten.

Clarksons Platou Securities peker videre på at flytende lagring har hjulpet å holde VLCC-ratene på et høyere nivå sammenlignet med andre tank-segmenter.

Clarkson Research Services estimerer at 93 VLCCer blir brukt som flytende lagring, ned fra 101 fra forrige uke og fra et gjennomsnitt på rundt 100 VLCC over de siste fire ukene.


LES: ""Vi går inn i en sterk sesong for tank-rater, og vi forventer å se en lignende sesongmessig trend i tank-ratene samtidig som at Opec+ øker produksjonen og etterspørselen plukker seg opp", heter det i rapporten."

Passer som hånd i hanske for ADS, da de har PAGE på TC til 69k usd ut kv3, og 2 nye slutninger for Stratus og Serenade til slutten av september.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 06:43 Du må logge inn for å svare