ADS - Stratus har fått ny kontrakt

Joppen
ADSC 16.07.2020 kl 18:43 42751

Trade AG/Taiwan
Actual TCE 23782 @ 49,67 days
RV TCE 29127 @ 42,09 days

Rate : WS 36,50
Redigert 21.01.2021 kl 09:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.08.2020 kl 16:06 5569

Rate 16,5

Nå ser det ut som vintage skip ikke får oppdrag lengre, som tidligere påpekt.
Når i tilegg 95 vlcc skal av lange lageingskontrakter i tur og orden ender dette med mage plask i vinter.
Analysesjef Eirik Haavaldsen i Pareto Securities understreker imidlertid at det er et betydelig todelt tankmarked, der de moderne fartøyene for det meste får dekket minst kontant breakeven

Vintage-skip er så vidt på opex (driftskostnader, journ.anm.), og dette kan forhåpentligvis trigge noe skroting på kort sikt, skriver Haavaldsen videre.
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.08.2020 kl 16:08 5558

Og kjøperen er vel du skal jeg tippe, lærer du aldri i disse ilikvide papirene
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
10.08.2020 kl 16:38 5497

Det var ræva som feis, hehe. Hva var din grunn til å kjøpe på 18,1?

Du argumenter også på en merkelig måte. Alt er interessant å kjøpe og alt er interessant å selge avhengig av pris. Du snakker som om et selskap er verdiløst hvis det er mildertidig dårlige rater, uavhengig av hvilke inntekter de allerede har sikret seg og som vil bli betalt som utbytter og uavhengig av hva det er sannsynlig de vil tjene inn neste to år. Får jeg 30 kr for ADS vurderer jeg nok å selge igjen. Om ikke det skjer så sitter jeg å hever utbytte helt til selskapet evt oppløses.
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.08.2020 kl 20:37 5309

Det er kun en eneste grunn man skal eie Ads, og det er når utsiktene for store utbytter er tilstede, slik er det ikke nå.
Varsler overheng av tonnasje ut året, da vil vintage svi mest, ny Atl er Unngårlig og Ads vil i beste dal gå break Q4.
Tiden renner ut for Ads, snart kommer tiden der regnestykket om krap pris kommer, om ikke selskapet fornyer flåten, og da må aksjonærene punge ut.

Selg og selg
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
11.08.2020 kl 11:57 4998

og derfor kjøpte du? :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
Struts
11.08.2020 kl 12:44 4935

Long i ikke noe og short i alt minner meg om et utsagn general Francis Sutton en gang hadde: "Hvis du ikke lykkes med noe, vent med å prøve igjen til du har identifisert de drittsekkene som er mot deg". Vi får håpe at han nå er i mål, sjansen for at han gjenoppstår når det blir selvmål er vel ikke eksisterende. Signe dagen!
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.08.2020 kl 18:06 4764

For bare nedover her
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
tuja
11.08.2020 kl 19:38 4687

Tankrally i USA.

:)
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
tuja
12.08.2020 kl 22:03 4338

Atter en god tankdag i USA. Nærmer seg kv.rapportering for både FRO og ADSC.
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
JanH
12.08.2020 kl 22:10 4323

Kan dette rallyet gi en stor shorter skvis, og dermed en kraftig økning ? Det er jo ca 10 prosent av aksjene som er short
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
bobinvest
13.08.2020 kl 23:37 4069

Hvor finner vi info om short posisjoner til adsc?
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
tuja
14.08.2020 kl 08:45 3918

Kanontall fra OET i dag, og foreslått utbytte på 0,75usd.
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
tuja
14.08.2020 kl 20:36 3730

17:34:15
NTB
USA stanser fire iranske oljetankere på vei til Venezuela

USA bekrefter at de har stanset fire iranske oljetankere på vei til Venezuela og beslaglagt oljen som var om bord.

Justisdepartementet sier at det var over 1 million fat olje på de fire skipene, og at USA sammen med andre aktører sto bak operasjonen.

USA utstedte allerede i forrige måned en ordre om å stanse de fire skipene Bella, Bering, Pandi og Luna.
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2020 kl 21:27 3719

Benytt volum q2 til å ta tapet pg exit,
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
tuja
14.08.2020 kl 21:54 3750

NEW YORK/SINGAPORE (Reuters) - U.S. crude oil shipments to China will rise sharply in coming weeks, U.S. traders and shipbrokers and Chinese importers said, as the world’s top economies gear up to review a January deal after a prolonged trade war.

https://www.reuters.com/article/us-usa-trade-china-oil-exclusive-idUSKCN25A2F4
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.08.2020 kl 08:05 3438

Lykke til med 3 vintage tankere og store feite utbytter fremover- VLCC -2% to $9.1k/d
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
CapitaL
17.08.2020 kl 09:58 3312

Utbytte på 15-20 prosent av dagens aksjekurs for Q2 er jeg godt fornøyd med.. det nøyaktige tallet blir kjent om 11 dager ;)
Å spå ratene de kommende måneder blir som å spå i kaffegruten.. det kommer an på aua som ser...
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
tuja
17.08.2020 kl 10:13 3284

https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-expected-to-be-weaker-until-the-end-of-2020/

Teekay har god tro på ett sterkt marked etter kv4 2020.

" Overall, we expect low levels of tanker fleet growth for at least the next two years. In summary, the tanker market looks set for a more challenging period in the coming months following a very strong first half of the year. Although the demand outlook is highly uncertain, we remain encouraged by the tanker fleet supply fundamentals which appear much more favourable compared to prior market cycles”, the ship owner concluded."


Og Danske Bank er gira på tank:

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/08/17/7556349/danske-bank-er-gira-pa-tank
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
ks1977
17.08.2020 kl 11:30 3185

Nå dekker Page cash break-even for alle tre skip ut Q3, og ADS hadde låst 95% av Q2 spot på 65k, men for all del - fortsett å spre misinformasjon slik at du kan få kjøpt flere aksjer.

Ut over det så må vi forvente svake rater i Q3 (som alltid), og så blir det spennende å se om Q4&Q1 tar seg opp igjen (som alltid). Og så spørs det hvordan 2021 blir, samt 2022. En ting er sikkert; ratene på VLCC som ADS får kommer ikke til å bli 9,1kUSD i snitt... (hvis de i det hele tatt får så lave rater)
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
Struts
17.08.2020 kl 11:41 3171

Pst. Tror ikke han har aksjer i noe som helst. Personlig ville jeg heller ha aksjer i tre "vintage tankere" enn tre hjerneceller. Aksjer i ADS har jeg, og ser absolutt ikke bort fra at jeg har det siste også, men allikevel mottar jeg mer enn gjerne rundt 300,000 NOK i utbytte (for andre kvartal på rad) enn ZERO.
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
nordnes
17.08.2020 kl 12:35 3122

Hvorfor skulle han har aksjer i noe han ikke har tro på ? Det forunderlige blir hvorfor han skriver ?
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
Dado83
17.08.2020 kl 12:40 3125

Jo han har aksjer i PGS, hvor han kjøpte på over 4 kr, og han har tapt en del i MSEIS, hvor han har solgt seg ut med tap.
Redigert 20.01.2021 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
ks1977
17.08.2020 kl 12:53 3214

Hvis du følger det han skriver på ulike tickere her inne så ser du at han snur på femøringen (samme dag som han baisser en aksje så kan det komme et innlegg om at han har kjøpt - uten at noe fundamentalt har endret seg). Det er to postere her inne som provoserte meg nok til at jeg registrert meg, han er den største av de i form av bevisst kursmanipulasjon (den andre har roet seg litt ned).
Redigert 20.01.2021 kl 19:27 Du må logge inn for å svare
Struts
17.08.2020 kl 12:55 3215

Fair enough! Vi har vel alle tapt. Jeg minnes vagt (med noe vemmelse i ettertid) at jeg i fjor hadde stor tro på MSEIS, og hadde vel 10'000 i selskapet da det stod i 10.- Så ble det emisjon, og dum som jeg var solgte jeg bare halvparten dagen etter. Ble først kvitt resten av spetakkelet på 5.- (eller rundt omkring der). Så, emisjoner hater jeg, og skjer det en gang til i et selskap jeg er inne i (noe det sikkert gjør) så er det bare å kvitte seg med aksjene først som sist - ellers ender det gjerne med seigpining. Sukk.
Redigert 20.01.2021 kl 19:27 Du må logge inn for å svare
Dado83
17.08.2020 kl 13:03 3185

Har selv kurs i MSEIS PÅ 1,8kr, og PGS i 3,1 kr. Rett etter at han hadde solgt seg ut av MSEIS og kjøpte seg inn i PGS så begynte han å snakke negativt om MSEIS. Før det så skrev han bare positive ting om MSEIS. Vil bare belyse hvordan han er som person, det er ikke noe vits å svare han der på noe ting han skriver. Jeg har trua på både ADS, PGS og MSEIS i lengden.
Redigert 20.01.2021 kl 19:27 Du må logge inn for å svare
Struts
17.08.2020 kl 13:08 3233

Også fair enough! Til syvende og sist er det vel bare håpet og troen vi har igjen. Samt magefølelsen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.08.2020 kl 06:31 2981

Jeg er fullstendig klar over hva q2 vil bringe inn, det vet nok de fleste nå, jeg sier fortsettelsen, ADS skal vel leve av noe etter q2 også?

Med dagens rater klarer ikke Ads å betjene gjeld, selv om de har meget lav break, hvis de er smarte holder de tilbake litt av q2 overskuddet, deler de ut alt er jeg redd aksjen faller ganske brutalt på x dag, selv om dere selvsagt tror noe annet.
Det er nå de eldre skipene får svi, skrubber eller ei, husk at 95 vlcc vender tilbake til spot markedet illa vinteren, her blir det neppe rare halleluja stemningen fremover.
Redigert 20.01.2021 kl 19:27 Du må logge inn for å svare
investorAR
18.08.2020 kl 06:56 2956

Hvor nærmere er du himmelferden i bulk som du har fjaset om de siste ukene/månedene? Bør du ikke fokusere på snakke opp bulk? Du lirer av deg piss etter piss. Sett deg i det minste inn i ting før du lirer av deg enda mer piss
Redigert 20.01.2021 kl 19:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.08.2020 kl 07:01 2941

Bulk er opp 20 prosent i perioden Ads har falt 20- en differanse på 40 prosent, du skulle nok kjøpt bulk når jeg sa du skulle.
Redigert 20.01.2021 kl 19:27 Du må logge inn for å svare
investorAR
18.08.2020 kl 07:41 2891

https://www.tradewindsnews.com/bulkers/bhp-warns-of-slowing-growth-outside-of-china/2-1-859305
Skal bli spennende å se hvor mye Kina alene kan dra lasset på
Bulk. Jeg har ingen tro på noe rask oppgang. Bulk har snudd opp siden bunnen å det er grunnen til at man ser en marginal oppgang At det blir bulk bonanza nå er bare tull.
Tank er på bunnen nå, så det vil bli et svakt Q3 det vet alle, men med en verden som åpner opp mer å mer så kommer olje etterspørselen tilbake. Oppgangen i ratene kan allerede starte i Q4. Skal man inn i tank så er det nå man må vurdere å gå inn mens tank er på bunn.
Redigert 20.01.2021 kl 19:27 Du må logge inn for å svare
tuja
18.08.2020 kl 08:39 2797

Svakt og svakt kv3. ADSC går da med Page alene på 69k usd pr dag gjennom hele perioden. Og de 2 andre damene fikk vel rater på hhv ca 17 og 25k i spotrater som varer til langt ut i september. Så pr i dag går ADS med 72k usd i rent overskudd på bunnlinja kvar dag. Så det kan man vel kalle for en ok inntjening i bunnen av syklusen. Ser GOGL leverer dårlig resultat. De tjener faktisk ikke penger, men går i underskudd. Men, hver sitt valg.

:)
Redigert 20.01.2021 kl 19:27 Du må logge inn for å svare
CapitaL
18.08.2020 kl 11:17 2667

- China, the world’s biggest oil importer, has ramped up purchases of American crude in the lead-up to a highly-anticipated review of the trade deal between the two economic powerhouses.

-The surge in bookings comes before a review of the phase-one trade deal, under which China pledged to boost purchases of U.S. energy products.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-08-18/china-ramps-up-u-s-oil-purchases-before-trade-deal-review

Skal ikke se bort i fra at ratene for VLCCs vil klatre litt fremover.. Økte tonnmil er iallfall positivt.
Redigert 20.01.2021 kl 19:27 Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
18.08.2020 kl 12:42 2578

VLCC ser ut til å bunne ut nå. Kjøpte en del på 17.90 og 17.95 i ads for en del dager siden og er fornøyd med det. Disse vintageskipene med break even på 12.9k$ ser ut til å gå for fullt selv jeg synes de traff elendig under peaken og traff elendig nå i sommer da ratene falt - men det er vel litt av prisen å betale når selskapet kun har tre skip. De neste kontraktene vil få den fordelen at de sannsynligvis blir opprettet på stigende rater. Crweber har fremdeles 40k$ på 12mnd. tce.
Redigert 20.01.2021 kl 19:27 Du må logge inn for å svare
tuja
18.08.2020 kl 12:51 2556

For kv3 er s TCE`n til PAGE gull værdt.Den alene dekker alle utgifter, pluss 32k usd ekstra på bunnlinjen kvar dag. Og når kv3 er over, går vi mot vintersesongen da ratene vanligvis forsterker seg.

:)
Redigert 20.01.2021 kl 19:27 Du må logge inn for å svare
ks1977
18.08.2020 kl 13:39 2498

Og du er fullstendig klar over at Page dekker inn cash break-even for alle tre skipene ut Q3, samt at Q4/Q1 er høysesong. Likevel så fremstiller du dette som dommedag og at ADS nesten er konkurs og aksjonærene er garantert å tape penger på lang sikt.

Det er fair å stille spørsmål, og også å spekulere i om de "svake" ratene vi har nå (svake i hermetegn siden vi er i lavsesongen), men den bevisste kursmanipulasjonen din har jeg ikke noe til overs for. Registrerte meg på dette forumet nettopp pga dette.

Som du også vet så er det stor forskjell mellom ratene som rapporteres fra Hannisdahl og Tankers International. Likevel så spytter du ut med den verste raten og fremstiller det som noe som ADS oppnår samt at det kommer til å vedvare. Siste slutning meg bekjent var for Serenade på 16-25k den 22.07 (https://twitter.com/TankersInt/status/1285947434691186694). Hva var Hannisdahl sine rapporterte rater da? Den turen er noe Serenade nettopp skal ha begynt på, som tar henne inn i Q4 før ny slutning. Så da spør jeg deg; hvor relevant er din post på 9k?

Og hvorfor drar du meg inn i "dere"? Jeg har ikke uttalt meg noe om kursen til ADS, jeg bare spikrer deg for tullet ditt. Kom med noe konstruktivt i stedet for bevisste forsøk på kursmanipulasjon.

PS. Jeg er ikke aksjonær i ADS (var aksjonær for noen måneder siden, men valgte å rendyrke tilbake til ECO scrubbers)
Redigert 20.01.2021 kl 19:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.08.2020 kl 13:55 2479

Det er på sin plass å spørre, hvorfor går dette papir stadig nedover, på tross av at samtlige på disse trådene er uhyre bullish til caset, med et unntak.
Jeg spør også, hvordan vil dette caset se ut q4 /q1 om ratene fortsatt ligger rundt 10-15 k, dvs ingen utbytte/mikroskopisk utbytte, samtidig som kvartalene renner unna i Ads sin existens.
Man må gjerne argumentere for at Ads vil bestå også i fremtiden, da må det kjøpes skip, hvordan skal dette finasieres, samtidig som aksjonærer krever utbytte og gjerne kursoppgang?
Gjentar gjerne meg selv, det frigjøres 95 vlcc i perioden hvor det normalt er høy sesong, hvordan vil tankmarkedet se ut når disse skip går av lange avtaler en etter en og går ut i spott markedet? Et enkelt spørsmål jeg venter spent på svar fra hausse gjengen.

Redigert 20.01.2021 kl 19:27 Du må logge inn for å svare
tuja
18.08.2020 kl 14:09 2453

Ikke glem at det er den laveste ordreinngang på nybygg på 24 år. Det vil garantert gi positivt utslag for rateutviklingen , om oljeetterspørselen stiger i takt med at verden kommer tilbake til pre-corona stadium.

Fra en artikkel i hellenic shipping, for kun ett par dager siden:

" However, we remain encouraged by supportive fleet supply fundamentals, with the tanker orderbook currently at a 24-year low when measured as a percentage of the existing fleet. We are yet to see any meaningful tanker scrapping this year, but a period of lower rates could lead to higher levels of removals over the coming months, which would help limit fleet supply growth. Finally, new tanker ordering remains extremely low, and will likely remain so in the near future. Overall, we expect low levels of tanker fleet growth for at least the next two years. In summary, the tanker market looks set for a more challenging period in the coming months following a very strong first half of the year. "
Redigert 20.01.2021 kl 19:27 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
18.08.2020 kl 14:15 2441

Lav ordreinngang, nettopp fordi oljeetterspørsel synker og produksjon kan gjøre det samme de neste årene.

Caset til Adsc er nesten ødelagt. Skraping kan vel nesten ikke gjennomføres, pga stengte strender og verft?
Adsc har dårlig tid, og dermed øker risikoen for dem, sammenliknet med nybyggrederiene. Er mitt syn.
Redigert 20.01.2021 kl 19:27 Du må logge inn for å svare
ks1977
18.08.2020 kl 14:19 2423

Ser at du vi ha svar fra hausse-gjengen, men tillater meg å kommentere likevel siden innlegget ditt (for en gangs skyld) faktisk var konstruktiv (men ikke helt ribbet for baissing/faktafeil dessverre - "går dette papir stadig nedover" er mildt sagt misvisende).

Når det gjelder de 95 VLCCene så må det nesten gjøres et dybdykk i de da flere av disse allerede er gamle og neppe kommer tilbake til flåten dersom ratene er lave. Den store jokeren for ADS sin del er spreaden mellom HSFO og VLSFO. Det er dette som kan bidra til å holde ADS cash-flow positive selv om når ratene ellers er lave (selv om jeg personlig har større tro på ECO).

Ellers så må man spørre seg hvor sannsynlig det er at snittet for Q4/Q1 blir så lavt som 10-15k? Både generelt for verdensflåten og spesielt for ADS (ADS er mer sårbar siden selskapet kun har 3 skip). Etterspørselen er jo normalt høyere i Q4/Q1, derav historisk sett (mye) høyere rater da enn i Q2/Q3, og ratene i Q2/Q3 har jo vært veldig gode, så er spørsmålet om de gode ratene vi har sett i Q2/Q3 (som har vært mye høyere og var mye lengre enn forventet) betyr at etterspørselen i Q4/Q1 vil kunne fange opp skipene som nå frislippes.

Et annet spørsmål er hvor mange slutninger på 10-15k som faktisk inngås? Ref OET sin presentasjon nå hvor de for Suez forventet neste slutninger til å bli "high teens to low twenties" OG "high thirties to low forties" avhengig av hvilken rute skipene går. Derfor blir det også veldig feil å bare slenge ut et tall fra Hannisdahl som fakta uten videre. Den siste sub'en som TI rapporterte for 15+ scrubber var 15k (https://twitter.com/TankersInt/status/1293944754640769025), dvs langt over modern u/scrubber fra Hannisdahl som du henviste til. Skyldes avviket kun ruta, eller er det scrubberen som slår inn? (jeg vil tro at det hovedsakelig er ruta)

Ellers så må man tenke på ADS sine skip sin korte levealder, og da er et antagelig veldig svakt Q2/Q3 2021 relevant, men også relevant er skrapverdien av båtene. Og da må man inn i verdensøkonomien. Jeg vil tippe (...) at prisen på stål går OPP når myndighetene i verden skap kompensere, men dette er en usikkerhet.

Personlig så tror jeg at Q4/Q1 blir gode kvartal generelt (dog kanskje svakere start på Q4 enn normalt) og at Q2/Q3 2021 blir vanskelig, før vi antageligvis går inn i et veldig sterkt bullmarket fra Q4/2021.
Redigert 20.01.2021 kl 19:27 Du må logge inn for å svare