Akso og Kværner slår seg sammen

Slettet bruker
AKSO 17.07.2020 kl 07:17 199994

Vet ikke om det er Bull for AKSO? Ville jeg hatt Kværner aksjer så hadde jeg bare kjøpt dem selv uansett. Kanskje bytteforholdet er fordelaktig for AKSO slik at dealen er verdt noen kroner på kursen 🐮🐄

Får aksjer i fornybar-delen til akso på Merkur, det kan være bra😀

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2020/07/17/7548346/kvaerner-og-aker-solutions-vil-sla-seg-sammen
Redigert 21.01.2021 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
KR
25.07.2020 kl 12:56 6570

Akso sto i ca det samme som Kværner før nyheten om fusjon. Den absolutt eneste grunnen til at Akso bå er vesentlig høyere er av en eneste grunn; utbytteaksjer.

Etter utbytte er det rett ned for Akso igjen og akso og kværner vil stå ganske likt (justert for hvilken vekslingsmultiplier kværner blir omgjort til akso aksjer).

Å slenge ut tall som 25 kr for akso og 12 for kværner ved fusjon viser jo bare at du ikke tenker gjennom prosessen. Selv med absolutt laveste multiplier vil en kværner aksje gi rett til 0,75 akso aksjer og og vil derfor maksimalt ligge 1/4 unna akso (hvis det er slik det regnes og det vet vi ikke enda). Det vil derfor aldri bli sånne sprik.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
freetexx
25.07.2020 kl 13:13 6551

Tallene var bare et eksempel. Du må heller ikke se deg blind på denne oppgangen.. Penger er på vei inn i olje igjen etter flere år med nedgang, vi kommer til å se et skifte der spekulative aksjer faller til fordel for aksjer som faktisk produserer verdier
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
upsidedown
25.07.2020 kl 16:35 6423

Det var vel et skoleeksempel på leken «tenk på et tall». La oss være noe mer realistisk: hva om AKSO og KVAER står svært nær i kurs et par dager etter at gavepakkene er pakket og sendt. Det er et like sannsynlig senario enn 25 og 12. Hvor er da gevinsten til Kværner-aksjonærene? Hvis du ikke ser at dette opplegget er et makkverk for Kværner-aksjonærene er det vanskelig å ta deg seriøst. Mistenker deg for å være typen som hadde blitt rasende om du satt i omvendt posisjon.

Jeg ser på alle aksjonærene i begge selskap som likeverdige partnere. Røkla til Røkke mener at AKSO fortjener en trøstepremie fordi de har gjort en dårligere jobb og prestert dårligere over en lengre periode enn KVAER. Jeg har vært inn og ut i AKSO mange ganger siden 2015, så AKSO kjenner jeg meget vel. Men før stuntet til Røkke var jeg i likhet med analytikere enig i at KVAER var et bedre bett enn AKSO, så jeg gikk 50/50. Fusjonsrykter har gått siden mai, så det kom ikke overraskende. Overraskelsen ble at Røkke nå belønner de som har gjort en dårlig jobb på vegne av de som har gjort en god jobb. En slags Robin Hood med tåkete profil.

Fusjonen vil gå på skinner det har næringsministeren gitt aksept for så ingen grunn til engstelse I AKSO-leiren. Vi får de ufortjente aksjene vi er lovet, betalt av våre medaksjonærer som kommer fra KVÆRNER.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
upsidedown
25.07.2020 kl 16:56 6400

Nå tuller du igjen. Grepet som gjøres nå er å pynte butikken så man får adgang til risikovillig kapital gjennom to reindyrka selskaper med grønn profil. Alle som har øyne ser at brune selskaper med islett av grønt ikke får uttelling for satsingene de gjør. Tvert om blir den grønne satsingen en byrde hvert eneste Q, fordi det tar år før inntektene kommer tilsyne.

NEL er motstykket, der økte underskudd belønnes med klappsalver og stående ovasjoner. Det er den hesten Aker vil ri, og det har jeg full forståelse for.

Aker Solution har ikke behov for å hente kapital i uoverskuelig framtid. De fikk smekkfull kasse free of charge av...gjett tre ganger. Litt hjelp på veien..første bokstaven er K.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
abbos
25.07.2020 kl 19:34 6277

Har ikke satt meg inn i handel på Merkur .
Er på Nordnet - korleis funker det ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
upsidedown
25.07.2020 kl 20:23 6223

Noe mer matnyttig. Har tatt en ny sjekk av topp 20 i AKSO. Folketrygdfondet står fortsatt med 3,97 prosent. Før det store shortkjøret startet var eierandelen kloss opp til 7,2 prosent. Sommeren 2019 ble aksjonærene som fulgte aksjen tett klar over at det låntes ut aksjer for short i stort omfang. Folketrygdfondet ble identifisert som mulig kandidat og håndfast bevis kom da de krysset 5 uten å melde. Jeg sendte e-post til IR med skarp kritikk der jeg beskyldte dem for å bryte børsreglene, og fikk beskjed tilbake at de ikke hadde solgt. Endringene i antall aksjer skyldtes andre ting. På direkte spørsmål om det var til short fikk jeg svaret at det var i Folketrygdfondets regelverk at de skulle låne ut aksjer til short så det kunne være en riktig antagelse.

Siden de fortsatt står oppført med 3,97 er det mange aksjer ute på shorternes hender 20.07.20 hvis de fortsatt sitter på samme posten som de hadde ved årsskifte 18/19. De kan sjølsagt ha solgt seg ned noe før de startet å låne ut, og så kjøpt igjen nær bunnen. Vi får se i morgen om de har fått flere tilbake. Mener å huske at 3,12 var det laveste.

Har brukt litt tid på å tenke hvorfor vi får denne skjevdelingen mellom AKSO og KVAER. Svaret er trolig den gamle feiden mellom staten og Røkke da AKSO ble skapt. Daværende sjef i Folketrygdfondet var i åpen konflikt med Røkke med harde beskyldninger om at Røkke hadde beriket seg på vegne av staten på uhederlig vis. Det var knalltøffe fronter. Sylvia Brustad og Røkke hadde også åpen krangel i beste sendetid på TV da hun var minister og statens representant i AKSO. Drama med stor D i alle kanaler.

Folketrygdfondet har null aksjer i KVAER. De er nest største aksjonær i AKSO og kunne muligens blokkert et strategisk riktig valg i rein vrangvilje etter å ha tilført selskapet nær banesår med et uvanlig høyt antall aksjer lånt ut til short. Derfor så vi Røkke og ministeren røyke fredspipe samme dag som nyheten slapp. Folketrygdfondet blir en betydelig eier i de grønne Aker-selskapene og muligens en konstruktiv eier. I dette spillet ble det ikke plass for KVÆRNER for da ville styrkeforholdet mellom Aker og staten blitt uspiselig.

Aker taper jo også en betydelig eiersits i de nye selskapene, så jeg velger å tro at Røkke har vært under press. Og som den dannede mannen jeg er må jeg si unnskyld Kjell Inge.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
upsidedown
26.07.2020 kl 01:33 6016

Hvilken kurs bør vi forvente i miljøbabyene våre? Kan 12 være et brukbart tips for vind og 8 for karbonfangst. Karbonfangst er muligens den med mest potensiale, men klinger litt umusikalsk for folk med grønn stær på begge øynene når det skal hentes penger.

Vind og rein luft er ubetalelig og 12 bør være lekende lett å selge inn, tror jeg.

Noen bedre?

Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Garcia
26.07.2020 kl 06:02 5969

Hehe tror vi bør være glade for 50 øre i vær jeg, men tipper på 20 øre...
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
ABINV
26.07.2020 kl 09:29 5853

Tipper at det blir mellom 50-75 øre i hver.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
SL
26.07.2020 kl 11:42 5714

kanskje på lang sikt, men i starten blir det nok rundt 0.20-0.80 maks, du må huske at dett er utbytte. Ingen betaler så store utbytter.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
KR
26.07.2020 kl 11:44 5709

250 millioner aksjer fra akso aksjonærer før en emisjon (for det må jo hentes penger). Hvis vi går ut fra 500 mill aksjer så er alt innenfor 50 øre - 2 kroner aksjen mulig.


Det kan selvsagt bli vesentlig mindre hvis de som tegner seg i emisjonen ønsker seg en større del. Da kan vi se alt fra 10 øre - 50 øre.

Hvordan noen tror at de nye aksjene blir verdt 8-12 kroner viser jo om ingen forståelse. Selv med 5 kroner fordelt på 500 mill aksjer ville dette gitt verdi på de nyetablerte selskapene på 2.5 mrd HVER. Akso alene er verdt 4 mrd. Med kurser opp mot 10 kr (som du håper) vil altså verdier på 10 mrd kroner skilles ut av et selskap med verdi 4 mrd. Ikke rart akso kursen fyker hvis folk faktisk tror dette...

*dette er ved utbyttedato. Hva kursen blir i fremtiden er umulig å si. Før den tid kan man uansett laste opp billig hvis man ønsker og har troa.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
upsidedown
26.07.2020 kl 13:39 5587

Takker for mange gode tips. Må si dere er flinke til å gjøre gull til gråstein😁🍾

Tipper Folketrygdfondet vil kjøpe tungt i emisjonen. Etter fusjonen blir de smågutt i AKSO. Det er vel opplest og vedtatt at de skal vri større deler av portefølgen i grønn retning, og da er det naturlig at de går for en kjent om ikke så kjær aktør.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
upsidedown
26.07.2020 kl 14:08 5548

KR:
Håp og håp. Har aldri vært med på noe liknende før, og skjønner ikke driverne som har pushet NEL himmelhøyt over hva man bør forvente. Det virker som en euforia uten realitetssjekk.

Dere har selvfølgelig rett, trauste Aker vil aldri bli sidestilt med selskaper som kun har levert underskudd og emisjoner. I Aker-systemet vil det bli realitetssjekk på hvert eneste Q også innenfor grønn sektor fra dag en. Det har vi sett i AKSO lenge. All investering de har gjort i grønn retning har vært en katastrofe for aksjonærene. Equinor det samme.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
KR
26.07.2020 kl 14:30 5499

Nel fikk heller ikke sin markedsverdi over natten.

Hvis Aker lykkes så kan vil selskapene vokse over tid de også, men å tro at selskapene blir priset til mange milliarder fra oppstart er urealistisk.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Akagunners
26.07.2020 kl 14:57 5458

Ser veldig lyst på fremtiden til de to nye selskapene. Norge har siden den rødgrønne regjeringen forsøkt seg på fullskala karbonfangst (CCS). Leser litt rundt omkring estimater på hvor mange milliarder regjeringen er villig til å bistå med...konklusjonen er at her vil regjeringen bidra! I tillegg er helt helt nødvendig for å produsere såkalt blå hydrogen, noe Norge kanskje bør satse på.. Så har man havvind som vil levere om 5-10 år. Har trua på Røkke! Her er det bare å laste opp å være langsiktig.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Garcia
26.07.2020 kl 15:04 5436

På sikt ja, nå synes jeg "nye AKSO" virker spennende.
Samt utbyttene som kommer fremover...
Olja kommer til å gå opp igjen og når vi ser 50-60 usd så kan det bli virkelig artig fremover...
De to nye grønne aksjene er det vel bare å fylle på med de neste årene..
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
upsidedown
26.07.2020 kl 17:14 5260

Denne skal være i drift i 2021

Aker Solutions Signs Carbon Capture Contract With Twence in the Netherlands

Aker Solutions has signed an agreement for delivery of carbon capture and liquefaction at Twence's waste-to-energy plant in Hengelo in the Netherlands.


The solution that will capture Twence's CO2 emissions is called Just Catch, a modular carbon capture system developed by Aker Solutions to be as simple, low-cost and environmentally friendly as possible.

Twence converts 1 million tons of waste to energy every year, from households and other sources. A majority of the waste comes from bio materials. To contribute to the Netherlands' progress towards the goals set in the Paris climate agreement in 2015, Twence ran a public procurement process to find a carbon capture, utilization and storage (CCUS) provider. Major determining factors for winning the competition were price, time to implement and environmental attributes. Aker Solutions has gained the experience necessary to meet these requirements through a long-term commitment to CCUS.

Trusted Technology
"To eliminate our impact on the environment, we needed an easy, inexpensive and time-efficient solution to capture the carbon we produce," said Dr. Marc Kapteijn, managing director of Twence. "We also needed to be able to trust the technology and process to be as environmentally friendly, robust and effective as possible. Just Catch satisfies all our requirements."

"Twence's confidence in us proves that we are producing an attractive solution for the market," said Luis Araujo, chief executive officer of Aker Solutions. "We have focused on cutting costs and simplifying CCUS technology. Our goal is to make carbon capture accessible and affordable. CCUS is one of the three main pillars in Aker Solutions' decarbonization strategy. The other two are decarbonization of oil and gas facilities and offshore floating wind."

Aker Solutions has previously gained one year operational data collection and experience from carbon capture at a waste to energy plant similar to Twence. The Just Catch and liquefaction plant at Twence's facilities has a capacity of 100,000 tons of CO2 per annum (TPA) and is planned to be in operation by 2021. Once the CO2 is captured and liquefied, it will be supplied by road tankers to users such as nearby greenhouses, where it will increase the yields of plants and vegetables. This supply replaces emissions from the traditional method of producing CO2 for greenhouses: burning fossil fuels.

Standardized Modules
Just Catch is standardized and can be delivered in several different sizes, ranging currently from 10,000 to 100,000 TPA. Just Catch can therefore meet the needs of different-sized operations, for example waste-to-energy, fossil power plants or cement factories. It will help customers realize their carbon capture ambitions with predictable costs, implementation time and physical footprint. Once the system is fabricated, Aker Solutions can deliver the four process container modules by trucks, in a single shipment.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
upsidedown
26.07.2020 kl 20:05 5067

17. juni 2013 gikk NEL konkurs!
Det er nøyaktig samme teknologi tilbake fra 20-tallet som har ført NEL til himmels på OB 7 år etter. Inntektene i NEL er fortsatt stusselig som de var før konkursen i 2013. Den eneste driveren er framtidshåpet.

Det er derfor lett å se at Aker måtte ta drastiske grep for å synliggjøre at selskapet gjør grønne investeringer.

På HO kommer og går nick. Personlig har jeg hatt AKSO på min A-lista siden 2015. Første kjøpene gjorde jeg da den ramla under 40 under forrige oljekrise.
Solgte meg ut på 54. Selvfølgelig i tidligste laget, men noe annet fristet mer. Prøvde litt lavt på 30-tallet igjen, men innså ganske fort at handelen var overstyrt av salgskåte roboter. Det kom en ny sjanse lavt på 20-tallet, men oppgangen snudde så fort at det ble et par svidde fingre. Etter det har jeg bare drevet med kortsiktig trading i AKSO. Kjøpte heller ikke med tanke på langsiktighet da den gikk i bunnen så det smalt. Har bare tradet til jeg tok min første overnatting for noen uker siden med 7,40 i snitt. Solgte potten på 9,80. Og forberedte meg på en lang pause, mens den tikket ned mot ny ATL. Da var planen å gå long. Men så startet shorterne inndekning og jeg innså at drømmen om en ny ATL ville forbli en drøm, så jeg kjøpte og fikk et snitt litt opp på 9-tallet. Kjøpte også Kværner for dobbel sikring😢

Gjennom disse årene har jeg lest hver eneste rapport fra AKSO, og jeg begynte etter en tid å se et mønster. AKSO fikk liten kred for meldinger relatert til grønne prosjekt, men ble straffet når kvartallrapportene kom. Det virket som alt AKSO foretok seg innenfor havvind og karbon var vurdert som sløsing med penger. Storaksjonær Folketrygdfondet hjalp de som ville senke AKSO villig vekk. Da høsten 2019 kom hadde de lånt ut halve beholdningen. Tror det er i strid med statuttene til fondet slik jeg har forstått dem, og jeg undret mange ganger på hvorfor Røkke ikke tok et oppgjør med dem for åpen scene. Det ville jo tross alt satt ham i et godt lys. Industriherren som prøver å skape noe i Norge, men som blir torpedert av staten.

Det som forundrer meg mest er at hele denne nedgangen har kommet gjennom en periode der AKSO har levert brukbare overskudd Q etter Q. Siden resultatene tikket inn som et sveitserur, ble alt fokus skiftet til ordreboka som krympet litt fra Q til Q i en periode. Backloggen er fortsatt solid og på vei opp igjen, mens AKSO som selskap ligger og blør neseblod i rennesteinen.

Sist olja var nede på 32 var kursen i AKSO rundt 40. Nå er olja over 40 og AKSO under 15. Ingen utvannende emisjoner har skjedd og alle lån er sikret til 2026.

Så da gjenstår det bare et spørsmål? Hva hadde kursen vært i AKSO i dag om Folketrygdfondet hadde solgt seg ut i stedet for denne ødeleggende operasjon med fellesskapets penger?
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Plan Invest
26.07.2020 kl 21:52 4931

Jeg har også vært med på opp og nedturer i AKSO de senere årene. Nå har jeg lastet opp og fyller på med mer under korreksjoner som oppstår. Klart alle aksjer har stor risiko, men det caset som foreligger per i dag er jeg villig til å satse stort på. Vil ikke komme med noen fremtidige kursmål, for det er umulig å forutse synergier av wind og Carbon satsingen. Lykkes de med visjonene sine så vil aksjonærene bli meget godt belønnet. Ingenting vokser inn i himmelen, men her tror jeg på en fin avkastning de neste årene etter covid-19. Krisen er langt ifra over, men jeg har minimum 5-10års perspektiv investeringen i dette selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Bullen
26.07.2020 kl 22:53 4826

Forstår ikke helt hvorfor Akso skal øke i verdi fordi de fusjonerer med Kværner. Hvor kommer disse verdiene ifra? Kursen har vel tredoblet seg fra mars. Røkke er en super selger. Aker Biomarine hadde en tegningskurs på ca 16 kroner for 3 uker siden. Nå står den i ca. 90. Føler at man skal trå varsomt her
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
upsidedown
26.07.2020 kl 23:28 4742

AKSO leverte et godt Q nylig og har større backlogg enn da selskapet ble handlet over 30. Sikkert uvesentlige detaljer.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
upsidedown
26.07.2020 kl 23:56 4698

Kværner har penger på bok og leverte også et av sine bedre kvartal nylig. Det er ikke alt som går revva selv under Corona. AKSO og Kværner har klart seg godt. Ordrebøkene fylles opp og fremtiden blir 2500 færre ansatte og en stengt verkstedhall. De klarer seg med 3 i stedet for 4 i Norge.

Leteprogrammene etter ny olje er snart på nullpunktet og da gis det åpning for en av AKSOs sterke sider. Effektivisering av eksisterende felt, slik de har vært med å forlenge livet på Statfjord. Stenges felt for godt, så er det midt i blinken for en viktig brikke i Kværner-strategien som er å ta del i oppryddingen. Fullgardering kan man også kalle det.

Havvind og karbonfangst blir bonuskupongen. Disse to selskapene får også med seg gryteklare løsninger som kan realisere inntekter fortere enn mange tror. Utviklingskostnadene til nå har AKSO og KVAER tatt. Ikke gjennom emisjoner, men over driftsbudsjettene. Disse utgiftene vil forsvinne i AKSO, fordi man vil benytte momentet i den grønne bølgen til å reise kapital gjennom emisjoner og døtrene er forpliktet til å bruke AKSOs tekniske løsninger der det er mulig. Blir ikke mange smulene som ramler av fatet i denne komboen. Røkke er kompromissløs på dette punktet.

Det har vel aldri sett lysere ut for Aker Solution enn det gjør akkurat nå. Sist det så virkelig mørkt ut var selskapet verdsatt tre ganger høyere enn i dag, så det er et stykke vei før normalen kommer.

Selvfølgelig kan alt gå til helvete, men da er det faktorer ingen kjenner til som spiller inn. Men jeg har troen på at vi fikser det. Og pene overskudd i de mørkeste timene i manns minne bør gi håp om at det er en framtid også etter korona.

Blir spennende å se hva analytikerkorpset klarer å få ut av dette når de har fått tygd seg ferdig.






Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
abbos
27.07.2020 kl 09:08 4473

Uansett kan dette bli en spennende reise 😀😎
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
upsidedown
27.07.2020 kl 14:16 4273

Ja jeg tror også det. Når emisjonen i Wind og Carbon er på plass, tror jeg personlig at flere vil bli overrasket.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
BANA
27.07.2020 kl 16:05 4147

Hva skjera?
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Strategi
27.07.2020 kl 16:24 4099

Kvaerner kommer.

Vent og se.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
upsidedown
27.07.2020 kl 17:47 3972

Har tenkt litt mer på hva pålydende blir, siden jeg er ferdighandlet nå. Det var mange gode forslag, men jeg velger å tro at de fleste bommet ganske kraftig.

Det lå mellom 20 øre og du på topp med 2 kroner.

Først av alt. Aker Solution har ikke kommet med tall. Det er to aksjer det er snakk om verdi er ikke nevnt. Men det kalles utbytte. Det er heller ikke kommunisert at utbyttet er knyttet til 2019. Altså normalutbytte for et år.

Flertallet regnet automatisk om i et mulig tradisjonelt utbytte. Men jeg tror dere feiler her, og jeg skal prøve å forklare hvorfor alt fra ører til et par kroner er lite sannsynlig.

Punkt 1. Folketrygdfondet er en vital part i det som skjer. Etter fusjonen er deres eierandel i AKSO omlag halvert, siden de har null i Kværner. Det betyr at når fremtidige utbytter skal utdeles i AKSO har de krav på 3,6 prosent mot dagens 7,2. Disse tallene baserer jeg på sist kjente størrelse før de startet med massive utlån til short. Hvis Folketrygdfondet har solgt seg ned under 5 i all hemmelighet og ikke meldt fra til børsen er det en sak for Økokrim, så jeg må forholde meg til det som kan kontrolleres.

Utvanningen i AKSO skal etter flertallets syn på forumet belønne Folketrygdfondet med en mikrogevinst i to pennystocks med garantert utbyttetørke i mange år framover. De fortjener det bevares, men er det sannsynlig? Er det noen av dere som hadde kjøpt en slik deal?

Punkt 2
Røkke har en pennystock og jeg er hundre prosent sikker på at han ikke starter opp to nye. Jeg har strengt tatt aldri hørt at man har gått på børs med en pennystock. Det er noe som oppstår når det meste har feilet. Derfor må det være høyde i kursen fra start som tåler litt motbør, og gjerne et par emisjoner uten at man havner i en situasjon der spleis tvinger seg fram. Hvis babyene skal på børs og spleis blir første sak på agendaen bør det hele avlyses før skandalen er et faktum. Jeg tror Røkke skjønner at det er en dårlig ide for Aker som helhet.

Jeg presenterte et par tall 12 og 8. Og jeg skal forklare hvorfor jeg landet der. Alt under 3,00 blir en fryktelig dårlig deal for Staten på dagens aksjekurs. De blir kraftig utvannet i et selskap som trolig snart betaler jevnlige utbytter, og en middels eier i to grønne selskaper der utbytter er en fjern drøm.

Over flere år har aksjonærene i AKSO sagt fra seg utbytter for at selskapet blant annet skulle ha cash til å invester mer miljørettet og vri seg bort fra ensidig olje. Skal vi si det burde være verdt 0,75 per år. Hvis vi sier fire år blir det 6.

AKSO har også eiendeler i andre selskaper som naturlig bør følge over til de nye selskapene. Jeg vil ta veldig forsiktig i og si 2. Da er vi i 11,00.

Hvis noen kan forklare meg på et vettug vis hvordan Røkke skal dra i gang to pennystock på Merkur og gi bort gratis alt som er investert innenfor miljø i AKSO og KVAER over år er jeg lutter øre.

Skjer det må det være århundrets gavepakke til de som kjøper seg inn.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
upsidedown
27.07.2020 kl 19:19 3827

Hvis flere har tanker i samme gate som meg, bør dette ikke ut til noen. Kværner-aksjonærene har fått en miserabel deal på grunn av at Folketrygdfondet bare hadde aksjer i AKSO. De bør få muligheter til å handle i fred og ro om de har lyst.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Rubin
27.07.2020 kl 21:00 3719

Da Røkke er smartere enn de fleste, tror jeg du er innenfor... 👍
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
DrM
27.07.2020 kl 21:01 3720

Innside handel i dag, hos Akso. Ikke så mye å skryte av. Men oljen er opp, så blir vel retning 15,00 i morgen. Så 14,50 på onsdag, og sikkert 15,00 på torsdag🙈
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
upsidedown
27.07.2020 kl 21:47 3638

I Røkkes hode er en AKSO-aksje verdt godt opp på 40-tallet på en regnværsdag. Vi er nå i en situasjon, spesielt her på HO, der nye folk ikke skjønner at det har vært et nedsalg drevet gjennom med råmakt fra midt på 40-tallet ved hjelp av utlånte aksjer fra Folketrygdfondet. Over 50 prosent av aksjene til tredje største eier har vært lånt ut. Røkke vet det garantert. Og jeg måtte beundre roen hans da planen ble utbasunert på TV sammen med næringsministeren. Tror han ser fram til å få dem kraftig utvannet i AKSO, og så håper han de må gnage på knokkene i oppstartsselskapene veldig lenge før det blir utbytter der. Han kalkulerer sikkert med at de skal ende opp i en minoritetsposisjon i de nye selskapene, slik at det oppstår nye allianser. Folketrygdfondet har vært en verkebyll i AKSO siden første dag.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
upsidedown
27.07.2020 kl 21:52 3629

upsidedown skrev Innlegget er slettet
Har tull med nettleseren legger to innlegg opp samtidig😢
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
gizmoz
27.07.2020 kl 23:43 3470

Kværner bør i det minste betale ut utbytte som ble stoppet pga Corona til sine aksjonærer, før en eventuelt fusjon med Akso.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
upsidedown
28.07.2020 kl 00:04 3439

Bare en strøtanke. Det vil trolig skje noe i forhold til REC om ikke lenge. Sol, vind og karbon hånd i hånd i hånd. De hører sammen i den nye miksen. Vi må ikke glemme at Akers eiersits i Kværner også står ribbet sammen med øvrige aksjonærer. Kan det være en mulighet at kværnergjengen får posisjoner i REC i forbindelse med en ny emisjon? Bare en tanke.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Garcia
28.07.2020 kl 03:44 3339

2 januar var kursen 26 kr. spennende å se om vi skal tilbake dit før den 14 aug.
Nye akso blir utrolig spennende fremover, jeg sitter rolig i båten noen år og satser på utbytte....
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
abbos
28.07.2020 kl 09:22 3123

Hvor mye faller akso ex utbytteaksjer ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
StevenG
28.07.2020 kl 09:35 3084

Skal ikke falle pga utbytte aksjer.. Det er i tillegg. Slik utbytte er
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare