Kritikk av Robert Næss sin analyse av Tesla i morgendagens avis

Sundancer
TSLA 19.07.2020 kl 22:34 1351

Jeg har flere innvendinger ift. Næss sin analyse i morgendagens avis. Den viktigste innvendingen er at han kun ser på salg av personbiler når han skal vurdere verdien av selskapet. Tesla lager mye annet enn personbiler. F.eks. har Tesla annonsert en lastebil som kommer til å ta store markedsandeler da den er mye billigere i drift enn fossildrevne lastebiler.

Næss tar heller ikke hensyn til at Tesla lager software for selvkjørende biler. Per i dag koster FSD (Full Self Driving) 8000 dollar, men Musk har sagt at prisene vil øke fremover. Derfor har Tesla mye bedre marginer enn konkurrentene. (I Q1 2020 leverte selskapet 25,5 i gross profit margin). Piper Sandler sa i sin siste analyse at Tesla vil kunne få marginer over 30 prosent, som er skyhøyt over kunkurrentene. Det virker som at Næss bruker en mye lavere margin i sine utregninger.

For øvrig planlegger selskapet å bruke FSD softwaren til å lansere et nettverk at selvkjørende taxier som potensielt kan bli en gullgruve. De vil sannsynsligvis spise hele Ubers lunsj og mye mer.

Tesla selger også mye annet enn biler og lastebiler. Tesla Energy selger solcellepaneler og batterier både til private husholdninger og til store kraftverk. Musk har uttalt at han forventer at Tesla Energy vil bli like stor som bil-businessen. Næss har ikke gitt denne viktige delen av Tesla noen verdi i sine utregninger.

Den kanskje viktige verdien av Tesla, etter min mening, er at du kjøper en opsjon i det mest innovative selskapet i verden. Tesla (og SpaceX) tiltrekker seg de skarpeste hodene i verden. Med en dyktig og visjonær leder er det i grunnen ingen grenser for hvor mange bransjer selskapet kan "disrupte" og hvor store verdier de kan skape for aksjonærene. Næss sin analyse er meget snever i mine øyne. Jim Chanos og andre shortselgere har tapt store penger på å overse det vanvittige potensialet i selskapet. Tesla er perfekt posisjonært for å tjene på og fremme det grønne skiftet både når det gjelder transport og energi.
Redigert 21.01.2021 kl 03:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2020 kl 00:57 1229

"Tesla Energy" er tidligere Solar City. Solar City var i ferd med å misligholde gjelden for en del år tilbake. Kursen stupte, før Musk fusjonerte selskapet i Tesla. Har lite tro på at ting har endret seg mye siden da. Ja, offentlige "pakker" havner i enkelte "ESG" lommer i dag. Men overhodet ikke noe superprofitt i fremtiden. Solcellepaneler er "commodities".

Selvkjørende kjøretøy blir aldri big business. Førerløse biler kommer ikke til å kjøre i vanlige gater på 50 år. Det er umulig å programmere for alt. Og dersom uhellet inntreffer blir det svært dyrt. Og hvem vil forsikre disse bilene for Tesla? Det blir IKKE billig. Risikoen er ikke spredt blant mange sjåfører, men svært konsentrert i et dataprogram. Ergo svært stor premie. Så nei, Uber kan senke skuldrene for den trusselen.

SpaceX er et separat selskap.

Tesla kommer til å tjene på elbiler. Salg av elbiler (ingen mellomledd ala bilforhandlere), ladestasjoner (ingen bensinkjeder), og service (egen sjappe). Spørsmålet er hvor stort dette blir. Uten subsidier her, og avgifter på fossil, blir det ikke veldig stort. Spørsmålet er bare hvor mye hjelp Musk får.

Tesla legger frem Q2 på onsdag. Stor sjanse for at det blir inngang i SP500 etter dette. Da skal visst indexfondene kjøpe store kvantum. Noen har nok allerede "frontrunnet" disse, og står klare til å selge. Min spådom er at denne hendelsen vil være en øyeåpner med tanke på indexfond. Her kommer indexfondene til å kjøpe aksjer til en vanvittig pris.
Redigert 21.01.2021 kl 03:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2020 kl 02:51 1151

At Tesla skal kunne gå inn i hvilken som helst bransje og revolusjonere den med sin teknolgi og arbeidskraft, er en typisk luftig Musk-sitat. En twitter melding om lastebilen er vel alt som er kommet i år, og den kom vel mest for å prøve å stjele oppmerksomhet fra Nikola. Produksjonen er lovet igangsatt i år, så vi får se hva som skjer.

Som Jim skriver, SolarCity har vært et stort tapsprosjekt. Musk måtte flytte all arbeidskrft fra solcelle til bygging av Model 3. At Tesla kunne kjøpe et selskap som i realiteten var konkurs, for 2,4 MRD dollar er nesten godt gjort. Nå var det vel familie og slekt som delvis ble kjøpt ut da.

Så at man konsentrerer seg mest om bilene i Tesla er korrekt. Jeg ser ikke noe annet som har lignende potensial. Men ifht aksjekursen er vel alt potensial tatt ut, etter vanlige regnemetoder.
Redigert 21.01.2021 kl 03:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2020 kl 02:56 1144

Og autopiloten er meget bra den, men full selvkjøring skulle komme i løpet av 2019, ble det skrevet og lovet i fjor. I vinter ble det endret til i løpet av 2020.

Bilen har ikke mulighet til å kjøre selv med de kameraene og radaren den har. De slipper nok en FSD complete versjon, men at den skal revolusjonere bransjen, det har vi hørt lenge nå..
Redigert 21.01.2021 kl 03:06 Du må logge inn for å svare
Sundancer
20.07.2020 kl 07:37 1037

Jeg er enig at det vil ta lang tid å rulle ut selvkjøring. Men det kommer til å skje og da vil Tesla endelige begynne å høste fruktene av alt arbeidet de har nedlagt i FSD de siste årene.

Næss sin analyse er som å si følgende før 20 år siden: Gitt prisingen av Amazon så må de selge 50 prosent av alle bøker solgt om 10 år. I dag vet vi fasiten. Salg av bøker er ikke lenger Amazons hovedbusiness. De tjener mer på salg av skytjenester. Derfor var ikke prisingen av Amazon vanvittig. Den var rett og slett lav for 20 år siden. På samme måte vil nok ikke salg av personbiler være den mest verdifulle delen av Tesla om 10 år (gitt at man ignorerer FSD-software) og dagens aksjekurs på 1500 dollar vil bli sett på som veldig rimelig.

Mulighetene er uendelige og ambisjonene er skyhøye. Å fokusere på at Solarcity gikk med tap før de ble kjøpt opp blir helt feil. Her må man se fremover. Kanskje vil Battery day avsløre planer om å bruke bilbatterier til å lagre billig strøm som selges når prisene er høye. Det er kun et eksempel på et businesssegment som Tesla kan komme til å tjene store penger på. Jeg ville ikke fokusert på salg av personbiler selv om det er det som hovedbusinessen i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 03:06 Du må logge inn for å svare