NEL: Hydrogenkiller for langdistanse trucks?

Sofafilosof
NEL 20.07.2020 kl 09:44 4086

Hydrogen for småbiltrafikk og kortdistanse varetransport er allerede i ferd med å bli erobret av batteridrift. Selv Nikola satser nå på batterier i dette segmentet. Tankeeksperiment: Hva om et transportselskap oppretter en eller to byttestasjoner for batterier på de lange rutene? Plug and play-løsning, der man slipper å ha egen hydrogendrevet flåte for de lange rutene...
Redigert 21.01.2021 kl 09:28 Du må logge inn for å svare
Hemsen
20.07.2020 kl 09:51 4030

Hvor stor nyttelast tror du de vil få ved en slik ordning?🤔
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
MD12
20.07.2020 kl 09:53 4006

Batterier veier for mye. Tåler ikke kulden over fjellet. Et hydrogensamfunn som skal gå på hydrogen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
20.07.2020 kl 09:56 3986

Like stor som på de kortere rutene vill jeg tro, der batterier allerede har kost/nyttefordel.
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
JosefK
20.07.2020 kl 09:59 3958


Hvem skal betale den ekstra batteripakka? Og hva vil kostnaden bli for å lage automatisert batteribytte?

Det fungerer i lommelykter, men prøv å se for deg skalaen når millioner av batteripakker på <1 tonn skal håndteres. Bare tanken på den logistiske bakevja du og batterivennene dine ville havne i er bare å asfaltere for utrulling av element nummer 1.
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
20.07.2020 kl 10:01 3928

Det koster å ha to sett med biler også - batteri på de korte rutene og hydrogen på de lange...
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
JosefK
20.07.2020 kl 10:03 3899


Du svarer ikke på spørsmålene.
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
20.07.2020 kl 10:08 3864

Legges batteriet tilgjengelig for heising fra taket er det lett og rimelig å anlegge byttestasjon der utladet batteri svinges inn på stasjonen og oppladet svinges tilbake.
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
JosefK
20.07.2020 kl 10:10 3848


Eventyr.

Du har heller ikke svart på hvem som skal betale.
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
20.07.2020 kl 10:14 3820

Hvis du allerede har elektrisk truck for kort- og mellomdistanse (bedre økonomi enn hydrogen) så spørs det om du vil satse på batteribytte langs veien for de lange rutene, eller kjøpe ekstra truck for dette.
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
JosefK
20.07.2020 kl 10:18 3792


Hva skjer med capex spurte jeg. Her innfører du en kostnad på ett ekstra batteri og nødvendigvis et hydraulisk system for bytte —> lager/lading.

Du fjerner jo fortrinnet batterier har.
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
20.07.2020 kl 10:21 3763

Kostnad for "batterihotell" med tilhørende plug/playteknikk langs veien deles mellom flere brukere, slik som dekkhotell idag. Ekstra batterier kan gjerne leases.
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
JosefK
20.07.2020 kl 10:35 3700


På meg høres det ut som et forsøk på å fly -ved å løfte seg selv etter håret. Kostnaden her vil være orders of magnitude høyere enn for et dekk hotell. Dekk er tross alt håndterbart. Og de byttes stort sett to ganger i året. Her er det batteripakker som for tungtransport vil være mange tonn. Og bytte hver dag.

Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2020 kl 10:39 3676

hvordan i all verden klarte TS å komme på denne ideen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
20.07.2020 kl 10:48 3637

Batterier blir stadig billigere og lettere.
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2020 kl 10:58 3585

Ja hvor mye veier et batteri til en lastebil som skal kjøre 100 mil og hvor tungt er det og hvor mye koster det ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Seriøs
20.07.2020 kl 11:01 3574

Slapp av folkens. Diesel blir det beste alternativet på mange år. Mye renere nå enn eldre diesel motorer
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2020 kl 11:04 3560

ja det har vi hørt før. det endte med retten for de som dieseljukset.
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Seriøs
20.07.2020 kl 12:22 3447

Skal også noe til å endre truck førerne til å kjøpe hydrogen vs diesel tror nå jeg. Hvis markedet er basert på truck og personbiler så vlil jeg tippe en lang horisont. Kursen vil nok drive opp av forventninger men realiteten er ikke rundt hjørnet. Men at hydrogen kommer som et alternativ om 10-15 år er ingen i tvil om vel?
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Value Investor
21.07.2020 kl 01:51 3075

Dine tanker er jo spennende, og dette med batteribytte fungerer jo allerede i sør-korea. Den semien som først kommer på markedet blir jo mest sannsynlig tesla semi, den kan lades til 80% på en halvtime med deres megaladere, og kan kjøre 800km på en full lading. Jeg ser ikke behovet for hverken batteribytte eller hydrogen, for å være ærlig. Det er noe som heter kjøre/hviletid, så den ladingen går fint inn i det programmet. Ser noen er skeptisk til at batterivekt kan bli et problem, og ja, det blir det, vil tippe det batteriet veier nesten 10 tonn, og altså 8 tonn mer enn en diesel-variant, og lasten må således reduseres med 8 tonn, evt at myndighetene øker maksvekt, slik de har gjort for elektriske bobiler. Hvorfor i all verden man skal bruke hydrogen med en effektivitet på 25%, omtrent null infrastuktur, og en brenselcelle så dyr at den kan skremme fanden på flatmark, ja det forstår ikke jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Hefner
21.07.2020 kl 05:00 3006

Bygg ut infrastrukturen for tog som går på strøm. Allerede standarden i Norge.

Hydrogen gir null mening i store deler av Europa, USA og verden generelt hvor energimiksen er «skitten». Hydrogen kan bare være nyttig om man har betydelig overskuddsenergi fra grønne energikilder.
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2020 kl 07:43 2897

overskuddsenergi fra grønne energikilder har man i dag i enorme mengder. i stedefor at denne energien går tapt er det bedre å lage hydrogen av denne. Norge kunne hvis de ville bli en enorm hydrogenprodusent på overskuddskraft men OljeÆRNA og Co sa Nei.
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Hefner
21.07.2020 kl 08:27 2792

Kilde på at man i dag har overskuddsenergi i enorme mengder, samt at det vil være lønnsomt å bygge ut betydelige infrastruktur for å muliggjøre hydrogen?
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2020 kl 08:37 2755

Link på at Hydrogen gir null mening i store deler av Europa, USA og verden generelt ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Admoff
21.07.2020 kl 08:50 2696

Flott at Europa/verden har bommet i sin strategi. Tror du får melde ifra.;)
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Hefner
21.07.2020 kl 08:54 2677

Søk for eksempel på «US Energy mix» og se at 90% av energien i usa kommer fra olje, gass, kull og kjernekraft. Det samme kan man gjøre for Europa,, verden og enkeltland. Norge er her et unntak.

Søk deretter på «Hydrogen efficiency» og se at langt over 50% av energien går tapt i prosessen ved konvertering til hydrogen og tilbake til strøm. Noen hevder at man sitter igjen med rundt 20% av den opprinnelige energien/strømmen etter hele prosessen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Hefner
21.07.2020 kl 09:01 2651

At politikere snakker om grønne enger og hipp teknologi er ingen nyhet.

Energimiksen kan selvsagt endres over tid og plutselig sitter man igjen med enorm overskuddsenergi man kan sløse bort på å gjøre om til hydrogen. Dette er ikke situasjonen i dag.

PS. Eier aksjer i Nel og har gjort det i åresvis, men lever ikke i eventyrland når det gjelder hydrogen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2020 kl 09:34 2550

«Søk for eksempel på «US Energy mix» og se at 90% av energien i usa kommer fra olje, gass, kull og kjernekraft» DERFOR er det så viktig at Hydrogen som blir produsert slik NIKOLA kommer til å gjøre så viktig.
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Admoff
21.07.2020 kl 09:42 2526

Takker for raskt svar Hefner. Vi har nok et litt annet syn. De fleste er enig at kun batteri ikke er tilstrekkelig. Fossile energikilder skal fases ut på sikt. Hva heter de andre energibærerene som kommer i tillegg til batteri elektrisk? Eneste jeg har hørt om er thorium. Jeg baserer meg på fremtiden. Horisont 5-10 år. Nå ferdig med 5:)
Strategien min tar utgangspunkt i uttalelser fra en geofysiker. Så får vi se om han hadde rett.
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
hillclimber
21.07.2020 kl 09:46 2512

Batteritog er for tunge og infrastrukturen for dyr. Bare se hva som kreves for å elektrifisere Meråker banen og det er en kort strekning. Det er mere kostnadseffektivt med hydrogen og overskuddsvarmen kan brukes til å varme tog vognene.
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
hillclimber
21.07.2020 kl 09:50 2494

> ......., ja det forstår ikke jeg.

Det er vel kjernen av problemet, premissene og tankegangen din er helt feil. Men for all del hvis du ikke forstår noenting men allikevel vet bedre enn EU, Korea, Japan, osv. som satser på hydrogen så kjør på, ikke gi deg på noe. Imens så kan jeg telle penger.
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Hefner
21.07.2020 kl 09:53 2488

Fair det:) Finnes kanskje et marked/bruksområde for hydrogen som energibærer, men må være lov å stille spørsmål. Batteri er i dag ikke tilstrekkelig, men teknologien investeres tungt i nå, noe som ikke har blitt gjort på mange tiår. Resultatene ser man ved at batteriene blir bedre for hver dag som går. Det er dog andre begrensninger i form av produksjonsmaterialer osv.

Strategien min baseres blant annet på en rekke samtaler og diskusjoner med ingeniører, noen av dem som jobber med prosjekter innen hydrogen.

Er vel soleklart for alle at Nel og nikola er enormt overpriset i dag. Momentet rundt aksjen er på den andre siden også enormt, derfor jeg eier aksjen. Trenger jeg å minne om at plug power (tidligere flaggskipet for hydrogen) var priset til 1500 dollar før den falt til 0,1 dollar da hydrogenboblen sprakk sist?
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2020 kl 19:13 2203

California og 14 andre amerikanske stater har bestemt at alle lastebiler som selges fra 2050 skal elektrifiseres. Avgjørelsen inkluderer også større pickuper, varebiler og lokale busser.

"I målsettingen heter det at dette handler om utslippsfrie kjøretøy, som antagelig også kan omfatte brenselceller. Hydrogen er imidlertid ikke nevnt – i stedet har statene på vestkysten kunngjort at de bygger en ny ladeinfrastruktur for lastebiler med 27 ladepunkter langs Interstate-5, fra Mexico til Canada."

https://www.tu.no/artikler/setter-tidsfrist-for-lastebiler-og-skolebusser-med-fossilt-brensel/496363
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Seriøs
22.07.2020 kl 19:29 2163

Blir nok en kombo som også omfatter hydrogen. Tyskland er iallefall frempå med hydrogen https://www.tu.no/artikler/hydrogen-korridor-skal-forsyne-1000-lastebiler-med-drivstoff/495932
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare