Salgspriser i det siste

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
28.02.2023 kl 01:26
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Cain666
22.07.2020 kl 08:17 476191

Jeg har fulgt med salgspriser på de objekter jeg finner interessant og er innen for 3.5m i Oslo området. Har sett at alle de jeg har fulgt med har blitt solgt godt over prisantydning siste mnd.
Et godt eksempel er denne: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=184862313
Forventet at den skulle gå rundt 100-150k over prisantydning, men denne gikk visst for 3.6m. Antar veldig mange var med på budrunden da den gikk 500k over prisantydning.
De fleste jeg har sett har ligget på ca 100k over prisantydning.
Denne gikk 1.2m over prisantydning : https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=182377155
Ser ut som alle eksperter tok feil igjen..
Redigert 21.01.2021 kl 09:38 Du må logge inn for å svare
mrpotato
09.11.2021 kl 01:19 5526

Gratulerer! Hvilken bydel ble det?

Litt vanskelig å si hva som er rett å gjøre mtp salg, begge deler kan funke. Vurderer også om det er verdt å male og legge gulv, er ikke alltid det har noe for seg rent økonomisk.

Regner også med at du ikke har mulighet til å beholde og leie nåværende leilighet?
Redigert 09.11.2021 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
wire1
09.11.2021 kl 12:19 5436

Det spørs jo litt på standard og målgruppe, men personlig ville jeg malt den i trendy farger og vurdert nytt gulv. Male kan man gjøre selv på en helg, og nytt gulv _kan_ man legge selv. Koster vel 3-500 per kvm + billig arbeidskraft. Av de jeg var på visning på Torshov og Sagene rant det på med unge jenter med foreldre på slep til de trendy og styla leilighetene, og gikk tilsvarende over takst. På grensen til patetisk vil jeg si. Jeg hadde også lagt den ut etter jul hvis du tror den kan være litt tungsolgt. Hvor mye har den nye avhendingsloven egentlig å si i praksis?
wire1
09.11.2021 kl 13:54 5416

Denne ble solgt til 4 300 000,- i dag. God pris etter forholdene må jeg si. Dårlig bad med dusj midt i rommet? Ok kjøkken, 4. etg. uten heis, soverom ut mot Motzfeldts gate som kan ha litt støy, det samme med Jens Bjelkes gate. Dessuten har megler tatt et par fine friheter, som å si at det er vestvendt balkong og ligger på Tøyen. Jeg kaller dette Grønland, og balkongen er mer nordvendt enn vestvendt.
https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=237218511
0001Oslo
09.11.2021 kl 16:02 5382

Takker!

Ble på Grønland faktisk:)
Platous Gate, nesten nede ved Schweigaards gate:) 1 min gange til Teaterplassen, 3-4 min gange rett over broen til Barcode.
85 kvm, 4-roms per nå, men ene rommet er på 19 kvm og kan lett omgjøres til to, dvs totalt 4 soverom. Kunne vært en skikkelig utleiemaskin, men er andel, så tenker å bo på det ene rommet selv og så leie ut til 2-3 kompiser.

Skulle gjerne beholdt nåværende leilighet ja, men spørs om det går? Har lån på 1,3 på en bolig jeg kan få 4,6 mill (ish) for, så rundt 3,3 i EK derifra, og 225k på BSU og rundt 240k i bankinnskudd, så totalt EK på ca. 3,765 MNOK, og så har jeg en lønn på 475k brutto.

Min nåværende er en 3-roms, mulig å omgjøre til 4-roms, og det er selveier, så kan jo være banken går med på å regne leieinntekter på den? Men, total gjeld vil vel overstige 5x inntekt uansett, om jeg skal ha lånet på 1,3 på den fortsatt, i tillegg til nytt lån på ny bolig?

Noen som har noen gode ideer for å beholde begge? Eller er det totalt urealistisk?

Traktor94
09.11.2021 kl 16:08 5380

Gratulerer! Tror jeg vet hvilken leilighet det er. Den har ligget en stund? Hadde nok blitt solgt med en gang dersom det var selveier. Du har imponerende mye egenkapital til å bare være 26 år, godt jobba!
Redigert 09.11.2021 kl 16:12 Du må logge inn for å svare
0001Oslo
09.11.2021 kl 16:13 5398

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=148902002

Dette er min nåværende bolig.
EDIT: Nåværende felleskostnader er nede i 3950,- cirka, gikk ned kun noen mnd etter overtakelse:)

(Planløsningen på bilde nr 25 er litt feil, mens den på bilde nr 2 ser relativt riktig ut)

Sykt dårlig annonse, og dårlig stylet etc.
Men, fikk den til en god pris.

Jeg har satt inn finere møbler og generelt interiør, downlights i taket på badet, nytt speilskap med lys over vasken, liten toppmatet vaskemaskin på badet, oppvaskmaskin på kjøkken, fikset litt løse ledninger osv, satt inn lampe i taket i stua, fjernet det løse håndkle-stativet på badet, malt vaskelistene, satt et vegglokk over hullet under lysbryter på kjøkken, etc.

Dvs: en del ganske små oppgraderinger, men ikke gjort store ting med kjøkken/bad, eller malt/lagt nytt gulv (enda?)

Så spørs det om unge jenter synes 5. etg. (uten heis) på Rosenhoff er trendy nok?
Redigert 09.11.2021 kl 16:28 Du må logge inn for å svare
0001Oslo
09.11.2021 kl 16:19 5376

Jeg regnet med at jeg oppga såpass mye informasjon til at de som vil kan finne den gaaanske lett, ja:) Hehe!
Har jo til og med postet om den leiligheten her inne tidligere, i sommer en gang.

Lå ute veeeldig lenge ja, fikk den til 4,9, dvs 690k under opprinnelig prisantydning, og 50k under nåværende prisantydning.

Hadde den vært selveier hadde den blitt solgt på sekundet til opprinnelig prisantydning ja!

Min nåværende bolig (se forrige post) lå også ute lenge, fikk den 350k under opprinnelig prisant, og den har økt noe voldsomt i pris, så jeg har lykkes med å være litt kontrær i markedet tidligere, og kjørte på med samme taktikk denne gangen også.

Min nåværende leil boostet EK'en betraktelig, i tillegg til at jeg har jobbet som en gærning i 10 år nå, spart som bare faen.
(Og så fikk jeg også noe hjelp hjemmefra til nåværende bolig skal sies - men mesteparten er fra verdiøkning og sparing faktisk!)
Traktor94
09.11.2021 kl 16:37 5360

Kult! Tror vi har gjort mye av det samme. Selv har jeg jobbet og spart i alle år. Begynte vel med små jobber for naboene da jeg var rundt 8 år, ble selvfølgelig ikke mange kronene av det, men det har gitt meg gode holdninger til jobb og sparing. Mye mer tilfredsstillende når man har jobbet for pengene slik som oss, istedet for å bare få de i fanget. Er selv i slutten av 20 årene, men har bare 3 millioner i EK da. Kjører på med en sparerate rundt 500-600K i året, så EKen vokser raskt. Eventuel verdistigning på leiligheten blir bare en bonus. På sikt ønsker jeg å kjøpe en leilighet til og leie ut hele den jeg har i dag. Sånn sett er det egentlig ikke ideelt med enorm prisvekst i Oslo for meg heller fremover. Selv om det ser veldig fint ut på papiret da!
Redigert 09.11.2021 kl 16:41 Du må logge inn for å svare
0001Oslo
09.11.2021 kl 17:13 5322

Å starte i ung alder er faktisk viktigere mtp. holdninger og slikt, enn kronene man tjener der og da.
Jeg kan være ganske lat på andre områder i livet, men når det gjelder jobb, sparing, bolig etc så er jeg ikke det, heldigvis:)

3 mill i EK før fylte 30 er også kjempebra! 5-600k i året er vilt, er det lov å spørre hvor mye du har i lønn og leieinntekter?
Jeg klarer ikke spare så mye, men så har jeg "bare" én leietaker per nå (7500,- mnd skattefritt) og "bare" 475k brutto inntekt.
Sparer rundt 20k i mnd, noen ganger mer.
Traktor94
09.11.2021 kl 18:05 5264

Har ca. 750K i brutto lønn, og ca. 240K i leieinntekter inkludert strøm og bredbånd. Det er disse inntektene jeg baserer 500K i sparerate på. Nyter svært godt av "stordriftsfordeler" med tanke på utleiedelen, med dagens lave rente dekker leieinntektene hele leiligheten, samt mitt relativt nøkterne livsopphold. I tillegg er det svært gode muligheter for å jobbe overtid, drar lett inn ett par hundretusen ekstra i året dersom man gidder. Har bosatt meg på en slik måte at en overtidsvakt koster meg svært lite, bor kun 5 minutter gange fra jobb. Vet om kolegaer som tjente nesten 1,2 i året inkludert overtid. Men marginalskatten er så høy at jeg nesten mister motivasjonen. Lønnsstrukturen er flat, så alle tjener likt uavhengig av asiennitet. Jeg mener dette er en fordel, da man har mye mer bruk for 750K i 20-åra, enn 1 million når man er 60 år. Dette har muliggjort min boligsituasjon. Skattemessig er det også mer gunstig. Liker å optimalisere det meste. Jeg er nok også som deg, ganske lat på andre områder i livet. Lett å glemme at penger ikke er alt. Men jobber for finansiell uavhengighet på sikt. Strengt talt er jeg jo nesten det med tanke på utleiedelen, men dersom jeg skulle sluttet å jobbe måtte jeg i hvert fall hatt nok penger til å reise og oppleve ting. Tror aldri jeg kommer til å slutte å jobbe helt, men bare det å ha muligheten er jo utrolig forlokkende. Blir nok heller en mellomting ved å jobbe redusert.

Det viktigste er ikke hvor mye man tjener, men at man bruker mindre enn man får inn, og klarer å legge til side litt. Lett å brenne seg på livsstilsinflasjon når lønna øker. 20K i måneden på din lønn er slettes ikke verst. Skattefrie leieinntekter gjør underverker. Og du har kanskje utsikter til å tjene mer på sikt også?
Redigert 09.11.2021 kl 18:25 Du må logge inn for å svare
wire1
09.11.2021 kl 18:51 5217

Jeg hadde definitivt gitt det et strøk. Dette koster lite men gir veldig mye igjen på opplevelsen under visning. Gulv er sekundært, men mtp. hvor lett det også er å bytte, hadde jeg også gjort det. Gulvet der var også et av de kjipere jeg har sett.

Ellers er jo bad og kjøkken fint, så nye overflater er jo det som skal gi det en bedre finish. Tror det er spesielt viktig i stuen som er så stor. Der kommer den mørk parketten veldig tydelig frem.
Redigert 09.11.2021 kl 18:52 Du må logge inn for å svare
Cain666
09.11.2021 kl 19:38 5237

grattis med ny leilighet, alltid artig det :)
Hvis interessert, kan jeg si hva den kommer til å bli takstert på (ca).
Av erfaring, så er det faktisk endel der ute som ønsker å pusse opp selv. Bildet fra artikkelen er jo noen år gammel og sikkert photoshoppa. Jeg ville maks ha malt det. Badet bør jo skrubbes så det ser så ny som mulig. Kanskje bytte glassdør hvis den er slitt.

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=206172171
Gikk for 4.55, var gale tider da :)
Redigert 09.11.2021 kl 19:55 Du må logge inn for å svare
Cain666
09.11.2021 kl 20:46 5190

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=235670340
100k under takst. Selv det synes jeg er for mye..
0001Oslo
09.11.2021 kl 23:22 5062

Her er hva jeg skrev om den da den ble solgt, Cain:)
Var ville tider den gangen!
Han som kjøpte har bygget om og laget 3 eller 4 soverom, litt usikker på om det ene rommet brukes som stue eller soverom.

Hva tror du jeg kan få for min nå i dagens marked?

Hva er photoshoppet?
Når du skriver glassdør, så mener du dusjdørene, ikke sant?
Redigert 09.11.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
0001Oslo
09.11.2021 kl 23:35 5129

Dæven. Du hadde delt opp kåken i en hoveddel til deg selv, og 3 "hybler" som deler kjøkken og bad, var det sånn? Er det skattefritt?

Hva slags jobb har 750k brutto óg gode muligheter for overtid?

Veldig enig angående det med finansiell uavhengighet. Jeg trenger ikke gjøre det bra økonomisk for å kjøpe meg dyre klær eller Dom Perignon, vil heller bruke det til mulighetene det gir mtp. tid, jobb man trives i, mulighet til å reise etc.

Hadde jeg vunnet 10 mill i morgen, ville jeg dunket det aller meste inn i eiendom, indeksfond og kanskje noe i BTC. Heldigvis er jeg ikke fyren som ville blåst det bort på dyre biler, luksus-restauranter og annet piss:)

Er mulig å tjene mer på sikt i nåværende jobb, men usikker på om jeg ønsker å gå den karriereveien. Vi får se:)
0001Oslo
09.11.2021 kl 23:42 5120

Kommer nok til å male ja, eller helsparkle blir det vel, da en del av veggene i stua og på soverommene har strietapet..

Trooor også det blir nytt gulv, men det er liitt mer tungvindt ifht gulv under kjøkken, inne i innebygde skap, etc. Men burde jo gå an:)

Har også vurdert å male kjøkkenet, eller sette på nye fronter eller noe, men det er også litt tungvindt mtp. at oppvaskmaskin, ovn og kjøleskap ikke er integrert, så ser kanskje litt rart ut om skapene og frontene er malt, men ikke hvitevarene..?

mrpotato
10.11.2021 kl 01:59 5108

Tror jeg fant leiligheten, ser ut som en gunstig langsiktig investering!

Basert på lønn på 475 x 5 kan du ha ca 2.4 i lån.

Med begge leilighetene (1.3+4.9=6.2), minus oppsparte midler (ca 500k) ender du på ca 5.7 i lån. I tillegg ser jeg at leiligheten har fellesgjeld? I så fall må det også regnes med og da ender du på ca 6 mill i gjeld.

Det er ca 3.6 for mye i forhold til det du kan ha (hvis man tar med fellesgjelden). Du må da ha leieinntekter på ca 720.000 i året for å klare det. Hvis man kun regner 10 måneder i året på leieinntekter, som mange banker gjør, blir det litt mer.

Selvfølgelig finnes det unntak osv osv, men sånn i utgangspunktet kan det være litt i grenseland i forhold til hva du kan få til. Uansett verdt å snakke med noen forskjellige banker for å se om det går ann å få til noe. Noen ganger får man til ting som egentlig ikke er mulig!
0001Oslo
10.11.2021 kl 02:19 5103

Regner med at du fant leiligheten ja, ikke akkurat vanskelig med så mange opplysninger vil jeg tro:)

Håper det er en bra investering! Så får vi se, med høye felleskostnader og utbygging av Landbrukskvartalet. Kan jo ta noen år det, hehe

Ser du nevnte i tråden i sommer ifbm. leiligheten at du synes 2. etg. i sentrum er negativt, er det ifht. støy du tenkte på? Eller andre ting?

I forhold til innbrudd og slike ting så er jo 2. etg en god del tryggere enn 1. i hvert fall.


Høres i utgangspunktet ikke veldig realistisk ut å få så mye lån med min inntekt, men skader jo ikke å høre nei:)
mrpotato
10.11.2021 kl 09:09 5016

Hovedsakelig pga støy ja. Har bodd i 2.etasje tidligere og det ble litt tett på lekeplassen rett utenfor. Men det er mest når man skal sitte ute på balkongen, noe leiligheten din ikke har så da har man på en måte ikke det problemet. Så lenge det er godt isolert så hører man ikke så mye når alle vinduer er lukket. Men bor man i sentrum så bor man i sentrum, man må regne med litt støy!
Cain666
10.11.2021 kl 16:23 4893

photoshoppet er digitalt redigert bilde (Photoshop er bilderedigeringsprogram).
Mener dusjdørene ja, nye dusjdører vil få badet til å se nyere ut.
Du vil få en verdi takst mellom 3.9 -5.2.
Tipper det vil gå for rundt 4.5 ish.
Fordel er at det er selveier, ulempe er at det ikke har balkong. Antar du ikke har utsikt mot trikken?
Timing er også viktig, nå er det ikke mye konkurranse i din klasse (pris, 3 roms, selveier, sentralt)
Redigert 10.11.2021 kl 16:26 Du må logge inn for å svare
0001Oslo
11.11.2021 kl 01:11 4781

Vet meget godt hva photoshop er ja, hehe:-)
Mente bare hva du siktet til som var photoshoppet, om det var noe spesifikt du tenkte på, eller bare generelt at alle bildene er redigerte.

Hvorfor så stort sprik i verditaksten?

Nå er heldigvis leiligheten finere enn man ser i den gamle annonsen, den annonsen er rett og slett skikkelig elendig. Bare det at jeg har mye finere møbler og interiør gjør mye med helheten. Maling og nytt gulv vil også gjøre mye for inntrykket.
Leiligheten er vendt mot baksiden av bygget, så det er veldig lite støy her egentlig:) Trikken er knapt litt rolig bakgrunnsstøy, legger egentlig ikke merke til den.

4,5 + 330k (ish) fellesgjeld + dok avgift på 112 500 gir en totalsum på 4 942 500.
Det er ekstremt få 3-roms i den størrelsesorden innenfor ring 3 som går for under 5 MNOK totalt, så jeg håper jeg får i hvert fall 4,5 ja, helst litt mer:)
Og så er det som du sier, liten konkurranse i den kategorien om dagen

Om jeg skulle få 4,5 har jeg likevel hatt en verdiøkning på 50 % på litt over 2 år, så det er jo ikke så gærent:)
Redigert 11.11.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
Cain666
11.11.2021 kl 19:28 4647

Hvordan systemet finner frem til laveste og høyste verdig er litt godt og blandet. Er nok litt avhengig av hvor mange leiligheter i området er blitt solgt i det siste og den justerer deretter. Så er det megler/takstmann som tar det "menneskelige" sjekket og fastsetter en verdi innenfor anbefaling fra systemet.
I det siste har jeg sett at sprike er større og større. Normalt er sprike rundt 500k, ditt tilfelle er ganske mye,
Lykketil uansett, hold oss oppdatert :)
0001Oslo
11.11.2021 kl 19:40 4630

Skjønner:) Er verditaksten inkludert fellesgjeld og dok avgift, eller er det i tillegg til? Altså som en prisantydning er.

Takk, I will:)

Snakket med et par meglere nå, og de sier jeg kan legge den ut nå før jul sånn som leiligheten ser ut per nå, og om jeg ikke oppnår en pris jeg er fornøyd med kan jeg trekke den fra markedet ganske raskt, bruke desember/januar på å male/sparkle, legge nytt gulv, male kjøkkenfronter(eller sette på nye fronter) etc, og så legge den ut på nytt igjen i Januar f eks.

Hva tror dere om det?
Redigert 11.11.2021 kl 19:40 Du må logge inn for å svare
Cain666
11.11.2021 kl 20:37 4581

pris er uten fellesgjeld og dok avgift , kun prisantydning.
Jeg ville ha lagt ut og testet ut markedet. Er mer vanlig at folk ønsker å kjøpe noe de kan pusse og male selv, slikt at de kan sette eget preg på leiligheten.
0001Oslo
11.11.2021 kl 22:51 4516

Om man tar prisstigningen i % (f eks 30 %) fra kjøpstidspunkt til nå, så kan man ende opp med å gå fra 3 til 3,9 , men så kjøpte jeg den en god del hundre tusen under "markedspris" da jeg kjøpte den, så dermed blir spriket stort. Om man sier at markedsprisen "egentlig" var f eks 3,5, og ganger det med 30 %, så får man 4 550.

I tillegg er det solgt en del lignende leiligheter rundt 65 kvm i noenlunde samme område for over 5 mill, så jeg tror kalkylen blir litt "forvirret" av det kan man si.

Det reelle tallet er sannsynligvis cirka midt i mellom, dvs 4 550, som er det samme som leiligheten rett under meg gikk for i Jan/Feb.
Cain666
12.11.2021 kl 07:49 4410

det gjelder å treffe markedet. kjenner ikke til om dette er best nå eller etter nyttår?
leiligheten under ble solgt da alt gikk 500k over takst.
Men ja, tror 4.5 er en god peke pinn. Fin gevinst for deg dette :)
Lykke til!
0001Oslo
12.11.2021 kl 15:01 4299

Vanligvis er Januar en god måned å selge i, og det hadde jeg også gått for om det ikke var for den nye avhendingsloven..

Takk! Setter stor pris på all hjelp fra både deg og alle dere andre her inne:)
mrpotato
12.11.2021 kl 23:56 4305

Det har kommet en ny (for meg) tjeneste, solgt.no
Sjekk der, da kan du få et tilbud på leiligheten din. Jeg prøvde på mine og det var faktisk helt ok tilbud.
0001Oslo
13.11.2021 kl 02:25 4206

Kjenner godt til solgt.no ja, følger flere av de gutta på Twitter blant annet:)
Bård Schumann er jo også med på laget.

Sjekket for en 5-6 uker siden, og fikk da opp dette:

https://imgur.com/a/EENQCm0

Men, på fellesgjeld står det 0, selv om jeg la inn fellesgjelden, så litt merkelig og vanskelig å tolke noe konkret ut av det når fellesgjelden er satt til 0.
Men vurderer å ta kontakt med dem for å se litt nærmere på det.
Redigert 13.11.2021 kl 02:33 Du må logge inn for å svare
0001Oslo
13.11.2021 kl 02:29 4194

Nå ligger forresten naboleiligheten vegg i vegg med meg ute for salg:

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=238381862

Litt vanskelig å sammenligne med min, da den har balkong f eks. Og åpen stue/kjøkken-løsning.
Blir spennende å se hva den går for!
Cain666
13.11.2021 kl 15:16 4062

6 075 000
Traktor94
14.11.2021 kl 14:09 3862

Dette tror jeg de skal slite med å tjene penger på.
0001Oslo
14.11.2021 kl 15:10 3819

Ser ut som de har brukt ekstremt lite penger på oppussing da, 90 % av bad og kjøkken er samme som før, bare små oppgraderinger som speil med lys på badet etc, og resten av leiligheten er egentlig bare maling og styling osv.

Men det er klart, når man trekker fra litt oppussingskostnader, meglerutgifter og skatt på evt. gevinst osv er det ikke mye igjen.

Langt i fra sikkert at de får den prisen heller, vanskelig å si..
wire1
14.11.2021 kl 15:48 3800

Ja, her det det veldig synlig hvor lite som egentlig skal til for å løfte en leilighet. Maling, fikse div. brytere, nye lamper, grundig vask av det ene badet, nye dusjdører og vask, avtrekksvifte på kjøkken osv. Kan ikke tenke meg de har brukt noe særlig mer enn 30-40 lapper på dette som man lett kan gjøre selv? Om de får det de ber om så blir vel netto gevinst 4-500k? Synes 10% er pen avkastning på noen mnd.
Redigert 14.11.2021 kl 15:49 Du må logge inn for å svare
pedro1
16.11.2021 kl 18:28 3529

5.350.000 over prisantydning ….. Gikk altså for 17.350.000. https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=238148672.
Cain666
16.11.2021 kl 20:01 3525

dæven, visste ikke at det området var så attraktivt. Men Bekkelaget er jo dyreste delen av Bydel Nordstrand...73k pr kvm i 2019
Mamort
16.11.2021 kl 21:32 3475

Fulgte denne i dag siden vi bor i området. Gikk for 9.7m. Ganske stivt…
https://www.finn.no/236869647