AXA er for billig

citius
AXA 23.07.2020 kl 21:29 33163

AXA aksjen er for billig, man vet ikke hvorfor

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/07/23/7549882/axactor-skriver-ned-verdier-for-560-millioner

Hva kan det være??????

Den skulle jo vært det dobbelte
Redigert 21.01.2021 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.07.2020 kl 19:40 3466

Nervøse fjols som ikke klarer på sitte i ro.

Stemmer bra min teori 80 % av de som handler på Oslo børs eier ikke evner til å sitte i ro når det stormer vært.
20% klarer å være langsiktig aksjonær ,dette er krem la krem disse lykkes.
Slettet bruker
30.07.2020 kl 19:36 3467

kursen er riv ruskende gal Axactor aksjen deler tapslisten med 22 selskaper som er notert på Oslo børs. Her er det mest drilling selskaper, og seismikk. Pluss mørbanket inkasso.

Det er veldig tydelig at aksjen holdes nede, noen akkumuleres i det stille kan være Nordea som har fått oppdrag fra Geveran. Hvis dette stemmer er nok mange som kan angre bittert på at de har solgt seg ut.

Geveran mangler kun 2.4 mill før negativ kontroll.
upsidedown
30.07.2020 kl 19:34 3460

Beklager du hadde rett, jeg hadde skrevet full kontroll. Jeg mente sjølsagt negativ eller blokkerende kontroll.
Redigert 30.07.2020 kl 19:56 Du må logge inn for å svare
upsidedown
30.07.2020 kl 17:53 3542

Jeg har jo merket meg at Nordea kjøper seg opp. Det er supert. De har også innrømmet AXA en waiver som er bra. De kan være på kjøperen for Geveran slik at han får de aksjene han vil uten å løfte kursen. Det innebærer trolig at den underliggende veksten i AXA er bedre enn det selv tenketanken tør å drømme om, og forklarer hvorfor aksjen holdes i et jerngrep på lav kurs. Da vil det gå fort opp når melding foreligger.

Men det er også bare en tanke jeg har. Jeg kan være totalt på bærtur.
Redigert 30.07.2020 kl 18:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.07.2020 kl 17:22 3591

Forstår virkelig ikke er det så vanskelig for menigmann og ikke sitte i ro. Ikke rart at det finnes så mange tapere på Oslo børs som invisterer i enkeltaksjer. Nei tydeligvis 80% på Oslo børs er reddhaner som når det stormer rundt Dere så skal det selges aksjer på harde livet selv om kursen allerede falt med 63% .

Svært få har evnen til til å være langsiktig.
upsidedown
30.07.2020 kl 16:30 3677

Ja Larris det er verden vi må manøvrere i. Vi ser det i mange solide selskaper. Det som er bra tas med et skuldertrekk, men finner de et lite rusk som kan gå galt så blåses det opp.
Slettet bruker
30.07.2020 kl 16:25 3690

Det spekuleres i så mangt. Yahoo påstår at, "Stocks drop after grim GDP report, worsening jobless claims".
Men leser vi kalenderen så ser vi at både GDP q/q og jobless claims er bedre enn forventet.

Det er nok uten tvil en undertone av politikk som bestemmer markedsprognosene for tia. 1) Politikk 2) Marked.
Redigert 30.07.2020 kl 16:26 Du må logge inn for å svare
upsidedown
30.07.2020 kl 15:17 3804

USA reagerer svært negativt på at Trump har signalisert å utsette valget til høsten. Ser ut som også Wall Street har mistet troa på han.
Havstril
30.07.2020 kl 15:01 3845

Så lenge de ikke stenger domstolene igjen i Spania går dette fint, men vi skal nok ned og teste nivåer som vi har sett tidligere i vår.
Og det på grunn av stigende usikkerhet og frykt på verdens børser,så venter litt med og laste videre opp her.
Takwe
30.07.2020 kl 14:39 3886

Sorry folkens, AXA har sikkert potensiale, men ikke nå. Jeg er sikker på - like sikker som dere som snakker om kr. 10,- - at AXA kan plukkes til kr. 4-5 ish om noen uker.
upsidedown
30.07.2020 kl 13:39 3977

Jeg har hatt en jobb i over 30 år, der det eneste vi gjorde var å lete etter motiver når kart og kompass ikke stemte med landskapet.

Tenke utenfor boksen som det er blitt så populært å kalle det i moderne tid.

Men som jeg har skrevet flere ganger. Dette er min teori, og teorier kan være feil. Men jeg har lite å tape på om jeg venter med å handle. De 10 første prosentene kan jeg dekke inn ved å ha midler til daytrading i andre selskap. Jeg sitter ikke bare long, jeg tenker 50 prosent trading, og 50 prosent long når COVID-19 støvet har lagt seg.
Redigert 30.07.2020 kl 21:55 Du må logge inn for å svare
upsidedown
30.07.2020 kl 13:30 3992

Du tar feil. Det er slik man bør tenke når ting utvikler seg på en måte at det strider mot fornuften.
upsidedown
30.07.2020 kl 13:26 3986

Det er dine penger. Du gjør som du vil. Det som jeg tenker bruke i AXA har jeg inntil videre på VPSen og vil ikke få nevneverdig problemer med å kjøpe meg inn når retningen er satt.
citius
30.07.2020 kl 13:24 3965


Du skriver hva JF tenker, hva han kommer til å gjøre, hvordan emsionen snart kommer pga JF sine ønsker om full kontroll
DET kan bare bekjente eller peroner som er innsidere gjøre
upsidedown
30.07.2020 kl 13:20 3953

Nå går du over streken. Jeg har aldri sagt at jeg var JFs bestevenn, jeg har på en tidligere tråd for noe tid tilbake forklart at jeg var aksjonær i PAN fisk da han kom inn og startet omstrukturingen. Og at det tok omlag 15 år før jeg kunne selge med profitt. Dette har jeg også hatt en diskusjon gående med SS om for flere år siden. Da Skipssjefen var bull og alt skulle til himmels i neste uke, og jeg veddet mot og sa at det var ikke JFs plan akkurat da. Jeg nevne tidligere på tråden at SS opptrådten som han hadde daglige lunchmøter med JF der de la store planer, muligens du forveksler litt.
Redigert 30.07.2020 kl 13:42 Du må logge inn for å svare
upsidedown
30.07.2020 kl 13:02 3941

Alle har vært i den situasjonen. Og noen inklusiv meg flere ganger. Min lærdom er at når jeg har havna i klemma så avventer jeg og ser retningen før jeg handler. Jeg har ikke muskler til å flytte aksjen en millimeter fra stedet hvil.
citius
30.07.2020 kl 12:52 3928

3 hovedcase

AXA driver videre på egen kjøl
kostkutt, fornyet ledelse, fokus på lønnsomhet, det ser meget bra ut nå...Kursen skal opp

AXA fusjonerer med "likesinned"
Som over, sammen med annen aktør blir denne delen av finansbransjen i vekst, med rett fokus og struktur, "ny aksje" skal opp

AXA blir kjøp opp av annan aktør
Oppgjør = blanding av cash og nye aksjer. Prisen blir vesentlig over dagens. Man får kontanter og nye aksjer. Bare oppside fra dagens nivå
Det kan selvfølgelig bli avvist, eller tilbud om mer kontanter uten nye aksjer. Oppside

Ser ikke at det skal gå dårligere enn nå, dersom man løfter blikket litt og ser på historien fra over 20 kroner aksjen til i dag ca 7
Finner ikke noe case der det skal mye ned, uansett

Veksten blir ca 2,2 MRD i kjøpte portiser i 2020 og med over 20 MRD i brutto portefølje fra før, så blir dette greit og kursen skal opp

Markedet kan surne pga Covid-19, ting kan bli forsinket, men det gjør ikke 2021 til et dårlig sted for AXA
Penger i banken er ingen gullgruve, men et nullsumspill

Jeg sier KJØP uansett på disse nivåene

Dessuten: Er du kompis med Freddy, du omtaler han som "bestevenn"??
Redigert 30.07.2020 kl 12:55 Du må logge inn for å svare
upsidedown
30.07.2020 kl 12:42 1707

Mange ser ut til å glemme at det foreligger en waiver fra Nordea. Det er jo bra at storbanken tror dette går bra, men det er også en solid unnskyldning for at styret må ta grep og skaffe mer penger i full fart. Da blir det intradag med en høvelig rabatt.

Jeg understreker at dette er hva jeg tror og som kan gi meg en fantastisk mulighet. Aksjeprisen synker ned til emisjonspris på grunn av de kortsiktige, og noen ganger under emisjonspris.
upsidedown
30.07.2020 kl 12:18 1744

JF ønsker ikke fair value akkurat nå. Han har et litt annet motiv, fordi han skal ikke kjøpe repaksjer. Han skal skaffe seg kontroll ved å kjøpe seg opp til langt opp på 30-tallet.
Redigert 30.07.2020 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
upsidedown
30.07.2020 kl 12:15 1701

Nå var mitt eksempel basert på at man hadde aksjer i AXA. Jeg sitter utenfor og all erfaring tilsier at jeg kan kjøpe flust med aksjer der emisjonen settes.
Ripper
30.07.2020 kl 12:12 1710

Problemene til Rema kom vel med Æ-appen og bestevenn-opplegget. Ble for komplisert...nå er vel Rema tilbake til gode gamle "Det enkle er ofte det beste" ?! ;) Som jeg skrev tidligere her så viste det seg jo at jeg investerte for tidlig i AXA, men har altså klart å komme ajour med dagens kurs ved å akkumulere i vår. Jeg mener at det endelig er duket for å se investeringen lykkes nå fremover.
citius
30.07.2020 kl 12:11 1698

NIX

Aksjer før cash i en slik situasjon
man må legge til grunn en fair value, den er IKKE 7 kroner
Redigert 30.07.2020 kl 12:13 Du må logge inn for å svare
upsidedown
30.07.2020 kl 12:06 1710

Det er en mulighet man absolutt bør være åpen for. Også et scenario der en velfylt konto i banken er bedre enn flere aksjer akkurat nå.
upsidedown
30.07.2020 kl 11:59 1696

Det enkle er ofte det beste. Var det ikke Remas slogan før de tabbet seg ut og fikk seg en på tygga. Nordmenn spiste akkurat like mye før og etter tabben til Rema.😁
citius
30.07.2020 kl 11:57 1676


B2 H fikk ny styreformanni mai 2020
Den har jo sin erfaring, kan man si :-)

Harald L. Thorstein
Chair of the Board


Chair of the Board of Directors since May 2020.
Founder and owner of the London based advisory company Arkwright London Ltd. He has previously held positions in Seatankers Management and DnB Markets (Corporate Finance).
Extensive board experience, including Aktiv Kapital, Axactor, SFL Corp and Seadrill.
Ripper
30.07.2020 kl 11:46 1683

For meg er det så enkelt at inkasso er utbombet og upopulært. En smart investor vet at segmentet vil få et nytt oppsving. Reprisingen kommer
citius
30.07.2020 kl 11:46 1657


Det blir sammenslåing/fusjon før emisjon

"Spis eller bli spist" gjelder fortsatt, særlig i slikt klima som nå
upsidedown
30.07.2020 kl 11:42 1659

Det er alle enig om. AXA blir ikke liggende i stabilt sidelinje til evig tid. Det har største eier uten formell kontroll ingen glede av på linje med andre aksjonærer som har vært med ei stund. Det er også risikosport på høyt plan for JF, fordi klokka tikker og han kan ikke blokkere et nytt bud om det skulle komme på bunn. Dette kan JF alt om vær du sikker. For øyeblikket har han en form for kontroll ved at han har sikret seg et styre og styreleder som står i rett om han fant på å stikke innom. Det vet alle. Det få vet er hva JF tenker om hva som skal kickstarte veksten. Noen tror det skal skje ved at underliggende verdier skal stige opp fra asken, men jeg tror ikke JF tenker slik. Hvis han vil at AXA skal bli en storaktør på sikt, så er det nå kortene stokkes og kabalen legges. Utgangspunktet har aldri vært bedre.

Har jo fulgt med på AXA-trådene i mange år og vet at ordet EMISJON er styggedommen alle frykter. Det er gal innstilling. Emisjon er nøkkelen til vekst, og JF liker rask vekst. Emisjon betyr ikke at småaksjonærer utvannes, de blir også invitert med på festen og får være med på alt som skal høstes.

Jeg har tidligere sagt at hvis jeg var aksjonær i AXA nå så hadde jeg holdt på aksjene og bygd opp mest mulig cash for der ligger det en megamulighet. Om jeg tenker feil, så er ikke penger i banken bortkasta. De kan puttes i AXA nær ATL. Det vil bli flust av muligheter når AXA viser en klar retning basert på underliggende vekst. Å jakte etter bunner og få full klaff skjer jo fra tid til annen.

Blind høne kan også verpe egg. Men nødvendigvis ikke flere egg en ei høne med øynene åpen. Haner, kan briske med fjærene, men legger aldri egg. Det kan selv jeg utstede garanti for.
Redigert 30.07.2020 kl 12:08 Du må logge inn for å svare
Ripper
30.07.2020 kl 11:38 1672

Laster mer axa i dag i underkant av 7 kr. Virker som rød børs ikke biter så mye på axa som tidligere. Ligger nå break even etter å ha jobbet meg ned fra et betydelig høyere snitt ila våren. Er nå klar for reprising av segmentet og høste av investeringen fremover!
citius
30.07.2020 kl 08:59 1797


Markedet kommer til å prise inn stadig bedre tall og overskudd

Aksjen skal OPP når vi ser fremover