KAHOOT - Et teknisk bilde!

Hammers
KAHOOT 25.07.2020 kl 23:29 84466

Jeg er ingen økonom - og jeg kan ikke regnskapstall detaljert!
Likevel klarer jeg å tenke! Kanskje bedre enn de fleste her inne?

Før Q2 annonserte Kahoot en voldsom vekst på inntektssiden. Alt var positivt, men hvor pokker'n var totalregnskapet?
Alle inntektene kjente selskapet til, men i følge børsmelding må man vente til den 20 aug før TOTALEN legges fram.
Javel.....hvorfor det?

Når jeg ser på de tallene som ligger på selskapet under "teknisk analyse" her på forumet står det jaggu meg at det er verdsatt til 13 MRD.
Gjeld på rundt 360 mill. Net profit på minus 44 mill. Ikke rart at det drøyes med å slippe nyheter om HELHETEN!

Hvorfor i alle dager skal man kappes om å kjøpe aksjer i et selskap som ikke klarer å tjene penger på driften?
JEG skjønner det ikke! Ikke i Kahoot - og heller ikke i f.eks NEL?

UANSETT - jeg følger chartet - og det virker som om det er flere enn meg som begynner å rynke på nesa.
I chartet ser man helt nøytralt hva investorene foretar seg i aksjen. For øyeblikket er stemningen ganske så sur:

https://www.tradingview.com/x/g6N9NbfQ/ (Trykk på chartet etter åpning - og det forstørres).
Man kan LETT argumentere med et fall til 25-26 i første omgang - i tilfelle støtten på den røde linja brytes som sluttkurs!

Hilsen Hammers
Redigert 18.12.2021 kl 00:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.01.2022 kl 13:57 7133

Med et slik selskap som Kahoot så er dagens Rsi hellt topp.
Laveste kurskalender 44 og gjennomsnittet er vel rundt 64 tror jeg.
En fin anledning tror jeg å gå inn nå.
NASDAQ steg 1.6 % for så å falle 1.3 % igår.
Idag bærer det opp og tar med seg Kahoot tror jeg.
Det er også lenge siden forrige innsidekjøp nå.
Er det ikke av interesse å ha en høy kurs ved en USA noter
ing? Dersom det blir det da?
Tenk resultatet kom inn 0.2 millioner dollar svakere enn DnB hadde sett for seg,så kan kursen falle så mye på et vekstselskap som imponerer så mye.
Redigert 21.01.2022 kl 14:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.01.2022 kl 14:31 7094

Jeg Tenker Teknologi direktøren kan dette bedre enn Synserene på forumet her. Han vet så mye mere om hva som er under utvikling enn vi gjør.
Man kaster ikke penger på børsen for moro skyld?
Meglerhusa leker ikke kurskalender.
Jeg stoler m.a.o Mest på innsiden dom kjøper så lytter jeg til husa og tenker at at nå er nok nok nok.
BUNNEN ER SATT. Nå er det ?
Redigert 21.01.2022 kl 14:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.01.2022 kl 14:49 7042

Dager som dette må utnyttes når kursen er lav og får en ny dipp. Denne skal definitivt opp, har hatt en superfin reise med MPCC, men solgte meg ut i dag og puttet mye inn i Kahoot.
Volga
21.01.2022 kl 14:53 7027

Ok, i og med at verdien på 17,5 MRD diskuteres og påstandene hagler rundt det her: Hva mener man er rett prising av selskapet da? Særlig du Hammer sender jo mange rette pasninger her.

> Kahoot ligger an til å omsette for et sted mellom $180-200m i 2022 = snitt ~1,7MRD NOK
> Kahoot regner med å ha en 30% driftsmargin = + ~MNOK 500
> Selskapet har ~1MRD NOK i banken og ingen gjeld
> Selskapet har hatt en årlig vekst på over 100%, men la oss si 50% i det videre da
> Selskapet har 1,1 mill betalende brukere og 30 mill aktive kontoer
> Kahoot er en global merkevare med 100-vis av millioner med brukere world wide

Prisingsalternativer:
> Etablerte selskaper prises til en P/E på mellom 10-15 = NOK7,5MRD?
> Andre vekstselskaper på OSE prises til en P/S på 10 (eks. NOD) og 20-30 (eks. AUTO på toppnivå) = 17,5MRD - 50MRD NOK?
> NASDAQ-prising kan du sikkert for enkelte caser 50MRD*2 = 100 MRD NOK?
> At selskapet faller til 10 kr som noen ser i trendene her =4,86 MRD innebærer altså en prising av selskapet på linje med et god etablert selskap med normalvekst i nedre enden av P/E-intervaller for denne type selskaper. Er det det dere mener skal gjelde for Kahoot?

Laveste kursmål noen har her (DnB, som legger inn 30% rabatt på DCF/egen verdivurdering) = 44, så ~25% opp dit. Samtlige analytikere som følger aksjen sier altså at den er billig nå. Vi får se.
Redigert 21.01.2022 kl 15:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.01.2022 kl 15:19 6948

Det er omsatt nesten 2 millioner av over 500 millioner tilgjengelig,så her er detikkepanikk. aksjen steg 5 % to ganger på en uke for så å trekke tilbake,og ingen skal sinoe påintressen iallefall.
ccc1
21.01.2022 kl 15:22 7144

Problemet her er at vi er i en unik verdenssituasjon. Pandemi som dette selskapet har tjent voldsomt på går mot slutten. Så ingen vet hva som kommer til å skje med aksjen videre. I motsetning til en mer stabil verden, så kan man ikke stole helt på hva "de store" gjør og guider. DNB, JPM og slike er usikre selv.

Du nevner at selskapet vil vokse 50% videre? jeg forstår ikke logikken her. 100% vekst kom pga pandemi, og bruker man sunn fornuft så vil ikke selskapet vokse, men krympe de neste årene. Se på netflix sine tall fra igår. Aksjen deres falt 20% på noen minutter. Dette tallet gir en pekepinn på hva som ligger i vente for selskaper som har dratt stor nytte av at folk har blitt tvunget til å være hjemme.

La oss si for argumentets skyld at Kahoot klarer å beholde 100% av brukerne. Hvordan skal de øke inntektene? Selge caps og klær? Legge inn reklame for skolebarn? Øke prisen på produktet når det allerede finnes alternativer og kloninger ute? produktet er lett å gjenskape. Brukerne og innholdet som er brukergenerert har en verdi uten tvil. Og det er det jeg bruker som grunnlag når jeg skal estimere prisen på selskapet.

Men både brukerne og innholdet kan også miste sin verdi over natten hvis "kidsa" blir lei og det kommer en ny gimmick som tar over.

Som jeg skrev i november, tror 28-33 kr eller rundt der er riktig verdi for NÅ. Veien videre, om det er ned til 5 kroner eller 50 avhenger av hvilken strategi Kahoot ledelsen danner for selskapet post-pandemi
Redigert 21.01.2022 kl 15:29 Du må logge inn for å svare
ccc1
21.01.2022 kl 15:39 7095

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
jeg har rapportert deg igjen. Sist gang ble du bannet, men nå er du er tilbake og spammer ned forumet igjen med "vent og se", "nå skal vi fyke opp", "hademanns sønn har kjøpt, trangt i døra neste dagene", "summerintern hos DNB har priset aksjen til 45kr" og skrive i tredjeperson. Hvis ikke administratorene i finansavisen kan perma utestenge deg, så ser jeg ingen grunn til å være aktiv her på forumet mer.
Redigert 21.01.2022 kl 15:43 Du må logge inn for å svare
ziik
21.01.2022 kl 15:59 7019

Mens dere krangler så har jeg kjøpt litt mere på 34.86. total beholdning er nå 7000 stk, snitt pris 44.40. Faller det mere, ja da er det jo bare å snitte ned videre 🤓
Volga
21.01.2022 kl 16:21 7020

Der tror jeg du har et litt annet syn enn både selskapet selv, markedet og analytikere. Det er bekymring rundt pandemien og omikron spesifikt som gjorde at Kahoot ikke klarte $40m omsetning i q4. Skolene stengte ned før jul. Hadde det ikke vært for det hadde DnB hatt kursmål ~65 som et eksempel. Åpner det opp tror markedet på bedring. Kahoot understøtter normal interaksjon, ikke omvendt.

Usikker på hva du mener er Kahoots produkt og at kidza velger noe annet. Det er ikke vel kidza som tegner abonnement her? Merkevaren har uomtvistelig høy verdi og produktene og læringsplattformen er nok ikke så lett å kopiere. Det er noen millioner timer lagt ned i produktutvikling her. Støtte til matematikk, lesing osv osv. Det er jo derfor selskapet har den verdien det har. Å si at Kahoot bare er quiz, er å si det samme som at Google bare er søk - svært langt fra realiteten. Men det driver trafikk til virksomheten og det er det unike ved Kahoot. Og EdTech har definitivt fremtiden foran seg, så markedet som sådan kommer ihvertfall til å vokse enormt. Forsetter Kahoot å ta en del av dette ser det lyst ut fremover.

Når det gjelder prising av vekstaksjer har disse fått seg et kraftig skudd for baugen. Det er Kahoot-aksjens hovedproblem nå slik jeg ser det. 0-rente er ikke lenger hovedscenariet og det drar ned nåverdien av fremtidig inntjening. Inflasjonsspøkelset gjør akkurat det uoversiktlig og alle vekstaksjer raser, ikke bare Kahoot.
rischioso
21.01.2022 kl 17:10 6920

Det er nok ennå litt tidlig - ved 30nok så er selskapsverdien fortsatt skyhøy - hele15 milliarder - mitt bet er at vi vil se en langt lavere verdi før det for alvor snur ...

Ingen kjente triggere i vente - kvartalspresentasjonen (Q4) den 17.02 vil ikke tilføre noe nytt av betydning da nøkkeltallene allerede er kjent fra trading update'n for bare kort tid siden så ørkenvandringen virker å fortsette frem til en avklaring om en eventuell Nasdaq notering som mest sannsynlig ligger langt frem i tid om den blir noe av overhodet alternativt at Q1 presentasjonen kommer først (mai) - utover det så er det ingen kjente triggere i loopen ....
Redigert 21.01.2022 kl 17:22 Du må logge inn for å svare
Jguiden
21.01.2022 kl 18:11 6776

Helt klart trigger med Q presentasjon. Blir spennende å høre hva selskapet guider videre, og hva de sier om omikron. Akkurat nå får alt av vekst juling. Når dette snur, og det gjør det, så vil denne også hente seg inn.
ziik
21.01.2022 kl 18:21 6752

30 går bra det også. Kjøpe bare 500 stk i dag så er ikke verdens undergang. Har jo så høyt snitt, 44.4, så må jo begynne et sted. Kjøper 500 stk i bulker nedover frem til det snur. Man vet jo aldri uansett hva som skjer å skulle ingen ting skje, ja så får posten bare stå her til de går i arv 😅
upsidedown
21.01.2022 kl 18:24 6741

Takk for sist rischioso.
Du møtte sydgående tog fortere enn jeg regnet med. Hva var galt i analysegrunnlaget?
rischioso
21.01.2022 kl 18:26 6901

Talla har vi allerede og som vi kjenner til så var det ingen organisk vekst av betydning for Kahoot alene - veksten var det stort sett Clever som stod for noe som var skuffende og ikke iht til tidligere guiding. Derfor er det legitimt å tro at det vil ha nada betydning hva selskapet guider videre når markedet har sendt kursen hodestups ned etter at nøkkeltalla kom på bordet. Nå er det show me the money (og ikke bare snakk om det) som vil gjelde fremover ...

Men for all del - det er jo lov å håpe ... ;)
Bjallen
21.01.2022 kl 19:28 6858

Dere kan analysere dere ihjel på Kahoot, denne aksjen er som enkelte andre på oslo børs en meget volatil og omsatt aksje blant traderne. Det betyr at fornuft og tall ikke går hånd i hånd med kurs, men det er jo her det spennende ligger. Ikke spill for mer enn dere tåler. Omsetning er høy og en blir kvitt store poster fort, det gjør denne aksjen spennende på denne kursen spør du meg. Happy hunt.
Dølle
21.01.2022 kl 21:03 6787

Hvorfor blir jeg noe betenkt når dere to konverserer så trivlig i hop...har ikke vært mulig å unngå å sa at dere ,av svært få finner det like naturlig å koseprate med denne d.fuggeln. Beklager å si at det virker mistenkelig.
Hammers
21.01.2022 kl 22:12 6683

"De troende" fortsetter å tro, mens "menerne" fortsetter å mene. Hvorfor de "mener og tror" er fortsatt litt uklart for min del!
Fordi kursen har falt som den har, fordi meglerhus sier noe annet enn meg, hører dere "indre stemmer" - eller hva er det for noe?

De aktørene som nå pøser ut aksjer har klart helt andre tanker en dere på forumet ang fortsettelsen. Dette er vist over tid.
De legger igjen sine spor i chartet.

Først et lengre chart som nær viser den totale utviklingen.
En gedigen (litt skrå) hode/skulder-formasjon har fått kraftig brudd på halslinja. Et SOLID salgssignal!
https://www.tradingview.com/x/hpxs57i1/

Dagens bilde på nært hold - der horisontal støtte er brutt.
Ikke bare "horisontal støtte", men den siste støtten "så langt øyet kan se"!

Siste dagers lille positive vending ble til et "kakk i skallen" før kursen igjen raste nedover.
Akkurat som jeg antok her om dagen - da jeg nevnte fenomenet.
https://www.tradingview.com/x/93LDWFU0/

Etter mitt syn er fallpotensialet på sikt til ca kr 10.
Dette ut fra hva den forutgående formasjonen forteller meg.

HVIS dette inntreffer er det trolig ett eller annet som rakner internt i selskapet - eller på børsen generelt.
Jeg har ikke peiling, men noe skjer i bakgrunnen!

Dere som ikke skjønner noe av denne "trolldomen" med TA trenger ikke å svare med de ordinære;
TA er som å spå i kaffegrut, er basert på historisk data, treffer 50/50, osv, osv. Alt er tidligere tilbakevist.

Over tid - i ulike aksjer - har jeg vist dere hva TA forteller!
Dette inkl flere selskaper som senere har konket eller som ble knust.

Personlig synes jeg situasjonen ser temmelig dyster ut for aksjonærene i Kahoot, men jeg er bare Hammers......som hilser - og sier "good luck"!

PS; Hvis EKSTRAORDINÆRE nyheter av positiv/negativ art kommer vil mine spådommer STRAKS påvirkes (over natta) i takt med dette.
Slikt er utenfor MIN og alle ANDRES kontroll.
Redigert 21.01.2022 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.01.2022 kl 16:46 6082

Ganske bastante og litt «bedreviter» uttalelser sett ut fra mitt ståsted. Kursen er uten tvil inne i en nervøs boble, noe vi har sett siste tiden. Jeg har selv gått gjennom og analysert selskapet etter beste evne, og sier meg enig med samtlige analytikere som har kjøpssignaler på Kahoot. Har selv tro på en kursfremgang, mulig allerede kortsiktig- men iallfall hvis vi ser noen uker/mnd frem i tid. Har kjøpt meg inn på midten av tredvetallet som snitt med nesten 7 syvsifret beløp og er fornøyd med det. Tiden vil vise, men jeg har utvilsomt troen.
Stokk Dum
22.01.2022 kl 18:21 6062

Over et år har gått siden jeg postet mitt innlegg på denne tråden og jeg kan konkludere nå, euforien hadde ennå ikke nådd klimaks på det tidspunktet.
Hvis vi fortsatt bruker Minsky sin modell og antar at den verste euforien har lagt seg, hvor er vi i dag?
Det virker åpenbart på meg at gevinstsikringen har pågått en stund allerede, men har panikken satt inn?

P.S. TA er sidestilt med å spå i kaffegruten i mitt hjem.

mvh
Redigert 22.01.2022 kl 20:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.01.2022 kl 15:29 5485

Verdt å legge merke til at selskapet har ansatt 6 nye toppledere siste 6 måneder. Hvorfor? Selskapet har nok ambisjoner og ser fremtidige muligheter, blir spennende å høre når dette skal utdypes ved Q4 presentasjon som annonsert.
Redigert 23.01.2022 kl 15:35 Du må logge inn for å svare
Hammers
23.01.2022 kl 23:23 4974

Det ENESTE sikre er at de samme 6 topplederne krever 6 topplønninger i en bransje der man trolig betaler godt.
Da er det bare å gange den årslønna man tror de får med tallet 6.
Slettet bruker
24.01.2022 kl 05:43 4819

HE HE HE kan ikke annet en å le av deg Hammers. Du begynner og ligne på T.H, i din baisseverden . He he he.
Hva tror du de 6 nye medarbeiderne skal gjøre da, sitte og spille ludo på pauserommet og kreve millionlønn ?
Jeg skal være forsiktig i å kritisere deg Hammers, men her synes jeg du ikke bare bommer men rett og slett skyter feil vei !
Det kan godt hende denne skal enda lengre ned men ettersom de ansetter flere medarbeidere ville jeg mene det fordi de har jobb til dem , og den jobben må jo nødvendigvis være økonomisk lønnsom for selskapet !!
Men jeg fikk meg en god latter, det skal du ha !!

Bybonden, all in i KAHOT enn så lenge !!
Flying-Dragon
24.01.2022 kl 06:16 4991

Som jeg har nevnt tidligere. I et vekstselskap som Kahoot maa man fokusere paa topplinjen og ikke bunnlinjen de foerste aarene. Hvis man gaar i pluss etter 2-3 aar saa gjoer man noe feil, dvs man vokser ikke fort nok. Penger maa brukes til aa ta markedsandeler. Nyansettelser ser jeg paa som positivt.
Slettet bruker
24.01.2022 kl 07:26 4896

Beklager Hammers, men jeg har svært vanskelig for å ta dine uttalelser seriøst.
Jguiden
24.01.2022 kl 07:28 5157

Hammers er Norges dårligste trader. Ikke bry dere om støyet hans.
Redigert 24.01.2022 kl 07:29 Du må logge inn for å svare
Amore
24.01.2022 kl 10:14 4830

Saftig tap nå-Er det geopolitiske spenninger som gjør traderne nervøse
boupa
24.01.2022 kl 10:53 4743

Hammers sine innlegg spottes og spyttes på, men hausserne herjer videre. Imens krakker aksjen dag etter dag, uke etter uke.
Slettet bruker
24.01.2022 kl 10:56 4711

Fasinerende hvordan kognitiv dissonans funker. Dersom man ikke liker virkeligheten, så endrer man den i eget hodet slik at den passer med vår egen ønsketenkning. Hammers har jo dessverre helt rett med sine TA betraktininger i Kahoot, slik som han har hatt flere ganger i andre aksjer de siste årene (foruten litt feilberegning i Vow siste 6 mnd). Det blir litt sånn som i filmen "Dont look up" (hvor presidentens tilhengere sitt slagord er dont look up fordi de nekter å anerkjenne at den varslede kometen er på vei mot jorden... som den selvsagt er) Driver man for mye med dette narrespillet når man investerer i aksjer, ja da lever man veldig farlig.

Anywhere
24.01.2022 kl 11:05 4643

Kahoots prising på sitt høyeste syntes mange av oss tenderte mot vanvidd.
Vi er mot mer edruelige mutlipler nå, men man skal i et høyere rentemarked se bedre marginer i selskapet enn pr i dag for å forsvare dagens prising også....
Man kan kanskje nå bekymre seg litt for om Hanoa snart må tvangsselge aksjer da lånefinansieringen fra høye nivåer presses...
kaedureddfor
24.01.2022 kl 11:25 4496

Som eg har sagt flere ganger før, ikkje verdt 20 mrd. Heller ikkje 10 ;-)
upsidedown
24.01.2022 kl 11:46 4391

Han har fått hjelp av gutta på HO til å redusere tapet😁
Slettet bruker
24.01.2022 kl 11:59 4299

Fugleberget av skrikende måker kommer frem når børsen er ildrød og kursen raser :)) Jeg er fortsatt like rolig.
Redigert 24.01.2022 kl 12:26 Du må logge inn for å svare
Hammers
24.01.2022 kl 12:33 4149

Kanskje det var Voldbergs aksjer jeg skrev om før helga - uten å vite det?

"Jeg vet ikke hva som skjer, men noe foregår i kulissene. Noen pøser ut"......
Noe slikt skrev jeg.

At det kom et svar i dag var morsomt å se.
Hammers
24.01.2022 kl 13:19 4027

I så fall har du nå fått deg en skikkelig lærepenge!

Mens noen samler på CASH - samler andre på LÆREPENGER!
Hvert sitt valg!
Slettet bruker
24.01.2022 kl 13:41 4033

Ser ikke helt at jeg skulle fått noen lærepenge basert på dine kommentarer om Kahoot? Så å si alle selskap står i rødt i dag, 97 av de 100 mest omsatte på Oslo børs faller. Det samme gjør alle børsene i Europa.
Redigert 24.01.2022 kl 14:00 Du må logge inn for å svare
upsidedown
24.01.2022 kl 14:05 3950

upsidedown
21.01.2022 kl 10:40
2676
Elgen_1 skrev
Fikk lastet inn godt med aksjer langt nede på 35 tallet. Anser selskapet som en god kjøpsmulighet nå..
———-
Svar:
Håper du har erfaring i å sjonglere en fallende kniv. Teknisk står den og stirrer ned i avgrunnen. Hammers nevner 25 - 26 som et mulig scenario, men det er svært lite støtte i det tekniske bildet før 14 - 16.

Jeg har kun fulgt med den tekniske utviklingen i Kahoot et par tre uker og har begrenset kompetanse på området. Har fått med meg at den organiske veksten fortsatt er svak og uten det siste oppkjøpet hadde det sett verre ut.
Redigert 21.01.2022 kl 11:45
———-
Tror du rådene kommer fordi vi er onde røvere?
Redigert 24.01.2022 kl 14:06 Du må logge inn for å svare
Talent
24.01.2022 kl 14:18 3926

Nå var det mye dritt her.