Låne penger i bank/eller ikke?
Arvi2309
26.07.2020 kl 17:09
2416
Det er mange med gode og fornuftige meninger inne på forumet her,som jeg håper kan hjelpe litt
Nå som renta er så lav,vil det da svare seg og låne penger i banken,eller bruke oppsparte midler for kjøp av båt.Vil det svare seg og ta et eget lån,eller å justere opp boliglån
Takker for innspill
Nå som renta er så lav,vil det da svare seg og låne penger i banken,eller bruke oppsparte midler for kjøp av båt.Vil det svare seg og ta et eget lån,eller å justere opp boliglån
Takker for innspill
Redigert 21.01.2021 kl 08:07
Du må logge inn for å svare
Houz2n
26.07.2020 kl 22:00
2012
Min kommentar er cash is king.
4 % innskudd du og.. 6% lånerente var forresten høyt spør du meg.
4 % innskudd du og.. 6% lånerente var forresten høyt spør du meg.
Houz2n:
Rent økonomisk vil jeg påstå det lønner seg å betale alt kontant om man har nok egenkapital og evt nok igjen til en buffer senere.
---------
NEI, det avhenger veldig på tallene..
EKS:
En person har 250K i innskudd i banken til 4% rente.
Personen skal kjøpe seg en bil til 250K.
Banken tilbyr et lån på 250K til 6% rente..
Valget:
- Ta ut sparepengene (250K) og betale bilen kontant.
- Ta opp et lån (250K) til 6% eff. rente (nedbetaling over 5 år) og la 250K i innskudd til 4% være i fred. (5 år rentes rente)
Hva tror du er mest lønnsomt etter 5 år?
Tips: Forskjellen utgjør 15260,-
Rent økonomisk vil jeg påstå det lønner seg å betale alt kontant om man har nok egenkapital og evt nok igjen til en buffer senere.
---------
NEI, det avhenger veldig på tallene..
EKS:
En person har 250K i innskudd i banken til 4% rente.
Personen skal kjøpe seg en bil til 250K.
Banken tilbyr et lån på 250K til 6% rente..
Valget:
- Ta ut sparepengene (250K) og betale bilen kontant.
- Ta opp et lån (250K) til 6% eff. rente (nedbetaling over 5 år) og la 250K i innskudd til 4% være i fred. (5 år rentes rente)
Hva tror du er mest lønnsomt etter 5 år?
Tips: Forskjellen utgjør 15260,-
fabian2
26.07.2020 kl 21:26
2073
Du har selvsagt rett i mye av dine tanker , hver sin måte å gjøre det på. Det er selvsagt "livsfarlig" å velge feil fond. Det er nesten et eget studium å finne de extremt gode fondene som finnes , et av hundre er bra. Jeg anser teknikk og internett er fremtiden , derfor DNB Teknologi. Over 14 år har det GJENNOMSNITTLIG gitt 21% økning HVERT år. Og det fortsetter slik. Hvert år......og det er ingen binding , trenger man kontanter , er det bare å selge litt , og pengene er på konto etter to dager. Enkelt.
Houz2n
26.07.2020 kl 20:32
2120
Det er din påstand fabian, som mange nok er enig i.
Den upopulære kommentaren jeg har til det er at ideen om å bli gjeldfri er god enda etter mitt syn. Den som tjener på ideen om noe annet er banken. Forøvrig den samme institusjonen som også tilbyr fond. Den som kan risikere å tape er er etter hva jeg har forstått feks kids.
Jeg har dessverre lite positivt å si om fond, beklager. Du kan vise til så mange eksempler om gevinst og lave renter på innskudd du bare vil. Å binde pengene er ikke min greie, sorry:0)
Den upopulære kommentaren jeg har til det er at ideen om å bli gjeldfri er god enda etter mitt syn. Den som tjener på ideen om noe annet er banken. Forøvrig den samme institusjonen som også tilbyr fond. Den som kan risikere å tape er er etter hva jeg har forstått feks kids.
Jeg har dessverre lite positivt å si om fond, beklager. Du kan vise til så mange eksempler om gevinst og lave renter på innskudd du bare vil. Å binde pengene er ikke min greie, sorry:0)
fabian2
26.07.2020 kl 20:15
2160
Forrige generasjons bestemte ide om å bli "gjeldfri" ------gjelder ikke i dag. Rammelån på eiendom er nå extremt gunstig....Kanskje i flere år fremover. Sparepenger kan du sette i fond.
fabian2
26.07.2020 kl 19:54
2217
Penger er en ting , morsomme opplevelser noe annet ( bil eller båt man ønsker seg ) Egentlig , bare økonomisk , er det klart "lurest" å låne til 2% og sette pengene i et fond ( f.ex DNB teknologi ) som hvert år går 20 %.........men , men , ingen lever evig
Houz2n
26.07.2020 kl 19:27
2264
Rent økonomisk vil jeg påstå det lønner seg å betale alt kontant om man har nok egenkapital og evt nok igjen til en buffer senere. Da har man et godt kort fordi man har finansieringen i orden og slipper etableringsgebyr, gjeld, renter og andre kjipe forpliktelser i lang tid fremover.
Men når det er sagt, er jeg i noenlunde samme situasjon da jeg vurderer veteranbil. Jeg tenker langsiktig og vil sannsynligvis stille med minimum 35% egenkapital for å få best mulig rente. Kanskje mer, eller muligens også mindre, det kommer litt an på objektets pris. Jo mer egenandel jo lavere rente.
Fordelen med eget lån er jo at du får bedre rente når det er sikkerhet i objektet, båten din. Ulempen er at du får heftelser som du må (bør) innfri om du må selge den før du kanskje hadde tenkt. Men tenker du langsiktig eller er klar over dette og har sikker inntekt bør det ikke være nor problem, de fleste finansierer jo slike kostbare ting ved lån.
Bruker du derimot forbrukslån(som har høyere rente) eller huslån, vil du igjen få saksbehandlingsgebyr og nye terminer, men det vil ikke synes noe sted at båten er befattet med gjeld. Men pass likevel på å betale ned raskere enn de typiske 20 årene for huset, selvom det kan føles deilig, for da kan du ende opp med å betale mer enn du ellers kunne eller burde gjøre om du tenker rene kroner og øre.
Men når det er sagt, er jeg i noenlunde samme situasjon da jeg vurderer veteranbil. Jeg tenker langsiktig og vil sannsynligvis stille med minimum 35% egenkapital for å få best mulig rente. Kanskje mer, eller muligens også mindre, det kommer litt an på objektets pris. Jo mer egenandel jo lavere rente.
Fordelen med eget lån er jo at du får bedre rente når det er sikkerhet i objektet, båten din. Ulempen er at du får heftelser som du må (bør) innfri om du må selge den før du kanskje hadde tenkt. Men tenker du langsiktig eller er klar over dette og har sikker inntekt bør det ikke være nor problem, de fleste finansierer jo slike kostbare ting ved lån.
Bruker du derimot forbrukslån(som har høyere rente) eller huslån, vil du igjen få saksbehandlingsgebyr og nye terminer, men det vil ikke synes noe sted at båten er befattet med gjeld. Men pass likevel på å betale ned raskere enn de typiske 20 årene for huset, selvom det kan føles deilig, for da kan du ende opp med å betale mer enn du ellers kunne eller burde gjøre om du tenker rene kroner og øre.
Vanskelig valg. Har du f. Eks. Innhentet tall og prosentsats.
Jeg får si som statsledere verden rundt sier :Ingen vet hvor haren hopper.
Ingen årsak!
Jeg får si som statsledere verden rundt sier :Ingen vet hvor haren hopper.
Ingen årsak!