Ny profit warning nær forestående?

Sofafilosof
REC 13.09.2018 kl 09:40 6613

Denne tråden skaper vel rabalder. Vennligst hold en saklig tone i replikkene.

Frem til igår har jeg vært ganske optimistisk på at REC hadde stabil og god utvikling gjennom utfordringene etter Kina-sammenbruddet i PV-industrien. Men det siste døgnet har bragt frem nye oppdateringer på situasjonen, og disse lover ikke godt for det kommende Q3-resultatet. Oppsummering:

PVinsights, igår:
"polysilicon prices out of China also extend the slump this week following the downstream price correction. Since overseas polysilicon suppliers are reluctant to cut prices in accordance with buyers' request, most buyers tend to executing long-term supply contracts rather than purchasing extra quantity in the spot market."

Digitimes (takk til Nemi's som posted dette igår):
https://www.digitimes.com/news/a20180912PD201.html

PV Infolink (idag, oversatt fra kinesisk):
"The overseas silicon material market has once again reached a stalemate. The overseas silicon wafer factory has a very low operating rate. The seller started to repair the offer, but the actual transaction is still small. The seller’s inventory pressure appears, and it is expected that the subsequent price will move to the buyer’s request for 10 dollars per kilogram."

De to markedsrapportene sammen med info om RECs hovedkunde GETs fornyede langtidskontrakt med Hemlock igår understøtter at REC fremdeles strever på sidelinjen etter full salgsstopp i sommer. Dessuten ser det nå ut som at target price ut fra Q2-guiding nå ryker. I sum betyr dette at REC muligens må komme med profit warning allerede 1.-3. oktober, dvs rett etter utløpet at Q3 og før presentasjonen den 24/10 (forrige PV kom mandag 2/7).




Redigert 20.01.2021 kl 18:19 Du må logge inn for å svare
bug11
13.09.2018 kl 10:25 6498

Når det gjelder GET og Hemlock avtalen er jeg personlig ikke bekymret... Flere har argumentert for 50/50 blanding av FBR og Siemens, og Hemlock har nå skrevet under avtale på levering av den ene 50% (Siemens). Så REC kan fremdeles levere 50% av behovet til GET.

i tillegg har jeg bitt meg merke til at prisendringer som sendes ut på Polymarkedet ser ut til å inneholde valuttasvigninger. Så om man betaler det samme uke for uke i Yuan så vil det på mange nettsider vise prisendringer da Yuan omregnes til Dollar. Kina har i det siste devaluert Yuan mot Dollar for å forsøke å "føkke med trump-tariff". Så tar også priser litt med en klype salt, siden det går opp og ned.

Det som bekymrer meg mest er at det har vært snakk om flere kunder (8-9 stykker) i tidligere rapporter, men denne informasjonen har blitt borte i de siste Q-rapporter.
Sofafilosof
13.09.2018 kl 10:34 6463

Ja, REC får sikkert fortsatt spotkontrakter med GET, men det er to bekymriger nå: (1) disse forhandlingene ser fremdeles ut til å drøye lenger enn i alle fall jeg forventet, noe som reflekteres i dagens "The seller’s inventory pressure appears...". Og (2) GET strever selv med salg av wafers, som rapportert på Digitimes på mandag. Selv etter REC og GET begynner å signere kontrakter igjen, så vil volumene sannsynligvis fremdeles være små i alle fall i resten av Q3 og kanskje også i Q4. Slikt setter prispress på poly, selv etter justering for valuta.
Slettet bruker
13.09.2018 kl 10:44 6408

Jeg tror det som nå gjelder er å få inn en mer aggresiv selger av produktene til REC. Den ledelsen som nå sitter i selskapet inkludert styreleder må finne seg noe annet å gjøre. De har bevist at dette kan de ikke og da må man ta sin hatt å gå. TT som leder selskapet i dag er ingen selger han er en storkjefta arrogant olje sjef fra Hydro tiden. Som alle kjenner til så selger oljen seg selv. Styreleder og hovedaksjoner UM låner ut aksjer for shorting hva er det for et signal han sender. NEI SPARK Ledelsen
Aldara
13.09.2018 kl 10:48 6381

Pass på dere så ikke Jum jafser i seg en mengde aksjer nå så han kommer opp til 33 pst eierskap..
Mener jeg leste dette et sted på forumet tidligere..
Sofafilosof
13.09.2018 kl 10:56 6345

Hvis REC nå kommer i akutt likviditetstrøbbel så har ledelsen allerede en eksisterende fullmakt på utstedelse av et visst antall aksjer. Behovet for emisjon ble jo avvist kontant på Q2-presentasjonen, men må man så må man... I den situasjonen er det ikke bare JUM som plutselig kan komme på banen. Men kursen vil nok i så fall bli gruset ytterligere og "redningsmennene" vil glise bak kullissene. Får håpe det ikke kommer til slike operasjoner. Q3-resultatet kan bli avgjørende. Men så har vi alle desse jokerne som plutselig kan få sola til å skinne igjen. Langtidskontrakt med GET på levelig volum og prisnivå? Løsning på tollsituasjonen mot Kina? Nye kunder i ROW?
Redigert 13.09.2018 kl 10:57 Du må logge inn for å svare
bel68
13.09.2018 kl 11:05 6303

Volumet er tørket helt ut i Rec ,alle aksjonærene som var villig til å selge med tap er vekke enste omsetningen no er fra husa som bytter aksje fra konto til konto ,dem har kjørt seg opp i et krater dem ikke kommer ut fra uten om at kursen går ....ser no at short øker litt det er bare et spill for galleriet for å lure flere til å selge seg
Randers
13.09.2018 kl 11:11 6268


Hei, Sofamannen - kan du fjerne siste linje i startinnlegget ditt ?

Jeg kjenner meg ikke igjen i koblingen du forsøker skape. Det er heller ikke noe sitat med påfølgende link.
Og i såfall kunne du svart/diskutert der den aktuelle kommentar evn befinner seg

-Ikke diskuter dette, bare rediger. Takk

----

*Sofa, under - thx ?

Redigert 13.09.2018 kl 11:43 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
13.09.2018 kl 11:22 6226

Utført.
nemi's
13.09.2018 kl 11:52 6151

Ingen vil bruke ekstra areal på ineffektive poly-si paneler i fremtiden. Så skal Yulin eierne produsere second grade helt til avtalen utløper i 2021, eller skal gærningene sette seg sammen, reforhandle avtalen, og oppgradere FBR-produksjonslinjene med investeringer i ML og Yulin? Nei, antagelig skjer nok ikke det heller. Best å være på Powerpoint kurs.

Daqo New Energy will continue to make solar mono-Si wafers.
https://www.digitimes.com/news/a20180912PD212.html
Redigert 13.09.2018 kl 11:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.09.2018 kl 12:13 6076

Er du ute TS?
Fokuset er helt feil.

REC kan stige kraftig, selv om Q3 skulle ende med store tap!
Q3 er irrelevant, nå som USA og Kina skal snakke sammen.
Redigert 13.09.2018 kl 12:54 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
13.09.2018 kl 12:14 6059

Nemis, interessant tanke med oppgradering - det vil nok tvinge seg frem ganske raskt nå det du foreslår. Kanskje trekker jeg tanken noe langt når jeg ser for meg et utvidet JV mellom REC og Yulin direkte i ML? Ble ikke en slik oppgradering påbegynt (av REC) tidligere i ML, men foreløpig lagt på is? Utfordringen her er vel kapitalbehovet. Noe kan nok REC skyte inn i form av IPR i diskusjonene om kostnadsdeling, men det er nok ikke nok. Skulle noe slikt dukke opp, så vil det også ta tid for gjennomføring. Dette bør selvsagt avklares snarest og kanskje blir dette en ny trigger for REC i PV-segmentet. Mange muligheter fremdeles, men også mange skjær i sjøen i disse dager.

Hango, ja jeg gikk ut igår og meldte dette på en annen tråd.
Redigert 13.09.2018 kl 12:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.09.2018 kl 12:56 5980

kom deg inn igjen.
Den holder seg ikke lenge under 70øre!

Blir det handelsavtale, vil REC lett kunne dra inn 1-2mrd kr i en ny emisjon, og alle de kortsiktige utfordringene, løst.
Redigert 13.09.2018 kl 13:02 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
13.09.2018 kl 13:23 5914

Det er jeg enig i hvis det skulle skje i nær fremtid, men velger å avvente. For risky for øyeblikket å satse på Kinaløsning, selv med min tradingnatur. Men jeg suger oppdatert info som en svamp.

"Senior U.S. officials led by Treasury Secretary Steven Mnuchin sent an invitation to Chinese officials, proposing a meeting in the next few weeks to discuss trade issues, Dow Jones reported earlier on Wednesday, citing sources."
https://www.cnbc.com/2018/09/12/us-proposing-new-trade-talks-with-china-in-the-near-future.html

- Litt langt frem. Mye annet kan påvirke REC i mellomtiden...
Redigert 13.09.2018 kl 13:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.09.2018 kl 14:00 5812

Shorterne har antaglivis tilgang på tidlig info, enn det vi har. Og vil i det smått dekke seg inn før nyheten treffer markedet.
Da blir det for sent å få attraktive inngang.
REC kan gå mye på forventninger..
Men løp gjerne etter..
Redigert 13.09.2018 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
nemi's
13.09.2018 kl 14:09 5767

CEO sier at REC må selge FBR uten tariffer til Kina, raskt, for å unngå å stenge ned ML. Regner med CEO var desperat 2.juli da meldingen kom, fordi det står klart at wafer-kundene på Taiwan sliter, og kommer til å slite i konkurransen med Kina. Null salg i juni i ROW viste for alvor hvor avhengige REC er av et fåtall kunder som dessuten har problemer med å omstille seg og konkurrere med Kina, der mono wafer nå etterspørres. Dette er dokumentert med ettertrykk i digitimes artikler siste to måneder, fra Taiwan.

REC og Yulin trenger å produsere polysil av samme kvalitet som Wacker, for å konkurrere med annen poly sil import fra Wacker og OCI, i tillegg til oppgraderte polysil linjer fra Tongwei og Daqo. Som TT egentlig sier, ROW-markedet er i ferd med å bli neglisjerbart for ML's kapasitet. ASP i ROW blir da mindre interessant.

Noen løsning i handelskrigen som dessuten omhandler Polysil er et håpløst bet for et REC som også sliter med lav investortillit. Ingen vil finansiere driftsunderskudd uten fremtidshåp i ML ved å skyte inn kapital for å holde ML gående utover i 2019. Skulle man i hvert fall tro.

Så REC kan ikke fortsette å drifte og eie ML som nå - under tariffregimet i Kina. Og nå er det ingen andre enn kinesere, og fremfor alt REC's statseide JV-partner som kan eie og eksportere polysil fra ML til Kina uten (reduserte) tariffer. JV-partner trenger dessuten å produsere FBR-B semigrade i Yulin i årene fremover for å konkurrere i mono-markedet hjemme. ML har ekspertisen, og er flagship-store for FBR-A, men trenger investeringer ikke minst for å beholde arbeidsstokken som kan forsvinne raskt under trusselen som nå er uttrykt og henger over dem.

Egentlig er dette logisk. Så kan man jo spørre seg om hvorfor partnerne ikke har gjort en avtale hvor JV-partner helt eller delvis tar over brand og eierskap i REC-polysil (USA), og REC skiller ut REC-semiconductor (Butte), og hvor REC først gjør opp om det utestående bidraget på $169MUSD i Yulin med eiendelene fra ML. Så klart henger dette på at ML under kinesiske eierskap vil kunne selge FBR uten tariffer til Kina, som vel ikke er opplagt. På den annen side står Yousergroup i fare for å kunne miste muligheten til å oppgradere Yulin-anlegget til utover 2014-avtalens FBR-A standard når ML stenger.

Å finne en løsning for ML haster mer for REC enn Yousergroup. Nå håpes det bare på ROW, eller Trump. Imens er rentene høye, aksjonærene blør, og de ansatte søker nye jobber.
Inord
13.09.2018 kl 14:15 5740

Jeg tenkte på en ny inngang i Rec, og kjøpte meg inn på tirsdag.
Solgte meg ut i dag. Har tapt nok på Rec, og med fortsatt nedgang i polyprisene så blir det neppe oppgang i Rec.

Handelsavtale? Hmmmm, når da? Og er ikke egentlig partene milevis unna en avtale?
Ikke et eneste tilbud fa kineserne. Det hadde blitt lekket til pressen, se hva vi tibyr, og ikke engang det er nok.
Slettet bruker
13.09.2018 kl 15:58 5600

Du har solgt altfor tidlig!
Sa2ri
13.09.2018 kl 16:19 5539

@Sofafilosof:

Du stiller et spørsmål som det er svært betimelig å spørre om akkurat nå. Prisene har vært katastrofale i 3Q, og salget i første halvdel var totalt fraværende. Hva REC har greid å selge siden den gang, ja det får man vel vite på 3Q-fremleggelsen. Personlig tror jeg det blir et svært dårlig resultat.

Ryker 0,68-nivået, ja da kan dette bli stygt den nærmeste tiden.

Edit: skulle vist ikke sagt det om 0,68-nivået for det ser nå ut til å bli smadret.

------------------------------------------------------------------------------------------------
@hango:

Du kommer med en del påstander om at bunnen er nådd og at det nå bare er å kjøpe. Personlig tror jeg ikke bunnen er nådd på en god stund enda, noe de som sitter short også mener. Du må gjerne støttekjøpe selv, men å anbefale andre å ta denne fallende kniven, se det er en helt annen sak. Ypperstepresten forsøkte samme strategi, å få andre til å kjøpe for seg, men det har ikke gått så veldig bra dersom man ser på kursutviklingen den siste tiden. Skjønner at du begynner å bli fortvilet pga kursfallet, men det er et valg du selv må innestå for. Det er svært lite som tilsier at kursen skal stige i nær fremtid.
Redigert 13.09.2018 kl 16:20 Du må logge inn for å svare
Turbon
13.09.2018 kl 16:19 5526

Ja, 0,50NOK neste...
Sofafilosof
28.09.2018 kl 16:47 4959

For drøye to uker siden startet jeg denne tråden med spådommen "...I sum betyr dette at REC muligens må komme med profit warning allerede 1.-3. oktober, dvs rett etter utløpet at Q3 og før presentasjonen den 24/10 (forrige PV kom mandag 2/7)."
- Nå få vi se til uka om dette slår til.
Sofafilosof
28.09.2018 kl 16:47 4955

(dobbel)
Redigert 28.09.2018 kl 16:48 Du må logge inn for å svare
spanjolen
28.09.2018 kl 17:47 4855

Enig Sofa,
PW burde komme til uka. Noen på Short siden har Selfølgelig all info så denne må nå komme til menigheten også:-)
Randers
30.09.2018 kl 23:20 4574


*Sofa og Spanjakk 28 Sep;

PW ble jo ettertrykkelig avlyst den 26 Sep. I hvertfall hvis man skal tro Francine Sullivan,
REC’s vice president of business development.

https://www.greentechmedia.com/articles/read/rec-silicon-washington-plant-isnt-closing-yet#gs.zI1XIKk

Noen pinpoint-sitater fra aertikkelen;

"The lawmakers got a little bit ahead of themselves,” said Sullivan on the sidelines of the Solar Power International
conference in Anaheim, California. “There is no decision to shut down, but we have a very uncertain future"

"REC also said the next two months will be crucial in assessing how much
longer the facility can function at its current 25 percent capacity".

-Fortsetter polyprisene på skrotnivåer, er det å forvente en PW ila Q4.

Og når Ms. Sullivan (og andre) stresser om alvoret rundt situasjonen - så er det ML det
er snakk om. Ikke om REC sin eksistens. REC vil fint kunne leve videre

Redigert 30.09.2018 kl 23:23 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
30.09.2018 kl 23:43 4518

Randers, så du setter likhetstegn mellom pw og nedstenging av ML? Det trenger ikke å være tilfelle. Pw kan komme hvis REC har utviklet seg betydelig dårligere i Q3 enn guiding som ble gitt på Q2-presentasjonen i juli.

PS: faktisk, siden ML ikke har blitt nedstengt i Q3 så vil evt. stenging nå i Q4 ikke influere på evt pw for Q3.
Redigert 01.10.2018 kl 00:11 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
01.10.2018 kl 08:09 4347

@Sofafilosof:

?
Redigert 01.10.2018 kl 10:27 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
01.10.2018 kl 09:06 4236

Solar wafer maker Green Energy Technology (GET) has disclosed it will lay off 203 employees, or about two-thirds of its workforce at a plant in Southern Taiwan Science Park (STSP).

The layoff is in line with its plans to streamline business to enhance competitiveness and improve performance, GET explained.

Due to sharp drops in demand from China, Taiwan-based solar cell makers have reduced production and reduced orders for GET.

GET established the STSP plant in 2011 to mainly support the solar cell productions of Motech Industries and Neo Solar Power (NSP) there. After the layoff, GET's production will be mainly run at Taoyuan plant, northern Taiwan.

GET currently has annual capacity of 2.5GWp for growing poly-Si ingots and 1GWp for slurry slicing them, with the slicing of about half of its ingots outsourced to China-based makers. Unlike China-based fellow makers, GET has upgraded only a small portion of slicing capacity to diamond wire saw due to a lack of funding.

https://www.digitimes.com/news/a20181001PD200.html
Randers
01.10.2018 kl 09:22 4162

Sa2ri skrev @Sofafilosof: ?
Denne var til sofa.. : p

*Sofa : "Randers, så du setter likhetstegn mellom pw og nedstenging av ML? Det trenger ikke å være tilfelle. Pw kan komme hvis REC har utviklet seg betydelig dårligere i Q3 enn guiding som ble gitt på Q2-presentasjonen i juli."

-Jeg forventer ikke noen PW siden ML ikke stanser produksjon. Dette ut fra hva Francine Sullivan,
REC’s vice president of business development, uttalte. Ref min forrige kommentar.

Forøvrig kommer det til å bli prod stans først. Ikke en umiddelbar nedstengning og låste dører i ML.
Og forrige PW handlet om reduksjon fra 50 til 25% kapasitet.

Nå er det varslet at de fortsetter på 25% - enn så lenge. Da er kassa neppe gruset ila Q3.
Det er min oppfattelse - du har en annen. Dette er ingen konkurranse - time will show


*Sofa : "PS: faktisk, siden ML ikke har blitt nedstengt i Q3 så vil evt. stenging nå i Q4 ikke influere på evt pw for Q3."

-Den skjønte jeg ikke.

Men, som sagt; det er evn snakk om prod stans - deretter kommer vurderingen om sjappa skal lukkes og boltes
Redigert 01.10.2018 kl 09:25 Du må logge inn for å svare
spanjolen
01.10.2018 kl 14:36 3881

Det neste nå er at JV Kina satser på det lukrative Silane markedet som Butte har. Da vil avansen falle kraftig.. hva vil dette ha å si for Rec som konsern...

Kroken på døra er vel svaret med to streker. Det er PW som kan komme i 2019
Slettet bruker
01.10.2018 kl 15:46 3741

Ang. at JV kan konke ut Buttes silan synes jeg JBG hadde en fin refleksjon:

«Kina har klart å «ødelegge» mange industribransjer med å kapre volum ved å underby i markedet. Nå dukker det opp en teori om at JVet skal ekspandere gass off-load kapasitet. Deres silansalg er først og fremst myntet på den voksende display- & elektronikkindustrien innen Kina. Selv mener jeg det ligger liten risiko ved at Yulin-JVet skal kapre gasskunder fra REC utenfor Kina. Der er det er som i semiindustrien, basert på prekvalifiserte og langvarige kundeforhold i en nokså konservativ industri. Dessuten er det ikke nødvendigvis bare-bare å bygge ut en offloadkapasieten. Om man absolutt skulle lage seg fryktscenario, kunne det tenkes at de også overtok RECs Floatzone-marked i tillegg, men det nevnes vel ikke i rapporten.

For RECs vedkommende dreier gassalget seg om
• Silan (SiH4)
• Di-klorosilan (SiCl2H2)
• Mono-klorosilan (SiH3Cl)
• Disilan (Si2H6)

Volum av de forskjellige gassene har REC aldri detaljert, men den gassen som er best priset er disilan. Dessverre er den volummessig minst også. Hovedkonkurrenten besluttet i fjor å øke disilankapasiteten betraktelig, og vil sannsynlig forbigå REC i volum for disilan. De gjør dette i regi av å ha spesialisert seg på leveranser av gasser til halvlederindustrien i Asia.»

Hele tråden: https://forum.hegnar.no/thread/8366/view
spanjolen
01.10.2018 kl 16:01 3687

Tja, hovedkonkurrenten satser betraktelig og overtar som største leverandør.. Selfølgelig vil asiatene ta over markeded... de gjør det jo med alt, er jo grunnen til at det er handelskrig mellom US/Kina... det som er skummelt er at det er dette ene benet Rec konsernet overlever på, faller inntektene i Butte så slite Rec.. 2018 - 2019 var det man så på som tiden med opptur i Rec. De skulle nå ha overtatt alle kunder i ROW og priser skulle igjen begynne å gi profitt. Rec skulle være ledende på kvalitet og pris... og Selfølgelig volum..... hehe hvor feil kam man ta.
Skalleknarp
01.10.2018 kl 16:07 3662

Ser at det er stor blest om solpaneler i Norge for tiden. (Ref. et par siders artikkel i Finansavisen i dag) Gjelder dette også andre land? I disse tider med natur katastrofer kan det jo være greit å være litt selvforsynt om naturen skulle slå til. Solpaneler tåler en trøkk sies det og har også lang holdbarhet. Høy strømpris gjør også at nedbetalingen skjer raskere enn før. Man snakker ofte om at solpanel tar mye plass, men vi har da mye tak å ta av også da som ikke tar mer plass... I California blir det vel snart plikt å installere solseller på tak.... Mye skjer, og dette må vel også vise seg i behov for råmaterialene som REC leverer? Nå vet jeg ikke hva REC gjør for å kapre nye kunder, men jeg håper da virkelig ikke at de bare sitter å venter på bestillinger fra de gamle kundene.... Er det håp eller ikke - hva må gjøres? Hvis noen har gode saklige argumenter - forslag her skal jeg personlig vurdere å ta kopi av disse og maile over til REC ledelsen...
nemi's
01.10.2018 kl 20:06 3496

Ja, man kan lure på hva REC har klart å selge til ROW av FBR i Q3. De guidet 1600MT. Høres usannsynlig ut med hva vi vet om Taiwan etter China-531. For ikke å snakke om Q4. Dette går flukt mot nedstenging av ML ila. få uker.

Commenting on the news, Kuo said GET’s two major customers in Taiwan are Motech and Inventec. While the former received no orders for multi silicon cells in September and October, the latter’s orders for multi silicon cells are declining, from 90% in August, to 60% in September and 15% in October.

“The sales revenue of GET decline significantly and the forecast of multi wafer demand in Q4 is bare to be seen. The GET’s cash cost of wafer fabrication is over $0.32/pc and greater than spot price $0.285/pc.

https://www.pv-magazine.com/2018/10/01/taiwans-cell-makers-a44-8-bn-loan-new-layoffs-and-falling-shares/