Kommer det en rekyl i tankratene i August ?

Grunnpilar
29.07.2020 kl 09:02 1101

Finansavisen skriver i dag at Opec+ kommer til å øke produksjonen i August,men hvis ikke etterspørselen er der helt ennå pga Korona,vil vel oljeprisen gå ned? Men for tankmarkedet, så er vel dette positivt?For de må jo lagre oljen en plass og lagrene fylles jo raskt opp på land. Så blir det en reprise av Ratene vi hadde rundt Mai ?
Sandsli invest
29.07.2020 kl 09:13 1078

Olje etterspørselen vil komme tilbake uansett Covid-19, Økonomien i verden vil komme tilbake, men det vil ta tid. Om Opec+ velger å øke produksjonen så vil det gjøre ratene bedre.
Grunnpilar
29.07.2020 kl 09:23 1042

Ser du skriver "om" Opec+ velger å øke produksjonen.
Er det slik at dette ikke er vedtatt ennå ?
(legger ved link til artikkelen ) I artikkelen forstår jeg det som om dette allerede er avgjort mhp produksjonsøkning.

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2020/07/29/7551279/opecs-eksperiment-med-a-oke-produksjonen-kan-sla-tilbake
Redigert 29.07.2020 kl 09:32 Du må logge inn for å svare
ks1977
29.07.2020 kl 10:24 969

For tank så er det vel oljeproduksjon og ikke oljeetterspørsel som er styrende (selv om disse to stort sett sammenfaller) så dersom Opec+ nå reduserer kuttene så er jo det positivt. Skulle det føre til et oljeoverskudd nå mens tankmarkedet er relativt stramt (pga mye olje til Kina og kødannelse der?) så bør jo det gi en støtte til ratene, men er vel tvilsomt at vi får tullete rater igjen i år (da må verden stenge ned igjen samtidig som at Opec+ ikke iverksetter kutt raskt nok, og/eller så må Saudi&Russland sette i gang med ny priskrig for å hindre USA i å ta nye markedsandeler igjen, og/eller så må USA sanksjonere flere skip igjen).

Ellers så hørte jeg at Robert Bugbee (i STNG) var ute og kjøpte call-options igjen, og i et intervju på youtube så begrunnet han det med at det ofte er en mulighet i månedsskifte juli/august da investorer alltid er bekymret for om lavsesongratene (Q2/Q3) vil vedvare inn i høysesongen (Q4/Q1).
ks1977
08.08.2020 kl 13:54 796

Hørte på CC Q2 EURN nå og for meg så virker det lovende for VLCC-ratene i Q4 i hvert fall;
VLCC-flåten er på 763 skip (sett bort fra de 38 iranske skipene og de 22 som brukes som permanent lager)
Av disse så har EURN 43 skip som semi-permanente som følge av venezuela trade, og så har de 73 skip som midlertidige (35 på market storage, 20 china congestion og 18 ocean tankers - sistnevnte konkurs i Singapore?)

To ting å bite merke i her; market storage kun 35 VLCCer, samt at de forventer at china (port) congestion vil vedvare "a couple of months". Når vi nå nærmer oss høysesong så betyr det kanskje at VLCC-ratene vil ta seg opp på anstendige nivå (om ikke i Q3 så i Q4) selv om vi ikke er ferdig med destocking fra flytende lager.

I tillegg skal jo OPEC+ løsne opp på kuttene nå, skjønt OPEC har visst gått over til månedlige møter så de har vel tenkt å holde et nøye øye med på oljeprisen og å gripe inn med nye kutt dersom den stuper.