Tank høsten 2020

Empire
FRO 29.07.2020 kl 11:31 85393

Startet en ny tråd da innlegget kanskje ikke passet helt under Contango

Det er nå stille på tank trådene og det har vært gode muligheter til å plukke aksjer under 70. Nå tror jeg det kan bli vanskelig å få det til den prisen fremover.

Ratene for august ruller inn og de viser en oppgang mot slutten av august og det kan virke som sommeren nærmer seg slutten.

Noe av grunnen er at dødsdommen for US shale viste seg å være feil. Bunnen i US produksjon ble på 9.75M bøtter i juni og de siste tallene viser 11M bøtter pr. dag. Med økende pris for bøtta(som en del analytikere både tror og håper på) vil bare medføre at US vil kunne øke videre. Det er et stykke opp til 13M bøtter pr. dag, som var topp, men det positive er at de svakeste spillerne i det amerikanske shale eventyret er ute av dansen. Da sitter man potensielt igjen med en gruppe produsenter som har lavere break even kost. Økende amerikansk produksjon vil også kunne dempe prisoppgang for det sorte gull og jeg tror en del av analytiker standen igjen bommer med tanke på "shale lokket" på oljeprisen.

Høyere produksjon med lavere kostnad bør være Bull for tank og jeg mener at høsten skal bli fin for aksjonærer i de ulike tankselskaper.

Lykke til
Redigert 21.01.2021 kl 07:53 Du må logge inn for å svare
Mr. U
18.09.2020 kl 09:21 4794

for vl og tildels smax ja - selv om kostnad er betydelig. for alt annet er det vesentlig all den tid disse skipene tilbringer veldig mye mere tid i havn enn en vlcc. at feks scorpio skal drive å installere scrubbere over en lav støvel er bare for dumt. de brukte det som en jippo for å hente mer penger, intet annet.

selv når oljeprisen var 60-70 dollar var ikke spreaden alltid stor nok til at scrubbere lønte seg. og nå er det veldig mange måneder siden denne spreaden var noe i nærheten av å forsvare investering av scrubber. og dette ødelegger selvsagt investeringscaset på lang sikt. snart er det nok compliant fuel i markedet til at rederiene slipper å scrubbe eller kjøre på MDO. og da har rederne som satset på scrubbere hevet veldig mange millioner rett i dass. det er jo derfor stort sett alle rederier har satt på nødbremsen ref scrubberinstallering.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Mr. U
18.09.2020 kl 09:23 4800

nå har frontline stoppet videre installasjoner. regner med du har fått med deg det. fordi de har sett at det ikke lønner seg.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Mr. U
18.09.2020 kl 09:32 4779

det er jo nettopp det jeg sier...at det er demand driven.. det er ikke skraping som redder dette markedet.
levering av nybygg er viktig, selvsagt. men uansett hvilken vei man vrir og vender på det er oljeproduksjonen er 100 ganger så mer viktig. mens skrapingen er nesten umerkbar. når vi snakker supply/demand.
hvor mange vlcc skal leveres i år (er vi på 70 enheter levert +/-)? hvor mange ble levert i fjor? og hvor mange ble skrapet...

data på dette er krystallklart; aldri i historien har man klart å skrape seg ut av et dårlig marked. det er i kke skraping som drar lasset. veldig mange av de båtene som blir skrapet er uansett ikke i normal trade i tiden før de blir skrapet og bidrar derfor ikke til å dekke ton/mile supply. dette er uomtvistelig. selv om vi har lav flåtevekst fremover og man muligens kan forvente noe mer skraping som følge av flåteprofil så er flåteveksten åkke som positiv til neste år - feks.

Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Mr. U
18.09.2020 kl 09:41 4771

hvis du leser mine innlegg; hva får deg til å tro at jeg ikke er klar over emission controll areas? :)
som du selv var i nne på (tror jeg) er det ikke pga bunkerbesparelser i havn man bestemte seg for å installere scrubbere. ingen hadde feks scrubbere for å være eca compliant.

av de som bestemte seg for å installere scrubbere har de fleste installert veldig mange færre enheter enn planlagt. først pga et veldig godt marked der man følte det ble feil å ta båten ut av drift for å installere, dernest fordi markedet er dårlig og det ikke betaler seg både pga inntjening generelt og spread spesielt. og i kke glem at selv under boomen nå nylig så var scrubber fremdeles ikks lønnsomt - spreaden var ikke stor nok.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Mr. U
18.09.2020 kl 09:46 4751

aldri i historien har et par dårlige kvartaler vært nok til å aksellerere skraping. du tar feil, rett og slett.
gå tilbake til 1990, eller 2000, eller 2010 og se på rekken av to-tre-fire dårlige kvartaler og sammenlign med skraping; ser du et mønster? nei det gjør du ikke. eller dvs du ser et mønster; og det er at det ikke forekommer.

glem skraping som en viktig faktor. den er nesten neglisjerbar kontra demand-siden.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Ole86
18.09.2020 kl 09:50 4763

Skip som tilbringer langt mer tid i havn kan alltids installere en hybrid scrubber, selv om det at de bruker mere tid i havn ikke nødvendigvis betyr så mye, da motorlasten i havn er veldig liten i forhold til på sjøen.

Det handler ikke om tilgangen på compliant fuel i markedet, den har alltid vært tilstrekkelig. Det handler om at det er langt dyrere å produsere VLSFO enn å produsere HFO, som er et avfallsprodukt. Det handler heller ikke bare om oljeprisen. Den situasjonen vi er i nå har ført til at vi har et stort overskudd av visse produkter i raffineringsprosessen, spesielt flybensin, som igjen fører til at prisen blir veldig lav for mange av produktene i prosessen, deriblant VLSFO og MGO. Når demandsiden av raffinerte produkter normaliseres vil man igjen se en høy spread mellom HFO og VLSFO.

Jeg anbefaler at du setter deg godt inn i hva som driver spreaden, ikke bare som olje er dyrt eller billig.

Jeg kan informere om at flere av verdens største cruise rederier og flere av verdens største container rederier fortsatt installerer scrubbere. De må jo være idioter, i følge deg.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Ole86
18.09.2020 kl 09:54 4763

Hvilken boom snakker du om? Den boomen da VLCCer med scrubber fikk USD 20 000,- mer pr dag for å ha scrubber i begynnelsen av året? Jo, da var det ekstremt lønnsomt. Faktisk så lønnsomt at man kunne betale tilbake hele investeringen på 100 dager.

Hadde ingen scrubbere for å være ECA compliant? Det tror jeg muligens av Color Line og TT-Line er uenige i, da de installerte scrubbere nettopp for å være ECA compliant.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Ole86
18.09.2020 kl 10:00 4746

Hva får deg til å tro at demandsiden skal være dårlig?

Gitt følgende scenario:
- Demand siden utvilker seg slik den har gjort de siste årene (utenom pandemi), dvs jevnt stigende.
- Man har en flåte som er i nogelunde balanse og man har rater for VLCC på USD 30 000,- dagen.
- Så skraper man 25% av flåten.
Hva skjer?
Går ratene opp, ned eller forblir stabile?

For meg er svaret åpenbart. Historiske sykler eller ikke lagt til grunn. Dette er jo helt basic.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Mr. U
18.09.2020 kl 10:06 4757

til syvende og sist handler det ene og alene om oljeprisen og tilgangen på compliant fuel. det har ALLTID VÆRT UTILSTREKKELIG ULSFO i markedet. jo mer rafinørene og blenderne får finjustrt mekanikken og produksjonen av ulsfo kommer skikkelig i gang vil selvsagt prisene på dette produktet utkonkurere scrubbere.
dette kan sikkert spetalen fortelle deg. de gikk grundig fe og viste for alle at de ikke forsto hvordan oljemarkedet fungerer.

at det er (var) mye excess flybensin (et morsomt norsk uttrykk som aldri brukes av fagfolk) er kun fordi folk ikke reiser med fly pga c-19. og det var et kortvarig forbigående problem. rafineriene har jo nå (selvsagt) kuttet runs og det er ikke pt noe overskudd av "flybensin". med respekt å melde så snakker du mot bedre vitende når det kommer til akkurat disse tingene. det er heller ikke riktig å kalle HFO for et avfallsprodukt, nødvendigvis. det er andre produkter som tar bottoms i så henseende.

jada flere på box og pax siden installerer enda. men de fleste av dem i en lavere takt. det er tross alt ikke krise å brenne diesel i dagens marked..
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Mr. U
18.09.2020 kl 10:14 4741

mener du at damand siden ikke er på et historisk bunn-nivå i dag??????? supply siden har jo falt fullstendig vekk. opec har kuttet til beinet. dette vil ta lang tid å rette opp. var det ikke du som nevnte det kunne ta et par år? noe jeg er helt enig i.

å skrape 25% av flåten - når skal det skje? inbiller du deg at skrapemarkedet kan håndtere så store mengder av skip innenfor en kort tidshorisont?????? da må i tilfelle rederne BETALE skraperne. å skrape 25% av vlcc og smax flåten vil ta mange mange år.

vi har vel skrapet færre en 10 vlcc er per år i gud vet hvor mange år på rad... (mulig jeg overdriver men hvertfall mindre enn 20 per år) dette er jo a piss in the ocean. det er så godt som ensbetydende med ingenting..

det er helt basic at man ikke kan skrape seg ut av e dårlig marked. det har aldri skjedd før og vil aldri skje igjen. det er en liten brikke i et mye større puslespill.

og når nybyggprisene fortsetter å være svake vil rederne, eller smarte folk med smarte penger som gutte-guttene i Hunter, komme opp med noen gulle gode powerpoint plansjer slik at de kan hente smarte penger på wallstreet og oversvømme markedet med "bilige" skip.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Mr. U
18.09.2020 kl 10:20 4717

de fikk ikke 20k mer per dag. de fikk betalt akkurat det samme som konvensjonelle skip. nei det er feil at spreaden var wide open den gangen. den var OK i en mnd eller to. så var det game over. dvs at ikke engang 15% av vlcc flåten rakk å få sluttet seg i det markedet der spreaden var åpen.

la oss holde oss til tank :) nå er det batterier som gjelder for passasjerferjene uansett..
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Ole86
18.09.2020 kl 10:24 4701

Rart at det ikke ble meldt et eneste case der det var umulig å få tak i VLSFO (regner med at du mente dette, da ULSFO ikke er hva vi diskuterer her) om det alltid har vært utilstrekkelig med dette produktet.
Du sier at produktet vil utkonkurrere scrubbere, men du har ikke noe som kan backe opp dette. Vis meg den analysen som tilsier et spread på mindre enn 70 USD/t når markedet normaliseres etter Covid.

Så du mener at nå har raffineriene et output som kun består av de produktene som trengs i markedet, mens alt annet i prosessen er bare hoppet over? Man produserer masse bensin for eksempel, men de andre produktene man nå har et mindre behov for bare skrur man av. Har du satt deg inn i hvordan et raffineri fungerer?

Når det kommer til Spetalen og Torbjørn Kjus sitt oljeveddemål så hadde han vel en oljekrig i begynnelsen av året som ble avløst av Covid-19. Dette kan vel neppe avskrives som bagateller som ikke har påvirket både scrubbercaset og oljeveddemålet i Vistin. Du mener altså at Kjus (kjent som en av verdens beste oljeanalytikere) ikke forstår hvordan oljemarkedet fungerer. Rart at du skriver her, for med din kunnskap så må du jo være milliardær for lenge siden.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
ks1977
18.09.2020 kl 10:27 4712

Nå må du holde tunga rett i munnen (kan være vanskelig når det kommer så mye oppgulp, men prøv i det minste); FRO har stoppet ETTER-installasjon av scrubbere, men er fortsatt krystallklar på at å bestille scrubber på nybygg vil være en nobrainer (dog sier de også at de ikke har planer om å bestille nybygg).

Du hevder hardnakket at scrubbere ikke har lønnet seg, men viser ikke noe regnestykke. Både rederne selv, og analytikere, har fremmet regnestykke som viser nedbetalingstid for scrubbere (jeg husker ikke i farten tallet, men i Q1 var det latterlig kort og med dagens spread så er det fortsatt god butikk selv om man nå må forvente noen år før investeringen har betalt seg selv).
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Struts
18.09.2020 kl 10:35 4701

Skal forsøke å ikke blande meg mer inn i deres diskusjon, og uten at jeg vet så mye om situasjonen for Frontline, skrev ADS (Crude Co) i sin 2. kvartalsrapport (datert 28.08.2020) flg om sine TRE skip:

sitat

During the second half of 2019 the Company
invested approximately USD 12 million across the
fleet, or USD 4 million per vessel, in open loop
scrubber systems during mandatory intermediate
vessel surveys. Based on MGO onboard at 1 January
2020 and bunker purchases subsequently, as at the
date of this report the Company has recognized
cash savings of USD 8.1 million, equivalent to
68% of investment cost, as a result of scrubbers.

sitat slutt
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Ole86
18.09.2020 kl 10:40 4681

Selvsagt er demandsiden på et historisk bunnivå i dag. Vi er inne i en pandemi! Det er da helt 100% åpenbart fra alt jeg har skrevet at tank caset og scrubber caset ikke kan baseres på pandemien vi er inne i. Man må da ta høyde for de 1-3 neste årene om man er investor og ikke trader.

Som du kanskje la merke til så skrev jeg at du skulle se for deg et SCENARIO. Det betyr et tenkt eksempel og betyr på ingen måte at jeg tror at 25% av flåten skal skrapes umiddelbart. I en tilbud etterspørsel dynamikk kan man gi et eksremt scenario for å påpeke det åpenbare.
Og ja, jeg forstår utmerket godt at det hele handler om flåtevekst og at den er positiv neste år, men er den positiv i 2022 osv? Vi har nå en ordrebok på under 60 skip for VLCC ut 2022 og nesten 90 kandidater for skraping (over 20 år gamle). Blir det positiv eller negativ flåtevekst?

Det er billige skip nå, "ingen" kjøper. Gutte-guttene du snakker om gidder vel ikke hente penger til et tapsprosjekt?
Grunnen til at ingen kjøper nå er den store usikkerheten tilknyttet IMO2030. Verftene kommer ikke til å selge seg til konkurs. Hunter sine skip var allerede under kost for DSME.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Mr. U
18.09.2020 kl 10:43 4698

vi snakkeri kke om nybygg her. det er da påenbart. men siden du er inne på det; det leveres i dag nybygg UTEN scrubbere. tenk det.. ;) de er gjort scrubber ready, selvsagt. men mange leveres uten scrubber.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Mr. U
18.09.2020 kl 10:47 4686

og dette regnestykket er nå selvsagt en ren utopi. som vi alle er enige om, vil jeg tro. hvis man legger til grunn at de så for seg at 32% av investeringen var out of the money - ja så er vi vel alle skjønt enige i at denne prosentsatsen er vesentlig høyere nå?

for ordensskyld, bare for å fjerne tvil, jeg kjøpte mine siste frontline aksjer på 94 kroner... og har ca 13750 aksjer. så mitt anliggende er ikke å baisse fro. men jeg er bare så driiiit lei av å høre på lekfolk som ikke har peiling.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Ole86
18.09.2020 kl 10:48 4681

Å diskutere ULSFO når rederne stort sett trenger VLSFO ser jeg på som fullstendig meningsløst, men når du er inne på det så var det vel aldri noe problem å få tak i ULSFO i ECA soner heller og det er jo kun der det brennes.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Mr. U
18.09.2020 kl 10:51 4672

gutte.guttene med sleiken i orden har hentet penger til et tapsprosjekt med mindre markedet henter seg inn rimelig kjapt. pt er markedet langt under hunters break-even.

jeg kan vedde nær sagt hva som helst på at flåteveksten ikke vil være negativ i 2021,22,23,24,25 og 26. jeg håper jeg tar feil, og ber til høyere makter at den hvertfall i snitt ikke blir mer enn 4%. men etter veldig mange år i dette gamet vet jeg innerst inne at det er det samme som å tro på julenissen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Ole86
18.09.2020 kl 10:51 4702

Regnestykket stemmre ikke lengre nei, men dette er på grunn av en pandemi som vi er inne i. Når det er sagt så stemmer ikke 4 mill USD pr skip lengre heller. Dette er nå 2-3 mill pr skip.

Lekfolket du diskuterer med er sivilingeniør med 10 års erfaring innen environmental solutions for shipping og har jobbet med alle rederiene du nevner.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Mr. U
18.09.2020 kl 10:53 4686

jo det er ikke uproblematisk. men det bedrer seg nå som stadig flere produserer produktet. ulsfo kom først i prod i nov/dec 2019.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Flipper
18.09.2020 kl 10:58 4721

Euronav Share Buyback _ Nok en gang

ANTWERP, Belgium, 18 September 2020 – Euronav NV (NYSE: EURN & Euronext: EURN) (“Euronav” or the “Company”) announces that the Company has purchased on the NYSE and on Euronext Brussels a total of 1,160,000 of its own shares for an aggregate price of EUR 9,377,610.69 (USD 11,196,867.16) as part of its capital allocation strategy and returns to shareholder policy.

Following these transactions, the Company now owns 15,485,373 shares (7.04 % of the total outstanding share count).

Further details on these transactions are as follows:

Shares repurchased on Euronext Brussels

Transaction date Quantity Average Price Lowest price Highest price Total price
9 September 2020 50,000 EUR 7.7069 EUR 7.62 EUR 7.765 EUR 385,345.00
10 September 2020 50,000 EUR 7.7461 EUR 7.675 EUR 7.775 EUR 387,305.00
11 September 2020 200,000 EUR 8.0692 EUR 7.795 EUR 8.2325 EUR 1,613,840.00
14 September 2020 150,000 EUR 8.2193 EUR 8.125 EUR 8.3125 EUR 1,232,895.00
15 September 2020 75,000 EUR 8.2434 EUR 8.125 EUR 8.305 EUR 618,255.00
16 September 2020 50,000 EUR 8.186 EUR 8.07 EUR 8.2225 EUR 409,300.00
17 September 2020 50,000 EUR 8.214 EUR 8.25 EUR 8.175 EUR 410,700.00
Shares repurchased on the NYSE

Transaction date Quantity Average Price Lowest
price Highest
price Total price
9 September 2020 30,000 USD 9.2015 USD 9.18 USD 9.23 USD 276,045.00
10 September 2020 30,000 USD 9.248 USD 9.21 USD 9.29 USD 277,440.00
11 September 2020 150,000 USD 9.6929 USD 9.61 USD 9.76 USD 1,453,935.00
14 September 2020 150,000 USD 9.7434 USD 9.67 USD 9.79 USD 1,461,510.00
15 September 2020 75,000 USD 9.6172 USD 9.47 USD 9.72 USD 721,290.00
16 September 2020 50,000 USD 9.7001 USD 9.61 USD 9.77 USD 485,005.00
17 September 2020 50,000 USD 9.6564 USD 9.6 USD 9.68 USD 482,820.00
Euronav takes this opportunity to highlight that the current buyback is part of its commitment to return USD 25 million to shareholders by the end of Q3 from earnings derived during fiscal Q2 as outlined in the Q2 results press release of 6 August 2020 and forms part of a USD 200 million return to shareholders from Q2 net income distributed via USD 100 million in cash dividends (USD 0.47c per share, ex-dividend on 18 August 2020) and USD 100 million in share repurchases since June.

The Company will monitor market conditions to decide to continue buying back shares, taking into account a variety of factors, including regulatory or legal requirements and other corporate considerations.

The Supervisory Board and Management Board firmly believe this affirmative action creates long term value for all stakeholders given the disconnect between equity and net asset values at present and reflects the strength of Euronav’s balance sheet and the confidence of Board and Management in the long term value in the Company’s shares.

Clarksons Securities continues to act as an independent broker to coordinate and execute share repurchases on the exchanges of Euronext Brussels and/or the NYSE.

Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Mr. U
18.09.2020 kl 10:59 4764

spiller ingen rolle hva årsaken er? resultatet er gitt i tce uansett hva som er årsaken.
ah, du jobber teknisk og har bare 10 års erfaring. da skjønner jeg at du tar for god fisk at "contango ikke er bra for markedet" og andre typer tulleuttalelser fra folk her inne som ikke har filla peiling. (sagt med glimt i øyet)

vi er nok enige i mye skal du se.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Ole86
18.09.2020 kl 11:04 4747

ULSFO har de samme praktiske egenskapene mtp svovel som MGO, så med tanke på IMO2020 og 2015 legislering rundt ECA så ser jeg ikke på tilgang som noe problem.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Ole86
18.09.2020 kl 11:09 4753

Jeg har da aldri tatt for god fisk at contango ikke er godt for markedet.

Jeg har kanskje "bare" 10 år teknisk erfaring, men jeg har fulgt markedet rundt IMO2020 og environmental solutions veldig nøye. Nøye nok til at jeg har stått på talerstolen og holdt foredrag om dette til verft, rederier og redere i blant annet Kina, Korea, Hong Kong, Tyskland, Hellas, USA+++

Vi er kanskje enige i mye totalt sett:) Om ikke annet så kanskje vi bidrar til en lærerik debatt her.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.09.2020 kl 11:27 4709

Dere bidrar absolutt til å belyse sider som mange av oss andre ikke kan mye om! Men tror nok det er flere enn meg som blir litt provosert over den flåsete og tullete stilen til Mr.U. Du får ikke mer rett ved å være eplekjekk! Og dine SPÅDOMMER om at flåten ikke vil reduseres de neste årene, tar jo ikke i det hele tatt inn i regnestykket at vi lever i en pandemisituasjon, og at IMO2030 i tillegg gjør sitt til at investeringer i nybygg bremses kraftig fremover. Og, det er fakta at vi har veldig mange gamle damer på vannet per i dag.

Flott med debatt, men enda bedre om den er saklig og kun bygget på eksisterende kunnskap, slik som blant annet Ole86 klarer på en utmerket måte!
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Clay Allison
18.09.2020 kl 12:30 4671

Skal ikke se bort fra i 2030, at det er Hydrogen som er drivstoffet. Det sammen med CO2 rensing, gjør olje og gass til fremtidsnæring og det må fraktes.
Da er alle gamle skip faset ut og kun de nybyggene vi har fra de seneste årene er tilbake.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
18.09.2020 kl 13:14 4649

Det vil alltid være behov for frakt av olje, olje er det som smører verdensøkonomien, men du har et poeng, verden vil mer og mer bli drevet av hydrogen. Utviklingen går fremover, det er snart påtide med en ny generasjon skip noe IMO 2020 bekrefter. Nå er det imidlertid 10 år frem i tid at IMO2030 skal tre ikraft og det er mange skip som vil være foreldet frem til da.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
ks1977
19.09.2020 kl 09:31 4441

Langt under Hunters break-even? Er greit med debatt, men eplekjekke påstander som strider mot fakta har dette forumet allerede alt for mye av :(

Tar du utgangspunkt i Hannisdahl "sitt" tall fra forrigårs så var VLCC-ratene på 20k. Det er vel modern VLSFO vil jeg tro, så da er ratene (for ECO scrubber) faktisk OVER Hunters break-even. Og da snakker vi fortsatt (delvis) om Q3... Kan være greit å sammenligne litt med 5 års snitt også; https://twitter.com/TankersInt/status/1306153179235717121/photo/1 Skjønt det som er interessant er hvordan ratene vil utvikle seg i år - er denne gangen annerledes slik markedet frykter hvert eneste år? Vel, i år har vi Covid-19 som har endret mye, så det gjenstår å se (min personlige gjetting er at vi får høyere rater i Q4 og Q1, men ikke like høye som vi ville hatt dersom Covid-19 ikke hadde klusset ting til - skjønt dette avhenger jo veldig mye av hva som skjer fremover)

Dropper du Hannisdahl så kan du jo også ta en titt på Tankers International sine siste tweeter;
17.09.2020; 2012 scrubber 24,72/29,5
16.09.2020; 2011 VLSFO 21,22/16,4
16.09.2020; 2007 VLSFO 14,14/5,41
16.09.2020; 2007 VLSFO 1,33/10,15
15.09.2020; 2005 scrubber 15,6/12,1
15.09.2020; 2011 scrubber 34,87/26,98
14.09.2020; 2010 scrubber 28,54/19,05
14.09.20; 2005 scrubber 15,45/11,97
11.09.2020; 2016 VLSFO 29,49/21,16
11.09.2020; 2009 scrubber; 25,35/45,69
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Fuhrmeister
19.09.2020 kl 14:57 4192

Shocking tanker prognostication from McQuilling, massive scrapping around the corner and negative fleet growth 2021. 11 VLCC expected 2020 and a further 53 scrapped 2021. Record US export expected late 2021. Bull market in a year & then 2 years kind of like @JHannisdahl sees.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Flipper
21.09.2020 kl 15:17 3630

The Economist calls the oil market bottom AGAIN:

https://mobile.twitter.com/HFI_Research/status/1306675551701139456

Make sure you check out the chart with Economist oil demise with the oil chart!

Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Clay Allison
21.09.2020 kl 15:49 3562

Ja og nå er fremdeles de fleste bilene fossile og produksjon av batterier og drift av de bilene, er vel heller tvilsomt og langt fra karbon fritt.
Krig blir det mer og mer av, hele verden er avhengig av stadig pågående kriger, for å drifte økonomi og arbeidsplasser. Der er faktisk Norge nr 1 PC.
Nå er det nedgang i olje bruk og det er grunnet en plutselig pandemi som ikke var uforutsett, men der i mot varslet og langt på overtid.
Når en vaksine kommer, så går det rett opp og olje kommer vi til å bruke i de neste 50 åra.
Så gjelder det å ikke brenne opp alt da verden er avhengig av plast, prøv å drive helsevesenet uten feks.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Dado83
21.09.2020 kl 16:04 3526

Ser vi 60-58 kr her løpet av uka ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
børst
21.09.2020 kl 16:27 3492

Fin kjøpsanledning dette. Perfekt!
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Flipper
21.09.2020 kl 21:49 3293

Nå får dere unge ta hensyn til eldre og SPRE dere, dama de sikkert enig, men Korona er ikke noe å spøke , så
ta litt hensyn til eldre og yngre ( sistnevnte kan ha underliggende sykdom, som dere gir en dødsdom )
OSM to acquire SeaTeam from Frontline, Golden Ocean

BUSINESS & FINANCE
September 21, 2020, by Naida Hakirevic

Norwegian maritime services provider OSM Maritime (OSM) revealed that it is in final negotiations to acquire SeaTeam Management from shipping companies Frontline and Golden Ocean Group Limited after reaching a preliminary agreement.

The acquisition, which is subject to definitive documentation, is expected to be completed within the next thirty days.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Flipper
21.09.2020 kl 22:05 3253

Clarksons Research says orderbook now at lowest point since 1989
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.09.2020 kl 22:10 3231

Gjesp
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
unikum
21.09.2020 kl 22:40 3161

Da fikk vel shortene solgt aksjer i dag. Snart må de kjøpe de tilbake. Da får vi satse på at folket sitter stille over turbulensen..
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare
Mr. U
22.09.2020 kl 10:42 2896

det er ikke imo2030 som bremser ordreinngang på nybygg.
du kan ikke bruke "pandemisituasjonen" som argument for at skraping vil tilta utover det som evt ville vært en normalsituasjon. se bare hva som skjer ref flytende lager. hamres cash ned så vil man komme i en så stor front to back at båter igjen bookes for lager,- bare for å ta ett eksempel.
du kan ta det for gitt at det blir endel slippage fra nå fra nå frem til 2021. så flåteprofil for 2021 vil være noe mer supplert enn hva ordrebøkene indikerer.
skraping har så langt i år vært LANGT under hva flåteprofil og endel analytikere så for seg. og dere som ikke er shipping folk generelt og tankfolk spesielt bør bite dere merke i at skraping sågodt som alltid er vesentlig lavere enn flåteprofilen skulle tilsi. dessuten, som jeg har nevnt noen ganger tidligere, er det ikke så mange av skipene som går fra active trade til skrap. mao; supply siden blir ikke svekket i forhold 1:1.

jeg har data i dette markedet i hodet tilbake til 1978. og følger nokså godt med, for å si det litt forsiktig. det er et uomtvistelig faktum at skraping har veldig mye mindre innvirkning på markedet enn mange later til å tro.

for de av dere som har tilgang på data er det rimelig lett å sjekke at flåteprofil, som jo antyder at skip over en viss alder skal skrapes i år x-y-z, i et langt historisk perskeptiv ikke kan brukes for å gi en edruelig analyse av hvor mange skip som skrapes i framtiden.

akkurat nå ser det bra ut ref kontrahering av nybygg - dvs det bookes ikke mange skip. men mange ser ut til å glemme gitt denne flåteprofilen som er verktøyet man har for å vite hvor mange båter i hvilken alder man har i markedet, at det skal så lite kontrahering til før kontraheringen overgår skrapingen.

jeg vet ikke om det er i denne tråden jeg har sagt det; men det vil overraske meg hvis vi de neste år får en negativ flåtevekst. jeg håper jeg tar feil. men historien viser altså at det er lite sannsynlig at det vil skje. nå har verftene ledig kapasitet, og på et eller annet tidspunkt vil flere redere enn de som allerede har kommitert seg booke nybygg rett og slett fordi prisene begynner å bli historisk svært attraktive. og det er jo en god story å selge for de som er i "smart money" bransjen på wall street, bl.a.
Redigert 21.01.2021 kl 05:55 Du må logge inn for å svare