HAFNIA - Anbefalt som en av de beste shipping casene for 2021

fastinvest
HAFNIA 31.07.2020 kl 10:14 40443

Hafnia er for meg ett av to fantastiske tank cases på OSE. OET er det andre.
Hva kan vi forvente i Q2 28/8 ?
Ratene er i dag veldig mye lavere en hva de var ved Q1 men vi vet at Hafnia har booket opp mange båter ut Q2 så resultatet burde bli veldig sterkt.
Scorpio kom med børsmelding for en stund siden og sa:

SCORPIO TANKERS: DEKKET 93% AV LR2-DAGER TIL USD 47'/DAG, 26% I 3.KV TIL USD 29,3'/DAG
Oslo (TDN Direkt): Rederiet Scorpio Tankers har dekket 93 prosent av driftsdagene for LR2-skipene i andre kvartal til gjennomsnittlige tidscertepartiekvivalente rater (TCE) på rundt 47.000 dollar pr dag, og har dekket 26 prosent av dagene i tredje kvartal til en TCE på 29.300 dollar pr dag.
Det fremgår av en oppdatering fra Scorpio Tankers torsdag.
Videre har rederiet dekket 95 prosent av dagene for LR1-flåten til en TCE på 35.500 dollar pr dag i andre kvartal, og dekket 16 prosent av dagene i tredje kvartal til rater på 28.700 dollar pr dag.
For MR-skipene er 93 prosent av driftsdagene i andre kvartal dekket til en TCE på 21.700 dollar pr dag, mens 13 prosent av driftsdagene i tredje kvartal er dekket til en TCE på 17.000 dollar pr dag.
Videre er 92 prosent av driftsdagene for handymax-skipene dekket til en TCE på 17.500 dollar pr dag, og rederiet har dekket 30 prosent av driftsdagene i tredje kvartal til en TCE på 15.000 dollar pr dag.

Så hva kan vi forvente fra Hafnia? Personlig tror jeg på ett kjemperesultat og saftig utbytte men det jeg er mest spent på er Q3 ratene og hvor stor del av flåten som vil gå i spot. Som vi vet har Q1 og Q2 vært veldig bra for Tank selskaper men hva skjer videre? 2023 er forventa å bli ett fantastisk år, 2022 helt ok og 2021 dårlig. Vil Hafnia melde om dette eller vil de guide mer positivt?
Kursmål ligger mellom 12kr – 30kr så det spriker kraftig men kun en analytiker som ser aksjen ned i 12kr og resten har kursmål langt høyere en dagens.
Jeg har kjøpt meg videre opp på 15.20 og det virker som aksjen har funnet støtten på 15-16kr. Vil vi se 20 tallet før Q2?
Redigert 21.01.2021 kl 09:25 Du må logge inn for å svare
Dado83
25.08.2020 kl 10:05 3757

Har en liten post her, hva tror dere utbytte i Q2 blir?
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.08.2020 kl 13:05 3699

Helt merkelig hvor mye de er villige til å selge under 16 nå som ratene endelig stiger igjen og selskapet mest trolig skal dele ut 1 kr + i dividende om kort tid.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
mber
25.08.2020 kl 13:35 3685

1.25kr eller mer om overraskelser blir utbyttet med dagens$ kurs, ca 7.9% yield i et Q!
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
25.08.2020 kl 14:51 3648

Nå begynner endelig kjøpersiden å røre på seg.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
mber
25.08.2020 kl 15:04 3629

Altså, kurs 16kr, 0.5x NAV, 70% equity to loan value (LTV) og har laveste CBE rate i industrien.
Og vent, hei, du får 8% utbytte av MCAP på fredag....
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
mber
25.08.2020 kl 15:05 3629

HAFNIA: ARCTIC SECURITIES STARTER DEKNING MED KJØP, KURSMÅL 25
Oslo (TDN Direkt): Arctic Securities starter dekning av Hafnia med kjøpsanbefaling og kursmål på 25 kroner pr aksje.

Det fremgår av en analyse fredag.

"Selv om vi venter et svakere tankmarked i andre halvår 2020, er rabatten på 54 prosent mot verdijustert egenkapital (NAV) helt klart uberettiget gitt Hafnias lave kontant-breakeven, best-i-klassen-finansiering og sterke operasjonelle track-record", skriver meglerhuset.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
mber
25.08.2020 kl 16:08 3596

Artikkel fra I går :)

Product tankers shaking off pandemic shackles to start recovery early
Clarksons Platou analysts argue the sector is ahead of where they thought it would be, with near-term tightness remaining

- https://www.tradewindsnews.com/tankers/product-tankers-shaking-off-pandemic-shackles-to-start-recovery-early/2-1-862654?fbclid=IwAR25uqr4BvFUmIIq7zFP21ASidPJ5UrstCRSeHOcxc7VDXggPtXruRSowkw
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
mber
25.08.2020 kl 16:12 3613

Product carriers are ahead of schedule in terms of a recovery from Covid-19 and Opec+ output cut headwinds, according to Clarksons Platou Securities analysts.
Frode Morkedal and Omar Nokta said the sector has been an "interesting bright spot" in recent weeks, in contrast to sideways movement in crude tanker markets.
Product tanker spot rates remain on a positive trend, they said
"While tanker activity, particularly in the large crude segment, remains generally slow, product activity levels have been encouraging," the analysts added.
However, stocks have been slow to respond, with product carrier company shares declining last week by 5% on average.
Shipping fell overall in the same period, as crude tanker company equities dropped 2.5%, bulker stocks decreased 4.5%, LNG shipping stocks fell 4.7% and LPG carrier owners slipped 2.7%.

The outfit, which is the investment banking arm of UK shipbroking giant Clarksons, said rising US Gulf exports have been a positive driver recently for clean tankers, as well as LPG and LNG carriers.
The fact that rates have been on a firming trend for several weeks is noteworthy as this positions product tanker owners to wind down the third-quarter earnings period on [a] stronger footing, with the fourth quarter potentially starting at higher-than-expected levels
Omar Nokta and Frode Morkedal

"We had anticipated a tanker market recovery would be led by the product segment as improving demand would be met with increased product flows and that refineries would ramp up throughput, utilising existing crude stockpiles to start," Morkedal and Nokta said.
"However, we had not expected this recovery to begin until a few months down the line."

They added that it remains to be seen whether this represents the start of a recovery.

"But the fact that rates have been on a firming trend for several weeks is noteworthy as this positions product tanker owners to wind down the third-quarter earnings period on [a] stronger footing, with the fourth quarter potentially starting at higher-than-expected levels," the analysts said.

Clarksons Platou said LR and MR product tanker markets have continued to firm as the signs continued to point to near-term tightness.
The outfit is assessing LR2 rates at above $21,000 per day, with LR1 rates at $17,500 per day and MRs at $16,000 per day.
These are all at their highest points since late May or early June.

"MRs were the first to see improving market dynamics, rallying from their low point in early July on increased activity in the Atlantic Basin," Morkedal and Nokta said.

"This has since spread to the LR market, where a healthy amount of spot demand has come from the Middle East more recently."

They added that the US Gulf remains "fairly active", as evidenced by last week’s Energy Information Administration report indicating US refined product exports averaged 5.6m barrels per day (bpd) for the week ended 14 August — the highest level since April and on a par with export averages prior to the drop in oil prices.
Jefferies analyst Randy Giveans said that last week, the Opec+ group pressed its members and allies to restrict oil output in August and September to compensate for overproduction by Iraq, Nigeria, Angola and Kazakhstan between May and July.
The group left the current oil production cut phase-out in place, but warned that demand recovery has been slow.
Giveans said: "On a positive note, US exports to China continue to increase. We expect the third quarter to remain seasonally weak for tanker rates before improving in the fourth quarter."
But forecasting and advisory company Maritime Strategies International (MSI) was less sanguine about prospects in the tanker sector as a whole.

Frode Morkedal, analyst at Clarksons Platou Securities. Photo: Kenny Hickey
It said increasing port delays in Asia, the US and Europe will provide only limited support, with rates tipped to fall further in the third quarter.
"After three months of Opec+ production cuts, tanker markets are feeling the pressure with both crude and products sector earnings moving lower in July," MSI said.
Back in May, MSI had forecast quarterly average aframax one-year time-charter rates to fall from $32,400 per day to $21,600 per day at a time when spot markets were seeing record levels.
The company believed the realities of the largest quarterly drop in global oil demand ever seen were never going to present truly sustainable positive conditions.
'Abrupt decline'
So far, MSI claimed its expectations of a "substantial and abrupt decline" in tanker markets have played out.
In its latest Horizon monthly report, the company is forecasting third-quarter aframax one-year rates at $19,900 per day.
MSI continues to believe 2020 will be a very uncertain year for tankers.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.08.2020 kl 19:44 3618

#LR2 +5% to $19k/d
#LR1 +0% to $14k/d
#MR +99% to $17k/d
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Tøff
25.08.2020 kl 20:21 3597

LR2 er notert til $21.500 hos Poten & Partners i dag. Det går helt klart rette veien.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Bullebajas
25.08.2020 kl 22:57 3552

MR ratene er 25,000 dollar dagen for rundreise i Atlanterhavet nå. Break-Even på en MR er omlag 12,000 dollar dagen Dette er nydelige greier. Ser ikke ut som innvirkningen fra stormene vil gi seg med det første heller, så her kan man fort ta noen raske steg i riktig retning gitt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
mber
26.08.2020 kl 09:29 3468

Og gjennomsnitt raten til Hafnia på ALLE skip er ca 13.500 dagen... sier vel sitt :) Tjener de skipene mye penger !
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.08.2020 kl 22:01 3386


#LR2 +0% to $19k/d
#LR1 +1% to $14k/d
#MR +4% to $18k/d
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
26.08.2020 kl 22:24 3375

Produkttankere virker spesielt lavt priset nå med tanke på hvordan ratene har utviklet seg.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
t553136
27.08.2020 kl 00:26 3342

Har fulgt med Hafnia spesielt på OBX i det siste er mye algoritmer i denne aksjen nå ser jeg. My press på nedsalg skjønner ikke hvorfor ?? De kommer med et Q2 som kommer til å være bedre enn Q1 og mere utbytte. Er så veldig underpriset er nå snart med 50% rabatt på bok. Har en veldig sterk balanse og cashflow. Og kontroll på gjeld. Men er jo en aksje som plutselig går som en rakett uansett vei. Litt synd gjenspeiler ikke selskapet som tjener penger jevnt og trutt og deler ut til oss aksjonærer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.08.2020 kl 07:32 3302

Ikke noe nytt at shipping prises til 50 prosent, men skal en tippe vil det i forbindelse med q2 komme en nisse, typisk Pareto med et skyhøyt kursmål som setter papiret i fyr, noe ala Avance opp 20 prosent tirsd.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
mber
27.08.2020 kl 09:21 3230

8% yield på fredag når Q legges frem, her sover folk i timen!
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Dado83
27.08.2020 kl 09:23 3232

Aksjen går ned for hver dag, er det noen som vet noe vi ikke vet kanskje?
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.08.2020 kl 09:25 3222

Det vi ikke vet er at plutselig hogger noen innpå med aksjer.
Bedre prosentmessig en Fro altså? I tilegg går raten opp, dere får selge på.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
mber
27.08.2020 kl 09:29 3216

er oppe i 30K aksjer jeg nå :) de er så solid og så Skov CEO hadde intervju med presse i går hvor han syntes NAV evalueringen var helt fjern for markedet. "looks like the market is closed" sa han :P hadde jeg kunne klippet inn tekst hadde jeg gjort det.
Bare resten av året kommer de til å dele ut ca 15-20% av dagens Mcap :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.08.2020 kl 09:42 3198

Folk skjønner ikke forskjellen på ren og møkk tank.
De bør kjøpe egne aksjer da, hvor var intervju?
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
ks1977
27.08.2020 kl 10:47 3177

Tank er vel fortsatt hatet, så folk har kanskje ikke fått med seg det som produkttankerne har sagt en stund nå om at produktsegmentet synes å ha destocket veldig fort og at ratene tilsynelatende er på vei opp. Skjønt man vet jo aldri hva som skjer i disse tider.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Tøff
27.08.2020 kl 10:53 3172

Det ser ut som det skjer en positiv vending i aksjen nå. 16,60 sist jeg kikket. Dette har vi vel ventet på og posisjonert oss for lenge siden. Siste salgspresset var nok manipulasjon, for å skremme ut noen tvilende investorer, tror jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Dado83
27.08.2020 kl 14:02 3108

Muligens den ender i pluss i dag. Men egentlig forventet mer oppgang i aksjen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Speciedaler
27.08.2020 kl 17:14 3052

Håper på 0,15 dollar i utbytte nå. Krysser fingrene på rask kursoppgang opp mot 25 kr.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
mber
27.08.2020 kl 17:15 3049

PAS har 0.28, ABG 0.25 også 50% av dette i utbytte :D
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Speciedaler
27.08.2020 kl 17:16 3047

Tror du at den har blitt holdt kunstig nede, og hvordan fungerer det i praksis?
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Dado83
27.08.2020 kl 17:19 3046

Det kommer til å ende som i FRO, dem skal plutselig spare penger. Håper jeg tar feil:)
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.08.2020 kl 17:28 3037

Der tror jeg du tar døktig feil, utbyttepolitikken ble senest spikret da de byttet børs, de endrer ikke dette etter 1 kvartal.
Dessuten er inntjeningen i clean noe helt annet en stortank.
Er det noen som kan shipping så er det Sohmen familien, banker limskiten av Fredriksen.

Tipper det blir et dividende på 7 prosent + tilbakekjøp aksjer
Men liten grunn til å diskutere det nå, svaret kommer om noen timer
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
t553136
27.08.2020 kl 18:59 2994

Tror ikke på tilbakekjøp i denne omgang, tror nok selskapet er lei av å se aksjen vandre i 14 til 16 kr perspektiv, så blir utbytte med guiding
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
27.08.2020 kl 19:20 2977

Utbyttet blir 0.12 USD etter mine beregninger, men er selvfølgelig klar for overraskelse. Clean markedet viser tegn på bedring så utbyttet for 3Q blir nok bedre om de viderefører sin utbytte praksis.
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Tøff
27.08.2020 kl 19:51 2978

Dette vet jeg absolutt ikke. Man legger merke til store volumer både på kjøp og salg langt fra relevant omsetningskurs. Samme aktør eller samarbeidende aktører? Det er jo kursnivået over/under disse nivåer som antagelig er "agnet" for kjøp eller salg. Man styrer jo klar av disse store volumene når man ønske å gjøre en transaksjon, så man legger seg over/under avhengig av hva man ønsker.
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
t553136
27.08.2020 kl 23:02 2909

Det er mye manipulasjon i denne aksjen nå. svinger nesten av og til en 50 øre ikke normalt. Så noen der ute tenker noe jeg ikke vet. Fikk solgt noen i dag på 16.90 dvs 960 stykker har god gevinst uansett utbytte, sitter med mange ennå
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Tøff
28.08.2020 kl 08:50 2793

Oslo (TDN Direkt): Hafnia fikk en ebitda på 146 millioner dollar i andre kvartal 2020, mot 59 millioner dollar i andre kvartal 2019, ifølge selskapets kvartalsrapport fredag.

Driftsresultatet ble 107 millioner dollar i perioden (38).

Time charter-inntektene i kvartalet var 207 millioner dollar, mot 118 millioner dollar i samme periode året før.

Selskapet vil betale et kvartalsutbytte på 0,1062 dollar pr aksje.

LK finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Tøff
28.08.2020 kl 08:54 2791

Oslo (TDN Direkt): Hafnia har pr 14. august 2020 dekket 63 prosent av totale inntjeningsdager i tredje kvartal 2020 til en rate på 14.053 dollar pr dag.

Det fremgår av selskapets seneste kvartalsrapport fredag.

Mer segment-spesifikt har selskapet dekket 96 prosent av totale inntjeningsdager til 27.558 dollar dagen for LR2-segmentet, 66 prosent til 14.706 dollar dagen for LR1, 62 prosent til 11.832 dollar dagen for MR, og 45 prosent til 9.782 dollar dagen for handy-segmentet.

LK finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Dado83
28.08.2020 kl 08:55 2840

Samme som forrige gang dem utbetalte utbytte, hvorfor i helvete skal dem spare så mye av overskuddet?
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
bellx
28.08.2020 kl 08:55 2845

Burde gå litt på dette,pengemaskin..
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Tøff
28.08.2020 kl 09:06 3036

Cash flow break even er oppgitt til USD 13402 for 2.kv.
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
bellx
28.08.2020 kl 09:12 3026

I dagens renteklima burde jo denne være en sikker investering,men markedet liker best luftslott ser det ut som.
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Dado83
28.08.2020 kl 09:15 3016

Viktig at NEL går bra, som aldri har tjent 1 kr
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare