HAFNIA - Anbefalt som en av de beste shipping casene for 2021


Hafnia er for meg ett av to fantastiske tank cases på OSE. OET er det andre.
Hva kan vi forvente i Q2 28/8 ?
Ratene er i dag veldig mye lavere en hva de var ved Q1 men vi vet at Hafnia har booket opp mange båter ut Q2 så resultatet burde bli veldig sterkt.
Scorpio kom med børsmelding for en stund siden og sa:

SCORPIO TANKERS: DEKKET 93% AV LR2-DAGER TIL USD 47'/DAG, 26% I 3.KV TIL USD 29,3'/DAG
Oslo (TDN Direkt): Rederiet Scorpio Tankers har dekket 93 prosent av driftsdagene for LR2-skipene i andre kvartal til gjennomsnittlige tidscertepartiekvivalente rater (TCE) på rundt 47.000 dollar pr dag, og har dekket 26 prosent av dagene i tredje kvartal til en TCE på 29.300 dollar pr dag.
Det fremgår av en oppdatering fra Scorpio Tankers torsdag.
Videre har rederiet dekket 95 prosent av dagene for LR1-flåten til en TCE på 35.500 dollar pr dag i andre kvartal, og dekket 16 prosent av dagene i tredje kvartal til rater på 28.700 dollar pr dag.
For MR-skipene er 93 prosent av driftsdagene i andre kvartal dekket til en TCE på 21.700 dollar pr dag, mens 13 prosent av driftsdagene i tredje kvartal er dekket til en TCE på 17.000 dollar pr dag.
Videre er 92 prosent av driftsdagene for handymax-skipene dekket til en TCE på 17.500 dollar pr dag, og rederiet har dekket 30 prosent av driftsdagene i tredje kvartal til en TCE på 15.000 dollar pr dag.

Så hva kan vi forvente fra Hafnia? Personlig tror jeg på ett kjemperesultat og saftig utbytte men det jeg er mest spent på er Q3 ratene og hvor stor del av flåten som vil gå i spot. Som vi vet har Q1 og Q2 vært veldig bra for Tank selskaper men hva skjer videre? 2023 er forventa å bli ett fantastisk år, 2022 helt ok og 2021 dårlig. Vil Hafnia melde om dette eller vil de guide mer positivt?
Kursmål ligger mellom 12kr – 30kr så det spriker kraftig men kun en analytiker som ser aksjen ned i 12kr og resten har kursmål langt høyere en dagens.
Jeg har kjøpt meg videre opp på 15.20 og det virker som aksjen har funnet støtten på 15-16kr. Vil vi se 20 tallet før Q2?
Redigert 21.01.2021 kl 09:25 Du må logge inn for å svare

Blir stadig overasket over hvor mye et selskap som Scorpio tankers kan falle, den er ned fra 40 til 8,5 dollr siden desember.

Fallet i Hafni er jo bare barnemat i forhold, er Sting i finasielle problemer?
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
monitor1
30.11.2020 kl 16:41 6340

Det må komme en konsolidering tenker jeg.jeg sammenligner den helst med Torm (TRMD-A.CO), som jeg mener er mest lik HAFNIA finansielt.
https://www.rystadenergy.com/newsevents/news/press-releases/as-global-oil-demand-outlook-weakens-planned-refining-capacity-boom-set-to-keep-utilization-low/?utm_source=Sugar+Market&utm_medium=newsletter&utm_campaign=RE+Insights

Dette lover jo ikke bra for bransjen, om det blir fremtiden...
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Tøff
12.12.2020 kl 21:16 5965

Finansavisen melder om julerush i produkttank. 50% stigning AG-Japan. Jeg har ikke adgang til hele artikkelen. Det ser ut som artikkelen dreier seg om FRO. Ante ikke at de hadde produkttankere. Jeg har ikke registrert noen vesentlig endring i ratene i de kanaler jeg følger. Jeg tror likevel at tiden kan være inne til en posisjon i HAFNI. Her kan det ikke være mye nedside igjen. Produkttank er segmentet som beveger seg først, har vi også lært. Bunnsolide HAFNI blir ikke feil.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare

Hafnia med sine tankere er de første som nyter godt av at produkttankere får 50% bedre rater AG-Japan med sin store flåte. Har 1/3 i Hafnia 1∕3 OET, resten fordelt i Avance BWLPG, Flng og Fro. Ser det som mest sannsynlig med + i Avance, Bwlpg og Hafnia fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Tøff
13.12.2020 kl 06:46 5847

Utviklingen i LPG har vært fantastisk. Ingen meglere kunne på forhånd fortelle oss dette. For få måneder siden var det riktig trist i LPG. Man snakket om overkapasitet, og at LPG neppe kom tilbake på lang tid. Hva har skjedd? Ratene har gått til himmels og aksjekursene doblet seg. Dette forteller oss at det er viktig å være tilstede i shipping når det ser ut som svartest. Koronaen vil bli bekjempet i løpet av 2021. Forsvinner nok ikke, men verden vil tilbake til normalen, med økt forbruk av oljeprodukter.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare

Den som ikke får ut finger´n i Hafnia nå , må stå, på perrongen.

Produkt kommer nå.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare

Kraftig hopp i ratene i LR1 og LR2 ratene.
Lov å håpe på en god dag i morgen
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare

Tydelig at Hafnia bunner ut nå, det var høyt volum i går.
Skal nok nord over nå i vinter
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Varsom
15.12.2020 kl 10:45 5465

Her er det bare å hive seg med skjønner jeg.
Alt tilsier at denne skal opp!
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare

Tror ratene skal opp nå og da har vi sett 14 tallet for siste gang.
Hafnia er på billigsalg og vil stå i 45kr før 2023 i følge mine beregninger.
Husk, det har aldri vært så lite nybygg som nå, rekord høyt antall med båter som er klar for scrapping, Hafnia er ATL, Hafnia er verdens største produkt tank rederi.
Aktiviteten vil ta seg kraftig opp verden over når Corona har lagt seg og da er det lurt å handle aksjer før den tid
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare

Enig, har lastet endel på 14,5,
Småtank/ produkt er langt mer bullish en stor tank i denne gjennhentings fasen vi nå er inne i.
Husk at Hafnia leverte tidenes kruttsterke resultat så sent som i q3 og aksjen er på ATL.

Hafnia blir av flere trekt frem som årets shipping case i 2021, denne spretter snart.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare

Ser man det
LR1 +12% - 18 k
LR2 + 3,88% -16,1 k

Karlsen synes at produkttank ser ut som en bedre investering i 2021 enn råoljetank for øyeblikket. Mens rene oljetankskip frakter råolje kan produkttankskip også frakte forskjellige typer raffinerte og uraffinerte petroleumsprodukter, deriblant bensin og forskjellige drivstofftyper, nafta og parafin.

Karlsen anbefaler å gå inn i 2021 med produkttank-aksjen Hafnia, som har en sterk balanse, i porteføljen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare

Den betaler ut gode utbytter å med fortjenesten de har for øyeblikket er det en god melkeku.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
ks1977
15.12.2020 kl 22:59 5297

Nå er jeg aksjonær i Hafnia, men "fortjenesten de har for øyeblikket" er ikke mye å skryte av dessverre;
I Q3-rapporten så var 50% av Q4 låst med 13,37k/dag i snitt (eks overskudd fra poolen antar jeg), noe som er temmelig likt CBE (bittelitt under).

Nå har jo ratene godt noe opp i det siste, men Q4 blir nok ikke mye å skrive hjem om.
Forhåpentligvis så fortsetter ratene å styrke seg slik at Q1 blir bedre.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare

Speciedaler skrev De er nok godt forsikret.
Blir penger rett i kassa av den der:-))

Enig med kS1977, akkurat nå er det ikke spesielt godt , men det er nå aksjen er på Atl.
I en reward i tank shipping er det produkt som kommer først, clean og små tank, vlcc kommer til sllutt.

Man må huske at Hafnia er ned 10 kr i år, og ved børs introduksjon ble emisjonskursen ansett som et kupp.
Hafnia er et gedigent rederi, skal en eie noe innen tank nå er det produkt tank og da gjerne det største rederiet.

Det er ikke så lenge siden Sohmen gruppen lastet opp i Hafnia, er det noen som kan shipping så er det de.
Noe de har vist med sine knallkjøp tidligere i år, Flex, Glng og Bwlpg, alle kjøpt på bunn aksjekurs og av syklusen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Varsom
16.12.2020 kl 10:49 5165

Mulig nyttårsrakett...?🧐 Interessant utvikling ihvertfall!!
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare

Det viktige er jo å kjøpe før gode sykluser og som det har blitt nevnt vil vi kunne få en ny god periode på nyåret. Da venter man jo ikke til ratene er gode før man kjøper om man ønsker å kjøpe på bunn. 2022-23 er forventa å bli kanon år og mitt target er 45kr. Her kan vi fort få en fin stabil økning utover 2021 og kjøper man på disse nivåene skal det godt gjøres å tape penger
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare

Nytt hopp i Lr1 & 2 ratene. Da blir det en fin dag i morgen
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Itmann
18.01.2021 kl 20:11 3715

https://finansavisen.no/nyheter/borsintervju/2021/01/18/7609840/mer-skraping-gir-optimisme-i-shipping

– I fjor gjorde flytende lagring at tankratene steg voldsomt, men i den seneste tiden har lavere oljeproduksjon svekket fraktvolumene, fortsetter analysesjefen.

– Utover våren bør oljeetterspørselen imidlertid komme sterkt tilbake, så dette er et utmerket tidspunkt å kjøpe tankaksjer på.

Haavaldsen venter at oppfylling av store tertiærlagre vil bidra til utviklingen, og tror Hafnia først vil tjene på dette.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Itmann
20.01.2021 kl 21:19 3626

https://finansavisen.no/nyheter/borsintervju/2021/01/20/7611303/vibrand-kapitalforvaltning-den-lange-opptrenden-er-svaert-solid

En av verdens største flåter

Også Hafnia, som har en av verdens største flåter innen produkttank, virker «billig».

– Markedet er blitt mindre rammet av covid-19 enn fryktet, og det ligger an til å bedre seg kraftig, når økonomien igjen åpner opp, sier Winger.

– Dessuten ser tilbudssiden bra ut, med tilnærmet null nybygg, samtidig som cirka 30 prosent av flåten er eldre enn 15 år.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Mikkol
21.01.2021 kl 19:22 3463

Ikke vært borti Hafnia før, men vurderer en inngang nå. Hva kan man forvente av kurs her fremover? Hvor mye betaler de i utbytte og hvor ofte? Fin inngang nå?
ks1977
21.01.2021 kl 21:39 3400

Hafnia har et mål om kvartalsvise utbytter tilsvarende 50% av net profit på årsbasis (dvs at de kan holde tilbake litt enkelte kvartal slik de gjorde i Q2/2020).
Ikke videre imponerende utbyttepolicy til å være tank, men ledende innen produkttanksegmentet.

Scorpio tankers steg 7% i går, Scorpio tankers er opp 50% siden november, Hafnia er uendret, driver ikke disse 2 rederier med det samme?

Ja det stemmer. Hafnia burde vel begynne å røre på seg igjen får en håpe.
ks1977
04.02.2021 kl 09:31 2771

Begge er innenfor produkttank ja, men Scorpio har jo mye større gearing enn Hafnia (les; mye mer sårbar) så de er sånn sett ikke direkte sammenlignbare.
Scorpio er fortsatt ned 66% fra toppen i desember 2019, mens Hafnia "bare" er halvert.

Flåtene er forresten ca like gamle, men Scorpio har hevet seg på "scrubber-kjøret" i motsetning til Hafnia. En annen "utfordring" med Scorpio er at de "ikke" gir utbytte (les; de gir 10 cents pr kvartal uansett om de går med tap eller gigaoverskud), mens Hafnia har som målsetning å gi 50% av overskuddet (på årsbasis) ut i kvartalsvise utbytter.
Holseter
04.02.2021 kl 09:53 2750

Scorpio er som nevnt mer gearet og driver ikke med commerical management av andre sine skip (i samme skala som Hafnia).
Samt Scorpio er vel et godt eksempel på det Arne Fredly mener om aksjonærverdier som bare "forsvinner". Hvem tror du har technical mamagement på skipene til Scorpio? Joda, det er ledelsen sine privatselskaper som blir leid inn til dette formålet. Dette er bare en av flere ting....
STNG er også børsnotert i USA, som skaper endel mer svingninger. Fordelen med dette, er at du kan tidvis kjøpe rimelige aksjer og selge dyrere ikke så lenge etter til en youtuber som kjøper på tekniskanalyse og en fixture rapport.

Jeg skjønner KS1977
men hvordan forklarer du da oppgangen i Scorpio tankers, når de er mer giret som du sier en Hafnia?
Slik jeg leser dagens marked er det grusomt, hvordan kan et overgiret selskap stige 50% i dagens marked, mens et mindre rissiko bett ikke beveger seg?
I mitt hode bør det være omvendt.

Ser flere nå blir positive til stor tank, ikke jeg, men jeg har tatt feil før.
Det eneste jeg vet er at kommer det et oppsving i tank er det produkt som får første oppsvinget, slik er historien og den gjentar seg gjerne.
Har en mindre post her, eneste tank relaterte pr nå.
Redigert 04.02.2021 kl 20:45 Du må logge inn for å svare
ks1977
04.02.2021 kl 21:46 2604

hmm Jeg må nok over på spekulasjonssiden, men vil tro at det enten skyldes at Mr Market fant ut at han hadde overreagert ifht hvor hardt STNG ble solgt, og/eller at Mr Market tror på en bedring i produktsegmentet (ville ikke vært unaturlig at mer gearede selskap reagerer raskere og ikke bare mer).

Nå har jeg ikke fulgt med så tett på produktsiden, og ei heller STNG, så det kan jo være noe selskapsspesifikt - evt at Bugbee har kjøpt opsjoner igjen og at Mr Market leser noe i det :)

Scorpio stiger bra og tank begynner å bevege på seg.
Jeg tror Hafnia vil begynne å stige nå, har target 45kr før 2023.

Scorpio opp nye 6 % i går men hafnia +- 0. Alt av tank rører på seg så nå burde vel Hafnia også få en fin opptur, kanskje opp til 18-19kr i første omgang
Redigert 11.02.2021 kl 09:35 Du må logge inn for å svare
Dividend
16.02.2021 kl 17:05 1988

Scorpio stiger. Skal Hafnia opp i morgen?
Moniker
16.02.2021 kl 17:18 1965

Kanskje. Men vil noe kraftig skje i Hafnia før utbytte blir annonsert? Gitt hvor lite free float det er tror jeg at det må utbytte til før kursen drives oppover (selvfølgelig gode resultater vil være hoveddriver, noe som gir anledning til utbytte).

Scorpio opp nye 7% fredag og har nå doblet seg siden bunnen i oktober. Hafnia ror videre i sin egen stille sjø men det er bare tidsspørsmål før den begynner å bevege seg. . Jeg ser også for meg ett voldsomt trykk innen reiseliv ettersom folk er drittlei av å måtte være hjemme. Produkttank vil få en stor opptur når dette skjer og da burde man være fullasta før den tid noe som vil si nå.

Enig med deg i at Hafnia er et av rederiene man bør ha i sin portefølje for når det åpnes opp er det et rederi som vil ha fremtiden på sin side med høyere rater. Pr nå er det skuffende spot rater og det har det vært en stund. Så det blir spennende hva de kommer til å presentere. Noe utbytte tror jeg vi kan se langt etter. Ref: Det er ventet et svakt Q4 fra selskapet, men det er muligheter for at flere store investorer ønsker å posisjonere seg for en gjenåpning av samfunnet som kan gi økt forbruk av olje og destilater. For eksempel venter Goldman Sachs en oljepris på $65, noe som gir en oppside på rundt 16 %, innen juli. At Hafnia aksjen skal sette kurs i samme retning er ikke utenkelig.
Sann
02.03.2021 kl 23:14 1339

Hva tror dere om kursutviklingen pr. Kvartal i 2021? Noen som vil tippe kurs, så ser vi hvem som treffer best :)