EL sparkesykler

Slettet bruker
01.08.2020 kl 19:40 4507

Parkering må løses, ellers er det ikke et bærekraftig konsept.
Og det må være veldig desentralisert parkering.
Det bør nok avgjort være parkeringsstativ ja. Kanskje trange
stativ hvor du trer sykkelen inn i en spalte akkurat stor nok.
Som må finnes i mange varianter mht. antall sykler de er
designet for, slik at de opptar minst mulig plass i bybildet.
Og antall sykler bør kanskje begrenses, inntil byen klarer
å beherske dette. Dvs. sette ut gradvis ettersom dokumentert
beherskelse viser seg.
Og kanskje må det være en liten kjørefil i gatene ? Noen gater ?


Jeg er ikke inne i dette. Hvordan er dette finansiert ? Kjøper
kommunen tjenesten ? Hvor lades syklene, og hvor ofte må
de lades ?

Og hva med å sette et parkeringsstativs avstands minima ?
Og dette ulikt fra superhektisk bystrøk, til bystrøk kategori
2 og 3. Eller ha omtrent samme minima, men at stativkapasiteten
økes i kategori 1 strøk. At minima økes litt i kategori 3 strøk ?

Eksempel :
I kategori 1 strøk at det er et stativ for hver 80de eller 100 meter ?
Og ikke kortere enn dette.
At du vet når du skal parkere i kategori 1 strøk, er det alltid maks er
40 eller 50 meter å gå. Fordi det er stativ overalt med den avstanden.

Var innslag om denne saken på Dagsrevyen i kveld.

Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.08.2020 kl 19:46 4487

De blir parkert i grøfta. Trenger ikke noe stativ.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.08.2020 kl 19:50 4470

Ingen godtar grøfteparkering. Da er det bare et tidsspørsmål før alle vil ha de bort.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.08.2020 kl 20:04 4439

Parkeringsstativ for :
2 sykler
3 sykler
4 sykler
5 sykler
10 sykler
20 sykler

Vurdere senere om f.eks. 6, 8, 15 og 30 trengs.
Vurdere stativ for 1 sykkel også.
Og det bør være litt flere stativplasser enn det er sykler.
Slik at det gjengs alltid er minst litt ledig kapasitet ved alle stedsdedikerte stativ,
evt. inkl. alle i den nærmeste "sirkelen" rundt. Dette heter logistikk.

Med anordnet parkering vil selvfølgelig, sykkelskader, slitasje, reparasjoner og service gå ned.

Brukerne av syklene må finne seg i å gå noen få meter på begynnelsen og slutten av turen. Dette må inn i konseptet.
Parkeringsinnhegning er ikke noen løsning. Det må være stativ. Og disse må være trange hvor du trer sykkelen inn i en tilpasset bås.
Så de står rett opp og ned, fordi de hviler seg mot veggene i båsen. Her kan det kanskje være en detalj med styret ? Det får løses.
Man får finne en smart løsning på det. Styret kan kanskje vris litt på, så sykkelen kommer ut og inn i forhold til nabosykler i stativet ?
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Nabomannen
01.08.2020 kl 20:56 4397

Få nå vekk disse syklene. De ligger slengt overalt, forsøpler byen og er en fare for skikkelige folk som er ute og spaserer. Hva skal det bli av ungdommen om de ikke kan gå noen meter eller sykle på en god gammeldags sykkel? Ikke bare er den oppvoksende generasjon uten manerer, men også dummere og fetere enn noen tidligere. Gjør oss alle en tjeneste og parker el-sparkesyklene for godt!
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.08.2020 kl 22:31 4344

Du skjønner bæsfar at det der e neppe gangbart i august 2020 blant ungdommen. Men jeg helt enig i, at henslenging og forsøpling
er helt uakseptabelt. Folk har også godt av å sykle på god gammeldags sykkel.

https://www.aftenposten.no/norge/i/aw50md/sparkesykkelbrukere-advarer-mot-restriksjoner-goey-enkelt-og-fleksibe
Aftenposten slenger seg på.
De har visst rekkevidde på 40 km basert på flatmarks kjøring, og toppfart 20 km/t. Det må bli parkeringsstativ med trange
parkeringsbåser, så syklene står rett opp og ned. Og hvor sykkelstyre settes innerst. Hvis ulik sykkelbredde er fremtredende
kan det lages to ulike båsbredder, evt. smalere bås innerst i båsen, evt. avsmalning/spissing innerst, evt. gummilister så
tar opp ulikheten i bredde. Evt. en klemmeanordning.
Noen sykler kan forøvrig slås sammen. At styret felles helt ned.
El sparkesyklene har også frontlys. Mulig baklys også ?

Jeg er forbauset over at man satt igang dette uten en fullgod parkeringsløsning. Gratis utleie tråsyklene i Oslo hadde sykkelstativ.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
01.08.2020 kl 22:39 4336

Før i tiden var jo rullebrett og rulleskøyter forbudt fordi det var så farlig.
Med dette greine her er det bøttevis av ulykker, mye mer enn det noen gang har vært med de gammeldagse greine.
Jeg vedder en kroneis på at dersom det ikke hadde vært for at dette her regnes for å være så sinnsykt klimavennlig så hadde det vært forbudt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Nabomannen
01.08.2020 kl 22:40 4331

Unge mann! Slik tiltaler man ikke en som har vært med og bygd Norge nasjonen. Hvilke manerer! Makan!
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.08.2020 kl 22:45 4318

Skriv det på kontoen for lett litt spøkefullt når det er EL sykler som er temaet. Det beklages hvis dette ble litt for mye.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.08.2020 kl 22:46 4310

At ordet klima har noe med dette å gjøre blir helt rart. Spare tid, spare kostnader, verdiskape bedre, burde heller være omkvedet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Nabomannen
01.08.2020 kl 22:54 4298

Beklagelsen aksepteres. Jeg har forøvrig lagt merke til at tonen på dette forum til tider kan være vel "frisk".
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
01.08.2020 kl 22:55 4296

Så du tenker at man har tillatt elsparkesykler av hensyn til verdiskapning?
Vanlig vis når det er snakk om verdiskapning så er det meget strenge regler, hms og greier og greier, mens her er det tut og kjør.
Alle ser daglig hasardiøs kjøring, men det reageres ikke i det hele tatt .Det som diskuteres er hvordan de parkeres!
Kan ikke tenke meg at noe som helst annet enn at det må regnes som et klimatiltak.
Klima trumfer absolutt all sunn fornuft for tiden.
Det kan ikke være noen annen grunn til at elsykler i det hele tatt er lovlig i bruk.
Mener nå jeg da.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.08.2020 kl 23:45 4259

Takk for den nabomannen. Vi får være litt forsiktigere i tonen heretter.

PST-Investor,
Av NRKs reportasje gikk det frem at mange brukere likte fremkomstmiddelet. Det gjør vel åpenbart en nytte. Men egner seg kanskje best
der det er ganske flatt og egnet gatenett.
Ta f.eks. Bangkok. Der kommer man omtrent ikke frem med bil. Der er gatebilde veldig preget av mopeder. Og to sitter ofte på samme moped.
I London har det vel også begynt å bli vanskelig fremkommelig med bil ?

Med tettere bebyggelse, flere mennesker pr. kvkm, må det nødvendigvis forplante seg endringer mht. fremkomst.
Så bør vi i en by som Oslo få mere overgang til mopeder, ELsykler, EL sparkesykler og sykler ? Fremstkomst som
tar mindre plass tilhører nok fremtiden i tett urbaniserte områder. Men dette krever omlegging mht. gatebruk,
parkering osv.
Fant denne linken (har ikke studert den) : https://www.e-leven.de/?gclid=Cj0KCQjwpZT5BRCdARIsAGEX0zkmXmr7HkqfiH3Li0g99FlmU3qw_zLfyv45GhKCBXAXWL9jNhVX2X8aAng4EALw_wcB
Det er tydelig at det er mye på gang innen denne sektoren.
Berlin er flat med godt gatenett. Der egner kanskje slik trafikk seg særlig godt ?

Jeg er enig i at kjøring på fortauet i Oslo lett kan bli problematisk.
Mht. parkering, så tror jeg at med ordnede parkeringsstativ hvor EL sparkesyklene står rett opp og ned på geledd
vil gi et inntrykk av ordentlighet. At da får alle oppgaven med å parkere ordentlig. Dette tiltaket vil antagelig virke
dresserende på hele EL sparkesykkel regimet. Må får lage gode stativ som funker ordentlig.

Men så har vi temaet hvor EL sparkesyklene skal kjøre ? Mye fortauskjøring er ikke noe særlig. De må kanskje
få plass i veibanen sammen med tråsykler og kanskje mopeder ? Evt. få egne små veier ?

En typisk ungdom i dag sees vel på EL sparkesykkel iført ryggsekk med drikke og diverse, og medbringende smarttelefon med internett.
I full action til neste gjøremål. Snakker vi ikke verdiskapning da PSI ?
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.08.2020 kl 00:03 4239

https://www.tryggtrafikk.no/mc-moped/moped/lover-og-regler-moped/
Aldersgrense for moped er 16 år. Og det er nå ikke lov å ha med passasjer på denne. Tidl. var det passasjer under 10 år.
Disse mopedene har maks 45 km/t.
Dermed er det jo et høyt antall mennesker under 16 år som har transportbehov.

https://www.tryggtrafikk.no/el-sykkel/det-du-trenger-a-vite-om-el-sparkesykler/
Det er ingen aldersgrense på EL sparkesykkel i Norge i dag. Trygg Trafikk anbefaler
12 år, og at det brukes hjelm.

Forøvrig er det visstnok 13500 EL sparkesykler i Oslo nå. Og noen kan altså brettes helt sammen til "en bjelke".

Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.08.2020 kl 08:55 4144

Desse treige gæmliser som har ei maskin på 1700kg til å frakte en pakke på 90 kg er jo lettere animert i tankegangen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.08.2020 kl 22:07 4001

https://www.dn.no/samferdsel/elsparkesykler/voi/christina-moe-gjerde/slik-skal-selskapene-selv-rydde-opp-i-elsparkesykkel-kaoset-i-oslo/2-1-851072

Det må lages parkeringsstativ piloter som må prøves ut. Anbefales lave båser som EL sparkesyklene settes i. Tilpasset EL sparkesykkelen
så de står stramt i båsen. Kan kanskje være litt traktformet ytterst, så de blir lette å tre i. Eller at fronthjulet fungerer som "spydspiss" inn i båsen.
Uten parkeringsstativ må hele ordningen avvikles. Det er et must med parkeringsbåser.
Det er helt uakseptabelt med vill henslenging av EL sparkesykler. Slike lave båser burde det da ikke være noen big deal å få laget. I metall selvfølgelig.
Kanskje de må skrus fast i underlaget ? Eller være tunge nok ? De må ikke ruste.
Et stativ for eksempelvis 10 EL sparkesykler ser ut som en kam som ligger på bakken. Styret settes innerst i spalten. Styret kan både
vris eller løftes over for å komme klar av styret til ELsparkesykkelen som kan være parkert ved siden av. Burde kunne fungere fint i praksis.

Kanskje en klaring på ca 1 centimeter på hver side av EL sparkesykkelen. Slik at den står rett opp. Kan evt. være litt spisset innerst, så
den står helt fast. Og EL sparkesyklene kan kanskje utstyres med litt gummi i dette området ? Dette er kanskje det beste konseptet ?
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.08.2020 kl 00:54 3939

https://www.aftenposten.no/meninger/leder/i/na3loa/Aftenposten-mener-Frihet-under-ansvar-virker-fremmed
Veldig som alle har blitt opptatt av EL sparkesykler nå. Men bra er sikkert det.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.08.2020 kl 03:28 3890

02:35Vegard Kristiansen Kvaale
Vil ha opprydning: Elsparkesykkel-aktøren Voi tar til orde for et bransjesamarbeid for å rydde opp i kaoset i Oslo. –Vi forstår at folk er frustrerte, sier landsjefen i selskapet.
Dagens Næringsliv viser til en korrespondanse der Voi kommer med forslag til de andre selskapene.

Blant annet vil Voi at det skal settes sammen et team på tre til seks personer som kan jobbe skift for å rydde opp der trengselen er størst. Regningen skal deles etter hvor mange sykler hver aktør har. Voi ønsker et pilotprosjekt de kommende to ukene, fulgt av en evaluering.

Christina Moe Gjerde er landssjef for Voi i Norge og Finland. Hun forventer at alle aktører blir med på initiativet. I tillegg påpeker hun at brukerne fortsatt har et ansvar.

– Det er først og fremst brukernes ansvar å sørge for at parkering ikke skjer til hinder for befolkningen og medtrafikanter. Vi oppfordrer brukerne til å vise mer parkeringsvett, sier landsjefen.

Norgessjef Lars Christian Grødem-Olsen i Tier sier selskapet har foreslått noe tilsvarende for de andre aktørene tidligere. Tier kommer ifølge DN snart til å offentliggjøre en løsning der de kombinerer omparkering med jobbtrening for unge.
________________________________________________________
Det er ikke snakk om å rydde i trengselen. Det som må gjøres er snarest å komme igang med konstruksjon og
fremstilling/tilvirkning av prøvepiloter for parkeringskammer som ligger på bakken. Som skal bli velfungerende parkeringsstativ.

Merkelig hvis dette ikke fins et eller annet sted i verden allerede.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.08.2020 kl 16:50 3695

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/3JW3EA/Samferdselsministeren-kaller-inn-til-sparkesykkelmote

El sparkesykler må ha :
1. Parkeringskammer å stå i.
2. Steder å kjøre. Ikke kjøres med der de ikke egner seg.
3. Spørsmål om hjelm ?
4. Spørsmål om aldersgrense ?

Være forsiktig med hjelm og aldersgrense, da det kanskje kan punktere tiltaket ? Eller ?
Samtidig er hensynet til sikkerhet viktig.
Ordnede parkeringsforhold er viktig, så en unngår inntrykket av henslenging, gi blaffen holdning, useriøst mikrotransportregime og lav sikkerhet.
Det må kanskje tilrettelagte kjøresteder til ?
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.08.2020 kl 13:22 3553

https://www.aftenposten.no/norge/i/mRXlKq/hareide-utelukker-ikke-nye-retningslinjer-for-elsparkesykler-foer-hoeste

De bør kanskje ikke være i bruk om natten, ja.
Kanskje det burde lages en videopresentasjon som viser hvordan de bør brukes og hvor de bør kjøres ?
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.08.2020 kl 14:58 3530

Utleien er altfor dyr. Dette er ikke bærekraftig samfunnsøkonomisk.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.08.2020 kl 18:45 3471

https://www.bendsource.com/bend/city-not-ready-for-e-scooters-yet/Content?oid=10026317

120 - 180 kroner timen er absurd dyrt. Og fører sikkert også til enorm overkapasitet. Og
unødvendig mye hensettelse. Hvorfor ikke heller gå over til privat individuelt eierskap ?
At brukerne eier sin egen EL sparkesykkel.

Vitsen må være samfunnsnytte, og ikke at noen skal tjene penger på dette.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.08.2020 kl 13:14 3404

https://www.dn.no/samferdsel/voi/tier/bolt/elsparkesykkelaktorene-i-oslo-gar-sammen-om-strakstiltak/2-1-854233

Vi trodde først dette var noe Oslo kommune hadde satt ut for gratis benyttelse. Men så er det 6 utleieselskaper
som melker ungdommen via en fancy app.
Denne utleien er for meningsløst dyr. Ungdommen bør kjøpe seg sin egen elsparkesykkel. Det er også mulig å kjøpe
sammenleggbar elsparkesykkel. Denne er veldig lett å ta med seg. Ungdom kjøper den på nettet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
RadivS
07.08.2020 kl 13:45 3387

Du må søke kommunen om å få lov å leie ut sparkesykler i deres område. I dag er det jo vill vest. De ligger jo strødd som søppel på de underligste steder!

Skulle ikke tro dette var noe vanskeligere enn det er på leie av bysykler.
- Man henter de i et stativ, som også lader dem.
- Leien slutter ikke å gå før (sparke)sykkel er parkert tilbake i et stativ.

Da vil folk automatisk sørge for å få de tilbake. Dette vil jo selvfølgelig kreve infrastruktur, og utlegg fra utleier, men det er en del av dealen. Må jo være greiere for dem også, så slipper de å betale folk for å hente dem og få dem ladet. Koster jo penger det og!
Når det er påbud om hjelm på sykkel, så bør det jo i alle fall være det på denne farkosten.

Det bør også være en aldergrense, kanskje 15, og de bør ikke ha lov til å kjøre dette på fortau, men på sykkelsti, eller i veibanen. Folk kjører jo som idioter.
Det er et ok fremkomstmiddel, og ser gøy ut, men må reguleres på et vis, eller så blir de forbudt er mitt tips.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
07.08.2020 kl 16:13 3342

Men det er greit å sykle på fortauet? Med eller uten el.

Jeg er faktisk mer redd for sykler som kommer susende forbi meg på fortauet og snitter ved passering. Mye høyere hastighet enn en el-sparkesykkel.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
07.08.2020 kl 16:17 3341

« Når det er påbud om hjelm på sykkel, så bør det jo i alle fall være det på denne farkosten.»

Dette påbudet med hjelm når man sykler har ikke jeg fått med meg.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.08.2020 kl 17:35 3307

Jeg er enig i at disse kjøretøyene bør henvises til sykkelstiene. Aldersgrense 12 år,
og påbudt med sykkelhjelm. Promillegrense 0,5. Parkeringsstativ, hvor de samtdig
kan lades. Og folk bør i økende grad skaffe seg sine egne elsparkesykler. Leiepris
bør settes ned. Kommune vurdere å sette ut til folks gratis bruk.
16 år er aldersgrensen for moped, scooter eller lett motorsykkel. ELsparkesykkel
kan være bra opplærings- og rekrutterings kjøretøy for EL-moped senere.
Er det aldersgrense og sykkelhjelmpåbud for EL sykkel ?

Regler for dette her haster, før det blir kaos og for mange ulykker og ødeleggelser.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
fabian2
09.08.2020 kl 17:16 3148

Bruker ikke sparkesykkel selv , men ser jo at de ligger overalt. Er det noe slags strømbatteri som gjør at forbipasserende kan ta seg en sykkel ? Låsemekanisme ? Fortell , fortell
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Legende
09.08.2020 kl 19:31 3088

Med 10 000+ sparkesykler i sentrum av Oslo kommer det til å bli overflod av eventuelle parkeringsstativer. Ville heller ha satt et tak på antall sparkesykler som kan settes ut, men ser at det kan bli vanskelig å komme til enighet med aktørene der
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.08.2020 kl 19:55 3056

Det store problemet er at Oslo by ikke har kapasitet til å ha nesten 15 000 El-Sykler. Paris som er en mye større by en Oslo har satt en limit på 15 000 Sykler og da sier det seg selv at vi må ned betraktelig på antall sykler. I Oslo er det ikke muligheter for å utvide arealet og på fortauene er det ikke plass til å sette opp stativer. Eneste alternativet er at de bruker parkeringsplassene, men det er nok ikke så pop for beboere og bilistene.
Dette er årsaken til at lokalpolitikerne fortsatt står bom fast
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
fabian2
09.08.2020 kl 19:59 3048

Problemet er vel gjennomskinnelig enkelt : Det finnes ikke juridisk lovhjemmel for dette i Norge....... derfor hjelper det ikke hva politikerne synes foreløbig. Sånn er nå det.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.08.2020 kl 20:01 3040

Politikerne får gjort noe med det men først må loven endres og dette tar tid
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
fabian2
09.08.2020 kl 20:05 3043

Det finnes jo ingen lov , se det er problemet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.08.2020 kl 20:11 3019

Jo, El-sykler og el-sparkesykler følger kravene for vanlige sykler. Bremser, ringeklokke, lys og refleks er påbudt utstyr på en sykkel. Men denne loven må først endres.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
fabian2
10.08.2020 kl 04:40 2905

Det jeg selvfølgelig mener er at det finnes ikke noe lovpåbud om hvor å slenge fra seg sykler. Har ingenting med ringeklokke eller brems å gjøre
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
6750
10.08.2020 kl 09:59 2820

Beklager å måtte gå deg i mot her. Problemet er ikke mangel på lovverk. Problemet er brukerne. De oppfører seg som. unnskyld uttrykket, idioter.
Det er brukerne av syklene som mangler forståelse av sitt ansvar overfor andre aktører i samfunnet. Det er beklagelig, men dette er folk som må styrers da deres evne til å ta ansvar er sterkt preget av regelstyring. Da slipper de å tenke selv. Det er merkelig at det er så mange som ikke vil ha frihet til å ta ansvar for egne handlinger.
For det er konsekvensene av å stadig skrike på mer regler.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
pengex
10.08.2020 kl 11:54 2790

Hva mener du påbudt. Har ikke noe av dette på sykkelen min. Mener du butikker selger ulovlige sykler.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare