NEL: uke 2 og 3 (Man.18 jan- Søn.31 jan )

rogneveien
NEL 01.08.2020 kl 23:02 238020

God kveld.

Da er det opprettet ny tråd for Sept mnd.

Mon tro hvor vi havner denne mnd.


Historiske kurser mnd for mnd.

2019.
Kurs pr 1 juli kr 7,20. ..Kurs pr 1aug kr 7,12
Kurs pr 1 sept kr 6,78...Kurs pr 1 okt kr 8,32
Kurs pr 1 nov 2019 kr 7,92..Kurs pr 1 des 2019 kr 7,93
Kurs 2020
Kurs pr.1 jan 2020 kr 8,65,-
Kurs pr.1 feb 2020 kr 9,18
Kurs pr 1 mar 2020 kr 9,65
Kurs pr 1 april 2020 kr 10,35
Kurs pr 1 mai 2020 kr 12,63
Kurs pr 1 Juni 2020 kr 14,96 (opp hele 13,25% i mai)
Kurs pr 1 Juli 2020 kr 18,85 (opp 26,04% i juni)
Kurs pr 1 August 2020 kr. 18,66 (ned 1,5% i juli mnd)
Kurs pr 1 sept 2020 kr 21,53
Kurs pr 1 okt 2020 kr 17,00
Kurs pr 1 nov 2020 kr 18,20



ATH kurser
ATH. dags sluttkurs.. 13.07.20 kr 23,34
ATH. Kurs................13.07.20 kr 23,34

Løkke til videre i 2020
Redigert 01.08.2020 kl 07:57


Uansett...

Løkke til
Redigert 21.01.2021 kl 09:41 Du må logge inn for å svare
Value Investor
02.08.2020 kl 00:33 58232

Ja, lykke til, jeg ser ikke at de har noen teknologi i det hele tatt, så jeg er short. Ikke akkurat vanskelig å lage et elektrolyserør, og massiv konkurranse. Hvis noen vil forklare hva som er NELs force, så blir jeg glad. Jeg er short, hvis noen lurte.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Nabomannen
02.08.2020 kl 00:43 58150

De svarer vel med diverse linker til fuelcellsworks, tenker jeg. Selve bibelen i hydrogen-religionen, sponset av NEL og andre hydrogen-luftslott.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Value Investor
02.08.2020 kl 06:45 58027

Ja, det må de få lov til, jeg for min del har null tro på at noen applikasjon med brenselscelle har noen fremtid, pga at energitapet er så stort. Batteri vil alltid være bedre, og for langdistanse transport vil jeg si at diesel er bedre, siden hydrogen er elendig på klima. Når det gjelder direkte bruk av hydrogen er muligens situasjonen en annen, det kan man jo diskutere, og etter hvert som man skal bort fra ting som avgir CO2, så må man nok over til å bruke elektrolyse for å framstille hydrogen, i stedet for fra naturgass, men ser for meg at det vil ta mange år før dette blir effektivt. Slik det er nå er jo kull og naturgass det man regulerer elforsyningen med i europa (marginalprodusenter) og i den situasjonen er det jo ikke å bruke el til elektrolyse det første man tenker på, men det viktigste er å få ned elforbruk, og opp bruk av andre produksjonsmetoder, men på lang sikt, ja, elektrolyse må inn i miksen, slik at vi får det hydrogenet og oksygenet vi trenger, uten bruk av naturgass. Om NEL blir en aktør i det markedet, vel, det vil tiden vise, det er lenge til vi er der.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Seriøs
02.08.2020 kl 07:57 57945

Short og long får være opp til hver enkel men fasiten har vi innen 5 år. EU og verden forøvrig legger stort trykk på hydrogen og det vet vi. Kostnaden går ned og marginene blir bedre er min long horisont. Kan fort også komme et bud på NEL

Tipper forøvrig kurs 25kr i løpet av august
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Value Investor
02.08.2020 kl 08:18 57845

Vi har neppe fasit innen 5 år, det vil ta mye lengre tid å få europas energiforsyning grønn, jeg tror minst 15 år før vi ser antydning til at marginprodusentene er grønne, og først da er det viktig med ting som elbiler og hydrogen, per dato er elbiler kun positivt for lokalt miljø, og det er jo viktig nok det. Jeg forstår ikke hvorfor noen legger trykk på hydrogen for øyeblikket, men det er jo kanskje smart å starte tidlig. Hva angår merginer og kostnader og slikt vet jeg ikke, men noterer meg at per dato tapes det penger på hver eneste kontrakt, så det er å håpe at det blir bedre, og med svak krone burde det være mulig. Bud kommer som regel på selskap som er lavt vurdert, og det er jo ikke akkurat tilfelle her, så det tror jeg vi glemmer, jo før jo bedre.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.08.2020 kl 10:14 57672

Lite av en rävsax NEL sitter i.

-De tapper redan idag penger på hver kontrakt. Samtidlig må priserna ned med 80-90%, fordi idag er hydrogen ikke kokurrentskraftig
´¨
-De har muligen en kontrakt til Nikola. Men då må NEL ansette 1000 personer. Vad kostar det? 2 miljarder om året? Også her ska marginerna ner mer og Nikola skal ha del av alla besparelser enligt kontraktet

Summa summarum så er det veldig stort risiko nå i NEL.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.08.2020 kl 10:40 57535

Stordriftsfordeler er det vi snakker om når det gjelder NEL og Nikola. Dette er godt begrunnet i tidligere innlegg. Tipper folk kommer til å bli overrasket hvor fort NEL kommer på plusssiden men det vil skje i løpet av 2021. Sterk kjøp.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Hefner
02.08.2020 kl 11:03 57445

Bare jeg som har en svært dårlig følelse for denne typen kalt Trevor? Kanskje jeg tar feil, men caller det nå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
02.08.2020 kl 12:23 57307


Og når "tror" du dagens aksjepris blir rettferdiggjort ? Om 10 år?
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
02.08.2020 kl 12:26 57237

Ja . Masse prat.. Alt kommer til å bli så driit bra ! bare vent , bare vent .... Ikke mye har skjedd med semi trucken og Bageren . Ingen produksjonsfabrikk er påbegynt ..
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Ajax1
02.08.2020 kl 12:27 57155

Det OZZY1 at NEL skal komme på plussiden allerede i 2021 vil jeg at du begrunner med tall og ikke bare påstander i "løse luften" Det du sier om NEL "sterk kjøp" er også sterke påstander mener jeg. Så derfor ønsker jeg en begrunnelse for din påstand. I børsverden snakker vi om Mcap i forhold til inntjening nå og i rimelig fremtid. Hvor ser du den balansen ? På forhand takk
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
oppvigår
02.08.2020 kl 13:20 57068

Rart at ikke gigantiske internasjonale selskap er negative til hydrgen? Det satses enorme summer på hydrogen.
En annen ting er at overgangen og utviklingen, skjer mye raskere, og enda raskere blir det når fokus på klima blir sterkere.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.08.2020 kl 13:27 57031

SMÅSPARERNE RØMMER FRA BØRSRAKETT!

https://www.nettavisen.no/okonomi/smasparerne-rommer-fra-borsrakett/3423850638.html

I september 2019. Etter det har aksjen steget over 130 prosent. 🤔
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
02.08.2020 kl 15:08 56807

Noe må de jo satse på med alle pengene de har. Det er en sjans å ta men heller ikke alle satser på hydrogen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
2030kommer
02.08.2020 kl 15:10 56745

Hehe.
Ja skrives om det annenhver mnd. Spesielt nordnet kunder aom selger unna 🤭👌 så er det vel strengt tatt noen andre som kjøper de opp 😉👍
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Alis
02.08.2020 kl 15:18 56676

Selv om luften som kommer ut av dieselmotorer er renere enn luften som kommer inn vil den fortsatt inneholde Co2.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.08.2020 kl 16:06 56578

vi har hørt til det kjedsommelige at diesel er sundt. det tror vi ikke noe på. da referer jeg til rettsapparatet og VAG konsernet WV som fikk enorme bøter pga at de løy om dieselmotorer. Dieselmotorer forurenser noe så inn i helvete at du vil ikke tro det engang.

https://www.dagbladet.no/nyheter/skaper-kronisk-sykdom-og-for-tidlige-dodsfall/70506014
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
02.08.2020 kl 16:30 56515

Hallo, diesel har høyere nox (svevestøv) men mindre co2 enn bensin!
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
02.08.2020 kl 16:31 56442

Ved å kjøre gassen gjennom et filter med AdBlue tilsetning får man en kjemisk reaksjon som fjerner NOx fra avgassene. Teknologien har vært kjent i mer enn 10 år. Hva blir det neste?
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.08.2020 kl 16:41 56342

hvorfor har ikke VAG konsernet gjordt dette WV.

https://www.ttnews.com/articles/nikolas-trevor-milton-says-future-trucking-hydrogen-based
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
JosefK
02.08.2020 kl 16:42 56300


Om du virkelig vil ha noe som renser luften så er fuel cell biler tingen. De suger nemlig i seg enorme mengder luft. Og i tillegg er det null nox, null svovel og null CO2.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
02.08.2020 kl 16:57 56195

Desverre er jo situasjonen i de fleste regioner i verden at H2 er produsert med CO2-uslipp, så frem til energiproduksjonen er dominerende grønn vil H2 ikke løse noe som helst hva gjelder kampen mot gLobal oppvarming. Batterier er nå på vei inn ikke bare i transpotsektoren (Nikola-boblen sprekker snart, bare vent...) , men også for å løse balanseproblemet ved ustabil energi fra vindturbin-produksjon:
https://www.dn.no/energi/statkraft/torbjorn-steen/dette-gigantbatteriet-kan-snu-energiregnestykket-pa-hodet/2-1-834898
Jeg venter at det snart blir fornyet interesse for kjernekraft, som kan og bør få en renessanse.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.08.2020 kl 17:04 56141

og det er her NEL kommer inn i bilde. Hydrogenproduksjon type Grønn som ikke slipper ut noe co2 svovel og andre giftige stoffer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
02.08.2020 kl 17:10 56460

I så fall: bruke grønn energi til å mellomlagre strøm i hydrogen eller i batterier? Virker på meg som sistnevnte er mer økonomisk og realistisk innen stadig større del av markedene der H2 har vært sett på som en mulighet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.08.2020 kl 19:36 56236

batteriet taper strøm hele tiden.

Bilen vil normalt bruke om lag 1 prosent av batterikapasiteten sin per dag i parkert tilstand. Så i løpet av 100 dager er all strømmen borte. uhuuu

hydrogen forsvinner ikke når den er på tanken.

https://www.nettavisen.no/livsstil/jo--elbilen-bruker-strom-ogsa-nar-den-star-parkert/3423889284.html


https://t.co/4gtBt2Jjiq?amp=1
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Nabomannen
02.08.2020 kl 20:22 56098

Ja, for biler som ikke benyttes, men kun står til pynt i gårdsplassen, er hydrogen bedre enn batteri. Men strengt tatt trenger ikke slike prydbiler hverken det ene eller det andre.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Nabomannen
02.08.2020 kl 20:40 56026

Men da har man da i alle fall funnet en aldri så liten nisje for hydrogendrevne automobiler. Prydbiler som i nødsfall må benyttes når alle bruksbilene av en eller annen grunn skulle være indisponible.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
02.08.2020 kl 20:43 55992

Ok?

Men energitapet i fremstilling av hydrogen er rundt 30 prosent og en hydrogenbil vil utnytte bare 30-40 prosent av dette igjen!
I tillegg har vi et mye mer komplisert kjøretøy og servicekostnader som er mye høyere!
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
JosefK
02.08.2020 kl 21:25 55850

Slipper å bytte celler hver 200k kilometer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Nabomannen
02.08.2020 kl 21:32 55783

Den hydrogendrevne nisjebilen står fjellstøtt. Prydbiler som i nødsfall må benyttes når alle bruksbilene av en eller annen grunn skulle være indisponible når aldri 200k kilometer og vil heller ikke ha særlig vedlikeholdsbehov. Så mye kan vi vel gi hydrogenbilentusiastene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Seriøs
03.08.2020 kl 08:12 55360

Aksjerik. Du må nok selge da du er så skeptisk.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Nabomannen
03.08.2020 kl 10:15 55092

Ny dag. Nye muligheter til å komme seg ut før det store smellet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
allers
03.08.2020 kl 10:25 55051

Børsen er nå ganske så pumpa grunna veldig mykje gratis penger i markedet.
Rentene vil ikkje kunne stige nevneverdig dei neste 10 åra grunna det vil medføre kollaps i boligmarked, børs mm.
NEL er av dei aksjane som er mest hypa av alle på børsen. Dei vil ikkje gå med overskudd som kan forsvare 1/3 av dagens kurs dei neste 10 åra.
Sjå på REC, tidlig ute i eit marked som vart pressa frå alle kantar.
NEL er i akkurat samme posisjon no, ein dag vil dessverre realiteten gå opp for investorene og.
At NEL har livets rett, både håper og tror eg, men at de er priset til over 26 milliarder er dessverre helt hinsides all fornuft.
Det skal dog sies at Løkke og co har vært smarte, de har fyllt på kassa underveis til stadig stigende kurser, og de må fylle på igjen om ikkje lenge.
De har Nikola, ellers kun mindre kontrakter som ikkje gir marginer i heile tatt.

Lykke til, eg har vært med på noen oppturer her siste årene, men akkurat nå tror eg den grønne bølgen er hypa nok.
Mange som argumenterer med fremtiden og at aksjer prises på forventning om fremtiden, men det er ikkje nokon med fornuften i behald som kan gi meg eit reknestykke som viser at NEL skal ha ein verdi på over 25 milliarder.
Pr i dag burde kursen stått i underkant av 7kr om ein hensyntar kontantbeholdning, aksjepost i Nikola og har ein viss forventning om ei inntjening dei neste 3 åra.

Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Ripper
03.08.2020 kl 11:09 54924

Nikola har pr august 8,6 milliarder cash på konto. Vi vil få fyllestasjonsordrene tilhørende elektrolysørordrene snarlig. Flere andre kontrakter vil komme nå i høst. Se på hvem NEL spiller på lag med i transport, marin, stål, gjødsel osv. Det er derfor prisingen er så høy, men dette vil fortsette å stige. Det er bare starten på megatrenden vi ser nå. Dere som har skreket høyt om NEL sin overprising siden kr 2,- dere vil bare fortsette å gå glipp av dette. Beklager, men dere har rett og slett ikke skjønt dette. Dere har jo helt rett mtp tradisjonell verdisetting, men det er nettopp der dere misser hele poenget. Snakkes på 25,- og på 30,-
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
90los
03.08.2020 kl 11:21 54870

Skal det smelle? Mener du boble-smell eller hydrogentank-smell?
Som Petter Solberg sa det i et intervju med en engelsktalende journalist: It is not the fart that kills. It's the smell.
Hvor langt ned skal NEL, tro? Dette ser ikke ut som en boble som smeller, mer som en ballong med et lite hull som er i ferd med å finne sin likevekts-størrelse. 7 kr? 3 kr?
Eller skal vi til 25-30-50-100 og få et skikkelig boble-smell? Hadde vært gøy. Bobler som smeller kan glede mang en tilskuer. Bare så synd dette med at det er the smell that kills.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Falketind
03.08.2020 kl 11:25 54826

Helt enig Ripper, de har ikke skjønt caset NEL. De sitter hele tiden å klør seg i hodet og får det ikke til å stemmer med all regnskapsmessig teori om verdsetting etc. Venter og venter på det store krakket (DNB sitt kursmål kr 5) som nok aldri kommer i stedet tapet man hele kursoppgangen og blir ennå mer frustrert 🤔
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Ripper
03.08.2020 kl 11:36 54764

Ja for det må da være frustrasjon som får noen til å bruke livet sitt til å sitte på et forum og skrike varsko? Jeg har ingen problemer med investorer som kun kjøper selskaper de klarer å regne seg frem til er "billig" eller kjøpbart. Helt OK. Men med NEL så er jeg overbevist om at vi skal til nye høyder når vi ser brikkene falle på plass i 2020 og 2021. Brikkene er da ordrer i "scale up" klassen og byggingen av fabrikk i Norge og mest sannsynlig i USA. NEL blir en vinner eller kjøpt opp, det er min mening.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Value Investor
03.08.2020 kl 11:43 54723

På youtube sies det lite og ingenting annet enn at Nikola er et svindelselskap. Bare å gjøre et søk selv, eller se på mitt søk. https://www.youtube.com/results?search_query=nikola og hvis det er riktig at dette Nikola er bare tull, vel da er også NEL bare tull. NEL er verdt utrolig 3 billion dollars, og Nikola 10,8 billion dollars (billon=milliard)
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Ripper
03.08.2020 kl 11:48 54680

For meg som har fulgt Nikola fra starten så fremstår dette som meningsløs og barnslig støy. JA, mange kjøpte aksjer på 90 dollar uten å ha fulgt utviklingen. Det er disse tullingene som nå spamer alle sosiale medier og youtube med nonsens. Hadde de gjort sin due dilligence så hadde de kjøpt VTIQ på 10-11 dollar og solgt når hypen tok fullstendig av. Nå er det vel egentlig bare å kjøpe NKLA og holde i årevis. MEN å høre på idioter som kjøpte på topp uten å kunne noe som helst om Nikola det holder ikke. Dette er bare pølsevev!
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare