NEL: uke 40 Man.28 okt - Søn 04 sept.


God kveld.

Da er det opprettet ny tråd for Sept mnd.

Mon tro hvor vi havner denne mnd.


Historiske kurser mnd for mnd.

2019.
Kurs pr 1 juli kr 7,20. ..Kurs pr 1aug kr 7,12
Kurs pr 1 sept kr 6,78...Kurs pr 1 okt kr 8,32
Kurs pr 1 nov 2019 kr 7,92..Kurs pr 1 des 2019 kr 7,93
Kurs 2020
Kurs pr.1 jan 2020 kr 8,65,-
Kurs pr.1 feb 2020 kr 9,18
Kurs pr 1 mar 2020 kr 9,65
Kurs pr 1 april 2020 kr 10,35
Kurs pr 1 mai 2020 kr 12,63
Kurs pr 1 Juni 2020 kr 14,96 (opp hele 13,25% i mai)
Kurs pr 1 Juli 2020 kr 18,85 (opp 26,04% i juni)
Kurs pr 1 August 2020 kr. 18,66 (ned 1,5% i juli mnd)
Kurs pr 1 sept 2020 kr 21,53



ATH kurser
ATH. dags sluttkurs.. 13.07.20 kr 23,34
ATH. Kurs................13.07.20 kr 23,34

Løkke til videre i 2020
Redigert 01.08.2020 kl 07:57


Uansett...

Løkke til
Redigert i går kl 08:00 Du må logge inn for å svare
omans
16.09.2020 kl 21:54 4101

Hydrogen blir bra ifl prognoser og rapporter, og det en ser er vel en gryende oppstart.
Mange selskaper virker allerede fullt priset som tiden allerede er her :)

Indian Oil satser, men hva er dette sammenliknet med omsetning rundt fossilt fortsatt(?)
https://www.livemint.com/companies/news/less-crude-more-hydrogen-oil-giant-s-plan-for-the-future-11600250574543.html

Not everyone is gung ho about the gas playing a role in the near future. Costs still haven’t come down enough, said Ed Morse, global head of commodities research at Citigroup. There also are safety concerns after hydrogen tanks in South Korea and Norway exploded last year. Morse sees carbon capture as a more realistic near-term energy transition prospect.

“I am looking at hydrogen as an end-of-the-decade phenomenon," he said.

Nikola endte i pluss i kveld 1,34%
omans
16.09.2020 kl 23:13 4033

Antakelig er det mindre nytt for dem som har ment Nikola har vært for høyt priset, iom høyere verdi enn Ford, og at Nikola ennå ikke har noe salgbart produkt :)

Men jeg har bl.a. ikke fulgt Nikola så tett at jeg har sett den omtalte videoen der bilen ruller og de twittrer at de har en bil som er functional og fully build.
Så det er bl.a. ny info. Så jeg sier at en får avvente konklusjon fra SEC og advokatene om det er noen ulovlige forhold.

Aksjekursen på Nikola har iallefall falt fra nyheten om GM, fra 55 til 33 pga grumset som er belyst. Så, for markedet ble litt tatt på senga, siden man så for seg bare fryd og gammen, mens virkeligheten kanskje er litt annerledes.


Redigert 16.09.2020 kl 23:14 Du må logge inn for å svare

Du får ta deg en titt på denne:
https://www.youtube.com/watch?v=LbNopvpSbzU&feature=youtu.be
Der får du se de tanker opp hydrogen og bilen kjører for egen maskin. Kan ikke tro at dette er svada.
Ca. 11.20
Redigert 17.09.2020 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
omans
17.09.2020 kl 07:14 3888

Jeg ser ikke så mye på YouTube, det er markedet som tolker info over eteren og det gir utslag på kursen.
Om de tanker opp og det går for egen maskin, er det Hindenburg som får rette opp sine anklager.
I motsvaret fra Nikola mente de at de aldri hadde sagt den gikk for egen maskinz men det blir for mye sammensurium på Twitter og f.eks YouTube til at en kan holde tritt. Nikola må få levert noe håndfast, og det bør komme en referanse fra kunde, men de har jo ikke kunder ennå.

I motsvaret fra Nikola var det vel snakk om at det var Nikola One, som ikke gikk for egen maskin. Den som jeg har bedd deg om å ta en titt på er Nikola Two. Her ser vi stasjonen, som produserer 1 tonn hydrogen. Videre ser vi den blir kjørt. Dette kan ikke være svada, for da må flere svare for seg, og ikke bare TM.
Siden du har vært en god del negativ i forhold til Nel og Nikola, den siste tiden, så burde du kunne si noe mer positivt i forhold til det du kan se med egne øyne i denne videoen.
Det vi alle kan være enige om, er at kursen er høy i forhold til det de leverer per i dag, men det er en del av det som kommer, som påvirker kursen.
Skjønner ikke at det skal være slik negativitet til dette, når vi vet at vi er inne i det grønne skiftet, som vil gå veldig raskt. Hvis man ikke går med skylapper så skulle det være innlysende at hydrogen er løsningen. Da skulle det også ikke være vanskelig å se at Nel er en del av det som skjer.
omans
17.09.2020 kl 11:06 3809

En må skille mellom negativitet og realisme sett opp mot prising og forventninger. Om du ser nærmere er det ikke så mye negativitet mot Nel på generelt basis og hydrogen. Men tror det er behov for å se beviser på at lønnsomhet vil materialisere seg etter hvert. Det er mye som tyder på at det vil være litt for høye kostnader i prosessen fortsatt.

Om de har en bil som klarer å trekke for egen maskin er jo det fantastisk, de var jo priset høyere enn Ford som har solgt biler i 100 år. :)
Mr Big
17.09.2020 kl 11:16 3788

NEL prises til 26 milliarder!!!!!!Er dere helt gale??
Ole86
17.09.2020 kl 11:21 3873

https://fuelcellsworks.com/news/teco-2030-partnering-with-world-leading-engineering-firm-avl-for-hydrogen-fuel-cell-systems-for-marine-applications/

Dette burde være av interesse for alle dere som ser på hydrogen som en løsning for klimautslipp. Hydrogendrift på biler og tungtransport vil være en dråpe i havet i forhold til hydrogendrift på skip.

Hva synes du, om det du ser på videoen?
Grunnen til at de var priset høyere enn Ford, er at Nikola er vel den som har stått fremst for å fortelle om hydrogen som drivstoff for tyngre kjøretøyer i dette historiske skifte vi er inne i.
omans
17.09.2020 kl 13:08 3750

Som jeg skrev tidligere, jeg ser ikke så mye på YouTube, og mener det ikke er krav å se der, for å skrive her eller ha oppfatning om. Jeg ser rundt meg og dette skiftet er ikke så fremtredende pr 2020. Dessuten virker det som helelektrisk fortsatt har fortrinn, selv om hydrogen som energibærer er nyttig tilskudd. Fakta er at det snakkes fint om hvordan det blir i 2050, det er en pen liten stund til.
Kanskje en ser flere tegn i dagliglivet i2030, når ting har fått utviklet seg mer.
At Nikola skal være priset høyere enn Ford pga et slags skifte, der oppfatningen er at f.eks alle Ford lastebiler skal skiftes ut med nye Nikola biler er galskap. Ford produserer også el biler, og dette vil nok i første omgang fortsatt være hovedmarked en god stund.

Edit: har registrert Ford skal komme med en El pick up ila par år, F-150. Det er visstnok spådd en "Huge hit"

https://www.google.com/amp/s/insideevs.com/reviews/377328/ford-f150-electric-truck-details/amp/
Redigert 17.09.2020 kl 13:27 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
17.09.2020 kl 13:29 3737

Hva med feks Quantafuel og Magnora ?

Akkumulering på gang igjen før videre oppgang?
Kommer det melding om samarbeid med Mercedes da tar det rimelig av her.

Redigert 17.09.2020 kl 14:04 Du må logge inn for å svare

Problemet til alle dere NEL-fantaster som ikke tåler noe som helst av motargumenter fra noen som helst er at dere hele tiden setter likhetstegn mellom NEL og klimautfordringer.

Jeg har INGEN problemer med å se at hydrogen har en del i det såkalte "grønne skiftet", selv om dette begrepet her er misbrukt så det holder, og en kan få inntrykk av at hydrogen er noe som snakkes om i hele verden. Det er det IKKE. Det er bare å ta en tur til de mest forurensede byene i verden og spørre mannen i gata eller lese lokalavisene.

Problemet jeg ser er at jeg tviler sterkt på om NEL blir konkurransedyktige når dette markedet en dag kanskje tar litt av. Det kommer til å komme en flom av konkurrerende selskaper, ikke minst fra lavkostland som Kina. Det er bare å ta en titt på REC og se hva som skjedde. Hysteriet her på HO før det smalt i REC var helt lik den vi nå ser i NEL. Nå skal Aker med Kjell Inge Røkke kanskje inn i hydrogen. Kanskje, jeg sier kanskje, har de en mulighet til å konkurrere pga. de store ressursene og kompetansen som ligger i Aker-systemet? Hva har NEL? Trevor Milton og Nikola? Emisjonsgeneralen Løkke som knapt har drevet et eneste lønnsomt selskap i hele sitt liv?

Hydrogen kan godt være en av mange løsninger for å oppnå klimamålene. Emisjonsmaskinen NEL vil neppe ta del i det.

Bare til orientering: Det er flere mnd. siden Kværner og Nel begynte å jobbe sammen. Så Røkke har lenge vært der. De har skrevet en utfyllende samarbeidsavtale som har vært linket her før.
Hydrogen snakkes det om i hele verden. Sånn er det bare.
JML
17.09.2020 kl 20:36 3472

Som Nel aksjonær synes jeg det er betryggende å høre på argumentasjonen til Atomvinter. Hvis dette er de beste argumentene dere skeptikere klarer å komme med er det ikke mye å være redd for her.
omans
17.09.2020 kl 21:34 3422

By the way, fikk litt tid ikveld å se litt på videoen.
Jeg ser han holder en fylle pistol mot bilen og at det ser ut som de kjører rundt.

Det kanskje ikke alle kan vite, er om dette er en bil som går på den enedelige teknologien som skal brukes, siden det er velkjent metode å bruke f.eks. en midlertidig motor for å promotere en prototyp.

“So Nikola was filming a video of the truck as it was rolling down the grade; automakers do that nonsense all the time," Abuelsamid said. "In 2007, when GM unveiled the original Volt concept car, it was driven by a golf-cart motor. You see it going around slowly in some neighborhood, there was no sound to it because it was a golf cart motor."

En vet ikke hvilken motor de brukte? Det ble ikke filmet nedi motoren :)

https://eu.freep.com/story/money/cars/general-motors/2020/09/17/gm-nikola-deal-ceo-mary-barra/5820184002/
AksjeRik
18.09.2020 kl 10:31 3253

Ikke glem denne da 😉

https://www.tu.no/artikler/nel-og-hyundai-skal-samarbeide-om-hydrogenlastebiler/481677

Tror forresten vi har bunnet ut nå
Redigert 18.09.2020 kl 10:32 Du må logge inn for å svare

For å lykkes skikkelig i dette grønne skiftet er det en fordel å ha en samarbeidspartner. Vi ser flere inngår samarbeid. For at Nel skal lykkes, så bør vi se de inngår det med Kværner og AKSO, når de slåes sammen.
Viktigheten av dette får vi når vi leser:
https://www.deraktionaer.de/artikel/mobilitaet-oel-energie/citi-nel-oder-itm-power-nur-eine-ist-ein-kauf-20207290.html


Hydrogenaksjer er i søkelyset, og Nel er et av dem. For noen er dette en forargelse, men realiteten kan man ikke se bort fra. Flere analytikere har våknet og kastet et blikk på disse. Citigroup, er en av disse, og nå har den amerikanske banken undersøkt elektrolysespesialistene Nel fra Norge og ITM Power fra Storbritannia i en innledende analyse. Oppfattelsen for de to verdiene er veldig forskjellig.
Her får ITM Power kjøp, pga sitt Joint venture med Linde.
I den innledende vurderingen er Nel rangert som "nøytral" og et kursmål på 21 norske kroner (1,96 euro). Aksjen har et stort opp-potensial hvis selskapet skal sikre seg en strategisk investeringspartner.
Nikko
18.09.2020 kl 12:24 3212

Nå må Løkke kommer med en gigamelding...
Eller så ryker hele repemien...
Seriøs
18.09.2020 kl 12:29 3234

Når går fristen for emi ut?
Nikko
18.09.2020 kl 12:31 3284

Mandag kl. 16:30
Redigert 18.09.2020 kl 12:31 Du må logge inn for å svare

https://www.deraktionaer.de/artikel/mobilitaet-oel-energie/citi-nel-oder-itm-power-nur-eine-ist-ein-kauf-20207290.html
Ohne die Elektrolyse zur Gewinnung von grünem Wasserstoff aus Erneuerbaren Energien wird der sektorübergreifende Durchbruch des Energieträgers nicht gelingen. Daher stehen die Aktien der Wasserstoff-Pure-Player ITM Power und Nel seit einigen Jahren hoch im Kurs. Entsprechend ambitioniert sind auch die Bewertungen der Unternehmen. Für den AKTIONÄR sind beide Empfehlungen derzeit Haltepositionen (Stopp beim ITM Power: 2,10 Euro; Nel: 1,20 Euro).

På norsk:
Uten elektrolyse for produksjon av grønt hydrogen fra fornybare energier, vil ikke det tverrsektorielle gjennombruddet til energibæreren lykkes. Det er grunnen til at andelene av de hydrogen-rene aktørene ITM Power og Nel har vært veldig populære i flere år. Evalueringene av selskapene er tilsvarende ambisiøse. For AKSJONÆRENE holder begge anbefalingene for tiden posisjoner (stopp ved ITM Power: EUR 2,10; Nel: EUR 1,20).
Nikko
18.09.2020 kl 12:34 3277

Nikko skrev Mandag kl. 16:30
Jeg kjøpte en post nå.
Holo
18.09.2020 kl 12:36 3299

Nikko skrev Mandag kl. 16:30
Kan være annet tidspunkt om man ikke eier aksjene selv men via andre. Zero-konto hos Nordnet har for eksempel frist søndag.
Nikko
18.09.2020 kl 12:37 3304

Jeg er overbevist om at Løkke kommer med noe som trigger kursen før fristen...
omans
18.09.2020 kl 14:20 3197

Får ikke sett nå, men lyd er lett å legge på, det er mange muligheter i 2020, i videoen var det filmet innefra cockpit med noe utydelig landskap utenfor på industriområde, kan ha vært simulator for den saks skyld. Hvorfor filmet de ikke utenfra i tillegg? Og hvorfor filmet de ikke under panseret. Videoen virket iscenesatt. Rett og slett glatte saker.
Redigert 18.09.2020 kl 14:22 Du må logge inn for å svare
oophus
18.09.2020 kl 14:23 3199

Bosch har skrevet om samarbeidet på sin blogg, og e-axelen. Man ser at e-axelen er i bilen, og at det selvfølgelig er dem som driver hjulene rundt med hjelp fra både batterier og brenselcellen som man hører får luft så det holder.
AksjeRik
18.09.2020 kl 14:46 3187

Nå er kursen over ma 200 👍
Kane
18.09.2020 kl 16:14 3144

Synes du begynner å bli latterlig nå Omans.
Tror det er gått helt til hode på deg med mistenkeligjøring.
Hvis granskingen fra myndighetene viser at alt er en bløff kan selvfølgelig bare Nikola pakke sammen.
Er det ikke da rart at de ønsker all gransking velkommen?
Du kan nå i det minste gi dem en sjangs før du kommer med teoriene dine.
Regner med at du er en av dem som tror månelandingen vare en bløff der alt var gjort i et filmstudio.
Redigert 18.09.2020 kl 16:26 Du må logge inn for å svare
omans
18.09.2020 kl 20:35 3056

En må ikke blande bløff og prototyp. Om den hadde vært færdig for produksjon kunne man startet opp. Men planen er 2023. Som jeg skrev et annet sted, Nikola har ikke noen historie eller hatt et salgbart produkt før, så de er sårbare for slike belysninger og påpekninger som Hindenburg rapporten summerer opp. Nikola prøver selvsagt å lage en success historie før den er evt skrevet, med sine promoterings videoer.

At det er greitt å avvente hva sec og advokater har kommet med noe før en konkluderer har jeg alletede skrevet. Det forhindrer ikke meg å anta noe hva en ser på YouTube.
Redigert 18.09.2020 kl 20:40 Du må logge inn for å svare
omans
18.09.2020 kl 22:31 3080

Ok, la oss si alt er på stell. Trevor har jo vist frem bil for tvilere før. Ref YouTube av 8.juli d.å.
I tillegg sier GM at de har gjort grundig due diligence, og står ved sin avtale.

Så da er det evt ingenting å frykte for nå. Allikevel har det surna litt for både Nel og Nikola i markedet.
Så en ser hva sentiment kan gjøre både til oppside og nedside, på tross av at det ikke er større fundamentale endringer fra tidligere.
Når Nikola bestille elektrolyse for 30mill dollar fra Nel nå, (som holder til 10 stasjoner) så var jo det b.la lavere enn først forespeilet.
Men det kommer sikkert mer om de får orden i sysakene. DNB står på sitt, og de tar alle forhold i betraktning rundt info de klarer å skaffe.
(Sier ikke at de har fasiten, de prøver gjøre sin jobb..)
Redigert 18.09.2020 kl 22:34 Du må logge inn for å svare

Nye Aker Solution har ikke råd til NEL på dagens kurs. Så det er ganske dødfødt, tror jeg.

Det som er forunderlig med Trevor og Nikola er at de har brukt mange år på å skape en truck som skal gå på hydrogen uten å komme i mål. Nå har jeg kun daytradet i NEL, men mener å huske da Nikola ble introdusert at målet var å ha en kjøreklar truck lenge før 2023.

De skal ikke finne opp hjulet på ny og det er andre som har klart å levere kjørbar doninger fyrt på hydrogen for lenge siden.
Redigert 19.09.2020 kl 02:11 Du må logge inn for å svare

Ser ut som de bruker gass.

Fra hjemmesiden:
Can hydrogen be used in heavy duty transport?

It can. The high energy density of hydrogen makes it particularly suitable for trucks, trains and potentially ships, which carry heavy goods over long distances.

Since 2018, Shell has been part of a Californian consortium to develop three new large-capacity refuelling stations for heavy-duty hydrogen fuel-cell trucks being developed by Toyota and Kenworth Truck Company. One of these stations will use hydrogen made from biogas, which is natural gas made from renewable sources.

These stations will form the first hydrogen truck refuelling network in California, and will help to reduce emissions along a heavily-polluted road that connects the Port of Los Angeles and a major warehouse complex inland.