NEL: uke 2 og 3 (Man.18 jan- Søn.31 jan )

rogneveien
NEL 01.08.2020 kl 23:02 237264

God kveld.

Da er det opprettet ny tråd for Sept mnd.

Mon tro hvor vi havner denne mnd.


Historiske kurser mnd for mnd.

2019.
Kurs pr 1 juli kr 7,20. ..Kurs pr 1aug kr 7,12
Kurs pr 1 sept kr 6,78...Kurs pr 1 okt kr 8,32
Kurs pr 1 nov 2019 kr 7,92..Kurs pr 1 des 2019 kr 7,93
Kurs 2020
Kurs pr.1 jan 2020 kr 8,65,-
Kurs pr.1 feb 2020 kr 9,18
Kurs pr 1 mar 2020 kr 9,65
Kurs pr 1 april 2020 kr 10,35
Kurs pr 1 mai 2020 kr 12,63
Kurs pr 1 Juni 2020 kr 14,96 (opp hele 13,25% i mai)
Kurs pr 1 Juli 2020 kr 18,85 (opp 26,04% i juni)
Kurs pr 1 August 2020 kr. 18,66 (ned 1,5% i juli mnd)
Kurs pr 1 sept 2020 kr 21,53
Kurs pr 1 okt 2020 kr 17,00
Kurs pr 1 nov 2020 kr 18,20



ATH kurser
ATH. dags sluttkurs.. 13.07.20 kr 23,34
ATH. Kurs................13.07.20 kr 23,34

Løkke til videre i 2020
Redigert 01.08.2020 kl 07:57


Uansett...

Løkke til
Redigert 21.01.2021 kl 09:41 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
19.10.2020 kl 17:33 4423



Fornybarvisjonen kan svekke Europas økonomi

https://www.tu.no/artikler/visjoner-om-a-erstatte-fossilt-med-fornybar-er-i-utakt-med-behovet-og-kan-svekke-okonomien/501107


På denne bakgrunnen vil EUs og Storbritannias energipolitikk møte nye utfordringer. Et næringsliv svekket av helsekrisen og forbrukere med nedsatt kjøpekraft har behov for sikker energi til moderate priser. Vindkraft og solkraft tilfredsstiller ikke dette behovet. Visjoner i Brussel og i London om på kort tid å erstatte fossilt brensel med fornybar energi er i utakt med både næringslivets og husholdningenes behov. En videreføring av denne visjonen risikerer å svekke europeisk økonomi, kanskje også den politiske stabiliteten.

Alternativet er å redusere støtten til fornybar energi og i stedet satse på naturgass til kraftgenerering, i hvert fall som supplement til vind og sol, og kanskje kjernekraft. Dette er politisk kontroversielt, men EUs grønne skifte har høye sosiale kostnader.

__
Vi undervurderer teknologiske framskritt. Batteriene kan bli dramatisk mye billigere

https://www.tu.no/artikler/vi-undervurderer-teknologiske-framskritt-batteriene-kan-bli-dramatisk-mye-billigere/501095?utm_source=tu.no&utm_medium=feed&utm_campaign=feed_most_read
Redigert 21.01.2021 kl 03:13 Du må logge inn for å svare
2030kommer
19.10.2020 kl 15:44 4399

NKLA opp 10 % fra start.Ervel på tide at NEL får i gang sluttspurten.
Redigert 21.01.2021 kl 03:13 Du må logge inn for å svare
Sørøya
19.10.2020 kl 15:10 4424

Mye av det du peker på kan sende NEL kraftig oppover, men pr idag vet vi veldig lite annet enn at det i varierende grad arbeides med prosjektene. Løkke holder enten kortene usedvanlig tett til brystet ellers så er det mindre aktivitet enn det man får inntrykk av ved å lese på twitter og andre internasjonale fora.
Redigert 21.01.2021 kl 03:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.10.2020 kl 13:28 4484

Tror helt klart på Løkke når han sier at NEL ikke er avhengig av Nikola. Tenkt da ut ifra det _regnskapsmessige og ikke aksjekurs_. Q3 5.11. 3 desember kommer Yara på et ESG-seminar og forteller om planene for en ESG-omformingen av selskapet. Blir NEL en hovedleverandør, vil vel bare dette ta en stor del av produksjonen av det nye anlegget.
Toyota-samarbeidet om fyllstasjoner. Eu-stålindustrien-gruve-tog-mobilt-Kværner. osv.
Everfuel med Fredericia, buss, tog, fyllstasjoner. Nel driver jo fortsatt med ansettelser, de vet nok en god del uoffisielt, om avtagere av de nye elektrolysører.
Ang. Klart det blir en aksjenedgang, dersom NEL ikke får noen positive signaler om leveranser nå i 2021.
NEL har jo fortsatt over 2milliarder på bok.
Redigert 21.01.2021 kl 03:13 Du må logge inn for å svare
2030kommer
19.10.2020 kl 13:07 4493

Nikola er foreløpig grønn i førhandelen, og det rapporteres fra NKLA om at de er detaljer i fra signert avtale med GM.
Redigert 21.01.2021 kl 03:13 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
19.10.2020 kl 11:59 4525



Hva du har dratt frem er alle her totalt likegyldige til
Redigert 21.01.2021 kl 03:13 Du må logge inn for å svare
2030kommer
19.10.2020 kl 11:25 4554

da var jeg inne igjen. Er dette uken det løsner for NKLA?
Redigert 21.01.2021 kl 03:13 Du må logge inn for å svare
2030kommer
19.10.2020 kl 11:25 4549

hva du har dratt frem er alle her totalt likegyldige til.
Redigert 21.01.2021 kl 03:13 Du må logge inn for å svare
rogneveien
19.10.2020 kl 07:58 4666

Spettet er grei nok han, men han er et usikkert kort på en indikasjon om et selskap vi lykkes eller ikke. Han er inn og ut før du får gått på do. Kun kortsiktig profitt.
Nei, jeg legger andre parameter til grunn for mine investeringer, men det er MINE vurderinger.

Løkke til
Redigert 21.01.2021 kl 03:13 Du må logge inn for å svare
omans
18.10.2020 kl 23:37 4835

Spetalen har angret i mange år på at han solgte NEL for tidlig, vil vel derfor prøve lykken på nytt i et selskap som ikke er "ferdig priset"
Redigert 21.01.2021 kl 03:13 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
18.10.2020 kl 23:05 4861

Dette er så ineffektivt, farlig og dyyyrt !
Jeg har også dratt frem dette med hydrogensprøhet langt tilbake! Hjelpe meg, jeg kommer aldri til å kjøre en hydrogenbil!
Redigert 21.01.2021 kl 03:13 Du må logge inn for å svare
oppvigår
18.10.2020 kl 21:40 4796

Garantert en av de hemmelige på CB. Spetalen har troen på hydrogen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:13 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
18.10.2020 kl 21:34 4653

Blir sikkert poppis bare pga navnet. Markedet er en saueflokk
Redigert 21.01.2021 kl 03:13 Du må logge inn for å svare
Seriøs
18.10.2020 kl 21:32 4654

Kan virke som 20 + kan bli lenge til?
Redigert 21.01.2021 kl 03:13 Du må logge inn for å svare
oppvigår
18.10.2020 kl 20:39 4726

https://www.dn.no/bors/merkur-market/everfuel/oystein-stray-spetalen/spetalen-gar-inn-med-penger-nar-hydrogenselskapet-everfuel-sikter-mot-bors/2-1-895388
Spetalen går inn med penger når hydrogenselskapet Everfuel sikter mot børs
Redigert 21.01.2021 kl 03:13 Du må logge inn for å svare
omans
18.10.2020 kl 20:38 4713

Jeg skrev det på en måte spørrende, iom jeg skrev "kan virke som...", og de er jo tilsynelatende den største vinneren.
I artikkelen til Oppvigår nevnes det 70mill doll investering på stasjoner. Synes 3,1mill doll pr stasjon var dyrt.
Om man tar 70mill doll og deler på pris pr stasjon blir det mangler i regnskapet med antall stasjoner.
Så er artikkelen feil, eller er det ZEVs inkludert?
Bare fint med supplerende info, ingen bevisst forsøk fra meg å utelate noe.
Redigert 21.01.2021 kl 03:13 Du må logge inn for å svare
Wanker
18.10.2020 kl 17:29 4831

Omans, Equilon skal bygge omtrent like mange stasjoner som FE, det er bare snakk om en annen tidsplan.

I artikkelen nevnes det at Equilon bygger billigere stasjoner. Den ene forklaringen er jo selvfølgelig at Equilon foreløpig satser på komprimert hydrogen. Lagring og bruk av flytende hydrogen fordyrer oppsettet. Håndtering av komprimert hydrogen er enklere, men krever hyppigere gassleveringer.
Men de som har fulgt med litt, husker at Everfuel i 2015 la inn anbud som eget selskap, med priser som lå langt under konkurrentene, også billigere enn Equilon. Det kan være at NEL nå høster fruktene av en moderne fabrikk i Herning, og kan levere stasjoner billigere en konkurrentene.

Artikkelen er forøvrig ikke helt oppdatert angående transportkapasitet for komprimert hydrogen. Fornuftige selskaper vil velge å bruke en løsning fra Hexagon, med kapasitet på opptil 1100 kg hydrogen. https://hexagongroup.com/solutions/storage-distribution/hydrogen/
Litt kjedelig når sammenlikningene er basert på tall som er 100% unna virkeligheten...

[Edit: Kanskje noen planlegger for fremtidig installasjon av kompakte elektrolysører? Hadde ikke det vært fint :-) ]
Redigert 21.01.2021 kl 03:13 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
18.10.2020 kl 15:28 4878

Fortell meg om Hydrogen har en fremtid (uten subsidier) etter å ha sett denne videoen (hele):

https://www.facebook.com/klimaantiklimaks/videos/653131538965935/
Redigert 21.01.2021 kl 03:13 Du må logge inn for å svare
Sørøya
18.10.2020 kl 11:36 4940

Equilon fikk vel tildelt en god del stasjoner for en tid siden forutsatt endelig godkjenning av finansiering. Den ser nå ut til å være kommet på plass. Noen som har orden på arkivet?

Fant artikkelen:

https://www.forbes.com/sites/davidblekhman/2020/09/05/california-hydrogen-race-winners-first-element-equilon-and-iwatani/#6f049647218b

Ser ut som det kan dryppe en del på NEL også.

Oman, det er greit å legge alle fakta på bordet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:13 Du må logge inn for å svare
omans
18.10.2020 kl 09:25 4980

Om man skal trekke ut det som er av interesse for Nel sammenheng her, vil det bli posten på 70mill doll som er tenkt brukt på hydrogenstasjoner/infrastruktur.
Det kan virke som FirstElement Fuel allerede har vunnet den kampen om fyllestasjoner iom det er kjent de skal bygge mellom 41 og 49 stasjoner i California de neste 5 år.
Redigert 21.01.2021 kl 03:13 Du må logge inn for å svare
omans
17.10.2020 kl 22:12 3806

Jeg venter på at Løkke skal kjøpe seg inn igjen, samt Rosenlund og Søreng.
Bjørn S hadde fra før 1500 000 aksjer, og tok 100k til nå nylig.
Det var emisjon på 18.50 så han tenkte nok at 15.39 kurs var bra å spe på med, så den kan man jo si han traff på i perspektivet fra da til nå.

Jeg antar at kursen har tatt sitt første kvantesptang fra 2 til 20, selv om det er volatile svingninger mellom 15 og 25(23-24)
Goldman Sachs ser nå rotasjon fra vekstaksjer over til sykliske aksjer.
Om de får rett blir det trått for aksjer som Nel en periode.
Innsidene har ikke slik kunnskap, ofte.

https://markets.businessinsider.com/news/stocks/stock-market-outlook-rotation-growth-value-temporary-goldman-sachs-forecast-2020-10-1029685107

Edit. Skal forresten huske på at han antakelig kjøper aksjer for bl.a penger han har tjent ved å være Nel-topp. Dvs igjen at pengene har kommet fra aksjonærene, som har deltatt i emisjoner. Siden Nel ikke tjener penger.
Redigert 21.01.2021 kl 07:20 Du må logge inn for å svare
omans
17.10.2020 kl 21:02 3833

Han skjønner ikke slikt, han tenker at hvorfor skal du ha en mening og attpå til skrive her hvis du ikke kjøper og selger aksjen.
Da er man i hans øyne forumklovn, siden man ikke poster noe som taler til fordel for sin posisjon.
Ser han skriver her i helga også, på tross av at børsen er stengt og han kan ikke handle.
Redigert 21.01.2021 kl 07:20 Du må logge inn for å svare
Hemsen
17.10.2020 kl 16:43 3963

Bjørn Simonsen tok drøye 1,5 mill av egen lomme for noen dager siden til aksjekjøp, hvorfor?
Ingen må fortelle meg at det var for å redde en presset Nikola situasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 07:20 Du må logge inn for å svare
Grønland
17.10.2020 kl 16:30 3980

Virker som en følelsesmessig uttalelse fra deg. Jeg sier ingenting om NEL som er subjektivt og egne meninger, det er kun fakta.
Har ikke sagt ar NEL er dårlig eller bra.
Eneste som jeg kan mene om en konklusjon er at lista ligger høyt, svært høyt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:20 Du må logge inn for å svare
Seriøs
17.10.2020 kl 16:16 3984

Er Nel litt ut nå? Mange megler hus snakker ned kursen og trekker parallell til Opticom
Redigert 21.01.2021 kl 07:20 Du må logge inn for å svare
Nikko
17.10.2020 kl 16:02 3997

Og hva har det og bety for meg som investor? Dersom markedet har tro på selskapet og priser det deretter? Da betyr det du skriver her lite og ingenting for meg, bortsett fra at jeg kanskje må være litt forsiktig og sette en tight stop loss.
Man kan trekke en parallell til USA sitt formidable underskudd. Basert på det skulle dollaren vært 2-3 kr i kurs. Men det er den ikke. Likeså Tesla. Skulle sånne med nye batterier i kalkulatoren fått bestemt kursen, ville den vært en brøkdel av dagens kurs. Det markedet som til enhver tid bestemmer kursen. Det har derfor ingenting for seg at sånne som deg til stadighet kommer på banen med fasiten.
Redigert 21.01.2021 kl 07:20 Du må logge inn for å svare
Grønland
17.10.2020 kl 14:22 4061

Virkeligheten med kursen er udiskutabelt, men du invester med tro om en retning i fremtiden
Virkeligheten til NEL er at de er milevis, da snakker vi mange, unna å tjene penger. I de ligger ann til 500-1000 millioner i underskudd.
Selskapet er priset ut fra en fremtid som må snu radikalt for å forsvare Mcap.
Det er virkeligheten, udiskutabelt!
Redigert 21.01.2021 kl 07:20 Du må logge inn for å svare
Nikko
17.10.2020 kl 14:12 4076

Virkeligheten er at kursen er 19,51 og at det kjøpes og selges aksjer i store mengder hver eneste børsdag. Du har etter min mening mistet totalt bakkekontakten. Kan du ikke gi deg med det der og heller bli med å trade aksjen? Hvis du ikke tør det, så hadde det vært like så greit om du fant en annen aksje som du kan forsøke å snakke ned. Du og omans har blitt et radar baissepar. Sammen med svensken og Value Investor framstår du som en dårlig taper og en sutrekopp.
Redigert 21.01.2021 kl 07:20 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
17.10.2020 kl 13:18 4103

Bare forholder meg til hvordan virkeligheten ser ut, det er ikke å baisse men å se ting for hva de virkelig er! Prisingen er i himmelen i forhold til faktiske forhold.
Redigert 21.01.2021 kl 07:20 Du må logge inn for å svare
Sørøya
17.10.2020 kl 12:39 4114

Se på de store linjene. Markedet for hydrogenbaserte trekkvogner i tungtransporten åpner seg. Utviklingen ser ut til å gå fortere enn det mange trodde. Nikola kan fort bli forbikjørt. GM har store planer om grønt skifte basert på sin batteriteknologi. De burde være en bra match hvis de klarer å finne sammen endelig. Stasjonsnettverket kommer, både i USA og Europa. Det spennende blir hvordan NEL klare å posisjonere seg. Det ser ut til at de siste stasjonene de har fått ordre på retter seg inn mot buss/personbilmarkedet. Buss-samarbeidet som NEL er med i er interessant, det samme er de nye hydrogenkorridorene som EU har presentert.
Stasjonsnettverkene må bli et samarbeid mellom statlig og privat finansiering som en del av det grønne skiftet. Det samme skjer nå på stålindustrisiden, kunstgjødsel, injeksjon av hydrogen i gassneltverkene etc. Tyskland og tildels EU er veldig klare på at det er grønt hydrogen som gjelder. Hele konseptet går ut på å unngå CO2 utslipp ved å erstatte fossil energi med hydrogen. CO2 lagring blir ett bare en mellomfase. CO2 utslipp må vekk ved å fjerne årsaken.
Markedet for elektrolysører vil ta av kraftig, både til tungtransport, skip og industri. Nikola var en hype under Trevor Milton, forhåpentligvis vil en kjedeligere men mer målrettet ledelse få ting til å falle på plass. Hvor NEL finner sin plass er jeg litt usikker på, jeg synes ofte de holder kortene litt vel tett til brystet. Selv har jeg troen på Løkke på sikt, men faller for fristelsen til å trade en del på grunn av de store svingningene i aksjen. Noen dommedag for NEL har jeg ingen tro på.
Redigert 21.01.2021 kl 07:20 Du må logge inn for å svare
omans
17.10.2020 kl 11:22 4148

CEO sa det for å prøve være positiv, om du forstår det. Han vil alltid tenke på hva som er best for selskapet.
Ingenting er forandret, og det avhenger av hva GM vil.

Ser noen opplever diskusjonsbidragsytere som ikke omtaler alt i positive ordelag og rosenrødt blir omtalt som "baissegjeng", de om det. De er vel tomme for argumenter selv.
Redigert 21.01.2021 kl 07:20 Du må logge inn for å svare
Nikko
17.10.2020 kl 11:14 4161

Baissegjengen er på plass, ser jeg. Herregud for noen døgenikter! At dere gidder 💀
Redigert 21.01.2021 kl 07:20 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
17.10.2020 kl 10:51 4158

Også har vi Badger planene som går i dass? Troverdigheten er svært dårlig nå! Og hva sa jeg om Nikola planer var, jo scam!


"Nikolas suksess er avgjørende for troverdigheten til Nels enorme hydrogenordrer fra Nikola." :

https://finansavisen.no/nyheter/kommentar/2020/08/26/7559603/nel-sjef-jon-andre-lokke-bor-hape-nikola-badger-blir-en-suksess

Dette ser ikke bra ut folkens
Redigert 21.01.2021 kl 07:20 Du må logge inn for å svare