XXL - fair pris fremover..

thomasb
XXL 03.08.2020 kl 12:43 94315

Coronahandelen er unik og heldigvis forbigående. Likevel har situasjonen gitt XXL en unik mulighet til å rydde opp i de egentlige utfordringene kjeden slet/sliter med på rekordtid. Fantastisk cashflow, lagerproblemet er borte og vel så det, motiverte ansatte og penger/ressurser til å rydde i mindre og større problemstillinger som sto i kø.

Mange har tenkt at Q2-tallene ville falle utover sommeren. De tallene jeg har sett fra andre kjeder i Juli tyder på noe helt annet. Corona, ferie hjemme og perfekt shoppingvær i juli vil gi svært gode retailtall for Juli. Reiseskam og økende smittetall opprettholder det gode hjemmemarkedet og hjemmeaktiviteter fremover. XXL kan fortsette omstillingen mens de tjener gode penger løpende.

Likevel er det på sikt det vil vise seg om kjeden fikser omstillingen. Det er her ny ledelse kommer inn. Vil de lykkes i å skape en mer profesjonell organisasjon og et mer konkurransedyktig og lønnsomt retailkonsept? Markedsforholdene i Norge blir så gode fremover at det skal bli vanskelig å bomme. Betydelig færre butikker og betydelig kvadratmeter-reduksjon i mange store Intersport/Gresvigbutikker gjør XXL til eneste reelle bigbox aktør igjen i markedet. Konkurransetilsynets avventende holdning til oppkjøp av konkursboet i Gresvig gjør at det systemet står og "tråkker vannet" - XXL henter markedsandeler på alle fronter. Om man så ser konseptet til nye Intersport, så er det lovende for XXL(ref Sandvika). Mindre fokus på hardvare(faktisk sport) og mer i retning Stadium-konseptet - vise Brands, og pushe EMV. XXL kan bli bedre på tekstiler, men det er ingen tvil om at de blir enerådende i posisjonen de bygget seg opp i, mens Gresvig/Intersport trekker seg ut av den posisjonen. Dette gjør det adskillig lettere for XXL fremover, hva gjelder tydelighet på posisjon som igjen gjør det mye enklere å bygge marginer.

De ubesvarte spørsmålene fremover ligger først og fremst på nett og internasjonal vekst, og som blir de viktigste områdene å løse for Wibe. Det kommer jo nå svært gode tilbakemeldinger fra det svenske markedet om betydelig økning i markedsandeler i et marked i kraftig vekst. Det er sterkt. Fortsetter dette kan et marked til hakes av som under god kontroll, med forventning om god lønnsomhet og marginer. Forøvrig internasjonalt kreves det mer hands on lokal tilpasning og justering av konseptet for å møte nødvendig anerkjennelse for å ta ønsket posisjon/vekst og få det fotfestet som kreves for effektiv drift og god lønnsomhet. Dette blir en syretest for ledelsen. Tidligere var kjeden noe naiv i troen på eget konsept. Jeg tror Wibe har med god nok erfaring fra Nilles utfordringer i Sverige til å vite at internasjonal ekspansjon krever anerkjennelse av lokale forskjeller og tilpasning av eget konsept til det.

Veksten/størrelsen på nett gir gode muligheter for å strømlinjeforme og effektivisere driften. Likevel er dette også en syretest på ledelsens evner til å levere på sikt.

Konklusjon: Kjempegod lønnsomhet kan ventes så lenge folk holder seg hjemme - starten på Q2 er jeg overbevist om at har vært veldig god. Norge som marked bør være en nobrainer for en god retailledelse etter å ha fått den flaksen i ryggen som corona har gitt. Norge er å regne som løst, men hvor det selvsagt vil kreves god tilpasning, konseptutvikling og effektivisering av drift videre fremover. Sverige ser absolutt lovende ut. Spørsmålene for prising videre handler om Øvrige land - vekst/lønnsomhet, samt Nett - vekst/lønnsomhet.

Som et stabilt retailselskap med god lønnsomhet og forutsetning for god lønnsomhet i Norge/Sverige på sikt, samt gode posisjoner på nett og flere andre land - som nå skal foredles videre, mener jeg selskapet forsvarer en pris i retning 40,-. Dagens lave prising handler om frykt for at selskapet ikke kommer gjennom omstillingen de sto i, noe de i stor grad allerede har lagt bak seg grunnet corona/Gresvigkonkurs. Leverer de internasjonalt utover NO/SV og viser videre vekst og lønnsomhet på nett som igjen skaper grunnlag for nye land og vekst - da snakker vi helt andre multiple og prising. Jeg sitter long i denne med tro på at ny ledelsen er god og vil lykkes i å levere stein på stein på den solide grunnmuren corona har levert på rekordtid.

Redigert 21.01.2021 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
FarmerX
20.11.2020 kl 15:28 8550

Merkelig at ikke flere har kommentert på denne, dette har jo stor betydning for kursen på lang sikt. Aksjen fremstår som lavt priset nå. Blir spennende å se om den leer på seg når snøen kommer:-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Krustjevskij
20.11.2020 kl 16:30 8567

Har det ikke dannet seg en hode-skulder-formasjon på 6mnd chartet der kursen har brutt ned ved hals-linjen. Dette indikerer jo et markant fall i kursen i så tilfelle.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
nhydro
20.11.2020 kl 19:33 8375

Narreformasjon. Kun skremming
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Ylajali
23.11.2020 kl 08:50 7849

Salget går så det suser for tiden! Har pratet med et par stk. som vet hva de snakker om. Lover bra for tiden fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Skytta
23.11.2020 kl 10:58 7646

Ja, høyst interessant, er det noen på forumet som vet hvor mange årsverk det anslagsvis kan være snakk om for XXL sin del. Eventuelt hvor mange årsverk som ca jobbet hos XXL via NAV før de ble svartelistet. Del gjerne, hvis du/andre innehar denne informasjon?
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
thomasb
23.11.2020 kl 14:25 7482

Beste nyheten nå er vel at det begynner å se slik ut på fjellet, etter en varm november så langt; http://nettkamera.cid.no/geiloKikutparken1/current.jpg

Flere viktige skidestinasjoner fikk 20-25cm natursnø ila helgen, og temperaturene ser lovende ut for snøproduksjon fremover. Viktig at vinteren begynner å komme gang på fjellet!
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Gunnar88
24.11.2020 kl 12:35 7124

Jeg må si at jeg er veldig overrasket over den negative utviklingen aksjen har hatt siden oktober.

Jeg har sittet i XXL siden mai og vært med på hele oppturen, derfor ble jeg overrasket over reaksjonen som kom ved Q3. Sitter fortsatt med et overskudd, selv om den har blitt betydelig redusert etter Q3.

Mitt spørsmål er om dette er en fin mulighet for å kjøpe mer og vente at den sakte men sikkert kommer til å hente seg inn igjen mot nyttår og Q4, eller om man skal ta gevinsten og prøve lykken andre steder.

Det positive er at mange av de som var med på emisjonen trolig har solgt seg ut med solid gevinst og at de gjenværende trolig er long. Det økonomiske bildet i selskapet er i mine øyne svært solid, så jeg ser ingen spesiell nedside. Det som gjør meg irritert er at media serverer negative nyheter over en lav sko og kanskje skremmer folk som vil inn.

Hva tenker dere? Hvor er vi 31/12?
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.11.2020 kl 12:51 7086

Jeg frykter at denne skal lenger ned. XXL har vært en typisk corona aksje. Folk handlet sportsutstyr fremfor tur til utlandet. Når vaksinene etter hvert ruller ut er frykten at pengebruken dreier over til reiser. Ser at Europris også faller ganske tungt i dag, altså detaljhandel lider. Når svenskegrensene åpner igjen blir det nedgang i slike kjeder. Det synes jeg er veldig synd ! Så har E24 og Hegnar en vendetta mot XXL. Uten at jeg helt forstår det. Det er også et dårlig signal at innsidere selger seg ned i XXL.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Raspeballe
24.11.2020 kl 13:09 7044

Ja det er da det bruker å snu når stort sett alle er negative.
XXL har fått kontroll på lån etc. Helt som normalt med en korreksjon ned etter den fine oppgangen.
Nå bare lurer man på hvor støtten er. Kanskje her rundt 18.50-19.00 kr. Eller kanskje rundt 14-15 kr.
Ingen vet. Men han Pål virker som en fornuftig kar og verden skal vel videre så i det lengre løp tror jeg XXL
skal høyere enn sist topp men det kan ta noe tid ja.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Tigerberget
24.11.2020 kl 13:45 7071

Det er ingen dramatikk i at Tiedemansen selger samtidig som Wibe kjøper.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Mora di
24.11.2020 kl 13:52 7054

Ja, det gjør det altid før jul så dette er jo ikke noe nytt...Og definitivt allerede tatt inn i kursen.
Det er hva selskapet vil tjene type de neste 10 årene som påvirker kursen
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.11.2020 kl 14:11 7007

Uten at det nevneverdig påvirker kursen i riktig retning !
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Tigerberget
24.11.2020 kl 15:41 6930

Nei, men det var et dårlig argument.
Det spekuleres selvfølgelig i at aksjekjøpene som startet etter Q3 sammen med Paretos 20kr analyse og Finansavisens vendetta kan ha en sammenheng.

Tipper at nyhetene vil bli mer positivt vinklet når de har kjøpt for de 100 millionene i egne aksjer.

Det blir en pen stigning igjen i Desember.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.11.2020 kl 17:00 6879

Sier meg enig med Tigerberget. Denne tror jeg kommer til å stige pent fremover. Er litt lei av å lese at dette er en covid aksje, argumentene for at denne kommer til å gjøre det bra etter årets turnover har blitt skrevet opp og ned i mente. Og kommer derfor ikke til å nevne det med et ord. Men for de som velger å stemple pragmatisk at dette er en covid vinner, og at den tid nå er forbi så trenger jeg litt opplysning... Av det jeg har lest om vaksinasjon og vaksiner så kommer Norge til å få mellom 30`-100`bruker doser i mdn. Dette er estimater hvor 100`vaksiner er forbeholdt om at alle som har søkt godkjenning, faktisk får det. Norge er i en fordelingsnøkkel med resten av Europa, med andre ord det er 736 mill mennesker foruten nordmenn som vil ha behov for vaksine. bare utrulling av vaksinasjon kommer til å ta et år, minst.. så har man sikkerhetsgraden til vaksinene. varierer fra 70-95 %. hvis mellom 1-3 av alle som er vaksinert kan bli smittet på nytt, vil det da gi ringvirkninger for for innreiseforbud/karantene og rødesoner som ikke er støttet av UD? hva vil det igjen si for feriemuligheter og fritidsreiser? hvem kommer til å ta spaniaferie hvis man må sitte 9 dager i "karantene" ved ankomst og yttligere 9 dager ved hjemkomst? synes børsene reagerer vel optimistisk hver gang det kommer en vaksinenyhet, det betyr jo ikke at problemet er fikset i morgen, eller ved neste kvartal. optimisme er en god egenskap det. men når børsen hopper på slike nyheter, samtidig som flyanalytikere hevder at markedet ikke vil normalisere seg før 2024, så er det et relativt stort avvik mellom forhåpninger og realisme. jeg har for all del ikke fasiten. men tror dette kommer til å strekke seg lengre ut enn når den første vaksinen er satt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.11.2020 kl 17:52 6805

For ordens skyld, vi er på samme lag. Jeg har også aksjer i XXL. Synes du ikke det er besynderlig at denne faller på en dag der OBX er opp 1,9%. Tror du ikke det har med markedets forventninger til vaksine å gjøre ? Ikke glem at hele oppturen har kommet pga corona og at markdet ser lengre frem. Markeder ser utfordringer for XXL pga normalisering, om det tar 6 måneder eller 1 år er totalt irrelevant i den sammenhengen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.11.2020 kl 18:46 6721

jeg er enig at det er rart at den faller på en dag som dette. i likhet med at det har vært rart å se at den faller når kid og europris stiger, da de blir satt i samme covid bås. jeg har vært temmelig frustrert etter pareto kom med kursmål, for nedgangen har vært i overkant. men er litt uenig i tidslinja når det kommer til normalisering. får xxl to -tre kvartaler til med tilsvarende tall, gjør det noe med robustheten til konsernet, ek i forhold til konkurrenter, og mulighetene for videre satsing. sånn sett er tidshorisonten viktig. skjønner at den i stor grad prises etter forventninger om fremtiden, men akkurat den er vel mer uviss nå enn noen gang.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Hobby Investor
24.11.2020 kl 21:06 6546

Pareto analysen som slo negativt ut på kursen. Kan det komme oppdaterte guidinger før jul? Eller kommer de etter nyttår?
Tror det er det som må til for å løfte kursen.
Kjøpet av egne aksjer på 100MNOK er ferdig om ca 18 virke dager. Kan det påvirke noe?
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
He1234
24.11.2020 kl 22:56 6606

«Hele oppturen er kommet på grunn av korona». Ikke rart Xxl faller hvis dette er oppfatningen til aksjonærene. Er vel en viss sjef som har tatt noen grep.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
MaxMekker
24.11.2020 kl 23:48 6512

Her setter du fingeren på noe vesentlig He1234 !! Pål WIbe..! Han kjøper 2,2mill aksjer i et selskap som var helt på felgen. Pål Wibe er mannen og stole på ! Han kan retail..:) Også har han et flott smil..:)
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.11.2020 kl 00:12 6521

Tror du virkelig Pål Vibe hadde greid å snu den skuta på så kort tid uten drahjelp fra Coronakrisen. Dessverre er det mange utfordringer på sikt som nå gjenspeiles i aksjekursen. Det er greit å ha skylapper på , men litt realisme er iblandt greit. Jeg sitter fortsatt videre men har redusert betydelig siste dagene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Hobby Investor
25.11.2020 kl 07:58 6332

Skuta var snudd før Vibe kom inn.
De hadde kvittet seg med gjeld, hentet inn friske penger, fjernet massivt overlager. De hadde tjent penger med "normal" omsetning.
Nå blir det en boost i balansen. Med resultat på hva? 1,5MRD? Enig at det er Covid, men et normalt resultat vil fortsatt være over 1 mrd. Selskapet er priset til 4,8 mrd.
Jeg tror 10 gangeren i retail er forbi, men Mcapen på XXL burde vel ligge nærmere 7,5mrd.
De har masse cash, håper de fortsetter å kjøpe egne aksjer for noen hundre millioner.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
thomasb
27.11.2020 kl 09:48 5859

Interessen for XXL øker omsider igjen - høy blackweek-aktivitet, minusgrader i lavlandet, vintersport-åpningshelg, snøkanoner som går for fullt og folk er stinne av kroner som skal brukes i retail i mangel av noe annet å bruke de på... Og ikke minst en aksje med god black friday rabatt - ca 40% opp til årets foreløpige topp
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Rhods
02.12.2020 kl 14:56 5298

Får XXL et Q4 som sprenger alle skalaer? Holder selv på å innrede et privat treningsrom, og har bestilt en del varer fra XXL nå nylig. Tenkte jeg skulle benytte anledning til å vurdere kundeopplevelsen. 5 dagers leveringstid var ikke veldig imponerende, men ellers et veldig ryddig opplegg med ordrebekreftelser, pakkesporing, ankomstvarsel og solid innpakning. Gym-gulv hadde ikke XXL i sortimentet, så dette bestilte jeg fra en annen leverandør, som også selger treningsutstyr. Dette venter jeg på fortsatt, og det gikk for et par dager siden ut en epost med en beklagelse og forklaring til kundene jeg syntes var interessant for julehandelen innen sportsutstyr generelt. De skriver de har mottatt 100.000 ordrer innenfor veldig kort tid, og er helt overrumplet. Omsetningen innenfor dette korte intervalet tilsvarer et halvt år med vanlig salg i fjor, skriver leverandøren.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Raspeballe
03.12.2020 kl 11:21 5100

Hmmm det er noen ugler i mosen her...
Skal det snart stige raskere mot 25+ kroner eller går det nedover mot 17-18 kr?
Er en slags støtte rundt 19.00 kr slik jeg ser det.

Personlig tror jeg folk handler varer nå. Det er snart ferietid igjen og det blir restriksjoner på utenlandsferie både for nordmenn og en del europeere. Umulig å si men det blir færre sydenturer og mer utendørsaktiviteter i lokale skoger og fjell tenker jeg. Personlig skal jeg fiske, håper juletorsken biter på.

Hva tenker dere, hva sier uglen?
Jeg eier noen lodd i XXL på pris omtrent der vi er nå, men selger nok om den dropper under 19.00 på større volum.
Kommer den seg over 20.00 kr på stigende volum da blir jeg inne en lengre periode.

Glemte å legge ved denne:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pAM6RV/regjeringen-og-fhi-varsler-aapne-skianlegg-i-julen
Ikke at det betyr mye, men tror det blir hytta for mange nordmenn i julen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
omac
03.12.2020 kl 11:27 5115

Jeg solgte XXL. Mest fordi den har gått feil vei for lenge og i tillegg når jeg skulle se etter ski i julegave var XXL utsolgt for nesten alt av lengder. Normalt ville jeg synes det var topp, men jeg tror det heller mot problemer med leveranser isteden.

Jeg synes det var lite å velge mellom online og websidene deres for å handle/se på utvalg er mildt sagt fremdeles dårlig. F.eks 'bruker' valget er ikke satt opp riktig på mye og du får ingen treff mange steder. Jeg tror på XXL på lang sikt men jeg tar den pene gevinsten jeg har og putter annet sted.

Jeg endte med å handle på Obs isteden da de hadde pakke jeg ville ha og jeg fant den lett på hjemmesiden deres
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Tigerberget
03.12.2020 kl 11:39 5338

Bare vent til XXL har kjøpt ferdig for 100.000.000,- i aksjer.
Da kommer de positive triggerne i finansavisene skal du se.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
omac
03.12.2020 kl 11:46 5336

Det kan godt være men nå valgte jeg å sikre en gevinst jeg er fornøyd med, XXL har vært en fin tur og jeg håper Meltwater blir en minst like fin.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Raspeballe
03.12.2020 kl 11:47 5370

omac, ja det er en tanke men produseres vel mye i Asia og der er det vist bra aktivitet og lite problemer med koronaen.
Ser også at endel viser som utsolgt eller "få igjen" på nettsidene men det kan være flere årsaker til ja.
Får ta meg en tur i noen XXL butikker å late som jeg er kunde. Eller kjøpe noen fiskesluker.
Folk må aktiveres... vi får se hvilken vei det går.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
omac
03.12.2020 kl 11:55 5580

Jeg vet fra andre kjeder innen retail som er i konkurrerende marked med XXL at det er utfordringer med alt av vareleveranser. Med det i bakhodet valgte jeg å satse ett annet sted inntil videre. Ser an XXL til Q4 og går muligens inn igjen ved annen anledning, har stor tro på Wibe
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
thomasb
03.12.2020 kl 12:49 5600

Etter det jeg hører er problemer knyttet til leveranser i retail for tiden svært selektivt. Alt fra østen går i stor grad som normalt. Europa litt mer problemer. Hvis du tror på Wibe må du se hva han uttalte om leveranseproblemer ifm fremlegg Q3 - det var tatt grep og var under god kontroll! Har ikke tall direkte fra sport, men ser at handelen har vært gjennom en svært god periode fra midten av november og utover i fysiske butikker og på nett. Jeg har også tro på Wibe - og da spesielt med tanke på styring av lønnsomhet. Et kjent problem i XXL var volumfokus. Nå tror jeg margin står mye mer i fokus, noe Q3 også vitnet om. Å balansere volum og margin er viktigst for å komme på et godt spor. Jeg tror dette er styrt godt gjennom en stor Black week og videre inn i det som blir en stor julehandel.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
oscar11
03.12.2020 kl 16:03 5528

Tror denne har dannet en solid bunn nå. Forsøk på sperrer, shakeouts ned mot og helst under 19 mm. har ikke avstedkommet noe rush av truseskvettere. Fundamentalt synes mange på forumet å bli nervøse av manglende snøfnugg under 100m i Oslo (!!!). Viktigere for XXL er kanskje en særdeles solid restrukturering, ledelse og oppfølging, i tillegg at folk stort sett er ganske likvide og prioriterer innenlandsbruk i både 20 og 21. Teknisk har tradisjonelt brudd på 25dagersnittet vært et godt signal, noe som nå har inntruffet. Tipper et rykk mot 22-24 før nyttår og test av 30-35 innen sommeren?!
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Raspeballe
04.12.2020 kl 08:00 5375

https://finansavisen.no/nyheter/handel/2020/12/04/7594964/de-som-lever-av-det-vi-putter-i-kroppen-og-hjemmet-opplever-rekordresultat
- Omsetningen i spesialbutikkene, som sportsbutikker og apotek, var 6,1 prosent høyere under Black Week i år enn i fjor.

Folk må aktiveres og det handles ser det ut som.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
ovni
04.12.2020 kl 12:17 5186

Noen som vet status på tilbakekjøp, eventuelt hvor man finner informasjon om dette ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
omac
04.12.2020 kl 12:24 5244

Om du går på børsmeldinger så ligger alle kjøpene der, bare å summere opp. Mangler alltid innestående dags kjøp dog
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.12.2020 kl 17:24 4827

De er vel straks ferdige. Skal bli interessant å se hvordan kursen reagerer når ikke disse kjøpene legges inn.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Hobby Investor
14.12.2020 kl 17:51 4777

Er 14/12 den siste dagen de skal kjøpe? Eller er det tom 15/12? Frykter du at kursen går ned når etterspørselen går ned med tanke på at selskapet stopper å kjøpe 180k aksjer hver dag.
Vi kan håpe at selskapet sier noe om hvordan det ligger an med tanke på salget og at en positiv guiding kan vekke megler husene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Hobby Investor
14.12.2020 kl 17:51 4958

Er 14/12 den siste dagen de skal kjøpe? Eller er det tom 15/12? Frykter du at kursen går ned når etterspørselen går ned med tanke på at selskapet stopper å kjøpe 180k aksjer hver dag.
Vi kan håpe at selskapet sier noe om hvordan det ligger an med tanke på salget og at en positiv guiding kan vekke megler husene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
thomasb
15.12.2020 kl 11:49 4672

Har god tro på et svært bra resultat i Q4 - satser på en god oppfølging av trendene i Q3. Omsetning tror jeg blir bra, men ikke fantastisk - fordi snøen kom litt for sent for det. Jeg regner derimot med en svært god margin. Jeg synes XXL er tydelige på å skifte fokus fra ensidig billig, billig, billig(produkt/pris), til mer sofistikert og sammensatt markedsføring. Jeg er helt sikker på at ny ledelse er mye mer opptatt av god stabil lønnsomhet og fornuftig vekst, fremfor vekst for enhver pris. Når alle lagre var tomme før vintersesong er det lett å planlegge og realisere margin - dette klarer Wibe.

Julehandelen ser ut til å bli "best ever" i retail. Det skjer samtidig som fashion og sko er kraftig ned og også interiør er noe svakere enn de forrige kvartalene hører jeg rykter om. Så jeg tipper produkter til aktivitet kan bli bra også dette kvartalet. Vi vet at folk må holde seg hjemme eller på hytta i jula - ingen tvil om at aktiviteter ute i vinter-Norge skal opp i år sammenlignet med tidligere - ingen sydenturer eller helgeturer til utlandet denne vinteren. Når det nå har kommet mye snø i fjellet og i marka rundt store byer, og man ser trenden i været, ligger mye til rette for en lang og snørik vinter på fjellet. Da tenker jeg at vintersesongen for sportsmarkedet totalt sett kommer til å bli veldig bra - og bra nok til at det blir enkelt å styre mot et veldig godt marginbilde uten stort press på realisering av mye sesongvarer. Når vi så kjenner trendene rundt sykling og elsykler - så er kommende vår også en sikker vinner(bare shimano får levert nok gir for å møte den vanvittige etterspørselen..). Er totalt sett svært optimistisk for perioden Q4/20 - Q2/21 slik det ser ut nå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare