Rec - godkjent patent! Gamechanger?

Slettet bruker
REC 13.09.2018 kl 23:26 8444

"Control Of Silicon Oxide Off-Gas To Prevent Fouling Of Granular Silicon Annealing System" in Patent Application Approval

https://m.marketscreener.com/REC-SILICON-1413255/news/REC-Silicon-Control-Of-Silicon-Oxide-Off-Gas-To-Prevent-Fouling-Of-Granular-Silicon-Annealing-Sys-27090182/

Kina vil få det vanskelig med å holde tollen oppe:.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
trollgas
14.09.2018 kl 05:32 7623

Spennende, her kan ting snu fort
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.09.2018 kl 06:38 7520

Hango: Nice info. :-)

Dette kan vel bety et kansje aldri så lite rykk opp i dag?

Hva var det vi stoppet på sist torsdag på siste toppen kt 0,76,-?

Skal vi teste den i dag kansje?

Eller kommer det skrell rett ned mot kr 0,60?

Tja, ikke lett dette her :-)

Det viktigste er bare å sette opp trading parametrene og se hvordan det går.

Håper på store bevegelser i dag i en eller annen retning. Det er jo Fredag :-)
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
14.09.2018 kl 06:49 7487

Selv om dette er en "nyhet" som kommer til overflaten nå, gjelder dette et patent fra januar 2017:

"A patent application by the inventors Geertsen, Robert J. (Eltopia, WA); Miller, Matthew J. (Moses Lake, WA); Johnston, Justin (Ellensburg, WA); Yilmaz, Sefa (Moses Lake, WA); Julsrud, Stein (Moses Lake, WA), filed on January 26, 2017, was made available online on July 26, 2018, according to news reporting originating from Washington, D.C., by NewsRx correspondents (see also REC Silicon Inc.)."

Det bli interessant å få en forklaring på hvorfor dette skal sette fart på kursen.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Ola Dunk
14.09.2018 kl 08:16 7599

Det er jo lov å håpe, men dessverre tror jeg ikke dette får så stor betydning for kursen. REC har ifølge egen info ikke mindre enn 84 ulike patenter til godkjenning i diverse land... Selve ordlyden i patentsøknaden var forøvrig ganske teknisk, men såvidt jeg kunne få inntrykk av dreier det seg i korthet om at REC tar grep for å beskytte FBR teknologien sin ytterligere. For shortere som jakter en kortsiktig gevinst tror jeg dette har minimal betydning.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Ola Dunk
14.09.2018 kl 08:18 7583

@ Sa2ri : Patentsøknader pleier å ta relativt lang tid, et år eller 3 er ikke uvanlig.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.09.2018 kl 08:18 7582

Dette har tatt over et år å få godkjent.
Med et slik patent har kineserne ikke muligheten til å kopiere eller videreutvikle på annlegget i Kina uten samtykke fra Rec. Samtidig som at dette kan bli grunnlaget for en handelsenighet mellom USA og Kina på dette feltet. USA har gjentatte ganger klaget over på at Kina stjeler rettighetene til utlandske selskaper, og vil ha en slutt på dette, og med en slik patent, må mulig Kina slippe Rec inn igjen?

Og en smutthull blir åpnet, via tianRec?
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.09.2018 kl 08:22 7556

Men det er jo alltid like gøy å drømme opp REC kursen før ose åpner da :-)
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Ola Dunk
14.09.2018 kl 08:25 7530

Sant nok det, og det kan godt hende kursen gjør et hopp oppover idag men neppe på grunn av dette patentet. Dette blir altfor teknisk og komplisert for den gjengse shorter som jakter en kortsiktig gevinst...
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.09.2018 kl 08:31 7496

Ja Ola dunk for den rekylen opp forrige torsdag vil jeg gjerne treffe like godt på denne gangen også. Det går så syyykt raskt når rekylen opp kommer og da må man være inne før dette og få solgt seg ut på topp.

Det er formelen jeg bruker i REC:-)
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
14.09.2018 kl 08:41 7441

Denne patentsøknaden ble "made available online on July 26, 2018". Nå følger fortsatt behandling i USPTO, som kan ta tid (jeg har vært gjennom dette selv, og i mitt tilfelle tok det fire år med ping-pong før det ble godtatt).
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.09.2018 kl 09:17 7303

Nå må folk begynne å våkne her, og begynne å posisjonere seg i REC på bunn nivåer.
Jeg er helt sikker på at Kina vil kunne måtte komme til å slippe REC inn igjen, takket være JV.
JVn er i sammarbeid med staten Kina, som gjør det meget gunstig i samtaler med USA.
REC kan være blant det første leddet i forhandlinger som blir sluppet løs.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
InnerTier
14.09.2018 kl 09:23 7269

Enig, hango
Lettelsene kommer ultimo i Q4.
Beste REC-BamseMoms nå - faktisk.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
stinkapiano
14.09.2018 kl 09:35 7218

Blir ikke mye short-inndekning av dette volumet.
De eneste som selger, er shorter-gjengens datamaskiner.
Volumet på den tilsynelatende store selgersiden ligger fra 0,75 og oppover, altså ikke i egentlig salgsposisjon.
Slik har det vært den siste tiden.
Mange på topp 20 har plukket opp shorter-aksjer i det siste, altså økt litt.
At topp 20 har gått litt ned samlet, skyldes at en amerikansk bank har solgt ut en del.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.09.2018 kl 09:42 7185

Shortindekningen kan allerede begynne 30min før børsslutt, dersom aktørene fanger opp de signalene som nå er.
Denne gangen er situasjonen og klimaet noe helt annet, enn det den har vært.
Kina skal allerede være i møter med div aktører i USA til helgen, før den virkelig forhandlingen finner sted. Og da kan REC gå mye på bare forventninger. Som da også betyr at REC kan lett avslutte dagen med en oppgang på 10% eller mer..
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
nemi's
14.09.2018 kl 10:54 7016

Her er mer som kan hjelpe dere å forstå at REC snart stopper driften i ML.

-i USA og Kina er alle fornøyd i solar-markedet. Prisene er blitt lave i hele verdikjeden, alle er happy. Kineserne pøser på med høykvalitets polysil og investerer tungt. Kun amerikanske polysil produsenter lider. Og hvem bryr seg. Ingen trenger REC's polysil, det er overkapasitet forever i Kina, og de har lav cost og kan også dumpe enda mer i ROW

-Anton og JBG har i årevis skrevet piss om utløp av langtidskontrakter på polysil, og som gjør at ROW-kjøperne vil handle i spot-markedet. Bare tull. Ingen ting å vise til etter alle disse år. Til og med Hemlock overgår REC med nye kontrakter til de utdaterte og frafalne multi-si wafer-produsentene som finnes igjen i ROW

-og som er gjentatt til det kjedsommelige - taiwanske wafer-produsenter taper i all konkurranse med Kina. ROW har vært lite, nå er ROW knøttlite

Dere som mener det motsatte. Legg frem noe, ett eller annet, som tyder på REC har en fremtid i ROW. REC har cash på 40MUSD, tapte 10MUSD forrige kvartal. REC's guiding ut 2018 er FORFERDELIG. Sett opp aritmetikken og vis hvordan ML skal overleve!

https://www.digitimes.com/news/a20180914PD201.html
https://arstechnica.com/tech-policy/2018/09/trumps-solar-tariff-isnt-hurting-the-industry-as-much-as-everyone-expected/

Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.09.2018 kl 12:01 6851

Å kjøpe REC, er et bet på tilgang til Kina.
Uten dette, er REC ferdig som selskap.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
14.09.2018 kl 12:35 6749

@nemi's - jeg har ikke kompetanse nok å svare deg på dette, så jeg skal ikke prøve en gang. Synd at ikke AB har gjenoppstått..??

Når det er sagt, så synes jeg for ofte det er for lettvint nedsabling av selskapet som foregår. Dessverre har kurven på aksjekursen til REC gått i gal helling den siste tiden (årene). Dette skyldes i stor grad forhold som ligger utenfor selskapet, og det er derfor lett å kritisere ledelsen med sterke ord. Alle trodde vel at trendene skulle snu når "Paris avtalen" ble underskrevet, men den gang ei. REC er blitt spådd konkurs mang en gang de siste årene, men den gang ei.
Hva som akkurat skal til for å snu skuten vet jeg ikke, men det ville vel ikke skadet om handelskrigen mellom USA og Kina ble avklart for å si det på den måte... Kanskje det ville åpne seg en mulighet da... Uansett så ville optimismen kanskje kommet litt tilbake, og aksjekurs er jo avhengig av den også. God helg alle trofaste og ikke trofaste REC'ere. Om to år fra nå er det lett for alle å se tilbake å være "ultra smart". Hvordan ligger det an med REC da mon tro..??
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
InnerTier
14.09.2018 kl 12:42 6721

nemi`s,
trangsynt hjep.
REC`s lobbyister har gode kort etter vellykket lobby over tid.
USA vv China er i ferd med å verifisere doktrine oppsettet, som skal foreslås innspilt på turn pike for ny ratifisering/ -nytt handelsavtaleverk, med sedvanlige vilkår og elastisitet.
Status meddelinger ihht skikk og bruk kommer jevnlig heretter.
God helg!
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Randers
14.09.2018 kl 14:03 6536


Nemi har mistet hodet fullstendig og fortsetter å produsere kommentarer som stort sett er ensartet ?

-Enhver tulling må da ha skjønt for lenge siden at ML høyst sannsynlig vil måtte ta full prod.stans ved
nyttår, eller tidligere. Dette pga skrale priser (hvis det vedvarer). Men at han/hun (Nemi) skriker om
dette kontinuerlig, det forstår jeg ikke poenget med.

ML har hatt prod.stans tidligere. Det kan skje igjen.

Og på lager har de (pr Q2) ca 3200 T - er noen MUSD der


-Butte drar inn solid med cash, har man glemt det ? ?

Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.09.2018 kl 14:12 6502

Randers: spot on.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.09.2018 kl 14:13 6496

Dersom det er riktig at REC er kostnadsledende og har verdens beste produkt, ja da er det uforståelig at man til tross alle disse årene med kinesisk straffetoll ikke har kkart å kapre kunder i ROW. Moses Lake burde jo ha gått så det griner dersom dette er riktig. Kanskje man burde bruke mer energi på å kapre kunder i ROW enn på lobbyvirksomhet i Washington.
Det er vel så enkelt at ledelsen ikke er gode nok selgere. Teknologi og produkt er der, da er det på tide å få sving på salget! Ansett folk som kan selge er rådet mitt.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
stinkapiano
14.09.2018 kl 14:23 6457

REC består ikke bare av FBR-A i ML.
Inntjeningen til Butte og silan-produksjonen forsvarer alene prisingen i dag.
Og med RECs FBR-teknologi har vi fortsatt et stort potensiale på litt sikt, selv om det skulle bli nødvendig å stenge ML for en periode.
Shorterne prøver hardt med sin sedvanlige teknikk, men de kan ha dårlig tid.
De prøver, som alltid, å holde aksjen flat med bruk av så lite aksjer som mulig i løpet av dagen, og så kjøre den ned i de siste minuttene.
Det er sluttkursen som gjelder for teknisk analyse. På den måten greier de til tider å skape negative tekniske signaler.
Men uten volum er disse signalene ofte falske, og får de ikke til et brudd ned, har de bare oppnådd å måtte dekke inn enda flere aksjer.
Det skjer ikke mye short-inndekning med dette volumet, og potensialet for tap er mye høyere for shorterne enn for longerne på dette nivået.
Får håpe noen av de som har mye kunnskap på området og om selskapet viser seg på forumet igjen.
Alle disse innleggene på Hammers-nivå gjør det ikke så veldig interessant å bruke tiden her.
Stadig mer ekstremvær kommer til aksellerere bruken av solpaneler. Litt turbulens i Kina for tiden blir bare en parentes i utviklingen.
God helg, alle sammen!
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Odi.1
14.09.2018 kl 14:28 6444

ROW markedet er så ekstremt lite,,, det er grunnen, da sitter REC til nøden igjen med 2-4 kunder i Taiwan.
Enten har brukere egne poly fabrikker, eller så har de større aktuelle lengre avtaler.

Men dette burde ledelsen tatt en vurdering av mye tidligere.
Gi bort hele teknologien til ett Kina selskap, og sitte igjen med Svarte-PER og mye gjeld der også , er det som har blitt fasiten i REC.

Dog må en ikke glemme at før siste Q i REC, gikk selskapet med 5 Kvartal i PLUSS, på Rad.
Her er det mye taktikk ute å går også :)
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.09.2018 kl 14:48 6370

Stinkapiano: det du skriver Butte stemmer nok det men aksjen er priset ned pga usikkerheten. Det fremkommer ikke i resultatet. Men vi skal opp snart. ikke mye men litt.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
nemi's
14.09.2018 kl 14:59 6330

Nå er det plutselig konsensus her inne om at ML skal ha produksjonsstans i Q4, angivelig for en periode. Med all innsikt også Herr Randers nå besitter, vil det være til nytte for tullingene her inne også å bli opplyst om hvor lenge en slik stans kan tenkes å vare. Vi som har sett en reaktor som produserer polysil vet at det er høye driftkosstander med å fjerne metall fra veggene og restarte en reaktor. Kostbart er et også å ha 200 mann til å feie gulv i denne perioden. Siden cash cost er 16$/kg nå med produsjon på 1200MT/Q, vil jeg være takknemlig for svar på estimert cash cost inn i 2019 - perioden det nå vites en del om.

Og i perioden, er det urimelig å tenke seg at pålydende i aksjen skrives ned for å understøtte en emisjon for å finansiere driftsunderskuddet i ML?

Siden det er bare tullingene som ikke vet at driftsstans kommer i ML, er det vel ikke urimelig at disse truslene nå diskuteres på HO. Slik at vi vet hva som kan forventes i perioden. Eller kan det tenkes at perioden blir permanent - opplys oss mer om denne perioden.

Ser at flere mener ML fremtid er uinteressante diskusjoner, for Butte lever jo videre, og sola slukker ikke før om tusenvis av år. Men veldig mange av dere synes det er interessant å diskutere hver hundredels tiåring opp og ned i REC-kursen.

Kort eller lang: få nå høre mer om produksjonsstansen vi alle venter oss. Venter i spenning.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
bel68
14.09.2018 kl 15:09 6296

nemi's å lage et nick kun for å snakke dritt om alt inne Rec fan du mo jo sitte med konstant angst for at den stiger .....Ta å les om Rec i Q2 så står det svart på hvitt ........så får vi se på Q3 den er rett rundt hjørnet ........
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
nemi's
14.09.2018 kl 15:20 6264

– Jeg vil ikke være bastant i spørsmålet om vi skal opprettholde produksjonen ved Moses Lake, eller legge ned fabrikken. Men jeg kan ikke utelykke at en full nedleggelse kan bli et mulig alternativ, sier Torvund til avisen. (DN 2.juli.2018)

Siden da har polysil prisene rast 15% fra allerede usle nivåer.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
14.09.2018 kl 15:43 6198

@bel68:

"så får vi se på Q3 den er rett rundt hjørnet ......"

Hvis du med dette mener at 3Q18 skal bli bra, ja da kan du umulig ha fulgt med på hva som er realiteten dette kvartalet. Selskapet selv har guidet høyrer kostnader grunnet lavere utnyttelse i ML. I tillegg har silprisene falt betydelig. Som om ikke det er nok, varslet selskapet selv at de ikke solgte en dritt i juni, og at denne situasjone ville vedvare et stykke inn i juli. Det er ikke veldig sannsynlig at de "plutselig" har solgt mye i juli/august/sept, men kostnader har de. Tråden Sofafilosof startet forrige dagen hvor vedkommende spør om det kommer en PW snart, er derfor svært betimelig.

-------------------------------------------------------------------
@nemi's:

Deler din bekymring - fortsett å komme med betraktninger da vi alle (les: "noen spesielt") trenger en motvekt til udokumentert hausing fordi "noen" mener kursen er på et historisk lavt nivå og derfor bare må stige. Minner i denne sammenheng om at det fortsatt er et stykke ned til 0,-. Mitt tips er at kursen stenger på dagens laveste i dag.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Odi.1
14.09.2018 kl 15:58 6157

rett og slett ett Teaterstykke å høre på ledelsen før refinansieringen, og etter på,... om noen føler seg lurt?
gamle Erik solgte rulleringen sin for det doble av dagens kurs...hehe
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
bel68
14.09.2018 kl 16:01 6142

Sa2ri kan ikke fatte at du sier at du deler din bekymring ...Du eier ikke aksje i Rec hvorfor er du bekymring ..........
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
14.09.2018 kl 16:23 6063

@bel68:

Sist jeg sjekket var forumet åpent for alle, ikke kun de som deler din mening. Hva jeg eier av aksjer i REC er det kun jeg, min megler, og VPS som vet. Jeg kommer derfor til å fortsette å dele min mening når det passer meg. At du ikke liker det jeg kommer med er forståelig da du sikkert angrer på at du ikke har solgt noen aksjer på et tidligere tidspunkt. Når det er sagt, det ser ikke veldig bra ut for REC for øyeblikket, og jeg var ganske tydelig på hvilken vei jeg mente det ville gå når posten JUM solgte ble fordelt på mange små og ikke en "bjellesau".
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Inord
14.09.2018 kl 19:46 5860

skal tro om straffetollen gjelder polysilikon til monowafere?
Som er av electro grade quality.
Det er ihvertfall ikke straffetoll på poly av denne kvaliteten når den brukes i elektronikk
Og til elektronikk brukes monocrystal.


I 2014 var det planlagt utbygging i ML.
Var det denne reaktoren, så burde den vært bygget istedenfor å tulle med Tianrec.:


https://www.pv-tech.org/guest-blog/fbr_polysilicon_technology_promise_or_hype
Gammel artikkel, men så ble jo dette lagt på is i 2014.
Electronic-grade material will come from REC’s next reactor generation (‘FBR B’), which has been tested on pilot scale for two years.

Electronic-grade purity and upscaling are challenges

There are two basic challenges to the promise of FBR. The first one is: can the technology really reach silicon purity close to or at electronic-grade level at cash costs below US$10/kg? The future will tell us. The second relates to up-scaling


Husker AB sa mye om denne reaktortypen.
Og til utbygging trengs det kapital, og kinesiske kunder.
Men hvis de unngår straffetoll, og/eller det kan gjøre en god avtale, f.eks med Tianrec, så kan plutselig pipa få en annen låt.
Og hva med de reaktorene de har, kan de modifiseres?
GCL poly bruker FBR overtatt etter Sunedison til poly brukt i monowafere.


Tenk om Rec virkelig hadde vært offensive nå.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
bel68
14.09.2018 kl 20:45 5777

Sa2ri nei så mye fridtid har jeg ikke at jeg gidder å kommentere aksje jeg ikke har/interesse men jeg sitter no med et ganske lavft snitt er super happy med det og er ikke sur/lei meg for at jeg ikke solgte sitter long .......God Helg
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
nemi's
14.09.2018 kl 21:23 5714

inord

her er fra da MOFCOM innførte tariffene. Som du husker var det en respons fra MOFCOM på amerikansk toll på kinesiske celler og moduler. Regner det derfor som sikkert at tariffer på polysil til monowafere vil opprettholdes, så lenge kinesisk *solar* eksport fortsatt rammes.

China appears to be specifically targeting solar-grade polysilicon. Electronic-grade polysilicon — used in manufacturing in the semiconductor industry as well as other electronic market segments such as optics and microelectromechanical systems (MEMS) — is exempted from the new tariffs.

https://www.pv-magazine.com/2013/07/18/china-imposes-anti-dumping-duties-on-us-south-korean-polysilicon_100012085/

Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Fjellstøtt
14.09.2018 kl 22:24 5615

Glimrende, nemi's! Du gjeninnfører balanse i debatten, du sier det alle de som er investert ikke ønsker å høre.
Uansett så er det du sier realitetene!

REC har blitt redusert til en opsjon på Kina og evt. løsninger der, aksjekursen er i realiteten 0.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Inord
15.09.2018 kl 08:31 5373

Nemi,
Det var også sagt noe om egenskapene til materialet som straffetollen gjaldt, elektrisk ledeevne osv.
Men elektrograde ble jo ikke brukt til solceller i 2014 (monocrystal), så tror ikke de tenkte på det.

Wacker pøser ihvertfall inn poly i Kna, som er av en kvalitet som kan brukes i monocrystal.
Prøvde å finne ut om denne er dekket av minsteprisavtalen de har med Kina.

Og så lurer jeg på om ikke det siste patentet (søknaden) gjelder akkurat det vi snakker om nå, dvs å oppnå electronic grade i reaktoren.
Og då fortelles det heller ikke noe om hva de kan produsere på Tianrec, av electronic grade i FBR-B reaktoren.
Hvis det kan det, og Rec har gitt Tianrec patentlisens på det, da har de virkelig gitt bort gullfuglen.
Men så spørs det om hvor mye det søkte patentet har å si for prosessen, og om det er med i avtalen siden det ikke var levert søknad når JV ble avtalt.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Inord
15.09.2018 kl 08:45 5338

Her er grunnen til at jeg tror at dette har med produksjon av poly som kan brukes i monowafer og electrograde:

Utdrag fra artikkelen tråden viser til:


Granular silicon prepared by pyrolytic decomposition of a silicon-bearing gas, particularly monosilane, typically comprises a small amount of hydrogen, such as 10-20 ppmw hydrogen. However, electronic-grade granular silicon desirably includes less than 1 ppmw hydrogen. The hydrogen content can be reduced by heat treatments, such as by annealing, whereby hydrogen diffuses out of the silicon. A need exists for a device and method suitable for continuous annealing of granular silicon."

In addition to the background information obtained for this patent application, NewsRx journalists also obtained the inventors' summary information for this patent application: "Embodiments of an annealing device for controlling silicon oxide off-gas while annealing granular silicon
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
bravi
15.09.2018 kl 09:14 5286

Har sittet med et knippe REC aksjer i årevis, har ikke fulgt mye med på denne annet enn at jeg leste litt av det AB skrev på forumet, og det slo iallefall ikke til. Uten sammenligning er dette den største drittaksjen jeg sitter i. Papiret er sikkert OK for de som driver shorting, daytrading og kortsiktig trading men helt ræva som langsiktig plassering. For de som er langsiktige er eneste vei fremover å selge aksjen (med tap) for å regulere skatten i slutten av året. Tror det kan være lurt å gjøre det i år før neste emisjon kommer.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
nemi's
15.09.2018 kl 10:06 5207

Bra at du er på, inord.

China-531 har endret landskapet fullstendig ila. få måneder. De gamle kjendisene på REC-trådene virker allerede nedsnødd når noe skal diskuteres. Det er et stort spørsmål hvor ny indexprice vil ligge på mellomlang sikt. Vi kan få et helt nytt prisleie der polysil til mono wafer krav blir normen, og til en så lav ASP at kun finansielt sterke mono-produsenter med aller lavest opex vil klare å konkurrere. Sikkert er det at arealineffektive moduler fra multi wafer forsvinner raskt. Prisgapet til mono solpaneler er sterkt redusert, og så klart gjøres investeringer med 20 års levetid ut fra effektiv produksjon, transport, deploy, og arealutnyttelse.

Her er artikkelen som må forstås:
https://www.pv-tech.org/editors-blog/china-531-to-accelerate-demise-of-multi-polysilicon-consumption-decline-to

REC's største wafer-kunder i Taiwan føler på endringene. En drøss av artikler etter China-531 finnes her:
https://www.digitimes.com/topic/green_energy/

Her er hva REC skrev i Q4-17 presentasjonen om Yulin JV:

2018 Targets:
- Poly Production = 8,000 MT (FBR & Siemens)
- Demonstrate High Purity EG Poly Production

Som du drøfter inord, det kommer til å bli produsert høy kvalitets polysil til mono i Yulin. REC's kontraktuelle forpliktelser og opsjoner 2018-2021 i Kina vet vi lite om. Bare de ikke driter seg ut, og gir vekk aksjonærenes siste lille. For REC betyr jo dette at hvis ML kan drives videre, under reduserte tariffer til Kina, så vil REC eksportere FBR-B fra ML til mono krav. Med økt capex så klart, men da har man i hvert fall et case å finansiere i ML.

Regner også med at det er dette som gjorde at TT snudde helt fra Q1 til Q2, nå i Q2 igjen med fokus på handelskrigen. I Q2 sto effekten av China-531 klart frem. Cash cost FBR var i Q2 allerede 13.4$/kg med null salg i juni. TT sier egentlig at ROW og Taiwan nå er alt for lite for ML, og kun FBR-B eksport fra ML til Kina kan redde ML over tid. Etter China-531 er det lett å forstå.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare