Libanon-eksplosjonen.

Slettet bruker
06.08.2020 kl 01:02 928

Stabssjef i Det hvite hus Mark Meadows sier i et intervju med CNN at USA enda ikke helt har utelukket at eksplosjonene i Beirut i Libanon tirsdag kveld kan ha vært et angrep, til tross for at USAs forsvarsminister Mark Esper har uttalt at det mest sannsynlig dreier seg om et uhell.

Det melder Reuters.

Stabssjefen sier videre at USAs president Donald Trump delte det han hadde blitt informert om, da han under en pressekonferanse i Det hvite hus tirsdag kveld sa at at eksplosjonene så ut “som et grusomt angrep”.

Under sin pressekonferanse onsdag kveld, utelukket heller ikke Trump at eksplosjonen var et angrep, da han ble konfrontert med sine tidligere uttalelser.

– Jeg har hørt begge deler, både et uhell og en bombe. Det kan ha vært et uhell, og det kan også ha vært noe veldig fornærmende, og det ville jeg ikke blitt glad for, sier Trump.

Libanesiske myndigheter har sagt at eksplosjonen kom av 2750 tonn med ammoniumnitrat som ble lagret i byens havneområde. Ammoniumnitrat brukes i kunstgjødsel og som ingrediens i sprengstoff, og er svært ustabilt i høye temperaturer og dersom det blir fuktig.

_______________________________________________________________________________

Jeg tror det er lite sannsynlig at dette er et uhell. Det er heller noen som har kjent til den delikate lagringen,
og som har hatt en plan i pipelinen om å "one day" utnytte dette. Og kanskje til og med i sin tid har ordnet
med lagringen på kaia. Dvs. ikke bare "ordnet med", men kanskje også har bragt stoffet dit med hensikt ?

Og det er særdeles påfallende at NRK Dagsrevyen hadde reportasje om 400.000 etiopiske hushjelper i
i Libanon og rikmannsstrøkene i Beirut, 2 dager FØR eksplosjonen.

Redigert 19.01.2021 kl 04:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.08.2020 kl 02:35 882

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Ad6yJn/tidligere-ambassadoer-reagerer-paa-trumps-beirut-uttalelser-har-konsekvenser

Ja, hvorfor skulle det komme et liksom uhell akkurat nå ?
Og hvor sannsynlig er det at noen har anbragt stoffet på en slik måte at det
kan eksplodere ? Og hvorfor eksplodere nå etter å ha ligget i ro i 6 år ?

Grusomme ødelegelser. Mange døde, og massevis med skadede.
Slettet bruker
06.08.2020 kl 17:34 667

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/rAB2xR/dette-skipet-skal-ha-fraktet-eksplosivene-til-beirut

Her kan man lese om hvor useriøst russiskdriftet skipsfart er. Kom stoffet fra Moldova ?
Og hvorfor ta imot en så risikabel last ?
Slettet bruker
08.08.2020 kl 00:45 552

Libanons president sier at han ikke utelukker at eksplosjonen har vært en bombe.

Jeg er åpen for teorien. Her kan SVFJWO ha vært på farten igjen. Med rett og slett et set up.
Iran driver ikke med sånt.