HVA ER KAPITALBEHOVET I SOLON EIENDOM ?

Goldsmith
SOLON 06.08.2020 kl 12:31 2512

At Solon trenger penger, mye penger er helt sikkert. Dette året har vi sett sikre tegn. Et enormt antall, små innsidekjøp, utkjøp av Sisseners aksjer etter børs, et vesentlig innsidekjøp i mai, pressemelding om mulig utskillelse av tomtebanken, og salget av et byggetrinn på Ski i juni. Alle aktiviteter for å dra opp kursen og skaffe likviditet.

Men hvor mye kapital trenger egentlig selskapet? Det er vanskelig å svare på fra utsiden fordi selskapet holder kortene tett på brystet. Blant annet vil ikke selskapet oppgi hvordan de finansierer kjøpet av Kruse Smith Eiendom (les: kjøpet er ikke langsiktig finansiert) og selksapet har en rekke deleide prosjekter som skjuler hvor store de totale byggeforpliktelser og låneforpliktelser. La oss allikevel forsøke å sette opp en god oversikt.

Solon Realkapital: Dette selskapet – 50% eid – skal kjøpe leiligheter for 600 millioner i 2020 og 2021, sammen med en partner som ikke har penger; Vatne. Men la oss anta at Solon slipper unna med å komme opp med sin andel. Det er 300 millioner hvorav vi antar at 25% må egenkapitalfinansieres. Det er 75 millioner.

Solon Fritid/Hemsedal Fritidsleiligheter: Det andre store engasjementet som ikke konsolideres inn i regnskapet er Hemsedal Fritid. Hvilke forpliktelser som ligger her har ikke selskapet lagt frem, men la oss anta at det blir en vesentlig utbygging de neste to årene og at EK andelen til Solon utgjør 50 millioner.
Kjøpet av Kruse Smith Eiendom. Dette kjøpet utgjør ca 670 millioner i følge selskapet. Den delen av kjøpet som utgjør kjøp av enheter under bygging kan kanskje lånefinansieres fordi avtalen om kjøp inneholder klausuler om at selger beholder risiko – slik jeg har forstått det. Dette utgjør ca 336 millioner. De resterende 332 millionene utgjør EK verdien av tomtebanken. Dette beløpet må egenkapitalfinansieres. Da er vi oppe i 457 millioner.

Men totaliteten av disse kjøpene og investeringene er at balansen til Solon få en svært lav egenkapitalandel. Bare i tomtebanken skal gjelden økes med 450 millioner som følge av fremtidige utbetalinger. Før kjøpet av Kruse Smith og før innkonsolidering av Solon Realkapital og Solon Fritid er Solons EK andel på 24%. Etter kjøpet av Kruse Smith eiendom og med ytterligere utbetalinger på tomtebanken vil EK andelen være 17.5%. Det betyr at selskapet trenger kanskje 200 millioner bare for å komme tilbake en egenkapitalandel på 25%.

Til sammen utgjør dette et egenkapitalbehov på ca 650 millioner – uten at balansen blir veldig sterk. Det utgjør ca. 30% av dagens egenkapitalverdi. Du kan tenke deg hvilken effekt dette vil ha på aksjekursen når investorene forstå det underliggende kapitalbehovet – i et selskap hvor hovedaksjonæren ikke har likviditet til å følge opp. Det blir kursmassakre. Dersom bankene krever at selskapet styrker sin balanse godt, for eksempel krever en egenkapitalgrad på 30%, så øker behovet til ca 1 milliard. En betydelig sum.

Riktignok har selskapet allerede skaffet noe kapital. De reiste 160 millioner i februar og ca 65 millioner i juni ifm salget av 75% av et byggetrinn på Ski. Det utgjør 225 millioner. Men som utledningen viser så er ikke dette nok for å dekke det kommende kapitalbehovet – som er mye større. Dog kan det utsette den store emisjonen som må komme.

Som utledningen viser, er kapitalbehovet i Solon betydelig og det vil måtte komme en emisjon som kan bli utvannende. Men en hovedaksjonær i trøbbel blir det spennende å se hvordan dette utvikler seg. Jeg tenker at det kan være god mulighet for at vi får en emisjon i etterkant av 2Q presentasjonen – presset frem av bankene. Vi får se.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Skifer
07.08.2020 kl 10:35 2365

Underveis tjener Solon gode penger på salg av hus og leiligheter som vil styrke egenkapitalen. Hvor kommer det inn i regnestykket? I vår antok du at salget ville skrumpe inn og at objektene kanskje måtte selges uten fortjeneste eller med tap, men slik har det jo ikke gått.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Goldsmith
10.08.2020 kl 09:05 2183

I første kvartal tapte de NOK 70 millioner. Det blir det lite egenkapital av. Resten av 2020 vil de tjene kanskje NOK 100 millioner, men det er alt for lite til å bygge egenkapital med det voldsomme balanseøkningen de får fra Kruse Smith Eiendom kjøpet.

Det er riktig at jeg estimerte at salget ville være dårlig tidligere i år. Nå blir det ikke godt salg av ett godt kvartal, men markedet har utviklet seg ganske annerledes enn hva en hadde grunn til å tro i mai. Så salget vil nok ta seg opp. Marinene er det værre med. Husk at det de bygger nå er solgt for lengst. Marginene vil være lave lenge,.

Legg også merke til dagens innside melding. Ingen ville kjøpe aksjene som har vært til salgs lenge på 30 kroner. Voldberg måtte kjøpe disse for å klarere markedet.
Ingen seriøse aktører tar i Solon. Her er det kun innsidere og små privatinvestorer som boltrer seg. Det er det grunn til å tenke igjennom.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
6750
10.08.2020 kl 09:14 2160

Jeg ser at du er vel nedlatende i din beskrivelse av Solon sine investorer. +Tillater meg å sitere FA i dag: Tore Aksel Voldberg har kjøpt aksjer i Solon Eiendom for nesten halvannen million kroner. Det kommer frem gjennom en børsmelding mandag.
Er Voldberg useriøs?
Dine uttalelser som jeg forstår er veloverveid sier mye om hva du står for.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Skifer
10.08.2020 kl 10:57 2092

Er det ikke slik at inntektsføring i boligbransjen som hovedregel skjer ved overlevering, ikke på salgstidspunkt?
En annen sak: Heksejakten mot Solon Eiendom i vår var mye basert på posisjonen i Solon Realkapital, der noen mente selskapet hadde trikset med rapportering og risiko i 2018-2019 for å komme i gang med utbygging. Man kunne risikere å brenne inne med leilighetene, evt. leie dem ut. Slik markedet har utviklet seg ser det ut til å være en god investering. Dersom balansen blir et problem er det vel kurant å videreselge leilighetene? Goldsmith er uten tvil kunnskapsrik og dyktig, kanskje en profesjonell investor, men motivasjonen for å bruke så mye tid og krefter på å snakke ned Solon i denne og andre tråder er ukjent. Er det en personlig vendetta mot Vatne (som får flest sleivspark) eller kun lysten på å kjøpe Solon-aksjer til lavest mulig pris?
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
paneldata
10.08.2020 kl 14:50 1997

Her kommer Skifer med et spørsmål som jeg ser mange kommer med er på forumet:
Om folks motiv for å skrive på forumet er egen vinning.

Dette spørsmålet rettes nesten alltid mot de som er skeptiske til enkeltselskaper eller negativ til tilstanden i eiendomsmarkedet. Spørsmålet kommer ofte istedenfor gjennomtenkt analyse eller argumentasjon.

Jeg tviler sterkt på at trådstarter tror at han skal bli rik av å poste på dette forumet.

Hva er dine motiver for å lese/poste i dette forumet Skifer? Tror du selv at det kan påvirke verdien av dine posisjoner? Eller er det bare allminnelig nysgjerrighet og tidsfordriv?

Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Skifer
10.08.2020 kl 15:42 1963

Jeg følger Solon og andre selskaper jeg har aksjer i eller vurderer å investere i. Forumet er på sitt beste når det kommer ny informasjon - også negativ - som kan bidra til risikovurderingen av egen portefølje. Goldsmith har innimellom interessante analyser, men de har en slagside som ikke er lett å bli klok på. Siden han starter så mange tråder med omtrent samme, sørgelige budskap synes jeg det hadde vært hyggelig (les nyttig) å vite noe om motivasjonen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Goldsmith
11.08.2020 kl 13:04 1811

Vel,
jeg har vel skrevet at Vollberg er innsider, ikke useriøs!
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Goldsmith
11.08.2020 kl 13:45 1785

Inntektsføring skjer ved overlevering.

Det er mange problemstillinger knyttet til Solon Realkapital. Hovedproblemstillingen er at Solon Realkapital skal konsolideres. Det er i alle fall hypotesen gitt det selskapet har opplyst om aksjonæravtalen - som i realiteten gir de kontroll. Denne faktoren undersøker nå Finanstilsynet i følge en av avisene. Dersom Finanstilsynet finner at selskapet må konsolideres må Solon restate regnskapene for 2018 og 2019.
Fra denne problemstillingen følger at Solon har overrapportert salg og underrapportert balanse (vesentlig først etter levering) og vil overrapporterte inntekt og resultat. etter levering - som begynner nå i tredje kvartal.

Motivasjonen har jeg beskrevet før. Som jeg anbefaler, så holder jeg meg borte fra selskapet og aksjen. Det rådet bør flere følge.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Skifer
11.08.2020 kl 23:50 1662

Ok, dermed vil vel ikke et godt salg nå materialisere seg i regnskapene med det første, men det er like fullt reelle salg som senker risikoen for selskapet, investorer og kreditorer vesentlig. Slik var det kanskje ikke i april, men slik er det nå.

Analysen din og rådet ditt har ikke endret seg siden april, men det har altså forutsetningene. Den gangen syntes jeg analysen var god, den virket mer jordnær pga. den svært usikre markedssituasjon. Ikke helhetlig, men god. Særlig imponerende var "research" du gjorde som havnet på forsiden av finanspressen.

Bottom line er likevel om Solon får solgt det de bygger med brukbare marginer. Hovedpremisset i analysen din (når man ser alle trådene under ett) er at det ikke vil skje. All annen argumentasjon ("likviditetsskvis", "med bøssebærerne i kjelleren", "fiasko med tomtebanken") har liten betydning hvis kjernevirksomheten går bra.

Fremtiden handler om sannsynligheter. Om det er 90% sannsynlig med opphold i morgen er det fortsatt 10% sannsynlighet for nedbør. Så det er mulig du får rett, men sannsynligheten for det er betydelig redusert fra april til august.

Selv synes jeg aksjer i Solon er et godt alternativ til å investere i en ekstra leilighet, det gir omtrent samme risikoprofil. Om markedet går bra fremover blir det sunn vekst i Solon og etter hvert hyggelige utbytter. Så jeg følger ikke rådet ditt, men er glad for at du deler analysene dine som har god kvalitet. Man må bare bruke dem med sunn skepsis og legge puslespillet selv :) At noen argumenterer så intenst som du gjør Goldsmith uten egeninteresse skjer bare ikke.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Oyod
12.08.2020 kl 07:36 1587

Hei. Det er vel vanlig å inntekstføre salgsgrad* %ferdigstilt?
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
6750
12.08.2020 kl 10:47 1506

Mulig jeg tar feil, men når du investerer i et selskap i form av aksjer så er du en investor.
Jeg har noen få aksjer i Solon og håper på at de skal få et lite løft p.g.a markedet og det de driver med. Derfor følger jeg litt med.
Du har ingen tro på Solon, og har vel derfor ingen aksjer i Solon. Likevel så bruker du masse tid på et for deg dødfødt selskap. Bruker du like mye tid på de selskapene du har tro på? Og er du like flink å analysere resten av aksjemarkedet så har du vel ikke tid til å lese dette? Eller tar jeg feil?
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare