Oslo Børs mangler åpenhet. Påfører aksjefondsparerne store tap

Rui
07.08.2020 kl 07:59 778

Dagens artikkel i finansavisen beskriver godt hvordan mangel på åpenhet på Oslo børs påfører aksjefondsparerne potensielt store tap, og fører til at aksjekurser for selskaper med lav omsetning kan prises for lavt.
Full anonymitet i børshandelen hvor mekler identiteten skjules er et særnorsk fenomen. I Stockholm børsen er det full åpenhet.
Flere forvaltere har klargjort dette overfor Oslo børs uten å få gjennomslag.
Hva kan vi som aksjefondsparere og småaksjonærer som handler aksjer på Oslo børs gjøre for å øke bevisstgjøring, og hvordan kan vi bidra til en endring?

https://kapital.no/investor/investornytt/2020/08/06/7553784/pa-oslo-bors-opererer-meglerhusene-helt-fritt



Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Torine
07.08.2020 kl 13:51 662

Dette er en svært viktig sak. Jeg har videresendt saken til "mitt politiske parti" sentralt. Det bør andre også gjøre. Ser ikke bort fra
saken må få politisk oppmerksomhet før vi kan forvente endringer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Haamann
22.08.2020 kl 11:30 515

Veldig enig med deg Torine. Post gjerne et svar hvis du får det fra ditt parti. Finans dep svarer ikke på mail og Finanstilsynet virker uinteressert. De er vist mest opptatt av EU tilpasning, og det begrunner jeg med at de aller fleste nyhetene jeg får på mail fra dem tilsier det. Har forøvrig en rekke indisier som tilsier at det er mye "intern" handel på Oslo Børs, altså market makere som handler med seg selv for å få kursen i ønsket retning (som nesten alltid er short) I og med hemmeligholdet fra Oslo Børs, på hvem kjøpere og selgere er, kan de holde på slik. På høy tid vi får mer åpenhet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare