Er itte jahve, gud eller allah som har skapt oss gett se

cappit
18.12.2017 kl 16:50 1723


Vi er en videreutvikling av ribbemaneten.

En av de store spørsmålene hos biologene er hvordan overgangen fra encellete organismer som begynte å slå seg sammen, til flercellete organismer.
Biologene har studert noen type protister, som verken er dyr, planter eller sopp. Den første forsiktige starten på flercellethet var bofelleskap (HO?), der protistene holdt sammen som i et kollektiv, men uten cellulær kontakt med hverandre.

Forskere avdekket nå at protisten krageflagellater hadde en evolusjonsfordel av å danne bofellesskap. Krageflagellaten er en av de nærmeste slektningene til dyr og har denne livsføringen: Når krageflagellantene går sammen i en koloni (HO), kan hvert enkelt individ spise flere bakterier enn når de spiser alene. Hvis det ene individet mister en bakterie, kan det neste lettere få tak i den. Denne samarbeidsformen kan være forløperen til flercellete organismer.

Akkurat som oss avanserte dyr har protistene flere livsstadier.
Foreløpig har forskerne ingen kjennskap til ribbemanetenes eventuelle tafsegener.

Kilde: forskningsmagasinet Apollon (UiO) med enkelte innspill fra meg.
cappit
19.12.2017 kl 14:12 1698


De som stusser litt over at ribbemaneten ikke omtales i slektsboka bør vite at disse flercellete organismene begynte sin utvikling for sånn cirka en milliard år siden og det var før vi hadde kirkebøker - fordi gud var ikke født enda, heller ikke jahve eller allah - va`kke Youtube engang på den tia se
cappit
20.12.2017 kl 14:55 1695


De som liker å gå i dybden på sakene vil på side 31 i Apollon se bildet av en ribbemanet fanget i Raudfjorden på Svalbard i vår tid
Det eldste dyret på Jorda er her fremdeles etter sånn ca. halvannen milliard år. Er Jahve/Gud/Allah en ribbemanet?

Bedre å tro på Julenissen gett
mikon
20.12.2017 kl 23:06 1681

Ja
mikon
20.12.2017 kl 23:07 1675

Hvor er gamle forumet???
cappit
22.12.2017 kl 09:23 1647


Idag handler jeg inn julemat og får litt tanker rundt arten ribbemanet. Ribbe er jo helt sentralt, men manet? Er noe som skurrer her æssæ
På den annnen side er vi ikke kannibaler heller da

Tenker på at ribbemaneten har svømt rundt Svalbard i halvannen milliarder år gett - og så kaldt det er i vannet oppi der`a!
Men han har blitt gammal da. Personlig ville jeg foretrukket å plaske rundt nede ved ekvator - der har`u meg liksom...