PGS - En ny start

zavva
PGS 08.08.2020 kl 10:29 4122

Oppretter en tråd for analyse og diskusjon om hvordan PGS blir seende ut som selskap dersom det foreslåtte salget går gjennom.

Jeg har vært aksjonær i PGS (inn og ut) siden 2014 og vil påstå jeg kjenner selskaper svært godt. Budet fra TGS representerer en fantastisk mulighet for PGS som er i krevende forhandlinger med bankene. Og om de skulle lande en avtale med bankene vil de uansett ha forferdelig mye gjeld. Det kan endre seg nå - for min del kan PGS gå fra å være en trading favoritt til en long aksje. Skal komme med en del argumenter om hvorfor;

Gjeld og cash:

PGS sitter i dag med ca 1170musd i gjeld og la oss si 200musd cash rett før transaksjonen evt gjennomføres.
Dvs en øker cash til minimum 800musd og lett kan nedbetale hele RCF på 350musd (135musd forfaller i september 20 - resterende 215 sept 23)

Videre kan en nedbetale deler av store deler av banklånet og bli sittende igjen med bankfasilitet på 120musd og ECF på 298musd. Dvs en blir sittende igjen med rundt 400musd gjeld.

Likviditetsmessig sitter de da igjen med 50musd cash og ubrukt RCF på 215musd. Merk at dette er med 200musd i cash (235 ved utgangen av juni) samt bud på 600.

Så er det flere som mener inntektsgrunnlaget til PGS faller bort ved salg. Det er feil. Snitt inntekt siste 10 kvartal fratrukket late sales er ca 125musd pr kvartal. Med snitt på 125musd vil EBITDA ligge på rundt 80musd pr kvartal om en bruker historiske tall. Dvs årlig EBITDA på minimum 300musd og en leverage ratio på 1,33. PGS vil altså være betydelig mindre gearet dersom denne transaksjonen gjennomføres.

600musd redusert gjeld gir også betydelige rentebesparelser - minimum 36musd årlig. Det er 1kr pr aksje i redusert rentekost.

Det var det jeg rakk nå, kommer mer senere.

I første omgang inviterer jeg enkelte jeg vet kan bidra med faglig påfyll her. Vil ikke ha all den andre støyen og dersom du har bidrag - be om å bli lagt til eller legg en melding på de andre PGS trådene.
Redigert 21.01.2021 kl 02:46 Du må logge inn for å svare
zavva
08.08.2020 kl 14:20 3853

Utbytte:

Planen til PGS før korona var å betale ned gjeld i 1-2 år før det ble aktuelt med utbytte. De ville ned i gjeldsgrad og nettogjeld rundt 500-600musd før utbytte kunne forsvares. Nå kan en potensielt komme der og dersom kontraktsmarkedet henter seg inn og kommer seg opp på samme nivå som i 2019 vil PGS generere betydelig kontanter. Jeg sier ikke at det blir en realitet nå men PGS kan være i utbytteposisjon ila 2021/2022 dersom markedet henter seg inn.

Multiclient / late sales:

Det er ikke slik at dersom salget gjennomføres så er det over og ut med late sales i all fremtid. PGS kan bygge nytt bibliotek og derav på nytt generere late sales.
Dersom en i tillegg får til et godt samarbeid med TGS kan en gå inn på revenue share avtaler med TGS som derav også kan generere late sales.

Konsolidering:

Et sterkt PGS kan ta føringen i ytterligere konsolidering i markedet. Gjerne spesielt i kontraktsmarkedet hvor Polarcus har store finansielle problemer.
PGS har tidligere hatt posisjoner i Polarcus - både aksjer og obligasjonsgjeld men dette var et trekk som ikke materialiserte seg gjennom sist nedtur. Polarcus har vært gjennom flere restruktureringer de siste årene så jeg vil tro både kreditorer og aksjonærer i PLCS vil kunne vært interesserte i en fusjon med PGS. Skulle dette skje kontrollerer PGS plutselig store deler av kontraktsmarkedet og vil ha markedsandel langt over 50%. Dvs betydelig mer pricing power i samtale med kunder.


Redigert 21.01.2021 kl 02:46 Du må logge inn for å svare
zavva
08.08.2020 kl 15:27 3714

Artic:

TGS/PGS: TGS BIDS FOR MC LIBRARY
1) TGS launches a USD 600m offer for the MultiClient library of PGS
2) This is a opportunistic approach by TGS and they are taking advantage of the situation.
3) PGS is cornered with a RCF payment of USD 135m due September 2020
4) The oil service industry needs to consolidate - hence the deal is industrial right.
5) TGS is willing to pay USD 600m vs book value end Q2 of USD 648m.
6) TGS trades at a EV/MC book value of 1.4x while TGS offers PGS MC library at 0.9x.
7) The Enterprise Value in TGS is down 50% YTD and based on historic EV/MC Library (which of course is volatile in value), there could be substantial value upside here if the market recovers.
Estimates already reflect a weaker outlook with revenues as follows:
9) 2020: Cons USD 475m vs ARCe USD 444m.
10) 2021: Cons USD 523m vs ARCe USD 483m.
11) The deal is depending on creditors and shareholders in PGS.
12) PGS Creditors are the RCF banks and the TLB owners - approximately USD 900m.
13) These have pledge in the library, stacked vessels (“zero” value) and streamers (“zero” value).
14) Recovery for the creditors would then be 67% if you only add value to the library vs the TLB trading at 65%, so we think this could be tempting for several creditors
15) If successful, and assuming PGS library would immediately trade at a TGS multiple, the transaction should add NOK 20 per TGS share.
16) In order for the deal to fall we assume PGS owners must inject more equity (USD 100m?)
17) The offer presented to PGS is valid until 16 August 2020

Basert på overnevte er det tydelig rom for forhandlinger her. Tipper en fort kan lande en avtale på 650musd. En emisjon på 100musd til 4kr vil øke antall aksjer i PGS med 225.000 - en økning på 66% og vil være betydelig utvannende. Jeg foretrekker utvilsomt salg her.
Redigert 21.01.2021 kl 02:46 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
08.08.2020 kl 20:10 3398

Takk for utfyllende og grundig informasjon zavva. Prøver nå på kort sikt å se hvilke scenario som kan utspille seg her.

1. PGS vil forsøke å få utsatt lånet som forfaller i september 6-9 mnd? Dem vil da få et et større handlingsrom og kan få en høyere pris på biblioteket enn hva TGS byr i dag. Blir punkt 1. innvilget vil nok aksjen få en reprising uavhengig hva TGS foretar seg.

2. PGS avslår budet fra TGS og engasjerer sine våpendragere som dem har brukt utallige ganger før (meglerhus Arctic og DNB har tross alt tjent mye penger på tilrettelegging av emisjoner før) setter opp sine kursmål på aksjen kommende uke for å presse opp kursen opp mot 10 kr? før en eventuell emisjon blir satt på 5 kr?

3. Andre aktører CGG blandt annet er nevnt som en mulig budgiver (i et sammarbeid med Sharewater) vil gi TGS konkuranse mtp kjøp av bibilioteket. Alle i bransjen er tjent med en høyere pris for biblioteket da det styrker eiendeler NAV. Sharewater blir en tapende part hvis TGS går inn for å benytte båtene til PGS istedenfor å bruke Sharewater sine. Sharewater har ingenting å tape på å støtte oppom CGG, dem har allerede et tett sammarbeid.

4. TGS kommer med et nytt og foredret tilbud til PGS for biblioteket, er skjelden man byr på noe til såpass underpris uten å ha et handlingsrom på 30-40% av det første budet. Dette er kursdrivene. TGS gir også PGS en avtale som gjør at båtene til PGS blir brukt i fremtidige oppdrag. Dette kan styrke PGS da dem ikke har tjent særlig på båtene siste 10 årene. Det kan være nok til å holde gjelden i sjakk.

På kort sikt er det altså slik jeg ser det, er det flere muligheter for selskapet. Synergiene av dette vil føre til at spekulanter (shortere og større aktører kommer til å handle i aksjen, en kommer nok til å bli omsatt for over 30 mill i mange børsdager fremover.

Er man short i PGS som pr dags dato utgjør ca 9,2 millioner aksjer (og mange flere er nok under grensen under 0,5%) vil nok dem realisere den shorten så tett på inngangskurs som mulig for å ikke tape penger. (Whitebox advisers satt short 8. juni 2020, på ca 5.50 NOK.

For skulle PGS få utsatt lånet i september vil nok aksjen reprise seg kraftig på kort sikt, og Whitebox vil kunne gå i tap. Mtp budet er nok PGS allerede i heftige forhandlinger om utsettelse. Dette vet shorterne. Dem vil nok benytte seg av komme seg ut i tide, når volumet er såpass stort intradag. De er tross alt 15 millioner kroner i pluss, så hvis de ikke dekket inn shorten på fredag, føler jeg det tar ut mye av nedsiden i aksjen.

Innspill?
Redigert 21.01.2021 kl 02:46 Du må logge inn for å svare
zavva
08.08.2020 kl 21:08 3269

Meget bra Davinci_me - det er slike godt reflekterte innlegg jeg ønsker her.

Jeg tenker du har skissert opp flere utfall som kan spille seg ut. Selv ser jeg mest tro på punkt 4 - at det nå forhandles og at en ender opp med et forbedret bud. Mellom 650-700musd kanskje? Skulle budet bli 10% høyere - altså 660musd så utgjør dette 1,6kr pr aksje.

Kjøpte meg inn etter Q2 basert på uttalelser fra ledelsen som jeg tolket som at det mest sannsynlige utfallet var forlengelse av RCF ut 2021 og kanskje en emisjon på 50musd for å lande avtalen. Med en slik avtale ville aksjen fort gått mye. Det tror jeg ikke skjer nå og håper heller ikke det. Salget på 600musd er selvsagt den mest omtalte faktoren men en skal heller ikke undervurdere en potensiell avtale om bruk av PGS sine skip. En god avtale kan holde flåten til PGS i aktivitet gjennom stormen og sette selskapet i førersetet når markedet kommer tilbake i 2021.

Angående nedside så tror jeg den er svært begrenset nå. Budet synliggjør verdier samt gir ledelsen i PGS et nytt alternativ. Risikoen for en emisjon på 1-2kr er betydelig redusert. Emisjon på 3-4kr kan enda komme men har en snitt på rundt 4kr er ikke det så farlig. Det hele handler selvsagt om inngangskurs - budet fra TGS er ikke utelukkende positivt for de som deltok i emisjonen på 17kr men for oss er det svært positivt.

Et annet element er at ledelsen og styret i PGS har betydelig egeninteresse i selskapet - som aksjonærer. De er ikke idioter og vet selvsagt svært godt hva worst case er her om de takker nei. Om de takker nei bør det være et soleklart signal om at det ordner seg med bankene.

Tror denne avtalen går gjennom med noe forbedret bud og jeg tror det kan gå kjapt. PGS har kniven på strupen og TGS vil nok også komme i mål før høststormen slår inn over finansmarkedene slik at de får satt sin emisjon på ok kurs. Samt som du nevner før eventuelle konkurrenter konmer på banen. Dette blir meget spennende!
Redigert 21.01.2021 kl 02:46 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
08.08.2020 kl 22:24 3093

Det lukter forhøyet bud ja! Er med på den.

TGS ville aldri gått inn me et bud uten å kunne høyne. Spørsmålet er vel hvor mye, dealen pr nå er nok for god til å være sann for TGS. De har mer krutt på lager og vil bli verdensledende med biblioteket på PGS. Kristian Johansen sa jo på telefon fra Texas til Dagens Næringsliv, at de har tenkt på dette i flere år. Da gir man ikke et skambud og gir seg.

Skulle dem by 10% mer, noe jeg mener er rimelig. Skulle vi få et forhøynet bud på 60-70 millioner dollar vil det utgjøre omlag 1,6 kr pr aksje. Da er vi i 5,6 kr. Med pris/bok 0.5.

Får man i tillegg oppmerksomhet knyttet avtalen til hva TGS ønsker og i hvilken grad de benytter seg av skipene til PGS tror jeg vi får en reprising. Dette mye på grunn av at er det er mye short, er det altformange triggere som kan utløse kursboost i nær fremtid. Da vil man ikke sitte short, evt løse inn rundt dagensnivå for å sette en ny short på nyheter i range 6-7 kr.

Tenker aksjen skal opp mot 5 kr til uken, og at PGS går i forhandlinger der utfallet blir vinn vinn for PGS, med vel vitene at dem kan få utsatt lånet som forfaller i september. Det er jo tross alt coronatider og finansielle instutisjoner har gitt utsettelser til mang et selskap som er preget av corona.

Det jeg er mest spent på er når markedet skjønner at TGS vil priorietere å benytte skip fra PGS - det tar ut mye av usikkerheten knyttet til den rentebærende gjelden pr skip. Det har vært svært lite fokus på nettopp dette. Men vil nok bli bønnhørlig omtalt av våpendragerne til PGS i kampen som nå utspiller seg.



Redigert 21.01.2021 kl 02:46 Du må logge inn for å svare
zavva
09.08.2020 kl 14:02 2606

Baron1!
I dag kl 13:42
93
Mine tanker om hva jeg tror vil og kan skje:

1. PGS må ordne refinansiering for førstkommende gjeldsforfall på 135m. Jeg mener det vil la seg gjøre når bankene kan se reelle, realiserbare verdier, så fremt PGS klarer å formidle at budet er alt for lavt og at TGS vil øke budet (mer om det under pkt. 2 og 3). Ordning her gir en forhandlingsposisjon hvor PGS ikke MÅ takke ja til budet, og legger til rette for forhøyet bud. Refinansieringen kan ordnes med rentebetingelser, med skyving, nedbetaling av en andel av forfallet. Jeg regner med at de får dette til, fordi bankene har øvrige lån til PGS. De vil dermed også ønske best mulig pris og ser at dette er mulig.

2. Ledelsen i PGS må påpeke og forklare markedet at TGS' bud er for lavt. Budet er under bokført verdi, ikke over. TGS må by 650m USD for å være på bokført. PGS må videre påpeke at TGS' eget bibliotek prises til for 1,7-2 x bokført verdi, og at det åpenbart er for gunstig priset for TGS. PGS må understreke at TGS vil bli den dominerende aktøren dersom de lykkes med transaksjonen og dermed kunne styrke sin konkurranseposisjon vesentlig. Til sist må de signalisere at de likevel vil være åpne for en deal.

3. For å lande budet må TGS heve det til faktisk bokført verdi + 10-20 % premium. Det betyr at budet må heves til 710-780 MUSD. Dette er fortsatt en veldig attraktiv pris for TGS'.

4. For at det skal være et poeng å vurdere et salg må PGS i tillegg kunne se en levedyktig modell videre for gjenværende flåte. De må dermed kreve rammeavtale for multiklient og øvrige prosjektoppdrag via TGS som kan gi levedyktige marginer for PGS også etter salget.

Til sammen kan dette gi en levedyktig pakke for begge selskaper. Det vil være en åpenbar lønnsom transaksjon for TGS, og det vil muliggjøre videre lønnsom drift uten likviditetsproblemer for PGS. Det fjerner imidlertid den gunstige opsjonen som ligger i biblioteket ved oppgang i markedet for PGS. Men sånn må det bli når man har tatt på seg for mye gjeld.

Jeg tror konklusjonen vil heve aksjekursen til PGS betraktelig på kort sikt, selv om dealen sannsynligvis tjener TGS' mest på lang sikt.

-Baronen
Redigert 21.01.2021 kl 02:46 Du må logge inn for å svare
zavva
10.08.2020 kl 10:45 1988

Pareto:

Proposed transaction
TGS bid USD 600m for PGS’ MC library

TGS offers USD 600m in cash for the entire MC library of PGS

6% premium to BV as of Q2’20 (USD 565m), but ~30% below our valuation at 1.6x BV equal to USD 900m

TGS is taking advantage of the market trough and the short term liquidity squeeze for PGS with the USD 135m RCF maturity in Sept ember

Proposes a post close collaboration agreement where TGS can co invest in all future PGS projects (as opposed a non compete) and PGS has
preferred bidding rights on future TGS projects

If successful, the transaction would close to double TGS’ 3D MC library and increase its presence in both mature and frontier ba sins

Further industry consolidation is an overall positive, which should be supportive of pricing in the medium to longer term

Proposed financed through on balance cash (USD 195m net cash as of Q2’20), new term loan (USD 200m) and new equity (est. USD 250 300m
equal to 12 14% dilution at current pricing)

Strong strategic rationale for TGS, further solidifying its position as one of the leading MC players and “forcing” PGS to sp eci alise within data
acquisition

Likely below PGS’ selling price, but will put an additional option on the table whilst negotiating with creditors, which prob abl y favour a sale for
cash

We estimate that PGS will be in breach of the TLR covenant in Q4’20, where also the unrestricted cash position will be below the USD 75m
liquidity threshold

The breach will increase the bargaining power of the creditors. Assume the RCF holders will be in favour of a deal to be cash ed out (USD 350m
total), this will leave USD 250m for the TLB equal to 48% of par

TLB currently trading at ~65% of par, equal to USD ~340m e.g. USD 90m short from the current bid

Some inclined to consider other options if the bid is not raised

Although the share is still trading at historical lows, PGS may resolve the situation through new equity which previously has be en a positive
trigger for the share


Valuing the library at USD 600m results in a negative SOTP

We have valued the library at USD 900m, equal to 1.6x segment book value and on the conservative side compared to the ~2x histor ical average

Reducing the indebtedness by USD 600m, would lower the est. interest costs but the effect would be offset by lower sales (est . U SD 195m in late
sales in 2021e)

Overall, we expect the RCF lenders to favour a sales process, whilst the TLB creditors will be open for other suggestions. Th e B oard of PGS will
probably find the bid “opportunistic” and reject the current valuation
Redigert 21.01.2021 kl 02:46 Du må logge inn for å svare