BørsXtra fredag: Hevder 2/3-rabatt, dieselkrisen, Nasdaq-torpedo

Slettet bruker
ODF 14.09.2018 kl 11:19 3793

ODFJELL SE (ODF): På Børsen prises Odfjell SE til en knapp tredjedel av hva som er de reelle, underliggende verdiene, ifølge konsernsjef Kristian V. Mørch. Tall Odfjell-sjefen presenterer viser at verdien av rederiets kjemikalietankflåte basert på dagens anslag fra skipsmeglere samt antatt salgsverdi av selskapets tankterminaler har en markedsverdi som fratrukket netto gjeld tilsvarer NOK 96 per aksje – mens selskapets A og B-aksjer i går ble omsatt for henholdsvis NOK 31,4 og NOK 29,4. (Finansavisen) Red.anm: Det antas at CEO Mørch har solid lønn og dermed burde han hamstre aksjer hvis han tror på eget regnestykke. Det siste året har han kun mottatt aksjer som del av selskapets belønningssystem. Sammenslåing av A og B-aksjer til en klasse og et utbytte som reflekterer disse verdiene vil også hjelpe på eventuell rabatt

NORTHERN DRILLING: SP1M fremholder NODL som sin favorittaksje innen riggsektoren med kursmål NOK 100 mot gårsdagens sluttkurs NOK 74,6.

VISTIN: Torbjørn Kjus, ex oljeanalytiker i DNB, tar via sin nye rolle som tradingsjef i Vistin store veddemål på skyhøye dieselpriser i 2020. For å etterleve de nye reglene (IMO2020) må rederier enten installere kostbare scrubbere som reduserer utslippene eller kjøre på mer dieselaktig drivstoff, som er langt dyrere enn dagens bunkersolje. Ifølge ham trenger rederne å installere 30.000 scrubbere. Hittil har de bare bestilt rundt 1.300, og leveringstiden er på rundt ett år. Konsekvensen er at dieseletterspørselen fra shippingbransjen vil gå i taket, uten at raffineriene er klare for denne nye etterspørselen. Han peker på at økt dieseletterspørsel vil innebære økt råolje-etterspørsel som igjen kan drive oljeprisen i været. I dag kan man bare bli med Kjus’ veddemål ved å investere i Vistin Pharma, men innen året er omme skal Kjus gi investorer et alternativ ved å tilby fondslignende strukturer som følger posisjonene i Vistin Trading. – Problemet nå er at investorer kan investere i Vistin Pharma-aksjen, men da får de også med seg en pillefabrikk som de nødvendigvis ikke vil ha. Men hvis det vi tror vil skje, skjer, vil Vistin-kursen være mye høyere enn dagens nivå. (Finansavisen)

TORPEDERTE NASDAQ: Krafttrader og milliardær Einar Aas måtte i går melde at han var gått personlig konkurs som følge av en tradingposisjon. Aas skal ha spekulert stort i forskjellen mellom nordiske og tyske strømpriser og media rapporterer at tapene på posisjonen oversteg NOK 2 milliarder. Ettersom handlene ble gjennomført via Nasdaq Nordic kraftmarked som oppgjørssentral (clearinghouse) og tapene ved tvangssalg oversteg Aas verdier i betydelig grad har Nasdaq måtte ta et tap på NOK 960 millioner noe som medfører at 2/3 av sikringsfondet deres er gått tapt. Medlemmene av clearinghuset må dermed skyte inn nye penger. Ettersom det har vært diskusjoner om clearinghusene og deres rolle/soliditet i de enorme derivatmarkedene har nyheten fått stor internasjonal oppmerksomhet. (Financial Times)

IMSK SE: Vi minner om at i dag er siste handelsdag for IMSK-aksjen på Oslo Børs – aksjen er strøket fra notering fra mandag.

KEPLER ANBEFALER: Aksjestrategen i Kepler Cheuvreux, Martin Guri, anbefaler kjøp av Subsea 7, Northern Drilling, Akastor, Golden Ocean, BW LPG og Flex LNG. Han ville holdt seg unna Storebrand, SBanken og Bakkafrost.

SIGN UP! Nå kan du velge om du vil bli medlem av vårt investor-community under nickname eller virkelig navn. Bli med for å holde deg oppdatert og finne spennende case sammen med noen av Norges råeste tradere. www.xtrainvestor.com

BØRSXTRA:Står du ikke på emaillisten? Du kan få denne morgenrapporten rett i mailboksen din om morgenen ved å registrere deg her! https://landing.mailerlite.com/webforms/landing/f3o3b3

Disclaimer: The Information is based on information obtained from public and non-public sources that Xtrainvestor believes to be reliable but which Xtrainvestor has not independently verified, and Xtrainvestor makes no guarantee, representation or warranty as to its accuracy or completeness. The Information is not an offer to buy or sell any security or other financial instrument or to participate in any investment strategy. No liability whatsoever is accepted for any direct or indirect (including consequential) loss or expense arising from the use of the Information.
Redigert 20.01.2021 kl 01:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.09.2018 kl 10:52 3713

ODF gikk på smell med tap i Q1. Nytt og mye større tap i Q2. Hjelper ikke å klage på prisingen når de lar pengene renne ut...
Titleist
15.09.2018 kl 11:25 3694

De tjener penger nå mr Burns.

De solgte problembarnet Rotterdam-terminalen og bokførte et stort tap, men ble tilført masse cash.

Selskapet har hele marketcapen sin nå i cash. ( ca 30kr pr aksje) De 7 gjenværende terminalene er lønnsomme og utgjør ca 30 kr pr aksje i nettoverdier. Skipene er kanskje verdt rundt 50 kr pr aksje etter at gjeld er fratrukket.

110 kr er kanskje riktig verdijustert markedspris pr aksje. Bokført verdi = 75-80kr?

Penger på gata i Odf..
jokke
25.10.2018 kl 21:56 3218

Pr. Q1 hadde ODF en kontantbeholdning på MUSD 181. I børsmeldingen vedr. Rotterdam-salget at Odfjells andel av salget er USD 100 millioner. I så fall økte kontantbeholdningen til MUSD 281 (2,38 milliarder NOK), dvs. 30,3 NOK per aksje. Også har ODF verdier for 60 NKr utenom, Muligheter her nå!

Odfjell SE vil offentliggjøre resultater for tredje kvartal 2018 fredag 9. november kl. 07:00. Resultatene vil bli publisert på Oslo Børs via newsweb.no og på Odfjell.com.

Samme dag kl. 09:30 vil selskapet presentere resultatene i en telefonkonferanse, etterfulgt av Q&A.


For å delta på telefonkonferansen:

Telefon: +47 23 50 01 87

Bekreftelseskode: 6973038


En direktesendt audiocast vil samtidig være tilgjengelig på Odfjell.com (Investors/Reports and Presentations) og Hegnar TV. Presentasjonen vil bli holdt på engelsk.

Redigert 02.11.2018 kl 14:25 Du må logge inn for å svare
larserne
09.11.2018 kl 08:27 2977

Nok et elendig kvartal for Odfjell... Igjen sier ledelsen at det snur i 2018? La oss håpe at 4 kavrtal blir bedre? Hvis ikke står ikke disse "analysene" deres til
troende lenger? Ps, Innlegget er satt litt på spissen for å trigge noen til å kommentere...
jokke
09.11.2018 kl 08:58 2945

Nå er vi halveis inn i Q4 og da bør det vel ikke være allverden og spå resten av året?

Odfjell SE presenterer i dag resultatene for tredje kvartal 2018. Resultatene reflekterer et stabilt kjemikalietankmarked og stabile underliggende resultater i Odfjell Terminals justert for Rotterdam-terminalen.
Odfjell SE rapporterer EBITDA på USD 32 millioner sammenlignet med USD 37 millioner i andre kvartal.
Nøkkeltall for tredje kvartal 2018:

. EBITDA på USD 27 millioner fra Odfjell Tankers, sammenlignet med USD 28 millioner i andre kvartal

. ODFIX ned 2.0% for kvartalet sammenlignet med nedgang i generell markedsindeks på 3.7%

. EBITDA på USD 4 millioner fra Odfjell Terminals sammenlignet med USD 9 millioner i andre kvartal

. Resultatet er negativt påvirket av engangsutgifter til salget av Rotterdam-terminalen på USD 16 millioner

. Nettoresultat på USD -31 millioner sammenlignet med USD -120 millioner i forrige kvartal

. Konkluderte salget av Rotterdam terminalen i September
.Kjemikalietankmarkedet forble svakt i tredje kvartal, men vi gjentar vårt syn om at 2018 er året markedet snur for kjemikalietankmarkedet. Justert for Rotterdam-terminalen, leverte vår terminaldivisjon stabile resultater. Vi har posisjonert oss godt for fremtiden både innen Tankers og Terminals, med en av de mest drivstoffeffektive flåtene i verden., sier Kristian Mørch, CEO i Odfjell S
Redigert 09.11.2018 kl 08:58 Du må logge inn for å svare
Bullebajas
09.11.2018 kl 17:50 2875

De sier jo at 2018 er året det snur, det tolkes jo som at 2018 er bunnen og at det skal oppover heretter. Er i November nå, så 2018 er allerede over med tanke på at man jo fyller skipene i god tid før. Ser av guidingen at fjerde kvartal skal litt opp, så om riktig så kan jo dette bli spennende

Håper de har rett, vært en underperformer denne aksjen en stund
jokke
12.11.2018 kl 19:46 2732

Bullebajas tror du er inne på noe der, sjefen på Minde danske Kristian Mørch sa akkurat det på regnskapsfremleggelsen fredag at 2018 er året det snur. Shippingdelen leverte svakt positivt driftresultat med 1,9 mill $ mens netto ble det negativt 12 mill$. Kjemikaliemarkedet var svakt i 3Q. ODF har økt med nye 28 skip til konkurenten SNI's forargelse, konsernsjef Niels Stolt-Nielsen i SNI inrømmer i FA lørdag at en av konkurrentene har vokst kraftig i antall skip og tatt andeler fra dem i det siste! Men han svarer ikke på om dette er ODF som det helt klart er. Resultatet i Q3 ble negativt påvirket av engangsutgifter 16 mill $ i forbindelse med salget av terminalanlegget i Rotterdam. Mørch viser tilat resultatene i 3Q reflekterer et stabiltkjemikaliemarked og stabile underligende resultater fra terminalene, justert for Rotterdam. Halveis inne i 4Q så vet han jo en god del mer en andre og han sier markedet snur opp.
really
13.11.2018 kl 11:49 2653

Om verden er på vei inn i en nedgangsperiode er det vel ikke sannsynlig at fraktmengdene skal øke?
Bullebajas
04.12.2018 kl 18:31 2372

Da blr det vel være ett tidsspørsmål før kjemikalie tank ratene også beveger seg? ref Odfjell sin siste kvartalspresentasjon så skal jo disse ratene korrelere.

«Mot slutten av forrige uke rapporterte meglerhuset Clarksons Platou Securities om rater for LR2- og LR1-produkttankskip på henholdsvis 26.500 og 18.000 dollar dagen,

- Markedet er rapportert til å være veldig busy på begge sider av Atlanterhavet da befraktere prøve å sikre laster før utgangen av året, skrev meglerhuset i en oppdatering fredag.

Nå har de steget til det meglerhuset omtaler som nye, imponerende nivåer.

Ifølge en oppdatering tirsdag er ratene nå på henholdsvis 30.500 og 21.000 dollar pr. dag.

- Våre meglere rapporterer om høy aktivitet på tvers av forskjellige markeder, med øst for Suez som det tilsynelatende travleste, skriver meglerhuset tirsdag.

Den kraftige forbedringen er ifølge meglerhuset drevet av at flere produkttankere har byttet om til de såkalte "dirty trades", som frakt av drivstoffolje.

Dermed reduseres den tilgjengelige LR-tonnasjen.

I tillegg påpekes det at det sterke sentimentet gir rederne en fordel i diskusjonene når fraktkontrakter skal inngås, noe som også fører til at ratene presses oppover.

For de store råoljetankerne av typen VLCC, ligger ratene på rundt 62.000 dollar dagen, og holder seg dermed på et høyt nivå. «


Redigert 04.12.2018 kl 18:37 Du må logge inn for å svare