Hva er Shelf Drilling egentlig verdt?

reee
SHLF 09.08.2020 kl 22:47 33643

Jeg ser på DNB at de setter kursmål til 20 kr. Andre meglerhus har satt lavere kursmål (8), som også gir en god margin opp fra fredagens 3,33,- pr aksje.
En sånn investeringsmulighet trigger too-good-to-be-true alarmen min. Så jeg har ha lest på forskjellige steder, bl.a rapport for 2019 og Q1 2020. Og prøvd å finne argumenter for at dette ikke er for godt til å være sant. Her er noen tanker jeg har gjort meg om Shelf Drilling.

Oljeprisen har gått opp og stabilisert seg rundt 44-45 dollar pr fat. Det gjør at folk i aksjerelaterte forum og sosiale medjer er veldig positive til alt av olje og drilling-aksjer. Jeg mener at oljeprisen er en red herring fordi oljeprisen alene ikke indikerer at drillingselskaper får oppdrag eller får gode dagrater.
Den økte oljeprisen er et følge av redusert volum pga restriksjoner. Med det lavere volumet er det mindre attraktivt for oljeselskaper å leie tjenestene til drillingselskapene. Derfor ser jeg det som sannsynlig at flere kontrakter kan ryke, eller at dagratene blir dårligere enn man skulle tro mtp oljeprisen. For at oljeprisen skal reflektere noe positivt for drilling må volumet også opp - og det kan ta lengre tid enn man tror.

CEO i Shelf fortalte i et intervju etter Q1 rapporten at konsolidering ikke skal skje gjennom restrukturering. De skal altså i motsetning til sine konkurrenter kutte kostnader på andre måter enn gjennom restrukturering. Dette ser mange på som noe positivt for dagens aksjonærer, men det kan få følger gjennom at de får høyere kostnader i fremtiden sammenlignet med et selskap som har gått gjennom en restrukturering eller klart å konvertere gjeld til aksjer.
Hvis man ser på et annet selskap som restruktureres kan det være mer attraktivt å holde seg unna til en evt restrukturering er gjort og kjøpe aksjer da.
Hvis man nå går inn i Shelf, som ikke planlegger å restrukturere, vil man ikke plutselig få tynnet ut aksjene sine men man kan ende opp med at selskapet de neste årene kommer til å ha høyere kostnader enn sine restrukturerte konkurrenter. I en fremtid med lavere oljepriser og restrukturerte konkurrenter kan dette gjøre at de må restruktureres likevel down the road for å være konkurransedyktige.

Et argument for at dette går oppover for Shelf er at mange konkurrenter kommer til å gå konk og forsvinne fra markedet, noe som gir bedre vilkår for Shelf.
Selskaper som gjennomgår en chapter 11 kommer til å være et tap for aksjonærene, men driften kommer til å fortsette for å tilfredsstille kreditorer. Så konkurranse kommer det til å være de neste årene uansett. Når kreditorene styrer skuta kommer de sannsynligvis ikke til å godta å drifte med dagrater som gir tap - så det kan også hende at det ender opp med massesalg av anleggsutstyr / rigger. Shelf har jo noen rigger som de skal kvitte seg med, hvis markedet for rigger oversømmes av rigger kommer de nok ikke til å få noen god pris for disse. Så jeg har ikke tro på at konkurse konkurrenter kommer til å gjøre Shelf til en gullkalv sånn uten videre.

Det argumenteres med at de hadde i utgangen av 2019 97% market utilization og 70 år med oppdrag fordelt på de aktive riggene sine. Dette virker jo positivt, men bare dersom de klarer å beholde oppdragene sine og får en dagrate som de opererer med tap på.

Jeg har gjort en enkel sammenligning av Shelf og Odfjell.
Odfjell Drilling er verdsatt til nærmere 2,9 mrd.
Omsetningen og EBITDA er ca dobbelt så stor som i Shelf
Shelf Drilling er verdsatt til 475 mill, bare en sjettedel av Odfjell.
Gjeldsgraden er ca den samme.
Så hvorfor stiger Odfjell mens Shelf ligger og råtner på mellom 3-4 kroner?
Av det jeg kan se har Odfjell har hatt en positiv bunnlinje de siste årene, i motsetning til Shelf. De har kanskje høyere gjeld, men de har også faktisk tjent penger.
At Shelf har et mcap på 475 mill NOK når de har en cashbeholdning ca 85 mill USD (ca 800 mill NOK) gjør at jeg tenker at shelf prises på forventningen om at at mesteparten av kontantbeholdningen kommer til å forsvinne i året som kommer.

Hvem som overlever det neste året, og hvilket selskap man skal putte pengene sine i kan kanskje avhenge av hvor stort spillerom de har for å kutte kostnader.
Jeg ser jo at selv om omsetningen i Odfjell er mye større enn i Shelf, har Shelf mange flere ansatte. Nå opererer jo Odfjell i land med langt høyere lønninger enn det deler av Shelf, så det trenger jo ikke være så ille - en sammenligning av driftskostnadene til tyder jo på dette. I en børsmelding ble det annonsert at shelf ville kutte antall ansatte og bonuser for executives.

Når jeg ser på tallene så er det tydelig at Shelf ikke er eller har vært et lønnsomt selskap, i motsetning til Odfjell. Et lønnsomt selskap vil i utgangspunktet være mer attraktivt i en krise enn et som allerede lekker penger.

Self om jeg høres veldig pessimistisk ut kommer jeg sannsynligvis til å kjøpe noen aksjer i Shelf. Hvorfor?
Fordi jeg tror selskapet er priset så lavt at selv om de også måtte gi tapt og restrukturere så hadde kanskje uttynningen av aksjene rettferdiggjort prisen på 3,5kr, så nedsiden ser ut til å allerede være priset inn, og selskapet er ikke på konkurens rand (ennå). Det samme gjelder det lave volumet på oljeprisen. Jeg tror det kan være en oppside her når ting først har normalisert seg i verden og ikke gjennom en "tilsynelatende" god oljepris uten volumet som trengs for at oljeselskapene skal se det som lønnsomt å betale for drillingtjenester. Jeg har ingen tro på noen kjempeoppgang så snart Q2-rapporten kommer på fredag denne uken, men at den ligger på mellom 3-4 kroner i lang lang tid før det begynner å kanskje klatre oppover når verden trenger MER olje igjen.

En digresjon:
Jeg legger merke til at de største fallene i aksjeprisen har vært i relativt små volumer. Kanskje mange småaksjonærer som fikk hetta - mens de virkelig store volumene har vært først etter at kursen gled ned i 4,5kr. Kan være at de profesjonelle regnet seg til en høyere verdi enn det de skulle få om de solte seg ut? Når jeg leser på forumet her så virker det som en del av dere kjøpte i januar da DNB hadde TP på 35kr.
Og så gikk jo Spetalen kraftig inn i med nesten 7 mill aksjer da den var på rundt 4,5kr pr aksje. Kanskje fordi han så dette som et godt kjøp? Kanskje spekulerte han i at amatørene skulle lese det i DN og følge etter? Bjellesauen fikk i hvert fall ikke napp og solgte igjen med tap. Kanskje var amatørene for opptatt av å gamble med NEL, NAS, REC, KOA og THIN til å få med seg hva bjellesauen gjorde? Hva vet vel jeg, jeg er amatør selv. Jeg har brent meg på NAS og XXL for noen år siden da jeg var helt fersk og hadde det-er-billig-fordi-aksjen-koster-mindre-enn-den-gjorde-før-mentaliteten.

TL;DR: Jeg er en amatørinvestor som ikke klarer å tro på en kjempeoppgang, men jeg klarer ikke å rettferdiggjøre 3 kr heller med mindre.

Er jeg helt på bærtur eller kan noen med mer innsikt fortelle meg noe mer her? Hva får DNB til å sette TP på 20 kr? Regna de bare ut verdien på assets/antall aksjer? Verdien på aksjen var jo 20 kr og synkende FØR krisen - så hva er det som har skjedd siden det som gjør aksjen beholder verdien i dag og at DNB bare satte ned TP fra 35 til 20? Jeg er veldig interessert i å høre hva folk tenker om dette.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
citius
13.08.2020 kl 18:17 6207


samlet likviditetsreserver, det er nok med div bankfasiliteter, men penger tilgjengelig er det :-)
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
citius
13.08.2020 kl 19:08 6117


Mener dette er svært godt utgangspunkt :-)


Første halvår 2020, meget sterke tall

Inntekter = 2,86 MRD NOK
EBITDA = 1,08 MRD NOK (38% margin !!)
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
theocean
13.08.2020 kl 19:47 6049

Increase authorised share capital
That, the Company's authorised share capital by increased from USD1,440,634.73 divided into 144,063,473 shares of a nominal or par value of USD0.01 each to USD1,840,634.73 divided into 184,063,473 shares of a nominal or par value of USD0.01 each, by the creation of an additional 40,000,000 shares of nominal or par value USD0.01 each. Due to the transaction with China Merchants which used the majority of the Company’s excess share capital, the Company is seeking to increase its authorised share capital. As at the date of this notice, 136,182,177 shares in the capital of the Company are issued and outstanding.

Litt hjelp her takk 😊
Betyr dette at det er China Merchants som blir tilbudt alle aksjene i emisjonen?
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Db
13.08.2020 kl 20:39 5988

Ser ikke helt behovet for en emisjon her alså...
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Danskeren
13.08.2020 kl 21:08 5919

Angående likviditet...

Som jeg læser det har de små 100 mio hvoraf de 55 er et træk på deres RCF.
Hvis den fungerer som de fleste har de så 55 x 3 ekstra i træk på samme. Det giver totalt 240 mio i "hele træskolængder".
Man kan så slå på tromme for at en meget stor del af deres likviditet er gældsbaseret.
Faktum er at de har den og det er det vigtigste. De har likviditet til lang tids drift, medmindre de bliver ramt af en syndflod af cancelleringer.

Omkring emissionen....
At de beder om bemyndigelse til den er ikke bekymrende. Det er der MANGE virksomheder der gør i de her corona-tider. Tværtimod ser jeg det som ganske ansvarlig ledelse.
Bemyndigelsen er ganske bred og de kan, under forudsætning af at den gives på med de rammer den er efterspurgt, bruges til hvad som helst basically.
Faktuelt er det en udvanding på ca 30%. Det er selvfølgelig noget lort for nuværende aktionærer. Men da hellere det end at virksomheden kom i alvorlige økonomiske vanskeligheder.

Derudover er det jo også muligt at Mullen & Co ser en fantastisk opkøbsmulighed i horisonten.
Branchen slider noget i det nu. Nogen vil knække nakken, og jeg tror ikke det bliver Shelf. Der kan sagtens opstå muligheder hvor et konkursbo skal hjælpes af med en Premium Jack mod behørig rabat forstås 😉
Der ville det sku være trist ikke at have bemyndigelse til midlerne tilgængelig og først skulle til at indkalde til ekstraordinær generalforsamling.

Derimod om emissionen sker og pengene blot forsvinder i et stort sort driftshul er det en negativ ting.
Deres drift virker trods den store tilbagegang i backlog ganske solid for branchen.

Jeg ser ikke en emission her som udelukkende en negativ ting. Det kan lige så vel være en fornuftig ekspansionsmulighed man er forsynet på.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
reee
13.08.2020 kl 22:04 5814

Noen tanker om fleet update 13 aug.

I oppdrag: 27 stk
Stacked: 5 stk - vet ikke om disse er warm eller cold stacked.
Ledig: 3
Suspended: 2
Til salgs: 1

6 av riggene er i kontrakt med Saudi Aramco - som suspenderte High Island 4. Dette var jo den kontrakten som hadde lengst løpetid (feb 2031) så det er jo trist. Saudi Aramco har jo lovet å holde utbytte på samme nivå tross tapt inntjening, og kommer da til å kutte kostnader kraftig forå få til dette. La oss anta et worst case hvor de klarer å terminere alle kontraktene sine. Da forsvinner ~20% av kontraktene. Dette er vel et scenario de skulle klare å overleve?

I juli ble to kontrakter fullført og ingen ser ut til å skulle gå ut i august med mindre noen plutselig blir terminert nå. I september til desember går 3 kontrakter ut. En av disse er allederede suspendert, og en har options for forlengelse. Usikker på om en forlengelse er realistisk, men kanskje hvis dagratene er lavere?

Ellers er mange av kontraktene langvarige. Vi får vel se hvor mange av dem som ryker i løpet av høsten. De fleste av de resterende kontraktene har varighet til mellom 2021 - 2022, så det er jo fortsatt noen kvartaler igjen før de kan ende opp med å sitte med alt for mange rigger uten kontrakt.

Som jeg nevnte i hovedinnlegget tror jeg jo at volumet på opp før oljeprisen har noe å si for Shelf. Normaliserer ting seg i løpet av våren neste år vil de kanskje holde seg flytende før de fleste kontraktene går ut. Denne uka har jo oljelagrene gått ned, men pga smitteøkning kan det jo ta enda lengre tid før normalisering og videre økning i etterspørsel. Så å kutte kostnader vil jo være essensielt for at de skal holde hodet over vannet mtp gjeldsbetjening. Hver nye kontrakt som dukker opp nå vil være et stort pluss for utsikten det neste året, men jeg tror det er tvilsomt at det skjer med så lav oljeetterspørsel. Salg av rigger kan være en god deal nå, men kanskje de ikke får så god pris hvis det er mange riggselskaper som selger unna eiendelene sine nå?

Her er en ting som forvirrer meg:
High Island VII har kontrakt til feb 2023, men er planned OOS i Q1/Q2 2021. Åssen fungerer det?

En annen ting:

En av styrkene til Shelf nå er jo høy markedsandel i Indias grunne farvann (30%) hvor ingen kontrakter har blitt terminert ennå. Men nesten halvparten av disse kontraktene går ut i løpet av våren som kommer. Får ikke oljeetterspørselen hentet seg inn kan vel disse ende opp uten kontrakt før neste sommer.
ONGC er både kunde og aksjonær for alle disse riggene.
https://www.thehindubusinessline.com/companies/chinas-clout-over-indias-offshore-oilfield-services-revealed/article32110416.ece
ONGC eier i dag 19,7% av aksjene i Shelf, og nå skal de utstede nye aksjer. Artikkelen er fra juli, men blir plutselig mer relevant når India allerede er skeptisk til Shelf pga ONGC. Hvis de skal kjøre emisjon er det vel lurt for ONGC å la være? Kanskje ikke en god ide å gi Shelf få problemer i et land hvor de er både kunde og aksjonær? Hva tenker dere om dette?

Hvis en emisjon på 30% er realistisk så må jo det allerede være priset inn så lavt som kursen står nå. Emisjon skremmer jo aksjonærer, så regner vel med på nedgang i prisen likevel når det skjer. Men en aksje kan jo alltid bli billigere, så å kjøpe nå vs å kjøpe på 2kr vil vel avhenge av tålmodigheten til resten av aksjonærene rundt omrkring. Det er jo så mye FOMO ute og går så tålmodigheten til folk er kanskje ikke noe å satse på.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
reee
13.08.2020 kl 22:10 5800

Spent på hvordan kursmål endrer seg den neste måneden. Hvis f.eks DNB setter ned kursmålet kraftig viser det jo hvor dårlig analyse de har gjort da de først satte kursmål på 20.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Chikun
13.08.2020 kl 22:13 5799

Du har nok helt rett angående likviditet, og jeg støtter også dine betraktninger rundt potensiell emisjon.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
citius
14.08.2020 kl 08:48 5493



Total likviditet for selskapet, inkludert den rullerende kredittfasiliteten, var på om lag 247,5 millioner dollar pr 30. juni 2020.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2020 kl 08:53 5468

Utrolig klønete å levere knalltall, og samtidig orientere om emisjon. Burde lagt ut tall, kursen dobbles - deretter endring styre om emisjon. Klønete av CEO!
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
miniyupster
14.08.2020 kl 09:41 5383

Veldig enig med deg her. Tallene alene hadde forsvart en solid økning i går, men i stedet er det noen som får spille denne ned igjen..
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
theocean
14.08.2020 kl 10:22 5316

Får alle sittende aksjonærer delta i emisjonen?
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Allrounder
14.08.2020 kl 10:36 5280

Håper den holder seg over 3 i dag. Har bundet opp mye kapital i denne og angrer litt på at jeg ikke solgte alt i går. Men men nå er det bare sitte å håpe..
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Vinner 2017
14.08.2020 kl 12:00 5157

I dag har jeg vert fornuftig og solgt meg ut. Satser på å komme inn senere i dag på under 3 kr. Tror det var et fornuftig valg.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
reee
14.08.2020 kl 12:15 5153

Jeg gjorde det samme. Kommer tilbake dersom vi finner en ny bunn, ellers tar jeg tapet og går videre.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
deadcatbt
14.08.2020 kl 12:23 5184

Er det sagt noe om emisjonen og hvor den finner sted?
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Sh12
14.08.2020 kl 12:33 5147

Det er på denne måten storaksjonærer rister av seg nervøse småaksjonærer for å selv finne en billigere inngang.
Jeg sitter ihvertfall rolig i båten og er sikker på en fremtidig oppgang.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Chikun
14.08.2020 kl 12:36 5135

Jeg sitter rolig. Ingenting endret seg i går, med unntak av potensiell emisjon, og den er jeg helt nøytral til. Selskapet er akkurat like underpriset nå som det var i forrige uke.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Vinner 2017
14.08.2020 kl 12:51 5097

Selskapet er underpriset ja. Heilt enig med deg der. Men psykologien som skjer nå er at småaksjonærene selger seg yt og da går prisen ned. Vi skal sansynligvis ned til 2,85 eller deromkring før den stopper opp.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Sh12
14.08.2020 kl 13:11 5058

Dette selskapet har kjempepotensiale så fort oljemarkedet stabiliserer seg. Er nok med et kontraktstilbud og denne aksjen skyter fart rett opp. Du kan jo prøve å spå bunnen om du vil, men det er ingen enkel oppgave. Plutslig går den andre veien, og da kan den gå fort.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Allrounder
14.08.2020 kl 13:35 5023

Ser at Kepler Cheuvreux har nedjustert kursmålet fra kr 8 til kr 4 :(
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Frosken
14.08.2020 kl 14:15 4956

Kursmål er vel bare veiledende. Polarcus har kursmål på 0,1, men aksjen varierer mellom 0,3 og 0,4 kr. Jeg tenker at man ikke skal legge for mye vekt på det. Shelf Drilling hadde som flere har nevnt kontrakutvidelser som ikke er blitt børsmeldt. Jeg vil si meg enig i kritikken av uttalelser fra selskapet. Shelf vet at de trenger nye kontrakter og vil gjøre som Borr å jakte nye kontrakter. Jeg tenker at kursen vil fortsette å variere mellom 3 og 4, så fremst folk ikke panikkselger eller en emisjon kommer nå. Når det gjelder emisjon. Hvis det kommer en emisjon, så er det ikke sikkert at den kommer før desember eller neste år, om den kommer i det hele tatt.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
deadcatbt
14.08.2020 kl 14:44 4930

En liten tanke. kan det hende at emisjonen går til å dekke oppstart av nye rigger? At kontrakter går på kontrakt og så vil de preservere cash?
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Chikun
14.08.2020 kl 14:52 4922

Det er lett å være positive til kursmål når de peker i samme retning som egen oppfatning og motsatt. Jeg tror dog at analytikerne i stor grad har beveget seg fra å sette kursmål basert på fundamentalanalyse til å sette kursmål basert på hva de tror kursen vil være. Og det er faktisk en forskjell på de to: I sistnevnte fremgangsmåte tar man ikke nødvendigvis stilling til hva selskapet egentlig er verdt, men man kan ta utgangspunkt i dagens kurs og se på triggere og markedsutvikling fremover, helt uavhengig av om dagens kurs henger på greip.

Når det er sagt er dagens melding fra KC en slag for baugen for alle som er positive til Shelf, uansett hvordan man vrir og vender på det.

Jeg sitter uansett stille. Det skal veldig lite til for at denne rykker oppover, og nedsiden er svært begrenset.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
deadcatbt
14.08.2020 kl 15:01 4912

Analytikere blir sammenlignet med tanke på kursmål og faktisk kurs, derfor er det svært vanlig å ta ned kursmålene slik at det ikke blir for stort avvik. Man ser det hele tiden uten at det foreligger noen informasjon rundt det.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
reee
08.09.2020 kl 16:00 4012

Stop loss er til for å redde deg ut når fornuften ikke gjør det. Glad jeg solgte meg ut mens vi fortsatt var over 3 og spekulerte om vi kom til å se 2,85 igjen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
pengex
08.09.2020 kl 17:17 3995

Stoploss gir også ett momentum nedover. Er du sikker på verdien av ett selskap, ikke bruk stoploss.
Stoploss bør brukes når du er i pluss og har en nedre grense for gevinst.
Mange selskaper får seg en knekk ned men kan fort komme opp igjen på bra nyheter.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Allrounder
14.09.2020 kl 08:36 3800

SHLF: Shelf Drilling Announces Termination of Bareboat Charter Agreement

https://www.shelfdrilling.com/investor-relations/
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
R19
14.09.2020 kl 12:21 3655

Godt de kom seg ut av bb kontraktene, kostnad 4 mill usd. Selskapet har allerede nok rigger.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
pengex
14.09.2020 kl 13:09 3591

Hva var kjøpssummen på disse opprinnelig ?
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Stokk Dum
14.09.2020 kl 13:41 3537

Fra melding 21.02.2019:

The Charter Agreements govern the Group's bareboat charter of two additional premium CJ46 jack-up rigs (the "CM
Bareboat Rigs") from the Seller. The initial term of each bareboat charter is three years, which can be extended for
three additional years upon mutual agreement between the parties. The Group has the option to purchase one or
both of the CM Bareboat Rigs for a consideration of USD 90 million per rig during the first year of the charter period,
USD 92 million per rig during the second year of the charter period and USD 95 million during the third year of the
charter period. The initial three years period of the bareboat charters shall commence on 19 August 2019, and the
Group expects that the CM Bareboat Rigs will be delivered to the Group around the same time. Upon
commencement of the bareboat charter period, the Group shall pay the Seller an average charter rate of USD 15,000
per CM Bareboat Rig each day during the charter period. The Charter Agreements are conditional upon completion
of the Rig Purchase Agreements and the Share Subscription Agreements.




mvh
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
R19
14.09.2020 kl 15:09 3475

Det var ikke kjøp men leie med opsjon på kjøp.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.09.2020 kl 14:52 3057

Begynner å bli virkelig billig denne. Umulig å si om den er ved bunnen nå eller om den skal enda et lite stykke ned, men i forhold til MCAP er denne særdeles lavt priset. Den blir ihvertfall ikke gratis så et sted skal den snu. Teknisk så er RSI i området hvor den skal snu. At det blir en konsolidering i rigg markedet er nok ikke til å unngå og flere selskaper må restrukturere, men shelf beviser gjennom kvartalsrapportene at de tjener penger og ikke er i brudd med lånebetingelser. Videre så er det jo slik at verden fortsatt trenger olje selv om fornybart er i vinden. Jeg tror at når man får effektive vaksiner og tester mot covid 19, så vil mye av aktiviteten ta seg opp noe som igjen betyr at behovet for olje øker og da må oljeselskapene borre. Kursmål her på 20kr pluss er nok bare å glemme, ihvertfall på kort pg middels sikt. Men ved en bedring i markedet kan denne raskt gå til 7-10kr noe som ikke gir en høyere MCAP enn en drøy mrd nok. Vi snakker om et av de største selskapene i verden innenfor Jack ups, med en gjeld som er håndterbar. Andre selskaper innen denne sektoren som vil kunne være godt stilt mot en bedring i markedet er ODL og NOL. Husk hvordan eksempelvis ODL gikk fra ca 4kr til 40 kr over et par år. Er jo kanskje nå når det ser som mørkest ut at man bør satse.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
pengex
26.09.2020 kl 15:05 3094

Kan ikke se noe annet enn at dette er billig nei. Men var ikke obs på at shelf hadde ett externt holding selskap sdhl.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.09.2020 kl 15:06 3122

Mye fornuftig fra deg her oljerigg! Kan ikke si annet enn jeg er enig med deg og håper bunnen snart er nådd. Jeg trodde bunnen var 2,6 og snittet ned der, kjøper nok mer om vi ser 2,30 også. Mtp gjeld og inntjening har shelf gått ned alt for mye sammenlignet med andre aksjer. Sammenligner man med borr drilling som har enorm gjeld f.eks så ser man siden mars har bdrill gått fra ca 14 til 6 mens shelf fra 16 til 2,4. Oppturen kommer, for de som er tolmodige
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Eri_invest
28.09.2020 kl 11:15 2864

Veldig bra oppsummert! Jeg lurer da hvorfor SHLF fortsetter å rulle nedover enda de meldte i Q2 at de hadde nok cash. Er det rett og slett fordi denne har blitt "glemt" og kun vil være interessant ved en melding om kontrakt eller lignende.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.09.2020 kl 11:52 2860

Denne kommer, men trenger at folk får øynene opp for hvor underpriset den faktisk er. Men det skal ikke mye positivt til i rigg sektoren før denne skal reprises. Og da kan det gå raskt oppover. Jeg føler meg trygg på at en inngang på 2,4 vil være en lønnsom investering.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Eri_invest
28.09.2020 kl 12:22 2844

ja, håper jo det med et snitt på 3,7:-(
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
lassoo
28.09.2020 kl 13:10 2910

Er nok tålmodighet som gjelder her. Enig at denne skal reprises ganske kraftig. Faller på lavt volum. Inngang rundt dagens kurs må være gull.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare